reuze vleermuis???

Gestart door lucasn, februari 19, 2010, 08:58:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

lucasn

Ik zag in Haarlem een vleermuis ter grote van een stadsduif. ??? ??
Ik heb geen idee welke soort het is. Het beest leek soms even rechtop te vliegen waarna het weer verder vloog. Ik heb gezocht naar deze vleermuissoort, maar kon geen soort met de zelfde grootte vinden.
Heeft iemand een idee welke vleermuis dit zou kunnen zijn?

mvg Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

Theo Linders

De grootste vleermuissoort is de rosse vleermuis, dus zal wel die zijn dan.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

gko

de laatvlieger is ook een grote soort,
die vaak in de stad gezien wordt,
dus het lijkt me dat deze soort ook mogelijk is,
alleen ben ik geen vleermuizenexpert, ik hoor het
dan wel als ik het mis heb.
met vr gr gkoopman

diertjesvriend

de laatvlieger is niet zo groot als een stadsduif!
of ik heb alleen nog maar jonkies gezien, maar dat lijkt me sterk (met tandjes en alles).

maar, ik heb hier een vleermuizenboek liggen, om er meer over te leren, ik zal eens kijken vandaag of morgen, welke de grootste is en hoe groot dan.

bedoelde je het lichaam de grootte van een duif, of inclusief vleugels?

Marina

Kan t een ontsnapte zijn? Die tropische fruiteters werden vroeger veel als huisdier gehouden (toen t nog mocht).
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

gko

laatvlieger en rosse vleermuis zijn vrijwel even groot,
dat scheelt maar 1,5 centimeter, beide soorten maken
een forse indruk.
met vr gr gkoopman

lucasn

Hoi allemaal,

Bedankt voor het reageren.
Ik zag de vleermuis van een afstand van zo'n 200 meter daarom maakte hij eerst de indruk (vooral zijn lijf ) van een duif, alleen vloog hij op de vleermuis manier.
Mij lijkt het dat het inderdaad de rosse vleermuis is. Ik moest ook even denken aan een tropische vleermuis.

mvg Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

gko

wil niet cynisch doen, maar op 200 meter afstand lijkt me voor iemand die geen expert is op vleermuizengebied(sorry als ik het mis heb)
de determinatie op grootte onmogelijk, alles wat je zegt kan ook op laatvlieger slaan. (maar rosse vleermuis kan natuurlijk ook heel goed)
met vr gr gkoopman

Rene Janssen

Beste Lucas,

Het determineren van vleermuizen op vliegbeeld is een hachelijke zaak en enkel te doen bij goede waarnemingsomstandigheden en voldoende ervaring. De verschillen zijn klein, al zijn ze wel te zien. De vleugels van een rosse vleermuis zijn smal en doen denken aan gierzwaluwen (heb ze al wel eens samen zien jagen, een leuk gezicht!), laatvliegers komen meer "plomp" over.

De grootste soorten (vale, rosse en laatvlieger) zijn ongeveer zo groot als een spreeuw.


René
René Janssen

rombout

De laatvlieger vliegt laat (zoals de naam al zegt), dan is het te donker om ze nog redelijk te kunnen zien. De rosse vleermuis vliegt al vroeg, als het nog redelijk licht is. Dus het feit dat je hem op die afstand hebt kunnen zien pleit al voor rosse vleermuis.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

gko

#10
het ging hier niet om mogelijkheden, maar om een zekere determinatie op 200m.
Dit is voor mij in dit geval een brug te ver.
ik kan me verder aansluiten bij de mail van rene jansen hier net voor
gr gkoopman
met vr gr gkoopman

lucasn

bedankt voor het reageren

Misschien Was het ook een te onduidelijke waarneming.
Het beest was wel goed te zien omdat onder de schijnwerpers van de atletiekbaan vloog
maar ik leg er maar bij neer dat er geen duidelijk antwoord uit zal komen.

Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

Marina

Misschien dat je m nog een keertje duidelijker ziet, van wat dichterbij.....  ;)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Ik weet overigens niet wanneer je de waarneming gedaan hebt, maar nu een vleermuis zien is toch vrij bijzonder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

diertjesvriend

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 20, 2010, 21:41:43 PM
Ik weet overigens niet wanneer je de waarneming gedaan hebt, maar nu een vleermuis zien is toch vrij bijzonder.

vleermuizen zijn nu in winterslaap, maar worden tijdens de winterslaap soms wakker, gaan dan flink eten, en dan weer terug naar de winterslaap.
als ik het goed heb paren ze ook in een wakkere fase (moeten er natuurlijk wel 2 tegelijk wakker zijn  ;) ).
dat wakker worden kost veel energie omdat het lichaam van 'off' naar 'on' gaat, dat duurt zo uit mijn hoofd gezegd een uur.
ze moeten dus niet te vaak wakker worden, en verstoring is al helemaal uit den boze.