Van onzeker naar zeker!

Gestart door zuilim, februari 18, 2010, 20:08:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze twee plaatste ik bij wrn.nl maar, als onzeker:
Rond dambordje en Oranje dooiermos. Wie verschaft mij zekerheid?

Met vriendelijke groeten,
Karel Brussee.

kroonp

#1
Rond dambordje  :right:

Die dooiermos kan ik zo niet zien. Het enige wat ik kan zeggen is dat Oranje dooiermos meer een steensoort is dan Groot dooiermos. Daarom vermoed ik dat het gewoon de laatste soort is. Het enige duidelijke en harde verschil is dat Groot dooiermos geen isidiën heeft en Oranje dooiermos wel. De foto is van te ver weg om dat te kunnen zien. In het veld is het echter gemakkelijk te zien. Een close-up zou nog kunnen helpen.
Groet

Peter Kroon

zuilim

Dag Peter,
Misschien kan deze foto je overtuigen wat het Oranje dooiermos betreft. Ik maakte er meer. Geen van allen erg scherp maar misschien lukt het met deze wel. Daaruit maakte ik een aangescherpte uitsnede
De moeilijkheid is, dat ik, nieuwkomer, niet weet hoe die isidiën er uit zien bij deze soort. Zijn dat die kleine bultjes?

Het Rond dambordje heb ik naar zeker gewijzigd.
Dank voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

K.J.Brussee.

kroonp

Citaat van: zuilim op februari 19, 2010, 12:56:30 PM
De moeilijkheid is, dat ik, nieuwkomer, niet weet hoe die isidiën er uit zien bij deze soort. Zijn dat die kleine bultjes?

:duim:  Klopt. Zie: http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=5174.
Inderdaad Oranje dooiermos dus. Minder harde kenmerken die op de eerste foto te zien zijn, als platter op het substraat en meer oranje gekleurd, wijzen ook wel naar die soort. Maar op basis daarvan durfde ik het niet zeker te zeggen.

Ik ben tenslotte ook nog maar een beginner met die 3 jaartjes dat ik me nu bezig houdt met korstmossen  ;)
Groet

Peter Kroon

zuilim

Heerlijk. Eindelijk twee keer raak.
Nog even wat het substraat betreft. In de verspeidingsatlas staat "bomen" als eerste genoemd. In de "Veldgids": op bomen nabij de kust. Voorschoten, de plaats waar ik 'm vond, ligt niet ver van zee.

Groeten,

Karel Brussee.