Stand van zaken grote grazers OVP

Gestart door wimtegels, februari 15, 2010, 20:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

veldman

Ik weet dat de vereniging Edelhert deze gegevens ook al opgevraagd heeft en slechts beperkte informatie heeft gekregen.

Van 2009 is er wel iets bekend: zie mijn reactie no.7. In de tabel is te zien dat bij de gestorven edelherten ongeveer de helft jonger is dan een jaar. Dat komt overeen met het percentage jonge dieren die jagers schieten om de stand in een gebied ongeveer gelijk te houden.

Wat opvalt is het erg grote aandeel van veulens onder de gestorven paarden. Iets dergelijks zie je ook bij de runderen. Waar zou dat mee te maken hebben? Bij mij komt als eerste op dat de dieren niet van nature in het wild voorkomen en kwetsbaarder zijn op jonge leeftijd. Die gedachte is niet op feiten gebaseerd maar ik zou wel graag willen weten hoe het in elkaar zit.

diertjesvriend

SBB heeft mijn mail doorgestuurd naar de OVP
(zal ik dan straks een mail terug krijgen met 'vriendelijke hoefjes en klauwtjes van de dieren? ;) )

over de sterfte onder jonge dieren zat ik vandaag op de terugweg van het werk na te denken, mijn theorie was dat kalfjes/veulens de eerste pakweg 8 maand bij de moeder drinken en daardoor met voldoende reserve de eerste winter in zouden moeten kunnen gaan,
daarna als jaarling, volop in de groei de meeste energie die ze binnen krijgen nodig zijn voor de groei, waardoor volgens mij de tweede winter vooral moeilijk zou zijn, en in die tweede winter de meeste sterfte voor komt.
het is maar een theorie, blijkbaar klopt die niet, want veel dieren gaan hun eerste winter al dood.
in het echte wild krijgen merries om de 2 jaar een veulen en stoten dan hun vorige veulen af, of dat in de OVP zo is weet ik niet.
een dragende merrie zal in elk geval op een bepaald moment haar huidige veulen afstoten, maar merries kunnen ook anderhalf of twee jaar lang hetzelfde veulen zogen.
tijdens de zoogperiode eet het jong veel van de voedingstoffen van het moederdier op, waardoor je zou kunnen concluderen dat juist die moederdieren zonder genoeg reserves de winter in gaan.

dit even als eerste reactie.
ik heb hier een boek liggen, uw paard van haver tot gort, daarin worden ook (semi) wilde kuddes gevolgd, ik zal vanavond een kijken of ik daar iets wijzer uit wordt.

diertjesvriend

#272
wordt er tot nu toe niet veel uit wijzer.
alleen wel dat sobere rassen veel eten in de goede maanden om een vetreserve aan te leggen voor de minderen maanden, en de gedomesticeerde sobere rassen dat nog steeds doen.
maar verder niks gevonden over wintersterfte.

misschien dan dat jonge dieren onderin de rang staan, en daardoor minder voedsel kunnen krijgen?
maar voor zover ik weet helpt de moeder ze, dus veulens van een dominante moeder maken meer kans.

nouja, misschien heeft iemand anders nog een idee?

krijg net een interview binnen met een voormalige insider:

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article3028164.ece/Het_is_een_reservaat___voor_vogels_.html

Tim Asbreuk

Even een gedachte gang omtrent de sterfte van de jonge dieren. Dieren van dezelfde soort in noordelijke streken zijn gemiddeld groter dan dieren die hier (of in Spanje) leven. Dus Scandinavische merels zijn groter dan de onze. Dit omdat een groot lichaam beter warm te houden is.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

HPM

   "De kudde Schotse hooglanders op de Veluwezoom hoeft niet te worden
    bijgevoerd, zegt de Veterinaire Begeleidingscommissie van Nationaal Park
    Veluwezoom. Natuurmonumenten doet het dan ook niet. ... Natuurmonumenten
    had de Veterinaire Begeleidingscommissie om een advies gevraagd naar
    aanleiding van de motie in de Tweede Kamer waarin de minister werd
    verzocht de kudde bij te voeren."

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/6480038/Schots-rund-redt-t-wel.ece


Wie volgt?

--
Groeten,  Herman van der Meer
Herman van der Meer

veldman

Citaat van: Tim Asbreuk op maart 30, 2010, 18:54:28 PM
Even een gedachte gang omtrent de sterfte van de jonge dieren. Dieren van dezelfde soort in noordelijke streken zijn gemiddeld groter dan dieren die hier (of in Spanje) leven. Dus Scandinavische merels zijn groter dan de onze. Dit omdat een groot lichaam beter warm te houden is.
Het gaat dan niet om een groter lichaam, maar om volume in relatie tot buitenoppervlak.


Tim Asbreuk

CiteerHet gaat dan niet om een groter lichaam, maar om volume in relatie tot buitenoppervlak.


Dat snap ik (ik had weinig tijd mijn antwoord goed uit te leggen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Norman

Citaat van: diertjesvriend op april 01, 2010, 16:22:22 PM
ze eten het hooi haast niet ;)

http://www.trouw.nl/groen/nieuws/article3030939.ece/Grazers_Oostvaardersplassen_laten_hooi_links_liggen.html

Ik las het net. Wat een grap weer.
Mogen we deze nodeloze energie in rekening brengen bij het CDA mormel?

Je zou bijna denken dat het een 1 April grap is.....

g.j. keizer

Citaat van: veldman op maart 27, 2010, 16:24:56 PM
Laat ze maar eens komen met sterftecijfers uit andere gebieden waar deze grote grazers van nature voorkomen cq. voorkwamen. Hoe hoog is de sterfte op onze, veel minder inzichtelijke, Veluwe.

Wat betreft het edelhert op de Veluwe:
Na 15 jaar van een stabiele zomerstand van zo'n 1500 edelherten is de zomerstand de laatste 10 jaar gestegen naar bijna 3000. Ook het afschot is gestegen: van ongeveer 500 naar tegen de 1000 edelherten.
De gewenste* voorjaarsstand op de Veluwe was in 2007 en 2008 rond de 1500. In beide jaren was de werkelijke voorjaarsstand ongeveer 2000, de zomerstand tussen 2800 en 3000. Het verschil tussen de voorjaarstand en de zomerstand bepaalt het afschot: in het seizoen 2007/2008 waren dat 950 edelherten. Het aantal stuks valwild was 48 edelherten.
*op basis van het faunabeheerplan van FBE Veluwe
En hierbij de te verwachten cijfers voor dit jaar : http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3034940.ece/Te_veel_herten_op_de_Veluwe.html .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

veldman


diertjesvriend

nog een link van de vereninging het edelhert.

http://www.veluwshert.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=2456:vereniging-het-edelhert-en-de-oostvaardersplassen&catid=32:vereniging-nieuws&Itemid=74

ik wil graag eens live kijken daar, uit het mail contact met SBB kwam een uitnodinging om eens te komen kijken.
ik moet alleen nog *even* zien hoe ik daar dan kom, heb geen auto enzo en het is best ver weg.

jvogels

waarom wordt in geen van de 10 pagina's de vraag gesteld of de OVP eigenlijk niet veel te klein is om van natuurlijke begrazingsprocessen te kunnen spreken?

Grote grazers zijn niet voor niets kuddedieren: ze horen over grote oppervlakken te kunnen migreren, zodat ze perioden van voedselschaarste beter kunnen overbruggen. let wel: dit zijn oppervlakten zo groot als nederland en groter!

Begrazing als natuurlijk proces is wat mij betreft dan ook niet aan de orde in de OVP.

saillant detail: een deel van de theorieen van Frans vera zijn gebaseerd op zijn onderzoek in de Bialowieza nationaal park, waar nog wisenten en andere grote grazers voorkomen. Het geinige is, dat die wisenten het juist daar hebben uit weten te houden doordat zij al 600! jaar zijn bijgevoerd ten behoeve van de jacht. Ik ben overigens geen voorstander van bijvoeren in dergelijk experiment, het enige effect dat je sorteert zijn nog grotere aantalsschommelingen (en die zijn naar mijn idee al erg hoog).

Mensen die menen dat het OVP-experiment daadwerkelijk natuurlijke processen herstelt, vergeten volgens mij een hoop randvoorwaarden nodig om dit proces op natuurlijke wijze te kunnen laten verlopen.

