Stand van zaken grote grazers OVP

Gestart door wimtegels, februari 15, 2010, 20:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maico Weites

Tja, wie heeft er gelijk?
Ik vind stichtig welzijn grote grazers ook niet echt betrouwbaar klinken.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Tim Asbreuk


[/size]
CiteerTja, wie heeft er gelijk? Ik vind stichtig welzijn grote grazers ook niet echt betrouwbaar klinken.
Ik kan zo snel ook geen website van ze vinden, was wel benieuwd naar hun achtergrond.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Esther

In verleden was het dierenleedfonds vermoed ik.
Toen zag ik  bericht vol met spelfouten en suggesties van http://www.dierenleedfonds.nl/  ik vroeg me af wie zit hier achter, een stichting zeggen ze, ik vond nergens statuten of reglementen maar wel een KvK nummer op hun website onder contact.Bij nazoeken bij de kamer van koophandel van wie dat nummer is  KvK bleek het een allang uitgeschreven taxibedrijfje te zijn uit Amsterdam, ik denk dat dat arme bedrijfje niet eens weet wie hun oude nummer gebruikt ;-)  Onbegrijpelijk die media invloed en hoe mensen er achter aan lopen zonder te kijken of duizenden dode verhongerde dieren wel klopt. Ik denk dat dit iedere winter wel terug zal komen.Mischien heb ik het mis, maar ik denk wel dezelfde hoek.

Esther

Jeroen Nagtegaal

Hun website is niet heel verouderd... Maar hun adres is hetzelfde als een adviesbureau :http://www.fbg.nl/155319
Vage bedoeling allemaal.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Tim Asbreuk op augustus 05, 2010, 19:54:55 PM

[/size]
CiteerTja, wie heeft er gelijk? Ik vind stichtig welzijn grote grazers ook niet echt betrouwbaar klinken.
Ik kan zo snel ook geen website van ze vinden, was wel benieuwd naar hun achtergrond.

Hebben nog geen website: http://barendswereld.blogspot.com/2010/05/stichting-welzijn-grote-grazers.html
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Norman

Vandaag even wezen Heckrunderen wezen tellen.

Tenzij er eerst circa 1600 Heckrunderen rondliepen is er geen uitval geweest van circa 75% zoals de stichting welzijn grote grazers beweert.

Ik heb vandaag minimaal 200 stuks geteld vanaf het uitkijkpunt bij het v/d Boschpad en onmiddelijk daarna minimaal 200 stuks vanaf de grote praambult.

Eigenlijk geen verrassing......

Freek Verkerk

Ik heb de indruk het het zich nu stabiliseert, met een beetje meer beheer zoals in de andere natuurgebieden, dus meer bijvoederen en meer afschot dan 5 jaar geleden. Het gaat een normaal Nederlands natuurgebied worden.


Wat mij betreft mogen er ook nog wel wat damherten ingevoerd worden.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Norman

Citaat van: Tim Asbreuk op augustus 17, 2010, 17:34:37 PM
http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Rekenfout%20bij%20totaaltelling%20Heckrunderen%20Oostvaardersplassen.aspx

Grappig, dat betekend dat ik bijna alle, op enkele stuks na, Heckrunderen die dag heb geteld.
Chique overigens dat SBB de stichting niet naar beneden schrijft, ondanks de onzin verhalen die de Stichting Welzijn Grote Grazers in de media heeft gebracht.

Tim Asbreuk

#340
Ik denk (en vind ook) dat SBB zich hierin professioneel moet opstellen en niet met modder moet gaan gooien. Als ik beleidsmedewerker bij SBB was had ik eerst het rapport van de commissie afgewacht voordat ik al te veel naar buit trad. Volgens mij hanteert SBB deze strategie ook.


Ben alleen wel benieuwd of dit ook op één vandaag komt vanavond.....
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Norman

Citaat van: Tim Asbreuk op augustus 17, 2010, 17:45:28 PM
Ben alleen wel benieuwd of dit ook op één vandaag komt vanavond.....

Ik kan het je wel verklappen, niet vanavond, niet morgenavond, niet overmorgenavond...............



