foto's uploaden naar Observado.org of Waarneming.nl

Gestart door laatvlieger, februari 19, 2010, 14:11:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Graag zou ik jullie mening horen over het uploaden van foto's. De vragen zijn slechts een handreiking. Waar het mij met name om gaat is om duidelijk te krijgen hoe het verkleinen van foto's nu wordt ervaren? Is dit lastig of valt dit wel mee? weerhoudt het je, of ken je mensen die het weerhoudt om waarnemingen met foto in te voeren?

1. Gaat dit naar wens?
Zo ja, wat vind je prettig gaan?
Zo nee, zou dit beter kunnen?


2Hoe verklein je nu je foto's?
-programma
-procedure

3. hoeveel tijd kost het verkleinen?

4. Komt het voor dat je geen foto's upload omdat je de foto's moet verkleinen?

5. Ken je mensen die wel leuke foto's hebben, maar deze nu niet in Observado/ waarneming.nl in willen voeren? Zo ja, weet je wat daarvan (grofweg) de reden is?

Indien je graag ziet dat foto's automatisch verkleind worden, of andere ideeen hebt over het foto's uploaden, laat dat dan s.v.p. even horen aan waarneming.nl door een reactie op dit forum of een mail naar info@waarneming.nl. Dan kan hier eens serieus naar gekeken worden.

Geen garantie op wijzigingen, maar het is wel belangrijk om te weten hoe hierover wordt gedacht!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

wimtegels

Ik verklein de foto's met nikon view. Is op zich niet veel werk.
Ik vind het wel storend als ik naar foto's kijk die (veel) meer als schermgrootte zijn.

Wat me verder opvalt is dat sommige foto's meteen vergroot worden als je op de kleine afbeeldingen klikt. Bij andere foto's komt eerst de vraag openen of opslaan. Dit vind ik een beetje storend.

Persoonlijk zou ik het plezierig vinden als foto's automatisch bij het uploaden verkleind worden en vervolgens schermvullend weergegeven worden.

Het komt niet voor dat ik foto's niet upload. Het kan wel gebeuren dat ik het enige tijd uitstel als ik op een andere plaats aan het werken ben waar ik het programma dat ik voor het verkleinen gebruik net bij de hand heb.

Samenvattend, ik vind de huidige gang van zaken niet storend, maar als een en ander zonder al te veel moeite automatisch zou kunnen zou ik dat prettig vinden.

Rest mij een woord van dank uit te spreken voor de moeite die jullie doen om onze site draaiende en gebruikersvriendelijk te houden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

hiskodevries

Wim, de vraag gaat NIET over foto`s uploaden naar het forum
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Ik gebruik zelf nog altijd good old paint, en vind het prima werken zoals het is. Extra fotofuncties op wn zou natuurlijk wel mooi zijn, maar m.i. niet noodzakelijk.

wimtegels

Citaat van: hiskodevries op februari 19, 2010, 14:24:25 PM
Wim, de vraag gaat NIET over foto`s uploaden naar het forum

sorry, verkeerd begrepen
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ArjenDrost †


1.
Ja hoor, gaat prima. Scherm is duidelijk, weinig problemen.


2. Ik gebruikte altijd Lightroom, heb daar een preset gemaakt voor gebruik op internet. Foto verkleinen is 2x klikken nu (als ik verder klaar ben met bewerken). Ik ben nu aan het kijken of Aperture beter werkt. Voor het verkleinen maakt het weinig uit, ook daar heb ik de preset alweer gemaakt.


3. 2x klikken dus :)


4. Nee.


5. Nee, ook niet.


Foto's automatisch laten verkleinen ben ik niet zo'n voorstander van. Dat soort bewerkingen doe ik toch het liefst zelf...


Groeten, Arjen
Citaat van: laatvlieger op februari 19, 2010, 14:11:42 PM
1. Gaat dit naar wens?
Zo ja, wat vind je prettig gaan?
Zo nee, zou dit beter kunnen?


2Hoe verklein je nu je foto's?
-programma
-procedure

3. hoeveel tijd kost het verkleinen?

4. Komt het voor dat je geen foto's upload omdat je de foto's moet verkleinen?

5. Ken je mensen die wel leuke foto's hebben, maar deze nu niet in Observado/ waarneming.nl in willen voeren? Zo ja, weet je wat daarvan (grofweg) de reden is?

belle

#6
1. Uploaden gaat op zich goed, vrij traag, maar dat ligt aan de snelheid van onze internetverbinding hier op het platteland.
2. Ik gebruik voor alles Zoombrowser van Canon. Eerst foto bewerken: uitsnede maken, iets verscherpen ivm het kleine formaat. Daarna verkleinen en opslaan in apart bestand voor observado foto's.
3. Verkleinen op zich kost niet veel tijd, een paar klikken en klaar.
4. Laat me niet weerhouden, maar omdat ik een paar duizend waarnemingen te doen heb, ben ik er wel al maanden mee bezig. Als dat eenmaal klaar is, is het bijhouden denk ik geen enkel probleem.
5. Op zich zou ik het denk ik geen probleem vinden als de foto's automatisch verkleind worden tot het gewenste formaat. Ik maak toch eerst zelf de uitsnede en eventuele noodzakelijke bewerkingen.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Andre321

Ik vind fotos uplaoden omslachtig en doe het weinig  tenzij ik er voordeel in zie (eigen archief systeem) bijv zoetwaterkreeft op speciale locatie.
Een aanvinkbare autofit optie zou handig zijn.

HPM

Het verkleinen van foto's kost mij maar een paar klikken, en ik hou het liever zelf in de hand,
maar ik begrijp dat er mensen zijn die niet weten hoe het moet. Toch lijkt het mij de snelheid
niet ten goede komen als er reuzenfoto's worden geuploaded die dan ook nog eens verkleind
moeten worden. Het invoeren van mijn gebruikelijke 200-300 Kb foto's gaat nu al vaak moeizaam.
Eerst verkleinen en dan pas uploaden lijkt mij in ieder geval beter.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

City Parrots

#9
Ik heb al vaker hier mijn mening over geuit. Ik ben slechts sporadisch actief op waarneming.nl. Ben geen fanatieke waarnemer maar vooral geïnteresseerd in een paar soorten en hun ontwikkeling. Overdag houd ik me echter vooral bezig met usability van websites.

Ik denk dat deze vraag aan het verkeerde publiek wordt gesteld. De mensen hier op het forum en de site zijn natuurlijk allemaal gewend aan dit systeem en kunnen daar mee omgaan. Blijkbaar wekt het niet veel weerstand bij ze.

Als een sporadisch gebruiker van de site met uitgebreide internet ervaring is dit een van de dingen waar ik me aan erger (er zijn er meer). Het is een "blast form the past" uit de tijd dat je via je hotmail account maar 1 plaatje kon versturen en dan je mailbox helemaal vol zat. Voor mij zijn websites zoals flickr.com de standaard functionaliteit van tegenwoordig. Ongeacht wat voor grote, deze website accepteert het en maakt zelf afgeleiden. (Dit is ook niet bijzonder moeilijke functionaliteit). Bovendien kan ik het origineel opvragen als ik details wil bekijken in de best mogelijke kwaliteit. Dat is luxe.

Waarneming.nl draag ik een bijzonder warm hart toe, begrijp me niet verkeerd. Maar op dit specifieke vlak van foto's en andere usability kwesties is waarneming.nl op het moment, na mijn mening, achter de feiten aan het aanlopen.

Uit de voorgaande discussie begrijp ik dat het geen onwil is maar vooral gebrek aan sever-ruimte en bandbreedte. Het gaat dus om geld. Als we de ambities met observado.org echt willen waarmaken moet daar dus ruimte gevonden worden.

Maarten Sluijter

1. Gaat dit naar wens?
Beetje, het zou wel handig zijn als er een automatische verkleiner bij het uploaden van je foto's zou zitten.

2. Hoe verklein je nu je foto's?
Met EasyResize.
Handig programmaatje, maar ik vind het toch nog een beetje veel tijd kosten.

3. Hoeveel tijd kost het verkleinen?
Ongeveer 5-10 seconden per foto.

4. Komt het voor dat je geen foto's upload omdat je de foto's moet verkleinen?
Ja, soms heb ik er helemaal geen zin in.  ;)  (ben ook wel een beetje lui..)

5. Ken je mensen die wel leuke foto's hebben, maar deze nu niet in Observado/ waarneming.nl in willen voeren? Zo ja, weet je wat daarvan (grofweg) de reden is?
Het hele gedoe rondom het verkleinen van foto's.
.

Jarinka

1. Gaat dit naar wens?
Ja, het uploaden is snel en gemakkelijk, en het is ook vrij simpel om er veel na elkaar te uploaden.

2. Hoe verklein je nu je foto's?
Met Microsoft Office Picture Manager. Je opent één foto, gaat dan naar het overzichtje, selecteert vervolgens alle foto's die je wilt verkleinen, en vervolgens verklein je ze allemaal tegelijk.

3. Hoeveel tijd kost het verkleinen?
Ongeveer 15 seconden, maakt niet uit welk aantal.

4. Komt het voor dat je geen foto's upload omdat je de foto's moet verkleinen?
Heel soms, maar dan is het meer omdat ik nergens zin in heb, ook niet in waarnemingen doorgeven. Aan het verkleinen ligt het niet.

5. Ken je mensen die wel leuke foto's hebben, maar deze nu niet in Observado/ waarneming.nl in willen voeren? Zo ja, weet je wat daarvan (grofweg) de reden is?
Nee.
Groeten, Jarinka Heijink