Op zich is dit niet erg in een kunstmatig lapje grond dat de OVP heet, 't is alleen wel een beetje zonde van de grond. Het kan ook een mooi uitgestrekt broedvogelgebied zijn (en dan heb ik het niet over die ene zeearend). Ene heer bijlsma heeft daar eens een onderzoek naar uitgevoerd, en zijn resultaten waren niet mals. Op zich is dat ook niet verwonderlijk bij zulke hoge dichtheden aan grote grazers. Het gebied leidt nu ongetwijfeld aan chronische storingsstress. Lekker natuurlijk.

HPM

Citaat van: jvogels op april 10, 2010, 14:28:42 PM
waarom wordt in geen van de 10 pagina's de vraag gesteld of de OVP eigenlijk niet veel te klein is om van natuurlijke begrazingsprocessen te kunnen spreken?
[...]

Ik ben bang dat je de tien pagina's niet goed hebt gelezen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Norman

Er word veel gesproken over de trek van de Edelherten, maar ik heb hier een boek over Edelherten (Een Koning in Ballingschap)staan en daar worden juist steeds wederkerend waarnemingen van dezelfde herten op dezelfde plaatsen beschreven.
Dit is nogal tegenstrijdig met de de eerder geplaatste reacties.

Heeft iemand een linkje naar een onderzoek van het migratiegedrag van Edelherten?

e_brans

@Lotte, Met de trein naar Almere Oostvaarders. Dan is het op loop afstand.

Ik woon er tussenin, bij beide (staion en OVP ) kom ik bijna dagelijks.

Elly

diertjesvriend

Citaat van: e_brans op april 11, 2010, 17:22:33 PM
@Lotte, Met de trein naar Almere Oostvaarders. Dan is het op loop afstand.

Ik woon er tussenin, bij beide (staion en OVP ) kom ik bijna dagelijks.

Elly

hee dank je wel voor je berichtje!
ik vind het nogal eng om ineens naar onbekend gebied te reizen dus thanks voor je info, het is dus goed te doen met OV! :D
cool, daarmee komt de kans op het daadwerkelijk bezoeken van de OVP ineens een stuk dichterbij!

diertjesvriend

de laatste dagen wordt ik doodgegooid met google allert berichten over het broeden van een raaf in de ovp.
het onderwerp verplaatst zich naar het zomerseizoen.
geen recente berichten meer over het beheer beleid.
hoe zal het de komende winter gaan daar?
wanneer is die evaluatie ook alweer, werd het nou eind van dit jaar?


diertjesvriend

jammer dat het onderwerp nu het even niet meer actueel is weer zo op de achtergrond verdwijnt.
de nieuwe aanwas wordt geboren nu, er is blijkbaar bijgevoerd, ze vraten het blijkbaar niet
en toen. toen niks?
toen zapte men weer verder naar een nieuw actueel onderwerp.

zal er nu wel gras staan met die droogte van nu?
en wat eten de vossen eigenlijk in de zomer als er haast geen grazers dood gaan.
of is er onder de vleeseters dan een hoge sterfte in voorjaar/zomer?
en straks gewoon weer winter, en dan gaan we weer van voor af aan beginnen.

ik heb tot nu toe geen bericht gehad over de huidige stand van zaken, (krijg nog steeds allert in mijn mail box)
en ben met mezelf in dubio over het wel of niet ingaan op de uitnodiging daar te gaan kijken.
tuurlijk lijkt me 'reuze' interessant, maar is ook organisatorisch een hele opgaaf.

joostheeremans

Citaat van: diertjesvriend op mei 01, 2010, 00:58:52 AM
jammer dat het onderwerp nu het even niet meer actueel is weer zo op de achtergrond verdwijnt.
de nieuwe aanwas wordt geboren nu, er is blijkbaar bijgevoerd, ze vraten het blijkbaar niet
en toen. toen niks?
toen zapte men weer verder naar een nieuw actueel onderwerp.

zal er nu wel gras staan met die droogte van nu?
en wat eten de vossen eigenlijk in de zomer als er haast geen grazers dood gaan.
of is er onder de vleeseters dan een hoge sterfte in voorjaar/zomer?
en straks gewoon weer winter, en dan gaan we weer van voor af aan beginnen.

ik heb tot nu toe geen bericht gehad over de huidige stand van zaken, (krijg nog steeds allert in mijn mail box)
en ben met mezelf in dubio over het wel of niet ingaan op de uitnodiging daar te gaan kijken.
tuurlijk lijkt me 'reuze' interessant, maar is ook organisatorisch een hele opgaaf.

Dit soort vragen kan je het beste stellen als je daar bent, en dan kan je het ook met eigen ogen aanschouwen.
Dat de discussie nu wat op de achtergrond raakt bewijst in mijn ogen vooral hoe de waan van de dag regeert. Eenvandaag maakt een huilerig item met stervende dieren en de politiek reageert, de telegraaf laat nog een omwonende boer en jager aan het woord en onder invloed van alle eenzijdige emoties ontstaat er een verkeerd beeld van de hele kwestie. Dat het voer niet zou worden gegeten voorspelden de experts al. Maar denken met de onderbuik is helaas voor sommige politici een betere optie dan het advies van een expert. Het is nu wachten op de evaluatie die volgens mij dit jaar zal plaatsvinden. Ik verwacht dat de uitkomst van de evaluatie zal zijn dat het huidige beleid zal worden doorgezet en dat er verder geen grote problemen zijn. Eenvandaag en de telegraaf zullen volgend jaar met de eerste sneeuwvlok weer de toon zetten, het CDA zal weer verontwaardigd Kamervragen stellen, wij discussiƫren op dit forum druk over de situatie en we zijn allemaal weer een jaartje ouder geworden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jarinka

Waarschijnlijk ga ik komende week een dagje naar de OVP om vogels te kijken. Dan kan ik ook kijken hoe het met de zoogdieren gaat. Zijn er dingen waar ik voor jullie op moet letten?
Groeten, Jarinka Heijink

diertjesvriend

Citaat van: joostheeremans op mei 02, 2010, 15:25:26 PM

Ik verwacht dat de uitkomst van de evaluatie zal zijn dat het huidige beleid zal worden doorgezet en dat er verder geen grote problemen zijn. Eenvandaag en de telegraaf zullen volgend jaar met de eerste sneeuwvlok weer de toon zetten, het CDA zal weer verontwaardigd Kamervragen stellen, wij discussiƫren op dit forum druk over de situatie en we zijn allemaal weer een jaartje ouder geworden.

ja zo zal het wel gaan, denk ik ook.
best wel doelloos eigenlijk.
er zijn teveel mensen en teveel situaties op de wereld, teveel meningen, niemand wordt meer gehoord.

diertjesvriend

http://www.minlnv.nl/txmpub/files/?p_file_id=2000676

brief aan de kamer van Gerda Verbruggen,
met ook het nieuwe overzicht van sterfte percentages.

Norman

Citaat van: Norman op april 11, 2010, 14:58:21 PM
Er word veel gesproken over de trek van de Edelherten, maar ik heb hier een boek over Edelherten (Een Koning in Ballingschap)staan en daar worden juist steeds wederkerend waarnemingen van dezelfde herten op dezelfde plaatsen beschreven.
Dit is nogal tegenstrijdig met de de eerder geplaatste reacties.

Heeft iemand een linkje naar een onderzoek van het migratiegedrag van Edelherten?

Niemand?

diertjesvriend

via google vond ik dit:

http://static.ikregeer.nl/pdf/BLG12196.pdf

bevat alleen wel een stuk of miljoen kleine lettertjes, heb het dus zelf niet gelezen maar misschien kan je er info in vinden over het migratiegedrag van edelherten.

Norman

Bedankt! Ik ga het document eens doornemen.


veldman

Citaat van: diertjesvriend op mei 25, 2010, 18:36:49 PM
zelde idee als OVP in Drents-Friese woud?

http://www.groeneruimte.nl/nieuws/artikel.html?id=115097
Daar gaan we weer! Er zijn nog steeds mensen die denken dat natuur georganiseerd moet worden. Da's een hollandse ziekte: de maakbaarheid van de ruimte. Qua mentaliteit verschilt in Nederland het aanleggen van polders niet veel met het aanleggen van natuurgebieden.


Tip: als je de mens buiten natuurgebieden wilt houden, bemoei je er dan ook niet mee en laat het uitzetten van dieren achterwege.

veldman

Groei- en sterftepercentages van de afgelopen jaren in de OVP: