Stand van zaken grote grazers OVP

Gestart door wimtegels, februari 15, 2010, 20:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

veldman

#301
Hans Breeveld van SBB schreef in een mail aan Wim Tegels (zie eerder in dit topic) het volgende:
Wel zal een dier in de loop van de winter zijn vetvoorraad verder opgebruiken. Tijdens dit proces, zal bij de vrouwelijke dieren die minder goed in conditie komen de eisprong uitblijven. Dit betekent een door de natuur ingegeven boortebeperking.
Dit is niet af te leiden uit de groei- en sterftegrafieken die hierboven staan. In theorie zal er wel een relatie zijn, maar er spelen m.i. meer zaken. Uiteraard wordt niet meegenomen dat in alle seizoenen door predatie een aantal dieren met minder goede conditie en jonge dieren weggenomen worden; er zijn immers geen predators.

Ik herhaal nog maar 'ns mijn opmerking van 16 maart: Mijn idee is dat de aanwas in de OVP niet gereguleerd wordt door strenge winters die tot minder lagere vruchtbaarheid zouden leiden maar door voedselaanbod in lente, zomer en herfst. Dat is in het vruchtbare kleigebied van de OVP vrij hoog - zeker als je het vergelijkt met de voedsel-armere Veluwe. De hongerdood in strenge wintermaanden speelt om die reden een grotere rol in de OVP dan in armere gebieden.
Gezien de weersomstandigheden van de afgelopen 2 maanden en de verwachting voor de komende periode, verwacht ik dan ook dat de groei van mei tot januari 2010 tussen de 25 en 40% zal zijn, mits er geen natuurrampen zijn. Het edelhert zal de sterkste groei kennen. (Bijvoeren heeft deze winter geen rol gespeeld als ik SBB mag geloven: de dieren lieten het hooi links liggen).

Freek Verkerk

We komen in een evenwichtssituatie. De groei is er uit. Dat was te verwachten uiteraard, dat dat moment een keer zou komen. Je zult nu elk jaar grote aantalle dieren hebben die het eind van de winter niet halen, of eigenlijk die het begin van het voorjaar, met het nieuwe voedselaanbod niet halen.


Mogelijk krijgen we elk jaar de discussie of er bijgevoerd moet worden. Als er wordt bijgevoerd wordt de situatie alleen maar erger het volgende jaar, dus ik ben er voor om niet bij te voeren. Preventief afschieten kan overwogen worden en gebeurt nu al. Helemaal zonder de mens kan het hier toch ook niet.


Wat nog wel kan gebeuren is een zekere verbossing. Dat de struiken en bossen die niet door deze dieren gegeten worden gaan oprukken. Ik verwacht zo wel een toename van de braamstruiken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

veldman

Citaat van: Freek Verkerk op mei 26, 2010, 11:55:47 AMPreventief afschieten kan overwogen worden en gebeurt nu al.
Het zou goed zijn als SBB het hele jaar door zwakkere dieren gaat afschieten. Da's toch het meest natuurlijk.

Citaat van: Freek Verkerk op mei 26, 2010, 11:55:47 AMWat nog wel kan gebeuren is een zekere verbossing. Dat de struiken en bossen die niet door deze dieren gegeten worden gaan oprukken. Ik verwacht zo wel een toename van de braamstruiken.
Dat verwacht ik niet, de aantallen dieren zijn niet zo sterk afgenomen dat er een bijzondere verandering van het gebied zal plaatsvinden.

HPM

Citaat van: veldman op mei 26, 2010, 12:14:58 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 26, 2010, 11:55:47 AMPreventief afschieten kan overwogen worden en gebeurt nu al.
Het zou goed zijn als SBB het hele jaar door zwakkere dieren gaat afschieten. Da's toch het meest natuurlijk. ...