Scio

Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

joostheeremans

Citaat van: Scio op oktober 26, 2010, 13:28:12 PM
Meer ruimte buiten de OVP komt er vooralsnog niet

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8031757/___Natuur-ontwikkeling_niet_stil___.html?p=37,2


Dan durf ik de voorspelling aan dat dit kabinet de aanbevelingen van de experts naast zich neerlegt. Overigens bestaat LNV niet meer als ministerie, maar goed dat kan de telegraaf natuurlijk niet weten... :rolleye:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

diertjesvriend

ja het is nu ministerie van inovatie natuur en ehm.. nogwat.
en de site van LNV is gestopt qua updates sinds 14 oktober,
nu kan je verder lezen op de algemene site rijksoverheid.nl

nu er blijkbaar geen robuuste verbindingen komen, zou die prikpil dan misschien toch de oplossing zijn,
ze zouden toch moeten denken richting actief beheer ipv natuurlijk verloop..

jammer eigenlijk dat de discussie zo ongeveer stilstaat, en er volgens mij geen oplossing is gekomen,
terwijl de winter weer voor de deur staat.
here we go again..

joostheeremans

Citaat van: diertjesvriend op oktober 27, 2010, 12:28:26 PM
[size=78%]ja het is nu ministerie van inovatie natuur en ehm.. nogwat.[/size]
[size=78%]en de site van LNV is gestopt qua updates sinds 14 oktober,[/size]
[size=78%]nu kan je verder lezen op de algemene site rijksoverheid.nl[/size]

[size=78%]nu er blijkbaar geen robuuste verbindingen komen, zou die prikpil dan misschien toch de oplossing zijn,[/size]
[size=78%]ze zouden toch moeten denken richting actief beheer ipv natuurlijk verloop..[/size]

[size=78%]jammer eigenlijk dat de discussie zo ongeveer stilstaat, en er volgens mij geen oplossing is gekomen,[/size]
[size=78%]terwijl de winter weer voor de deur staat.[/size]
[size=78%]here we go again..[/size]



Nu de robuuste verbindingszones er nog niet zijn lijkt het me niet meteen reden om dan maar in te grijpen in de vruchtbaarheid. Ik ben geen jurist, maar kan me voorstellen dat het juridisch nog best moeilijk kan zijn om de prikpil te gaan gebruiken, de beesten zijn immers van niemand. Daarnaast lijkt het me niet wenselijk om op zo'n manier in te grijpen in de vruchtbaarheid, de dieren hebben immers zelf een regulatie van vruchtbaarheid. Kort door de bocht: Wanneer er weinig eten is, leggen de beesten weinig vet aan en ovuleren de vrouwelijke dieren niet.


Dit hele experiment in de OVP is ook een experiment hoe wij tegen natuurbeheer aankijken en waar wij naartoe willen met natuur in Nederland. Die ontwikkeling vind ik persoonlijk nog interessanter dan de natuurontwikkeling daar aangezien die van groter belang zal zijn voor hoe Nederland zijn natuur beheert in de toekomst. 


In het artikel uit Trouw dat Lotte aanhaalt, komt emeritus hoogleraar fertiliteit Colebrander aan het woord. De beste man weet veel over vruchtbaarheid maar is geen ecoloog, ik begrijp dan ook niet dat zo'n man zich laat verleiden tot de volgende uitspraak: ,,De Oostvaardersplassen zijn te vergelijken met een Vondelpark waarin een kudde olifanten is neergezet. Zonder ingrijpen van de mens vreten zij alles kaal en sterven vervolgens de hongerdood. In zulke gebieden is ingrijpen van de mens absoluut noodzakelijk."
[/size]
[/size]Het is zaak dat geleerden zich bij hun eigen vakgebied houden wanneer ze dit soort uitspraken doen. De vergelijking met olifanten in een Vondelpark getuigt in ieder geval van een zeer gebrekkig beeld van de daadwerkelijke situatie in de Oostvaardersplassen en komt op mij nogal potsierlijk over.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


Freek Verkerk

Straks op TV bij Pauw en Witteman en nog een week of langer bij Uitzending gemist. Of op hun site.  http://pauwenwitteman.vara.nl/
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

diertjesvriend

gezien ja zonet.
en ergens gelezen (site agd) dat het spoeddebat wat Wilders wou niet doorgaat omdat eerst het evaluatie rapport wordt afgewacht doe maandag af had moeten zijn geweest
ben wel benieuwd naar wat er uit die evaluatie is gekomen.

Norman

Ook één vandaag had weer een item hierover in de uitzending van gisteren.

Wanneer gaan ze andere populaties eens onder loupe nemen voor een vergelijk hoe het gaat in de "natuur".
Zo'n open etalage als de OVP is wellicht te confronterend waardoor er niet objectief geoordeeld word.

Daarnaast speelt volgens mij mee dat de Veluwnaar een ander gevoel heeft bij "natuur" dan de OVP waar de stadse medemens zijn gevoel op baseerd.

Volgens Dion Graus zijn er geen predatoren die de dode dieren opeten in de OVP, ze liggen er maar te verpieteren.
Meneer heeft duidelijk geen idee hoe de natuur die oplost. Hij heeft het over een paar vosjes die ook wat te knabbelen hebben.
Dat er nog tal van andere dieren profijt hebben van die dode dieren weet deze simpele ziel natuurlijk niet. Een voedselketen assosieert meneer Graus waarschijnlijk met een lekkere vrolijk gekleurde snoepketting.

Maar ja, de PVV-ers snappen wel meer niet.

Ik was het een beetje eens met de dierenarts; eerder dieren uit hun leiden verlossen. Hiermee laat je de natuur toch min of meer zijn beloop. Maar preventief, dus hierdoor nog gezonde dieren, schieten vind ik geen oplossing. 


M.Haverkamp

Citaat van: Norman op november 03, 2010, 09:18:49 AM
Ook één vandaag had weer een item hierover in de uitzending van gisteren.

Wanneer gaan ze andere populaties eens onder loupe nemen voor een vergelijk hoe het gaat in de "natuur".
Zo'n open etalage als de OVP is wellicht te confronterend waardoor er niet objectief geoordeeld word.

Daarnaast speelt volgens mij mee dat de Veluwnaar een ander gevoel heeft bij "natuur" dan de OVP waar de stadse medemens zijn gevoel op baseerd.

Volgens Dion Graus zijn er geen predatoren die de dode dieren opeten in de OVP, ze liggen er maar te verpieteren.
Meneer heeft duidelijk geen idee hoe de natuur die oplost. Hij heeft het over een paar vosjes die ook wat te knabbelen hebben.
Dat er nog tal van andere dieren profijt hebben van die dode dieren weet deze simpele ziel natuurlijk niet. Een voedselketen assosieert meneer Graus waarschijnlijk met een lekkere vrolijk gekleurde snoepketting.

Maar ja, de PVV-ers snappen wel meer niet.

Ik was het een beetje eens met de dierenarts; eerder dieren uit hun leiden verlossen. Hiermee laat je de natuur toch min of meer zijn beloop. Maar preventief, dus hierdoor nog gezonde dieren, schieten vind ik geen oplossing.


Het gaat het niet worden >:(   Beleid moet voldoen aan vier zaken: rechtmatigheid (mag het juridisch?), doelmatigheid (werkt het?), is het aanvaardbaar voor de maatschappij (hoort het?) en voor de politiek (hoort het?).

Aan de eerste twee criteria wordt wel voldaan. Maatschappelijk is het echter helaas niet uit te leggen (al is hier ook te weinig aangedaan) dode en stervende beesten met een hoog knuffelgehalte vinden mensen niet acceptabel. De politiek gaat hier in mee om te zorgen voor stemmenmaximalisatie, of in ieder geval geen stemmen te verliezen. Het experiment toont in ieder geval aan dat dit soort beleid in Nederland niet hoort en past. Hoewel ik onze nieuwe staatssecretaris een nul vind heeft hij gelijk dat dit ten koste kan gaan aan natuurbeleid in het algemeen. Vaak zie je dat wetenschappelijk onderzoek ingaat tegen de intuitie van mensen, denk aan de hypothese dat meer wegen kan leiden tot meer files.


jeroenroelofsen

Bijvoeren; niet doen, maakt het probleem alleen maar groter in de volgende winter.
Anti-conceptie; goede oplossing, echter is het lastig om te zorgen dat dan "alleen de zwakken" zich niet voortplanten (uitleg hier onder)
Afschieten; goede oplossing, zwakke dieren afschieten, sterken planten zich voort.

Zelf zou ik voorstander zijn van de afschiet methode (zolang er geen uitweg is voor de beesten naar meer voedselrijke gebieden). Op die manier kun je er behoorlijk goed voor zorgen dat de sterke gezonde dieren het gaan over leven. Uiteindelijk zorgt dit voor een gezondere populatie. En dit benaderd ook het beste de natuurlijke selektie die bij de aanwezigheid van predatoren (wolf/lynx) plaats zou vinden.

Wat zou de politiek in deze moeten doen?
1) zorgen dat de verbinding met de veluwe er hoe dan ook komt
2) zorgen dat de veluwe ook verbonden wordt met het duitse achterland
3) voorzorgsmaatregelen opstellen voor het beheer van predatoren (die gaan er uiteindelijk hoe dan ook toch wel komen)
4) zorgen dat er duidelijke regels komen omtrend het beheer. Voor nu, en voor de toekomst.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

twanteunissen

Vandaag in Trouw een overzicht met zes opties voor de OVP:



"Trouw, 5 november 2010Staatssecretaris Bleker wil het wild beschermen en loopt daarmee vooruit op evaluatie van commissie-Gabor
  • Trouw zet de opties voor de toekomst van de dieren in het natuurgebied alvast op een rij

  • [/size]1 Bijvoeren
    [/size]
    Deskundigen zijn het erover eens dat bijvoeren geen optie is. Vooral de sterke dieren krijgen toegang tot het voer, de zwakke hebben geen kans. Het bijvoeren verstoort ook het natuurlijke afweermechanisme tegen kou. In de winter, als het voedselaanbod van nature klein is, daalt ook de activiteit van de dieren, en daarmee de behoefte aan voedsel. Ook het aantal geboorten daalt.

    De natuur zet de dieren als het ware in de 'slaapstand'. Als de mens toch voer aanlevert, worden de dieren actief en krijgen dan meer behoefte aan voedsel. Ook worden ze eerder vruchtbaar, waardoor er jonge dieren worden geboren op ongunstige momenten.

    [/size]2 Uitbreiding terrein
    [/size]
    Bij de aanleg en de ontwikkeling van de Oostvaardersplassen (6000 hectare) is ervan uitgegaan dat dit afgesloten gebied wordt verbonden met andere  natuurgebieden. De plassen moeten gekoppeld worden aan het Horsterwold bij Zeewolde, zodat het Oostvaardersland ontstaat van ruim 13.000 ha.

    Dat zou weer gekoppeld moeten worden aan het nog aan te leggen Oosterwold, dat dwars door de Flevopolder heen een verbinding moet vormen met de randmeren,
    het Veluwe-massief en via het Duitse Reichswald met de rest van Europa. De dieren kunnen zo migreren.

    Het kabinet heeft deze ontwikkeling stopgezet. Het Oosterwold moet wat Bleker betreft landbouwgrond blijven.

    [/size]3 Elk jaar jagen
    [/size]
    De beroepsorganisatie van dierenartsen heeft voorgesteld nog voor de winter dertig procent (zo'n 900 stuks) van de dieren af te schieten, zodat de overgebleven paarden, runderen en herten meer kans maken. Net als bij het bijvoeren, zullen de kunstmatig verbeterde leefomstandigheden juist leiden tot extra groei van de populatie.

    Het afschot zal daarom jaar op jaar moeten worden herhaald, en neemt dan de vorm aan van de jacht op de Veluwe. Daar wordt jaarlijks 90 procent van de zwijnen afgeschoten en 60 procent van de herten. Door de jacht verliezen de dieren van de Oostvaardersplassen hun natuurlijke gedrag en worden schichtig.

    [/size]4 Geboortebeperking
    [/size]
    De Zuid-Afrikaan Hendrik Jan Bertschinger promoveerde op een prikpil voor wild, die ook bij runderen toepasbaar zou zijn. Vrouwelijke dieren worden ingespoten met een vloeistof waarin de schaal van dierlijke eicellen is verwerkt, en kunnen daarna niet worden bevrucht. Het middel wordt met darts op de dieren afgeschoten.

    Zo is het volgens Bertschinger na een aantal jaren mogelijk populaties in toom te houden. Critici vragen zich af of Bertschingers Afrikaanse ervaring hier wel kan worden toegepast. De inenting moet jaarlijks herhaald worden, terwijl dan niet duidelijk is welke runderen eerder zijn behandeld. Ook leidt het geschiet tot grote stress bij de kudde. Meer onderzoek is nodig.

    [/size]5 Bij lijden afschieten
    [/size]
    'Monitoring' is een lelijk woord voor 'in de gaten houden'. Personeelsleden van Staatsbosbeheer gaan dagelijks door het gebied om het welzijn van de dieren te controleren. Als zij dieren zien lijden – door ziekte, verwonding of honger – lost de beheerder een genadeschot. Dat doet hij op basis van een protocol dat is opgesteld door een commissie van internationaal deskundigen. Als het dier tot drie meter benaderbaar is, stelt het protocol, is hij zo verzwakt dat hij uit zijn lijden moet worden verlost. Er gaan stemmen op om die criteria te versoepelen en eerder tot het genadeschot over te gaan. Het langdurig creperen van dieren moet zo worden voorkomen.


    [/size]6 Verhuizen
    [/size]
    In 2002 zijn 144 Schotse hooglanders uit nationaal park Veluwezoom verhuisd naar acht andere natuurgebieden in Nederland. De kudde was zo groot geworden dat de
    dieren in de wintermaanden niet meer voldoende voedsel konden vinden. Omdat de kudde niet was geoormerkt, mochten de dieren op grond van de Europese regels niet levend worden verplaatst. Dat geldt ook voor de populatie in de Oostvaardersplassen.

    Toenmalig minister Veerman van landbouw maakte destijds voor één keer een uitzondering. Van de dieren werd bloed afgenomen voor onderzoek naar veeziekten.
    Daarna vertrokken ze naar hun nieuwe bestemming, maar als rund mét oormerk."

    [/size]Groeten, Twan

joostheeremans

Citaat van: jeroenroelofsen op november 05, 2010, 10:13:40 AM
...
Afschieten; goede oplossing, zwakke dieren afschieten, sterken planten zich voort.

Zelf zou ik voorstander zijn van de afschiet methode (zolang er geen uitweg is voor de beesten naar meer voedselrijke gebieden). Op die manier kun je er behoorlijk goed voor zorgen dat de sterke gezonde dieren het gaan over leven. Uiteindelijk zorgt dit voor een gezondere populatie. En dit benaderd ook het beste de natuurlijke selektie die bij de aanwezigheid van predatoren (wolf/lynx) plaats zou vinden.
...



Ik neem aan dat je met afschieten het huidige beleid bedoelt, afschieten wanneer het beest niet meer verder kan, dus in de winter? Voor de winter is het onmogelijk vast te stellen welke dieren de winter wel overleven en welke niet. Elk jaar een vast aantal beesten schieten leidt onherroepelijk tot het doodschieten van gezonde dieren die de winter zouden overleven en geeft daarnaast geen enkele garantie dat de overgebleven dieren de winter wel overleven.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jeroenroelofsen

Citaat van: joostheeremans op november 05, 2010, 12:03:22 PM
Ik neem aan dat je met afschieten het huidige beleid bedoelt, afschieten wanneer het beest niet meer verder kan, dus in de winter? Voor de winter is het onmogelijk vast te stellen welke dieren de winter wel overleven en welke niet.
Dat ben ik met je eens, echter, het is zeker wel mogelijk om vast te stellen of een dier al oud is, mank loopt, of anders sinds afwijkend is. Bij de reeën afschot wordt daar door de (meeste) jagers met behoorlijk succes ook op gelet.

Citaat van: joostheeremans op november 05, 2010, 12:03:22 PM
Elk jaar een vast aantal beesten schieten leidt onherroepelijk tot het doodschieten van gezonde dieren die de winter zouden overleven en geeft daarnaast geen enkele garantie dat de overgebleven dieren de winter wel overleven.
Daar ben ik het niet mee eens. Want door dieren (vroegtijdig) af te schieten, verklein je de populatie. Daardoor blijft er meer voer over voor minder dieren. De kans dat deze kleinere groep dieren de winter dan wel overleeft neemt hierdoor toe.

Voorlopig zou denk ik een oplossing als op de veluwe redelijk te doen zijn. Dus de populatie door afschot rond de 1500-1800 te houden. De populatie edelherten zit de laatste jaren rond de 2000 stuks. Dat is blijkbaar het plafond aan draagvlak zoals de OVP het nu kan huisvesten. Door daar een procent of 20-30 onder te gaan zitten (het aantal dieren dat in de winter streft) zou je denk ik het sterfte cijfer meer in toom houden.

Het sterfte cijfer van 20-30% is trouwens niet eens zo gek hoog. Denk dat in een park als het yellow stone zo'n percentage ook wel wordt gehaald.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

joostheeremans

#357
Ik denk dat je in de OVP zeker niet moet werken met een vast aantal afschot. Als iets ons de afgelopen jaren heeft geleerd is het wel dat de sterftecijfers van de dieren fluctueert. De draagkracht van het gebied is dan ook elk jaar anders, waardoor het afschot ook elk jaar opnieuw moet worden vastgesteld. Op de Veluwe is wel gebleken dat dit niet gebeurt, maar dat er juist dogmatisch wordt vastgehouden aan een verouderd beeld. Daar zeggen ze dat de ecologische draagkracht van het gebied onder de 1000 zwijnen ligt terwijl er op dit moment zeker het vijfvoudige rondloopt. Draagkracht moet je hier dan ook vooral lezen als hoeveel aanrijdingen met zwijnen aanvaardbaar zijn, een maatschappelijke draagkracht in feite, die weinig met ecologie van doen heeft.


Dat de overlevingskans toeneemt bij minder dieren ben ik met je eens maar het blijft een kans, geen enkele garantie. Daarnaast gaan er nog steeds heel veel beesten dood, zij het door een geweer en niet door de honger. Dat dit humaner is zal ik toegeven, maar wanneer ons doel is de natuur humaner te maken zijn we volgens mij behoorlijk de weg kwijt. Wat mij het meest tegen de borst stuit is dat de selectie die de natuur maakt (zwakke sterven, sterken overleven) hier wordt uitgeschakeld. We houden de soort op een niveau wat wij acceptabel vinden, door er elk jaar zoveel dood te schieten. Dat jagers alle beesten die de winter niet gaan overleven er bij voorbaat al uit zouden kunnen pikken lijkt me sterk. Ik heb in ieder geval meer vertrouwen in de selectie van de natuur dan in de selectie van jagers.


Als je trouwens de populatie 20% to 30% onder de draagkracht gaat houden zal de reproductie hoog zijn. Door een hoge reproductie moet je jaarlijks ook veel beesten gaan afschieten om de populatie kunstmatig onder het draagvlak te houden. Hoewel dit zonder cijfers een ongefundeerde uitspraak is, durf ik de bewering wel aan dat absolute aantallen dode dieren bij dit beleid(dus preventieve afschot en wintersterfte) best wel eens hoger kunnen zijn dan de sterftecijfers bij het huidige beheer.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Kijk, als je het sterftecijfer laag wilt houden zou je theoretisch het beste de hele populatie in een keer kunnen afschieten, dan sterft er daar na nooit meer een. Ook een populatie van 20 stuks kan met een jaarlijkse afschot van 10 onder controle gehouden worden.


Het is nog even wachten op het einde van de winter voor de grote sterfte weer begint gekoppeld aan de media aandacht. Volgens mij gebeurt toch hetzelfde in de Amsterdamse waterleidingduinen, of heeft de populatie damherten daar nog niet de grens van het draagvlak bereikt? Ik hoor wel dat ze daar in Zandvoort gaan stappen en zich tegoed doen aan de tuintjes van de bewoners.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk