Wezel of Hermelijn pakt Merel

Gestart door xJochemx, februari 17, 2010, 10:50:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Eergisteren tijdens een wandeling hoorde ik overspannen kreten van wat een vrouwtje Merel bleek te zijn. Ze zat op de grond met gespreidde vleugels hard te roepen en werd van onder ergens door vastgehouden. In het filmpje dat ik met mijn fotocamera heb gemaakt is meerdere malen de 'dader' te zien, een Wezel of Hermelijn. Hij/zij leek er nogal wat moeite mee te hebben de Merel ondergronds te krijgen. Helaas krijg ik het filmpje vooralsnog niet geconverteerd en bewerkt voor iets als YouTube (mijn camera maakt er een .mov bestand van, maar dat kan ik alleen met Quicktime Pro bewerken? :/). Ik heb wel twee screenshotjes gemaakt. Of het verschil tussen Wezel en Hermelijn te zien is zonder dat het hele dier te zien is weet ik niet, in de screenshots helaas alleen de kop. Ik hoop binnenkort ook het filmpje te kunnen posten.

Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

woen

Google maar eens naar MOV converteren.
Tal van gratis progjes waarmee dat kan. Trouwens, youtube accepteert geloof ik wel .mov, mits niet meer dan 100 mb.

Groeten,

Jeroen

Hetty Soetekouw

prachtige waarneming en heel bijzondere screenshots  :duim:
leuk detail dat veertje op haar koppie
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

xJochemx

Het is gelukt het filmpje te editten, al is de kwaliteit er flink op achteruit gegaan, helaas. Hier te zien op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=xbJ0slzevy8
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wimtegels

Leuk filmje :duim:

Alternatieve titel: Wezel leidt merel op tot mol
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mystacinus

schitterend filmpje, mooie toevalstreffer en wat een lijdensweg voor die merel!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

wimtegels

Citaat van: mystacinus op februari 17, 2010, 15:33:16 PM
schitterend filmpje, mooie toevalstreffer en wat een lijdensweg voor die merel!

Ja, de natuur heeft niet zoveel op met zachtzinnigheid.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mystacinus

nee idd, wreedheid is de natuur compleet vreemd.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

xJochemx

Maar 't is dus inderdaad een Wezel en geen Hermelijn? Hoe is het verschil tussen die twee te zien?

Jammer dat er behoorlijk wat beeldkwaliteit verloren is gegaan bij 't converteren, maar gelukkig blijft er genoeg over om de ervaring toch een beetje over te brengen. 't Was vrij indrukwekkend...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wimtegels

Het formaat, en de hermelijn is veel lichter van kleur in de winter.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

bruggeman

Wat bijzonder om net zoiets te treffen! Gefeliciteerd.

Het roept bij mij een oud onpgelost raadsel op (al heb ik wel een mogelijke verklaring). Het speelde zich af in de Ardennen. Ik zag een wezeltje of hermelijn. Hij rende weg en verdween achter een rotsblok. Daar bleef hij achter, maar voortdurend kwam er een kopje dan links  van, dan rechts van, dan boven het rotsblok uit. (Helaas was dit lang voor het digitale tijdperk, in de zestiger jaren. Geen foto dus.) Uiteindelijk ging ik weg hoewel het diertje nog steeds achter het rotsblok zat.
Toen ik opstand ontdekte ik dat ik op een dode muis had gezeten (er lagen er zelf twee). Ik dacht aanvankelijk dat ik die per ongeluk dood had geplet, hoewel ik ook dacht dat dat eigenlijk niet kon met zo'n vliegensvlug diertje. Van schrik (ik voelde me behoorlijk schuldig) vergat ik het diertje goed te bekijken of mee te nemen. Later bedacht ik een verklaring die vermoedelijk de juiste is. Dat ik op de versgevangen prooi van het wezel-hermelijntje was gaan zitten!
groet,
Ida

Tinok

Wat een horrorfilm zeg >:D
Heb hem niet kunnen kijken, haakte al af bij het gepiep.
Maar wel een toffe ervaring, toch fijn dat niet alleen de Wezel een leuke dag had maar jij ook ;)
Is het trouwens niet gek dat hij de merel gewoon dood en dan pas naar binnensleept, die lijkt me zo omslachtig?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

vuurvlinder

Citaat van: Tinok op februari 18, 2010, 09:21:30 AM
Wat een horrorfilm zeg >:D
Heb hem niet kunnen kijken, haakte al af bij het gepiep.
Maar wel een toffe ervaring, toch fijn dat niet alleen de Wezel een leuke dag had maar jij ook ;)
Is het trouwens niet gek dat hij de merel gewoon dood en dan pas naar binnensleept, die lijkt me zo omslachtig?

Geluid uitzetten helpt.  ;) Ik vond het een drama voor die Merel maar om zo'n Wezeltje aan het werk te zien was geweldig! :duim:
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

diertjesvriend

Ida, wat grappig, ik denk ook dat hij idd zat te wachten tot hij weer bij zijn prooien kon komen, zal wel gedacht hebben dat jij zijn prooi had ingepikt (alleen misschien vond hij jou wel een tamelijk zeldzaam roofdier/concurrent :P ).

ik ga het filmpje even kijken. denk ik.
nog even over nadenken of ik het wel wil zien.
bijzondere foto's in elk geval!

vuurvlinder

Hmm, net het filmpje nog eens bekeken met het geluid aan. De Merel was binnen een minuut dood , dus zo vreselijk was het ook niet. Zonder geluid leek de Merel nog te leven tot het einde van het filmpje. Het enige dramatische was het geluid van een stelletje kraaien (kraaiachtigen) op de achtergrond.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Harm058

Mooie waarneming en leuk vastgelegd! :duim:
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


xJochemx

Dankjewel allemaal voor de complimenten en zo.

Toen ik (al filmend) aan kwam lopen waren er vooral Gaaien aan het krassen, die hadden vast een graantje mee willen pikken. Ook een Merel-man was hevig aan 't alarmeren.
Ik denk dat de Wezel de Merel met wat geluk te pakken heeft gekregen, maar haar niet direct kon doden omdat hij/zij haar niet meteen goed vast had. In het filmpje krijgt de Wezel de Merel dus ook na een korte worsteling eindelijk bij de nek beet. Hoe lang het duurt voor ze dan dood is is moeilijk te zeggen, stuiptrekkingen duren ook wel even geloof ik.
Het geluid is inderdaad vrij heftig, ik hoorde de doodskreten al op zo'n 100 meter afstand... Geen leuke gebeurtenis voor de Merel natuurlijk, maar wel indrukwekkend om te mee te maken. En dit is volgens mij pas de tweede keer dat ik een (levende) marterachtige zie.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

pia zz

arme merel :'(  maar ja, de natuur is keihard he 8)
  groet Pia.