Worden er in de natuur dan dieren afgeschoten?
Natuurlijke sterfte van zwakkere dieren treedt voornamelijk in nawinter/voorjaar op. Door voedselgebrek.
Als je door afschieten predatie wil simuleren moet je vooral kalfjes gaan schieten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

veldman

Citaat van: HPM op mei 26, 2010, 12:32:03 PM
Citaat van: veldman op mei 26, 2010, 12:14:58 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 26, 2010, 11:55:47 AMPreventief afschieten kan overwogen worden en gebeurt nu al.
Het zou goed zijn als SBB het hele jaar door zwakkere dieren gaat afschieten. Da's toch het meest natuurlijk. ...
Worden er in de natuur dan dieren afgeschoten?
Afschieten mag je best lezen als bejaagd. Aangezien er geen wolven, beren en lynxen in de OVP zijn is menselijke bejaging het enige alternatief.
Citaat van: HPM op mei 26, 2010, 12:32:03 PM
Natuurlijke sterfte van zwakkere dieren treedt voornamelijk in nawinter/voorjaar op. Door voedselgebrek.
Wel in de OVP, niet op dezelfde schaal in echte natuurgebieden.

Citaat van: HPM op mei 26, 2010, 12:32:03 PM
Als je door afschieten predatie wil simuleren moet je vooral kalfjes gaan schieten.
Vooral jonge dieren. Zie ook mijn post http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100406.msg694836.html#msg694836

Thijs Fijen

Citaat van: diertjesvriend op mei 25, 2010, 18:36:49 PM
zelde idee als OVP in Drents-Friese woud?

http://www.groeneruimte.nl/nieuws/artikel.html?id=115097
Eerste reactie: wauw wat zou het gaaf zijn als er via de robuuste verbinding in theorie zwijnen van Duitsland nabij de Meinweg door kunnen lopen naar het Drent Friese wold. Echt wauw! Op het moment dat dat gerealiseerd is, kunnen we als Nederlanders echt wel trots zijn dat we dat hebben klaargespeeld. Ben er alleen bang voor dat dit nog tien(tallen) jaren gaat duren en beheerders niet zo lang willen wachten.
Of je nou wacht tot de (geherintroduceerde) Edelherten van de OVP naar Drent Friese Wold gaan lopen of dat we die beesten gaan helpen, bij beide situaties blijf je dezelfde discussie houden (behalve dat het gebied groter wordt).
Thijs Fijen

veldman

Citaat van: diertjesvriend op mei 25, 2010, 18:36:49 PM
zelde idee als OVP in Drents-Friese woud?

http://www.groeneruimte.nl/nieuws/artikel.html?id=115097

Ter info, dit staat op de site van Drents-Friese Wold: "Natuur in Nederland is mensennatuur. Dat betekent dat beheerders van natuurgebieden alle zeilen bij moeten zetten om onze natuurgebieden goed te beheren. Dat geldt ook voor het Drents- Friese Wold".

Kijk ook 'ns naar wegen en paden. Misschien eerst even wat omleggen en/of weghalen, voordat er allerlei wild losgelaten wordt? Het aantal ongelukken met reeën is in die regio erg hoog.

HPM

Citaat van: veldman op mei 26, 2010, 12:54:46 PM
Citaat van: HPM op mei 26, 2010, 12:32:03 PM
Natuurlijke sterfte van zwakkere dieren treedt voornamelijk in nawinter/voorjaar op. Door voedselgebrek.
Wel in de OVP, niet op dezelfde schaal in echte natuurgebieden.
Ik ons klimaatgebied is nawinter/voorjaar altijd en overal het knelpunt voor grazers.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

veldman

#309
Het lijkt mij ook dat het een knelpunt is. Toch heb ik nog geen vergelijkbare cijfers gezien over sterfte door honger in vergelijkbare gebieden waar dieren wel de mogelijkheid hebben om te trekken.

twan.teunissen

Citaat van: veldman op mei 26, 2010, 16:23:14 PM
Het lijkt mij ook dat het een knelpunt is. Toch heb ik nog geen vergelijkbare cijfers gezien over sterfte door honger in vergelijkbare gebieden waar dieren wel de mogelijkheid hebben om te trekken.

