Iemand voor dit vedermotje?

Gestart door gardensafari, juli 19, 2006, 01:22:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vanavond gevangen, maar ik kom er niet veel verder mee. Iemand een suggestie aangaande deze "gevederde vriend"?
Gelet op de vlekken op de vleugel en het sterk contrasterende witte lijfje dacht ik zelf aan Leioptilus lienigianus.



Alvast bedankt,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bob Hogeveen

Hallo Hans, ik kan je niet helpen aan het antwoord, maar wel aan een stukje "mentale ondersteuning". Deze had ik nml maandagavond in de tuin.
Kon wel eens dezelfde zijn.
Dus ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord...


boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

gardensafari

Kijkend naar die site zou Leioptilus didactylites ook kunnen. Echter volgens Küchlein komt die in Nederland niet voor, althans hij noemt 'm niet. Leioptilus is een synoniem voor Hellinsia. Ik weet niet welke thans de belangrijkste is, maar dat is van later zorg. Die van Bob lijkt veel op de mijne, al is'ie minder gespikkeld en zijn de vleugels wat lichter. In beide gevallen is het lichaam opvallend licht. Veel van dergelijke soorten hebben een veel donkerder lijfje en vallen dus daarom waarschijnlijk af.

Wat denk jij, Bob?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Blijven echt heel moeilijk, maar bij die van Hans ben ik redelijk zeker van Adaina microdactyla. Ook denk ik dat die van Bob tot die soort behoord.

Stippen

#5
CiteerVedermotten

succes heren!
Die heb je nu toch uksi, kaksi, kolmen te pakken! ;)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Bob Hogeveen

CiteerKijkend naar die site zou Leioptilus didactylites ook kunnen. Echter volgens Küchlein komt die in Nederland niet voor, althans hij noemt 'm niet. Leioptilus is een synoniem voor Hellinsia. Ik weet niet welke thans de belangrijkste is, maar dat is van later zorg. Die van Bob lijkt veel op de mijne, al is'ie minder gespikkeld en zijn de vleugels wat lichter. In beide gevallen is het lichaam opvallend licht. Veel van dergelijke soorten hebben een veel donkerder lijfje en vallen dus daarom waarschijnlijk af.

Wat denk jij, Bob?
Ik denk dat het wel dezelfde soort is. Het verschil zit hem meer in licht/belichting. Mijne is bijv. geflitst in het donker, recht van boven en dat geeft een heel ander effect dan met daglicht met licht uit een andere richting. Als je naar het patroon van de "grote"stippen kijkt dan zie je dat die bij beide beestjes exact hetzelfde is.


gardensafari

Citeer
Ik denk dat het wel dezelfde soort is. Het verschil zit hem meer in licht/belichting. Mijne is bijv. geflitst in het donker, recht van boven en dat geeft een heel ander effect dan met daglicht met licht uit een andere richting. Als je naar het patroon van de "grote"stippen kijkt dan zie je dat die bij beide beestjes exact hetzelfde is.
Ik heb even gegoogled op deze soort en ben het er mee eens. Het is 'm en die van Bob is het denk ik ook, want het beestje is enigszins variabel en ook de omvang van de grotere stippen is nogal variabel.

Han, van harte bedankt!

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.