Stand van zaken grote grazers OVP

Gestart door wimtegels, februari 15, 2010, 20:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

veldman

#120
HPM: jouw lijn gaat alleen omhoog - die van mij gaat op- en neer. Dat komt omdat ik ook de sterfte in mijn tabel opgenomen heb en niet alleen januari-standen.

Nu, voor de inzichtelijkheid een tabel met sterfte- en aanwaspercentages. Wel even rekening houden met mijn beperkte kennis van excel. Het januari-percentage geeft het percentage weer dat tussen mei en januari is bijgekomen. Het mei-cijfer is het percentage van de kudde dat gestorven is tussen januari en mei van dat jaar. Had wat duidelijker gekund:


HPM

Citaat van: veldman op maart 16, 2010, 14:04:37 PM
HPM: jouw lijn gaat alleen omhoog - die van mij gaat op- en neer. Dat komt omdat ik ook de sterfte in mijn tabel opgenomen heb en niet alleen januari-standen.

...

Nee dat komt omdat jij ook de junicijfers er bij hebt staan. Overigens gaat het bij mij niet alleen
maar omhoog.
Maart 2010 hoort er eigenljk niet bij omdat je voor de andere jaren juni gebruikt. Ik begreep het
laatste punt in je vorige grafiek ook al niet omdat dat duidelijk niet januari 2010 kon zijn.
Overigens zou het beter zijn om de sterfte bij de verschillende leefsklassen (cohorten) met elkaar te
vergelijken. Ik neem aan dat SBB in ieder geval de kalversterfte wel apart zal bijhouden.

Citeer
Nu, voor de inzichtelijkheid een tabel met sterfte- en aanwaspercentages. Wel even rekening houden met mijn beperkte kennis van excel. Het januari-percentage geeft het percentage weer dat tussen mei en januari is bijgekomen. Het mei-cijfer is het percentage van de kudde dat gestorven is tussen januari en mei van dat jaar.
Maar hoe zit het dan met de sterfte tussen mei en januari?

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

veldman

#122
Citaat van: HPM op maart 16, 2010, 14:32:35 PM

Overigens zou het beter zijn om de sterfte bij de verschillende leefsklassen (cohorten) met elkaar te
vergelijken. Ik neem aan dat SBB in ieder geval de kalversterfte wel apart zal bijhouden.
Helaas geeft SBB die cijfers van de afgelopen jaren niet. Tenminste, ik kan ze nergens vinden.

Citaat van: HPM op maart 16, 2010, 14:32:35 PMMaar hoe zit het dan met de sterfte tussen mei en januari?
Da's een verhaal apart. Zie mijn grafiek in de bijdrage op pagina 1. "de sterftecijfers van mei 2009-jan-2010 is precies hetzelfde als het aantal geboortes van jan 2009 tot mei 2009".

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Ik zag vanmorgen de verantwoordelijke boswachter van SBB op tv.
Wat een rare vent is dat.
Zn sterkste argument was "is dat zo".
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


HPM

Citaat van: Marina op maart 17, 2010, 10:12:19 AM
Ik zag vanmorgen de verantwoordelijke boswachter van SBB op tv.
Wat een rare vent is dat.
Zn sterkste argument was "is dat zo".

"Rare vent" vind ik ook wel een heel sterk argument.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

markmeijrink

Lekker inhoudelijk die Graus, geheel in lijn met zijn achterban en politieke partij.

M.v.gr. Mark

joostheeremans

Ja en hij noemt ecologen tussen neus en lippen door idioten...

Hij begint nu aan z'n betoog, dat wordt weer afzien...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: HPM op maart 17, 2010, 10:19:58 AM
Citaat van: Marina op maart 17, 2010, 10:12:19 AM
Ik zag vanmorgen de verantwoordelijke boswachter van SBB op tv.
Wat een rare vent is dat.
Zn sterkste argument was "is dat zo".

"Rare vent" vind ik ook wel een heel sterk argument.

--
Groeten, Herman van der Meer
Was ook geen argument, was een indruk.
Voor de rest voel ik geen behoefte om die creep aan een nader onderzoek te onderwerpen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: Marina op maart 17, 2010, 17:30:37 PM
Citaat van: HPM op maart 17, 2010, 10:19:58 AM
Citaat van: Marina op maart 17, 2010, 10:12:19 AM
Ik zag vanmorgen de verantwoordelijke boswachter van SBB op tv.
Wat een rare vent is dat.
Zn sterkste argument was "is dat zo".

"Rare vent" vind ik ook wel een heel sterk argument.

--
Groeten, Herman van der Meer
Was ook geen argument, was een indruk.
Voor de rest voel ik geen behoefte om die creep aan een nader onderzoek te onderwerpen.

"Creep"! Daar heeft SBB vast niet van terug.

--
Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marina

So what? Ik heb mn lidmaatschap toch allang opgezegd.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Het wordt een beetje niveau telegraaf.nl zo.
Jammer, op een dag waarop onze taal werd verrijkt met "Tupperware-natuur" en "Jurasic Parc op de Zuiderzee" door de grote geesten Dion Graus en Henk Jan Ormel. ::)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

veldman

Mag het een beetje inhoudelijker??

HPM

Ja graag. Het gaat tenslotte om Natuurbeheer > Stand van zaken grote grazers OVP.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Nog steeds offtopic maar wat houdt een lidmaatschap van Staatsbosbeheer eigenlijk in? Ik las het eerder dit artikel ook al ergens, maar kan me er eigenlijk weinig bij voorstellen.

Ontopic: Het afschotpercentage van 90% van de stervende dieren is dit jaar niet gehaald (tot nu toe 80%) en het sterftepercentage ligt volgens Gerda Verburg op 21% (waar 30% voor mogelijk werd gehouden). PvdA, SP, Groenlinks en Pvdd dringen aan op meer mankracht om  te bepalen welke dieren de kogel krijgen zodat het afschotpercentage wel gehaald wordt. PVV en CDA willen een definitief einde aan de hele OVP zoals die nu is.
Daarnaast zou de beoordeling van het gebied door de ICMO een jaar vervroegd worden, maar hoe dat verder zou gaan werd me niet helemaal duidelijk vanmiddag.

Dat is zo'n beetje de samenvatting van ruim 3 uur spoeddebat in mijn optiek.

Persoonlijk vond ik dat de heer Polderman (SP) een goed en duidelijk verhaal hield en vond ik Dibi wat tegenvallen. Ik had van de GroenLinks wel wat meer verwacht eigenlijk.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Tim Asbreuk


CiteerNog steeds offtopic maar wat houdt een lidmaatschap van Staatsbosbeheer eigenlijk in? Ik las het eerder dit artikel ook al ergens, maar kan me er eigenlijk weinig bij voorstellen.


Ik denk dit maar zeker ben ik niet


http://www.staatsbosbeheer.nl/Over%20Staatsbosbeheer/Onverwacht%20Nederland.aspx
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

joostheeremans

Aha, een abonnement op een blaadje 4 maal per jaar.
Tim merci :duim:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

diertjesvriend

gaat dit spoeddebat om de dieren / het project, of is het een handige kans voor de partijen om meningen de lucht in te gooien en daarmee te hopen dat ze meer kiezers winnen vraag ik me af.
maar ja, ook dat is off topic.
heb me inhoudelijk verder niet genoeg meer hiermee bezig gehouden om daar iets nuttigs over te zeggen.
op een gegeven moment waren het zoveel linkjes en dingetjes om te zien of te lezen, toen dacht ik laat ook maar, ik hoor/lees vanzelf wat de uitkomst gaat zijn aangaande het beleid daar, en verder kan ik er toch niet veel aan doen dus ja.

joostheeremans

Citaat van: diertjesvriend op maart 17, 2010, 22:07:53 PM
gaat dit spoeddebat om de dieren / het project, of is het een handige kans voor de partijen om meningen de lucht in te gooien en daarmee te hopen dat ze meer kiezers winnen vraag ik me af.
maar ja, ook dat is off topic.
heb me inhoudelijk verder niet genoeg meer hiermee bezig gehouden om daar iets nuttigs over te zeggen.
op een gegeven moment waren het zoveel linkjes en dingetjes om te zien of te lezen, toen dacht ik laat ook maar, ik hoor/lees vanzelf wat de uitkomst gaat zijn aangaande het beleid daar, en verder kan ik er toch niet veel aan doen dus ja.

Uiteraard speelt electoraal gewin hier een grote rol in. De CDA behartigt de belangen van een deel van zijn achterban (jagers, boeren), net zoals Groenlinks dat voor zijn achterban doet. De enige bij wie ik dit niet zag was de Partij van de Dieren. Waar je zou verwachten dat ze tegen het beleid zouden zijn (zielig, dieren gaan dood) steunden ze het gevoerde beleid, enkele kleine aanpassingen daargelaten. Hoewel ik zelf niet veel op heb met one-issue partijen vind ik het bewonderenswaardig dat ze verder hebben gekeken dat hun eerste dierenliefde emotie. Het uitleggen van het beleid in de OVP is velen malen moeilijker dan om het af te kraken en het vereist dan ook best wat leeswerk om de situatie goed te begrijpen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op maart 17, 2010, 21:52:34 PM
...
Ontopic: Het afschotpercentage van 90% van de stervende dieren is dit jaar niet gehaald (tot nu toe 80%) en het sterftepercentage ligt volgens Gerda Verburg op 21% (waar 30% voor mogelijk werd gehouden). PvdA, SP, Groenlinks en Pvdd dringen aan op meer mankracht om  te bepalen welke dieren de kogel krijgen zodat het afschotpercentage wel gehaald wordt. PVV en CDA willen een definitief einde aan de hele OVP zoals die nu is.
Daarnaast zou de beoordeling van het gebied door de ICMO een jaar vervroegd worden, maar hoe dat verder zou gaan werd me niet helemaal duidelijk vanmiddag.

Dat is zo'n beetje de samenvatting van ruim 3 uur spoeddebat in mijn optiek.

Ik vraag me af waar die 21% sterfte vandaan kom en over welke periode dat gaat. Het is zeker niet de afname in 2009.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

joostheeremans

Volgens mij ging het om de sterfte van afgelopen drie maanden, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. In de beantwoording van Verburg werd er rijkelijk met getallen gestrooid, ik zou het nog eens rustig moeten nalezen, ik neem aan dat het verslag eerdaags online verschijnt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

veldman

Citaat van: joostheeremans op maart 17, 2010, 21:52:34 PM
Het afschotpercentage van 90% van de stervende dieren is dit jaar niet gehaald (tot nu toe 80%) en het sterftepercentage ligt volgens Gerda Verburg op 21% (waar 30% voor mogelijk werd gehouden).
Ik zit nog steeds te wachten op onderzoeken waaruit blijkt dat een percentage van 30% dood door voedselgebrek normaal is voor grote grazers in natuurgebieden. Wat ook wel prettig zou zijn, is inzicht in de opbouw naar leeftijd en geslacht van de kuddes grote grazers in de OVP.

Citaat van: joostheeremans op maart 17, 2010, 21:52:34 PMPvdA, SP, Groenlinks en Pvdd dringen aan op meer mankracht om  te bepalen welke dieren de kogel krijgen zodat het afschotpercentage wel gehaald wordt. PVV en CDA willen een definitief einde aan de hele OVP zoals die nu is.
Men is het dus politiek behoorlijk met elkaar eens: meer regulering van de grote grazers door de mens in de OVP.

Het lastige van discussie over dit soort zaken is dat intuïtie, moraliteit, visie op natuur en wetenschap door elkaar lopen. Het betrachten van enige openhartigheid is wijs, lijkt me. Zo
* heb ik de neiging om actie te ondernemen bij toestanden die mij tegen de borst stuiten
* vind ik dat onnodig of langdurig lijden voorkomen moet worden
* denk ik dat de mens deel is van de natuur
en
* heb ik te weinig gegevens (zie hierboven) om een overtuigend oordeel te vellen. Maar wie heeft ze wel?

Thijs Fijen

Staatsbosbeheer heeft deze cijfers.
Overigens Veldman, zou je misschien je naam in je handtekening oid willen zetten? Is iets fijner discussiëren en bovendien een huisregel  :)
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Oke, ik snap nu eigenlijk niet wat het probleem is waar deze (laatste) discussie over gaat. Gaat het over het feit dat niet alles geschoten kan worden? Gaat het er over dat er te weinig afschot is dan vantevoren voor mogelijk is gehouden? In beide gevallen kan er simpel antwoord gegeven worden: te weinig man en een te groot gebied om alle dieren te kunnen vinden. En natuur houdt zich gelukkig niet aan domme cijfertjes.
Thijs Fijen

joostheeremans

Citaat van: Thijs Fijen op maart 18, 2010, 10:37:56 AM
Oke, ik snap nu eigenlijk niet wat het probleem is waar deze (laatste) discussie over gaat. Gaat het over het feit dat niet alles geschoten kan worden? Gaat het er over dat er te weinig afschot is dan vantevoren voor mogelijk is gehouden? In beide gevallen kan er simpel antwoord gegeven worden: te weinig man en een te groot gebied om alle dieren te kunnen vinden. En natuur houdt zich gelukkig niet aan domme cijfertjes.

Thijs, de discussie gaat over meerde aspecten van het beheer in de OVP. Het spoeddebat van gister werd ook op verschillende niveaus gevoerd (experiment moet stoppen, meer mankracht bij afschot). Gister moest Verburg toegeven dat van de gestorven dieren, 80% was geschoten. Deze dieren waren dus uit hun lijden verlost ipv zelf gestorven. De kamer wou dat dit 90% zou zijn. Overigens is vorig jaar ik meen 85% gehaald. Als verklaring voor het te lage afschot werd gegeven dat de dieren zich deze winter meer hadden verspreid dan voorheen en de aanwezigheid van schaatsers waardoor afschot niet altijd mogelijk was. De PvdA, SP, GroenLinks en de PvdD drongen aan op meer mankracht, maar ik kreeg de indruk dat Verburg niet geloofde dat daar de oorzaak zou liggen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Thijs Fijen

Thijs Fijen

HPM

De informatie over de sterfte is nogal verwarrend. Verschillende media (o.a. Trouw) geven dit:

"Volgens cijfers stierven deze winter in totaal 815 hoefdieren (21 procent). Toen de
Kamer in 2007 groen licht gaf voor de proef, moest rekening worden gehouden met
jaarlijks 30 procent sterfte en meer in strenge winters.

De Stentor komt met een ander steftecijfer, maar geeft wel aantallen per soort:
    "In de periode 1 januari 2010 tot 10 maart 2010 zijn 686 van de 3891 dieren gestorven.
    Het gaat om 46 heckrunderen, 190 konikpaarden en 450 edelherten. Dat is ruim zeventien
    procent van de populatie,"
http://www.destentor.nl/regio/flevoland/6385394/Sterfte-Oostvaardersplassen-valt-mee.ece

Als sterftecijfers worden dus 21% en ruim 17% genoemd.
Volgens de beschikbare cijfers is de sterfte voor Edelhert, Heckrund en Konik samen als volgt:
Van 1 jan 2009 - 31 dec 2009   3.4% (4028 > 3892)
Van 31 jan 2009 - 10 mrt 2010 17.4% (3892 > 3206)
Van 1 jan 2009 - 10 mrt 2010  20.4% (4028 > 3206)

Die 'ruim 17%' van de Stentor is dus inderdaad alleen van dit jaar (17.4%), maar waar die 21%
vandaan komt is mij niet duidelijk. Zou dat die 20.4% zijn? Of is het de 20.6% sterfte onder het
edelhert in 2010?

Hierbij een grafiekje over 2009/2010
De eerste kolom geeft het op 1 januari 2009 getelde aantal plus de dat jaar geboren kalveren/veulens.
(Ik neem wel aan dat er tussen 1 januari en de nieuwe aanwas ook nog sterfte is geweest onder
overjarige dieren, waardoor het totaal te hoog zou zijn.) De 2e kolom laat zien wat daar op 31
december 2009 van over was. De derde kolom geeft de stand op 10 maart j.l. Dan zijn het uiteraard
allemaal overjarige dieren.

Overigens moet je er wel aan denken dat zeker het tellen van kalveren nooit erg nauwkeurig kan zijn.
Ik verwacht dat er vooral bij edelhert nogal wat gemist kunnen worden. Vandaar waarschijnlijk
opgaven van aantallen als '500' en '300'.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Hoe zit het eigenlijk met de sterfte de komende tijd?
Ik kan me voorstellen dat voedsel nog steeds niet overmatig voor handen is op dit moment en dat er dus nog wel wat zal overlijden. Gister suggereerde ik meen Ormel dat er nog een grote klap zou komen wegens het ontbreken van structuur in de pens en dat bijvoeren met droog hooi die sterfte zou tegengaan. Volgens diergeneeskunde Utrecht (of was het andere faculteit) was dit niet het geval, zo zei Verburg. Weet iemand hier meer van?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

veldman

#149
Dr. Maarten Th. Frankenhuis, emeritus hoogleraar Faculteit Diergeneeskunde, oud directeur Natura Artis Magistra en voorzitter van de Raad van Toezicht Zodiac Zoos schreef als reactie op het interview met Frans Vera, in NRC afgelopen januari het volgende:

Frans Vera stelt in het recente interview dat sterfte percentages, zoals geconstateerd in de Oostvaardersplassen, ook in Oost Afrika voorkomen en dus als normaal moeten worden beschouwd. De sterkste dieren zullen dan overleven. Dat is inderdaad het geval in Oost Afrika, waar vergelijkbare sterfte percentages niet ongebruikelijk zijn, maar er is wel degelijk een markant verschil in soorten doodsoorzaken.
Staatsbosbeheer beweert dat ook op de Oost Afrikaanse savanne verhongering de hoofdoorzaak is van decimering van de reusachtige populatie grote grazers en predatoren geen rol van betekenis spelen. Dat is absoluut niet waar.
Bovendien moet Vera uit de droom worden geholpen daar waar hij stelt, dat evenals in de Oostvaardersplassen, ook in Afrika de natuurgebieden door een hek worden omgeven.

Al sinds zeven jaar kom ik jaarlijks een of twee keer in de belangrijkste natuurgebieden van Noord Tanzania en ook andere landen in de regio heb ik bezocht, maar een hek heb ik nooit gezien! De honderden duizenden zebra's, gnoes en andere antilopen tellende kuddes migreren jaarlijks volstrekt over de Oost Afrikaanse savanne naar nieuwe weidegronden. Onbelemmerd door hekken, wegen, spoorlijnen en dijken als de losgelaten huisdieren in het geesteskind van Frans Vera.

Dat tijdens de grote trek op de Oost Afrikaanse steppe talloze doden bij vallen is logisch, maar de vergelijking van Vera met de sterfteoorzaken in de Oostvaardersplassen is pure nonsens en grenst aan bedrog van argeloze lezers en onwetende politici.
De sterfte tijdens de grote trek in de Serengeti en de Mara's wordt veroorzaakt door ongevallen o.a. bij het springen van rivieroevers, predatie door krokodillen, fysieke uitputting van vooral zwakke jongen en oude dieren, besmettelijke ziekten, en verdrinking in de sterk stromende rivieren, die moeten worden over gestoken. Ook de sterfte onder jonge dieren, die nog te klein zijn om mee kunnen komen met de kudde, is substantieel.

Door de vrijwel continue trek naar voedselrijke gebieden hebben de volwassen grote planteneters doorgaans weinig te lijden van voedselgebrek en hebben roofdieren relatief weinig invloed, omdat ze in hoge mate territoriaal zijn en ook hun jongen nog lang hulpbehoevend.
Incidenteel sterven grotere aantallen dieren ten gevolge van een El Nino gerelateerde droogte, maar dat is absoluut geen jaarlijks terugkerend fenomeen.

Permanente sterfte – los van de sterfte door ouderdom – is onmisbaar om het ecosysteem in balans te houden. In dit verband is het interessant eens te zien wat de voornaamste doodsoorzaken zijn. De sterfte in de oneindige vlakten van Serengeti en de Mara's wordt vooral veroorzaakt door ongevallen onder andere vertrappen in de dicht op elkaar drommende dieren bij nauwe doorgangen, bij het springen van rivieroevers en predatie door krokodillen. Maar ook fysieke uitputting van vooral zwakke jonge- en oude dieren, besmettelijke ziekten (runderpest, TBC, miltvuur, parasieten) en verdrinking in de sterk stromende rivieren, die moeten worden over gestoken, eisen een aanzienlijke tol.

Door de vrijwel continue trek naar voedselrijke gebieden hebben de grote planteneters hier relatief weinig te lijden van voedselgebrek, op periodes van extreme droogte na, waarover later. Roofdieren hebben relatief weinig invloed op de omvang van de populaties grote grazers, omdat katachtige roofdieren in hoge mate territoriaal zijn en ook hun jongen nog lang hulpbehoevend.

De invloed van roofdieren op de populatiegrootte speelt eigenlijk alleen een rol van belang bij grote grazers als zebra's, gnoes en enkele kleinere antilopensoorten, die niet meedoen aan de jaarlijkse trek. Dit laatste is het geval is in de Ngorongoro krater, een situatie waar de dieren niet kunnen ontsnappen. Hier dus geen verliezen ten gevolge van een uitputtende trek, krokodillen, verdrinking en ongelukken, maar in dit geval reguleren de roofdieren de aantallen.

Nu en dan sterven grotere aantallen dieren ten gevolge van droogte, maar dat is zeker niet een algemeen en jaarlijks terugkerend fenomeen. Maar verhongering doordat de dieren van hun traditionele weidegronden worden verdreven door menselijke activiteit speelt in de meeste natuurgebieden bepaald wel een rol.

De Serengeti wildebeest (gnoe) populatie heeft na het stoppen van de grote runderpest epidemie eind vijftiger jaren van de vorige eeuw, een explosieve groei doorgemaakt. Tussen 1960 en 1977 werd het aantal gnoes 6 keer zo groot, van 0,25 tot 1,4 miljoen dieren met een gemiddelde van 1,3 miljoen. Onderzoekers vermoeden dat met dit aantal dieren en onder de huidige regenval de draagkracht van de vegetatie van de Serengeti haar limiet heeft bereikt. Stropen, infectieziekten en predatie door leeuwen en hyena's kosten relatief weinig dieren het leven, maar de sterfte door verongelukken, vertrappen en verdrinken eisen een flinke tol.

De grootste verliezen vinden echter incidenteel en onregelmatig plaats ten gevolge van voedseltekorten in het droge seizoen, waarbij vooral de neonatale sterfte (0-4 mnd.) substantieel is en ook veel jongere kalveren (5-11 mnd.) omkomen. Vooral de droogte van 1993-1994 eiste een zware tol, 75% van de sterfte kon worden toegeschreven aan ondervoeding.
Sterfte onder de volwassen dieren was relatief gering en afhankelijk van de populatiedichtheid. Wel was er in periodes van voedselschaarste een afname van het aantal drachtige dieren van 95% naar 88%.
De sterfte onder de wildebeesten of gnoes betreft dus vooral de mortaliteit onder kalveren van minder dan een jaar oud, zeer jonge dieren in het bijzonder, en is de resultante van de omvang van de populatie in samenhang met de hoeveelheid regen in het droge seizoen.

Ter overdenking: Dus evenals in de Oostvaardersplassen, is ook in de Serengeti met haar grote diversiteit aan doodsoorzaken, de sterfte ten gevolge van voedseltekorten de voornaamste doodsoorzaak.
Een in mijn beleving essentieel verschil is echter dat in de Serengeti sterfte door ondervoeding nu en dan optreedt bij achterblijvende regenval in het droge seizoen, waarbij – niet belemmerd door hekken – de sterkste kalveren nog kans zien nieuwe graslanden te bereiken, terwijl in de Oostvaardersplassen gezonde volwassen dieren worden doodgehongerd achter onneembare afscheidingen.

De invloed van roofdieren op de populatiegrootte speelt eigenlijk alleen een rol van belang bij grote grazers als zebra's en gnoes e.d., die niet meedoen aan de jaarlijkse trek, zo als het geval is in de Ngorongoro krater, een situatie waar de dieren – evenals in de Oostvaarders Plassen - ook niet kunnen ontsnappen.
Hier dus geen verliezen ten gevolge van een uitputtende trek, krokodillen, verdrinking e.d., maar in dit geval reguleren de roofdieren de aantallen.

Een regulatiemechanisme waarvan Vera stelt, dat dit nauwelijks invloed heeft in Europese omstandigheden.
Dr. Jan van Haaften, die daarnaar onderzoek deed meldde dat in Europa predatoren als bij voorbeeld wolven wel degelijk een regulerende invloed hebben op de aantallen wilde hoefdieren.

Onderzoek naar een oplossing
Bij het in toom houden van de opgesloten (landbouwhuis)dieren in de Oostvaarders Plassen is zonder meer een rol voor de mens weg gelegd. Vergroten van het terrein en het aanleggen van 'robuuste corridors' is letterlijk en figuurlijk uitstel van executie en bijvoedering in tijden van voedselschaarste is slechts symptoombestrijding. Verwijderen van de overtollige dieren – maar dan voordat er sprake is van ernstig lijden - lijkt de enige reële oplossing. Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met publieke onrust, maar goede voorlichting moet de kou uit de lucht kunnen halen. Niet vergeten mag worden, dat ook predatoren voor continue onrust zorgen! De kadavers kunnen een goede bestemming vinden in dierentuinen en in de diervoederindustrie. De edelherten mogen naar de poelier ter vervanging van het geïmporteerde en speciaal gefokte hertenvlees. Een klein deel kunnen we laten liggen voor aaseters. De veterinair-hygiënische aspecten blijven nu maar even onbesproken.

Landschapsbeheer ten behoeve van een bijzonder soort (uitgestorven) landschap met behulp van grote grazers – zelfs al moeten we onze toevlucht nemen tot Konickpaarden en fake oerossen (landbouwhuisdieren dus!) – blijft een interessante insteek. En op zich is het experiment beslist een succes geworden. Maar in mijn beleving is er maar één oplossing om ondragelijk lijden en verhongering van deze paarden, koeien en edelherten te voorkomen, en dat is de aantallen door een gericht afschot reguleren:
- De overtollige dieren gelijkelijk verdeeld over het jaar verwijderen, zoals als predatoren in het wild ook doen, met mogelijk een piek tegen de winter,
- Tussentijds blijven selecteren op oude, zieke, kreupele en wrakke dieren zo als inmiddels gelukkig gebeurt,
- Het afschot afstemmen op de draagcapaciteit van de vegetatie,
- Deze strategie in alle eerlijkheid communiceren met het publiek.

Er bestaan op dit moment – na invoering van het zo genaamde verbeterd predatormodel dus – geen wezenlijke verschillen meer tussen Staatsbosbeheer en degenen, die zich het lot van de hongerende dieren aantrekken.
Het gaat er nu alleen nog om: wachten we met afschot tot de dieren verhongeren en ernstig lijden, óf anticiperen we op populatie omvang, seizoen en voedselaanbod en plegen voordat lijden manifest wordt een gericht afschot.

Tragisch is in mijn optiek dat het geschil tussen Staatsbosbeheer en andere instanties hem niet eens zit in de jaarlijkse en onontkoombare sterfte, maar alleen in de manier en het moment waarop die sterfte wordt gerealiseerd. En dat laatste lijkt me een volstrekt ondergeschikt doel binnen het verder zo succesvolle experiment Oostvaardersplassen.