Waarschijnlijk hebben we die kennis uit Europese systemen niet eens beschikbaar. In zo goed als alle gebieden wordt jacht uitgeoefend en in vrijwel al deze gebieden vind 's winters bijvoedering plaats waardoor nergens sprake is van natuurlijke aantallen. En dat voeren is niet omdat anders die herten sterven, maar omdat anders zogenaamde 'schade' aan bosbouw percelen optreedt.
En dan kom ik op een zijspoor, maar toch...:
Zelfs in veel grote nationale parken heb je deze absurde situatie van onnatuurlijke lage stand van grote grazers en tegelijkertijd worden ze bijgevoerd. De ecologische effecten van deze dieren zijn dan op veel plekken onzichtbaar. Sterker nog door het wegvallen van begrazing door huisvee groeien op dit moment honderdduizenden hectare mozaïek landschappen compleet dicht met bos. En laat dit nou net in veelal de rijkste ecosystemen gebeuren. Dus ik zou zeggen stop jacht, eventueel tijdelijk als ze dan zo nodig dan echt moeten jagen en stop bijvoeren en herintroduceer ook in deze gebieden wilde paarden en runderen. Want de boeren zullen het niet meer voor ons gaan doen.
En ook graag wat meer dode grazers in de Europese natuur dan, dan kunnen we de Spaanse muladores weer sluiten en kunnen gieren, wolven, jakhalzen, wouwen etc ook in zuid, oost en zuidoost Europa weer volop voedsel vinden!

Twan
Twan Teunissen

HPM

Een kleine selectie

Survival and cause-specific mortality of red deer Cervus elaphus in Bialowieza National Park, Poland.
Kamler, J.F., Jedrzejewski,W.& Jedrzejewska,B. 2007 Wildl. Biol. 13: 48-52.
http://www.bioone.org/doi/pdf/10.2981/0909-6396(2007)13%5B48:SACMOR%5D2.0.CO%3B2

Supplementary winter feeding of wild red deer Cervus elaphus in Europe and North America: justifcations, feeding practice and effectiveness
R. J. PUTMAN & B. W. STAINES
Mammal Rev. 2004, Volume 34, No. 4, 285–306
http://www.ecology.ethz.ch/education/BE_documents/Putman_Staines_2004_deer_feeding_scotland.pdf

The demographic consequences of releasing a population of Red deer from culling.
Tim Coulson, Fiona Guinness, Josephine Pemberton, Tim Clutton-Brock (2004)
Ecology: Vol. 85, No. 2, pp. 411-422.
http://www.colostate.edu/Dept/coopunit/FW662/Readings-Density%20Dependence/Coulson%20et%20al%202004.pdf

Population Regulation in Male and Female Red Deer, T. H. Clutton-Brock, M. Major and F. E. Guinness  (1985)
Journal of Animal Ecology 54:831-846
http://www.zoo.cam.ac.uk/zoostaff/larg/Pages/RumPapers/CluttonBrock85.pdf

The roles of predation, snow cover, acorn crop, and man-related factors on ungulate mortality in Bialowieza Primeval Forest, Poland
Acta Theriologica 40 (2): 197-217
Henryk Okarma, Bogumila Jedrzejewska, Wlodzimierz Jedrzejewski, Zbigniew A. Krasinski, Lech Milkowski
http://acta.zbs.bialowieza.pl/?en
alleen abstract

Descriptive epidemiology of roe deer mortality in Sweden
AA Aguirre, C Brojer, and T Morner
Journal of Wildlife Diseases, 35(4), 1999, pp. 753-762
http://www.jwildlifedis.org/cgi/reprint/35/4/753.pdf

Wild boar in Norway – is climate a limiting factor? 
Jørgen Rosvold & Reidar Andersen
Zoologisk rapport 2008-1
http://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=e2c9a9d6-cd49-4b50-95c7-cbe0ad520156&groupId=10476

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

veldman

Herman, dank voor je lijst! Enkele kende ik al, maar er zitten ook voor mij onbekende tussen.


"Predation, primarilycaused by wolves Canis lupus, was the most common source of mortality (10of 12 red deer deaths) and contributed most to the differences in survivalbetween adult and young red deer".

Het bovenstaande viel mij gelijk op in de inleiding van
"Survival and cause-specific mortality of red deerCervus elaphusin Białowiez_a National Park". Maar ik moet nog wel even verder lezen voor het hele verhaal.

HPM

Dat is naturlijk een gebied met predators. Kijk ook eens naar de gegevens van Rum.
10.000 ha zonder grote predatoren.
De gegevens zijn vaak moeilijk te vergelijken. Met of zonder predatoren, met en zonder
jacht(/stroperij).

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

veldman

#314
Citaat van: HPM op mei 26, 2010, 20:56:35 PM
Dat is naturlijk een gebied met predators. Kijk ook eens naar de gegevens van Rum.
10.000 ha zonder grote predatoren.
De gegevens zijn vaak moeilijk te vergelijken. Met of zonder predatoren, met en zonder
jacht(/stroperij).
De gegevens van Rum zijn heel erg duidelijk, zolang maar niet selectief leest! En er is heel veel onderzoeksmateriaal over de edelherten op het eiland.

Op het eiland Rum leven edelherten, deze zijn de 19de eeuw als jachtwild ingevoerd. Het natuurgebied is verdeeld is verschillende blokken. In 1 deel, namelijk block 4, doet men aan experimenteel natuurbeheer. Hier wordt niet gejaagd, wat in de andere blokken wel het geval is. Blok 4 is ongeveer 12 km2 groot ofwel 1200 ha en da's geen 10.000 ha.

Om blok 4 staat geen hek en dat maakt het mogelijk dat de edelherten van het ene naar het andere blok kunnen migreren. Het zijn met name de mannetjes die uit blok 4 migreren. Uit onderzoek blijkt dat de dieren uit blok 4 door overbevolking een slechtere conditie hebben, minder overlevingskansen in de winter en dat er minder genenvariatie is.

Beetje algemene info over Rum http://www.nnr-scotland.org.uk/downloads/publications/The_Story_of_Rum_National_Nature_Reserve.pdf

joostheeremans

Ik was vorige week o.a. in Sumava NP en daar lopen ook grote aantallen (weliswaar lagere dichtheden dan OVP) edelherten en reeën rond. De ree wordt sinds de herintroductie van de Lynx niet meer bejaagd. Het edelhert wordt in de winter (die daar wel 6 maanden kan duren) in zogeheten winter enclosures opgesloten en bijgevoerd. Ze worden daarheen gelokt met voer en op een bepaald punt gaat het hek dicht en worden ze een half jaar verzorgd. Aan de hand van die aantallen in de enclosures wordt het afschot aantal bepaald. De afschot vindt dan plaats buiten de enclosures. Grofweg 70% van de edelhertenpopulatie in het gebied overwintert in die enclosures. In de gesprekken met beheerders daar gaven zij aan deze methode geen al te beste te vinden. Het is net een dierentuin en dit past niet bij een nationaal park volgens hen. Met de 30% buiten de enclosures waren zij erg blij omdat zij dan ook invloed in de winter hadden op het gebied. Daarnaast bleek lynx in de winter verzwakte edelherten te kunnen doden. De reeën waren in de winter dichter bij mensen te vinden en ontliepen daardoor vaak predatie van lynx. De beheerders van het park keken met grote belangstelling naar de OVP en hoe er daar wordt beheerd, een enkeling zou daar in de herfst ook nog op werkbezoek gaan.

Op mij kwam deze methode met enclosures erg onnatuurlijk over. Door bij te voeren hou je de aantallen kunstmatig hoog die je met jacht weer moet terugbrengen. Het lijkt me voor Sumava dan ook van groot belang dat de wolf het gebied gaat innemen. Bij het zien van de enclosures en de argumentatie erachter te horen ben ik eigenlijk nog meer overtuigd dat we dit niet moeten doen in OVP. Door bij te voeren wordt de totale sterfte alleen maar hoger en ben je onnatuurlijk bezig, daarnaast moet je dan meer beesten afschieten wat moeilijk is met veel mensen in het gebied (zoals in de OVP). Het was wel erg verhelderend om eens in een ander land te zien hoe er wordt omgesprongen met dit soort problemen. Het heeft mij in mijn overtuiging gesterkt dat de OVP methode lang zo gek nog niet is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Wat ik afgezien van het 'opsluiten' en bijvoeren raar vind is dat ze het afschot
in de enclosures bepalen maar het aantal dan buiten de enclosure regelen.
Het lijkt mij dan handiger om er gewoon minder weer los te laten.
Verdienen ze soms geld door het afgeven van jachtvergunningen?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op mei 29, 2010, 11:31:56 AM
Wat ik afgezien van het 'opsluiten' en bijvoeren raar vind is dat ze het afschot
in de enclosures bepalen maar het aantal dan buiten de enclosure regelen.
Het lijkt mij dan handiger om er gewoon minder weer los te laten.
Verdienen ze soms geld door het afgeven van jachtvergunningen?

--
Groeten, Herman van der Meer



Nee dat heb ik ze zelf ook gevraagd, ik vermoedde ook al financieel gewin, maar ze regelen het afschot zelf. Het park heeft jagers in dienst, dus in feite kost het alleen maar geld. Al zal het vlees natuurlijk wel een 'goede' bestemming krijgen. Het feit dat ze niet binnen de enclosures schieten heeft ook te maken met de wet. Die verbiedt het hun om "gehouden" dieren te schieten, al moet ik zeggen dat dat me niet geheel duidelijk werd. De wet was daar eventueel nog op aan te passen zeiden ze ook. Ook zou het afschieten binnen enclosures natuurlijk enorme verstoring met zich meebrengen. Het leek mij ook beter om alleen de gehouden beesten te schieten, aangezien ze zelf liever ook een groter percentage buiten de enclosures wilden zien. In Bayerische wald, waar ik ook nog 3 dagen ben geweest, werken ze ook met deze enclosures. Het afschot regelen ze daar echter via "pre-enclosures", een kleine enclosure, voor de grote, waar wat edelherten inliepen die dan vanuit een hoogzit werden afgeschoten. Of dit echter de enige methode van afschot was daar werd niet geheel duidelijk.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Ik bedoelde niet dat ze ze binnen de enclosure zouden moeten afschieten, maar dat ze er gewoon minder weer vrij zouden laten en de rest naar elders (slachthuis?) zouden afvoeren. Het probleem daarmee zou kunnen zijn dat dat niet zo selectief kan.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: HPM op mei 29, 2010, 12:36:18 PM
Ik bedoelde niet dat ze ze binnen de enclosure zouden moeten afschieten, maar dat ze er gewoon minder weer vrij zouden laten en de rest naar elders (slachthuis?) zouden afvoeren. Het probleem daarmee zou kunnen zijn dat dat niet zo selectief kan.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ja het probleem was ook dat de edelherten in die enclosures geen goede afspiegeling waren van de populatiesamenstelling. Maar de beheerders in Tsjechië leken ook niet zo blij met deze methode. Ze erkenden dat het erg onnatuurlijk was en eigenlijk niet in een NP zou horen. In Duitsland leken ze minder problemen met deze methode te hebben, al kwam dit wellicht ook door de personen die ik heb gesproken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

veldman

#320
Citaat van: joostheeremans op mei 29, 2010, 11:15:02 AMOp mij kwam deze methode met enclosures erg onnatuurlijk over. Door bij te voeren hou je de aantallen kunstmatig hoog die je met jacht weer moet terugbrengen. Het lijkt me voor Sumava dan ook van groot belang dat de wolf het gebied gaat innemen. Bij het zien van de enclosures en de argumentatie erachter te horen ben ik eigenlijk nog meer overtuigd dat we dit niet moeten doen in OVP.
De OVP is, wat mij betreft, te vergelijken met een enclosure van 2500 ha met inmiddels zo'n 4000 grote grazers (januaristand) waar niet wordt bijgevoerd. Ook niet als de sterftecijfers door ondervoeding sterk oplopen. Dat maakt het gebied zo anders dan andere gebieden.

Enclosures waar wild 's winters wordt opgevangen vind ik zeer onnatuurlijk en lijkt op de wijze waarop schotse hooglanders in de winter werden opgevangen in het moederland. Selectie door afschot is prima mogelijk, maar om nou door het opvangen van grote aantallen dieren je te garanderen van voldoende afschot vind ik niet kies. Het lijkt m.i. teveel op het opfokken van fazanten voor de jacht.



Citaat van: joostheeremans op mei 29, 2010, 11:15:02 AMDoor bij te voeren wordt de totale sterfte alleen maar hoger en ben je onnatuurlijk bezig, daarnaast moet je dan meer beesten afschieten wat moeilijk is met veel mensen in het gebied (zoals in de OVP).
Het is, wat mij betreft, niet zo van belang hoe hoog de sterfte is. Ik vind wel dat je goed moet kijken naar de wijze waarop dieren sterven. In het geval van jacht door mens of dier gaat dat over het algemeen redelijk snel. In het geval van honger en ondervoeding (en ziekte) is dat niet het geval. Wanneer dat laatste het gevolg is van onzorgvuldig menselijk handelen, moet je ingrijpen. Dat is m.i. het geval in de OVP.
Door de winterse opvang van wilde dieren in een raster loop je inderdaad het risico van onnatuurlijk grote aantallen dieren. Er ontstaat een onnatuurlijke dynamiek die zeker gevolgen heeft voor de rest van de natuur. Dat moet je niet willen als je natuur de ruimte wilt geven.


Citaat van: joostheeremans op mei 29, 2010, 11:15:02 AMHet was wel erg verhelderend om eens in een ander land te zien hoe er wordt omgesprongen met dit soort problemen. Het heeft mij in mijn overtuiging gesterkt dat de OVP methode lang zo gek nog niet is.
Het is altijd goed om je blikveld te verbreden. Mijn conclusie is voorlopig nog niet dezelfde als de jouwe. ;-)

diertjesvriend

wat betreft het effect van honger op vruchtbaarheid: paarden hebben een dracht van 11 à 12 maand en runderen een dracht van 9 maanden.
ze raken dus niet dragend in de wintermaanden, maar in voorjaar/zomer/najaar.
dan is er geen honger dus ook geen verminderde vruchtbaarheid.
de honger zorgt voor een slechte conditie van de dragende vrouwelijke dieren, en daardoor wellicht ook voor een slechtere ontwikkeling van het ongeboren jong.

ook vind ik het discutabel dat men aan het begin van het voorjaar ging bijvoeren (moest, dat weet ik), en dan concludeerd dat de beesten er niet van eten.
gooi dat hooi daar maar eens midden in de winter neer, wedden dat ze er dan wel van eten.
dus ik hoop niet dat de conclusie wordt dat bijvoeren geen zin heeft omdat de beesten er geen gebruik van maken.
laat ik even in het midden of bijvoeren wel of niet moet, het gaat mij nu puur om het referentiekader vwbt het effect en de mogelijke noodzaak van bijvoeren.

veldman

#322
Citaat van: diertjesvriend op mei 30, 2010, 12:41:47 PM
paarden hebben een dracht van 11 à 12 maand en runderen een dracht van 9 maanden.
ze raken dus niet dragend in de wintermaanden, maar in voorjaar/zomer/najaar.
dan is er geen honger dus ook geen verminderde vruchtbaarheid.
de honger zorgt voor een slechte conditie van de dragende vrouwelijke dieren, en daardoor wellicht ook voor een slechtere ontwikkeling van het ongeboren jong.
Ter aanvulling: de dracht van het edelhert is ongeveer 7,5 maand, bronst is eind september/begin oktober, kalveren worden in mei/juni geboren.


Edit: ik ben erg benieuwd naar de aanwascijfers van het komend jaar. En daarnaast ook van mogelijke verklaring van sommigen van deze cijfers.
Is het aanwaspercentage lager dan in andere jaren, dan wordt er vast als verklaring genoemd dat dieren door de strenge winter een verminderde vruchtbaarheid kennen. Wat niet gerijmd kan worden met het feit dat hindes al drachtig zijn vanaf de herfst.
Is het aanwaspercentage hoger, dan denk ik dat er een verklaring komt dat het compensatie is van het teruglopen van de kudde afgelopen winter. Wat niet gerijmd kan worden met het feit dat hindes al drachtig zijn vanaf de herfst.

Thijs Fijen

Het eerste kan wel in theorie. Zwanger zijn kost ook energie. Als de winter streng is, zullen zij waarschijnlijk eerder sterven?? Tja of niet, want zij waren sterk genoeg om drachtig te worden en andere niet...

Draagkracht is hier denk ik weer het toverwoord
Thijs Fijen

joostheeremans

Niet elk drachtig beest resulteert natuurlijk in aanwas.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

twanteunissen


Hallo allemaal,


LNV heeft evaluatiecommissie OVP ingesteld.


Via email ontving ik het onderstaande van M. Vossestein; ben even zo vrij geweest dit te kopiëren en hier te plakken:

Feitelijk vormen de Oostvaardersplassen een aanklacht tegen het beheer van het wild op de Veluwe.

De edelherten op de Veluwe - vrijwel gelijk in totaalaantal - kennen een aanwas en (dus ook) afschot van ca. 60%. In de Oostvaardersplassen liggen aanwas en sterfte rond de 25%. De natuurlijke sterfte is voor de dieren een volkomen natuurlijk proces.
Op de Veluwe worden de aantallen in het voorjaar al jaren te laag gehouden. De dieren proberen met tweelingen hun aantal op de levensmogelijkheden af te stemmen. Maar ieder jaar schiet men weer teveel dieren af.
Men streeft op de Veluwe zelfs naar 1.660 edelherten, terwijl uit de voortplanting blijkt dat zo'n 3.000 edelherten en damherten de winters kunnen overleven.

Bij daadwerkelijk ecologisch beheer zouden aanwas en sterfte onder wilde zwijnen rond de 35% stabiliseren met minder dan 2 biggen per zeug. Met 5 à 6 biggen per zeug brengen de wilde zwijnen nu met gemak een aanwas van 175% tot stand. Het afschot van ruim 200% maakt duidelijk dat de aanwas - achteraf bezien - hoger lag dan bij de tellingen. Die zijn feitelijk niet meer dan schattingen, omdat het wild sinds 2007 nauwelijks meer zichtbaar is."

Twan teunisen


mlahaye

Kan iemand morgen een foto maken vanaf de Grote Praambult en aangeven hoeveel Heckrunderen daarop staan? Volgens de Stichting Welzijn Grote Grazers mogen dat er maximaal 150 zijn. Aangezien 75% dood zou zijn gegaan, bij een laatste stand (die kennelijk niet ter discussie staat) van ca. 530 runderen. Ik ben benieuwd naar 'harde bewijzen' i.p.v. ongefundeerde uitspraken in de pers. Ach ja, het is natuurlijk wel komkommertijd.

Maurice

Norman

#328
Zie:

http://player.omroep.nl/?aflID=11220072 

Voor weer een stukje tendentieuze verslaggeving zoals één vandaag al eerder deed betreft de OVP.

Duidelijk dat mw. Yvonne Biermans van de stichting Wezijn Grote Grazers en meneer Auke Osinga van de vereniging Oostvaardersplassen-sterfte die uit emotie handelen, terwijl de natuur al eeuwen zo gaat. Alleen in de OVP is het door de openheid van het gebied en het laten liggen van de kadavers confronterend. Maar mijn inziens wel de manier.

Typerend al is dat mevrouw Biermans vanuit de observatiehut de Zeearend geen enkel dier kan zien door haar kijker. Dat kan een tweetal dingen betekenen:

       
  • Een hele slechte kijker
  • Een medische oorzaak met betrekking tot haar ogen
Naar aanleiding van vele bezoeken aan de OVP en de Zeearend in het bijzonder durf ik te beweren dat het vrijwel onmogelijk is om geen grote grazers te zien vanuit de Zeearend. Doorgaans zelfs met het blote oog.

De tendentieuze filmploeg van Één Vandaag doet ook niet echt zijn best om iets in beeld te brengen door even snel een shot te draaien in een grote openingshoek.

Dat de discussie ook anders kan:

http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=1087907&type=member&item=17040445&qid=618e6644-fe91-4558-b74e-3a2c5cc315ac&goback=%2Egmp_1087907 

Die meneer Vossestein heeft het wel begrepen mijn inziens.

Ook wel aardig als contrast op het Één Vandaag item.

http://www.youtube.com/watch?v=xyOngMtDN4Q 

Als antwoord op het verzoek van Maurica La Haye:

Citaat Marcel Vossesteijn:

"Vandaag (aanvulling: 27 juli 2010)bezocht ik de Oostvaardersplassen met ecologen. In het veld blijken de populaties edelherten, konikpaarden en heckrunderen vitaal. Het aantal heckrunderen moet minstens 400 zijn. Dus een uitzonderlijke sterfte is niet aannemelijk. Mogelijk kan dit na de strenge winter wel zo'n 30% bedragen tegenover een gemiddelde van 25% in de voorgaande jaren."





Tim Asbreuk

Ik wacht het rapport van de onderzoekscommissie af en hoop dat er op basis van dat rapport beslissingen worden genomen en niet op basis van emoties.


Je hoeft helaas geen gelijk te hebben om gelijk te krijgen in Den Haag >:( .
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk