kraanvogels naar het noorden

Gestart door belle, februari 18, 2010, 21:46:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

belle

Vanmiddag tussen rond vijf uur trokken er bij Chateauroux (Indre, Midden-Frankrijk) binnen 10 minuten naar schatting zo'n 1500 kraanvogels over. In grote groepen van honderden vogels kwamen ze al roepend over. Een spectaculair gezicht. Zelden zoveel in zo'n korte tijd voorbij zien komen.

Ben benieuwd wanneer de eersten bij jullie in Nederland gezien worden.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Jeroen Nagtegaal

Leuk deze melding! Ga er zeker op letten. Alleen jammer dat het Westenwind wordt..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Vandaag veel Kraanvogels r. NO. Ik woon dan wel in het westen, maar ga straks toch een tijdje vanuit mijn zolderraam omhoog kijken!  ;D
Groeten, Lonnie Bregman

Adri Clements

Vandaag veel kraantjes bij Kolka point (Letland):

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=889&land=1&site=0&datum=20100415&taal=1

En dat in 2:45 uurtjes tellen...
Ben enorm benieuwd hoe het daar vliegt met goede omstandigheden. Daar vliegen dus de vogels die de oostelijke route nemen (niet via Falsterbo dus). Ziet er allemaal heel spannend uit!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Cygnus

De vogels die via Falsterbo vliegen zijn allemaal Zweedse broedvogels, deze hebben de winter doorgebracht in Frankrijk of Spanje. De vogels die nu in Kolka zijn gezien zijn waarschijnlijk grotendeels broedvogels van de noordelijkste Finse broedgebieden. Deze vogels hebben de winter doorgebracht in Frankrijk/Spanje of in Hongarije/Servie/Tunesie).
Afgelopen maandag (12 april) was ik de hele middag in het centrale deel van het eiland Hiiumaa aan de westkust van Estland. Toen vlogen daar tussen de 1000 en 1500 vogels hoog over in diverse grotere groepen.
De Estse broedvogels zitten allemaal al in hun territorium. In Estland zitten circa 7000 broedparen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Adri Clements

Hoi Trinus,
Heb jij enig idee of er wordt getrekteld in de kuststrook ten noord-oosten van Gdansk (klein stukje polen, wit-rusland)
Je zou toch zeggen dat daar stuwing optreed van trekvogels die via centraal-europa naar het noord-oosten trekken.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Cygnus

Citaat van: Adri Clements op april 16, 2010, 07:33:09 AM
Hoi Trinus,
Heb jij enig idee of er wordt getrekteld in de kuststrook ten noord-oosten van Gdansk (klein stukje polen, wit-rusland)
Je zou toch zeggen dat daar stuwing optreed van trekvogels die via centraal-europa naar het noord-oosten trekken.
Hoi Adri,
Voor zover ik weet wordt daar niet structureel geteld. Het gebied Kaliningrad hoort trouwens bij Rusland en niet bij Wit-Rusland. Ik denk ook dat er bij de Kraanvogel nauwelijks stuwing optreedt. De vogels trekken over een breed front in plaats van langs de kust. Dat is ook gebleken bij een vogel die hier in Estland vorig jaar is uitgerust met een satelietzender. Dat exemplaar vloog midden over de Zwarte Zee en later over de Middellandse Zee naar Egypte en volgde dus niet de kusten, zoals bijvoorbeeld Ooievaars wel doen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Adri Clements

Citaat van: Cygnus op april 16, 2010, 12:03:24 PM
Hoi Adri,
Voor zover ik weet wordt daar niet structureel geteld. Het gebied Kaliningrad hoort trouwens bij Rusland en niet bij Wit-Rusland. Ik denk ook dat er bij de Kraanvogel nauwelijks stuwing optreedt. De vogels trekken over een breed front in plaats van langs de kust. Dat is ook gebleken bij een vogel die hier in Estland vorig jaar is uitgerust met een satelietzender. Dat exemplaar vloog midden over de Zwarte Zee en later over de Middellandse Zee naar Egypte en volgde dus niet de kusten, zoals bijvoorbeeld Ooievaars wel doen.

Hoi Trinus,

Dank voor je reactie. Afgezien van kraanvogels, hoe zit het met de trek (stuwing) bij Gdansk van lijsters, vinkachtigen en roofvogels?
Ik weet van Teun v Kessel dat hij daar (ivm meeuwen ringen met F. Majoor) een poosje terug gewoon groepen goudvinken en appelvinken had.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Cygnus

Citaat van: Adri Clements op april 16, 2010, 13:59:46 PM
Hoi Trinus,

Dank voor je reactie. Afgezien van kraanvogels, hoe zit het met de trek (stuwing) bij Gdansk van lijsters, vinkachtigen en roofvogels?
Ik weet van Teun v Kessel dat hij daar (ivm meeuwen ringen met F. Majoor) een poosje terug gewoon groepen goudvinken en appelvinken had.
Hoi Adri,
Er is wel veel stuwing van trekvogels op die plek, vooral zangvogels. Daarom zitten daar ook enkele bekende en zeer succesvolle ringstations, namelijk Rybachy in het Russische gedeelte van de Kurische Nehrung, Ventes Ragas in Litouwen en Mierzaja Wislana in Polen.
 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema