Stand van zaken grote grazers OVP

Gestart door wimtegels, februari 15, 2010, 20:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Citaat van: grutto op maart 14, 2010, 20:04:23 PM


Prachtige Paarden overigens maar die voer je ook in een gehouden omgeving.
In de OVP ligt dat toch anders denk ik.
Zou jij je paardje de volgende winter lekker in de OVP willen los laten. Daarna krijg je hem/haar weer terug!

Groet,

Grutto

Ja daar heb je gelijk in, maar ik kan het wel wat vergelijken met IJsland.
De geschiedenis met die paarden is te vergelijken met de doelstelling OVP. Veel IJslandse paarden groeien trouwens ook op in verschillende begrazingen in Nederland, misschien was het daarom voor mij niet al te lastig om standpunt SBB te begrijpen. IJslanders gaan vaak vanaf een jaar of 4 uit de begrazingen omdat ze te dik worden.
Iets over de geschiedenis http://www.nsijp.nl/index.php?catid=4


CiteerGeschiedenis
Rond het jaar 800 brachten de Vikingen Europese paarden naar IJsland. Ruim honderd jaar later gingen de IJslandse grenzen nagenoeg op slot voor paarden. Sinds die tijd zijn er nauwelijks nieuwe paarden naar IJsland gekomen. Daardoor lijkt de huidige IJslander nog heel sterk op het Europese oerpaard. Door de barre omstandigheden op IJsland – vulkaanuitbarstingen, extreme koude, hongersnoden – overleefden alleen de sterkste paarden. En dat zien we nu nog terug in de hardheid en gezondheid van de IJslander. Door de bijzondere omstandigheden op IJsland ontwikkelde de paardjes een opmerkelijk oriëntatievermogen, een grote zelfstandigheid en intelligentie, en veel koelbloedigheid. Paniekerige paarden, die er blind vandoor gaan, overleven immers niet in een landschap met ravijnen. Koelbloedig wordt wel geassocieerd met sloom of flegmatiek, maar dat geldt zeker niet voor de IJslanders. Ze zijn vaak juist voorwaarts en sensibel. In combinatie met de vaak wat complexe gangen, zijn IJslanders daarom geen uitsproken kinderpony's.

Vorige eeuw is het aantal paarden gedecimeerd door een vulkaanuitbarsting, is ook natuur. Inmiddels is de populatie al lang weer hersteld.

Esther

wimtegels

Ik heb conact opgenomen met SBB en de volgende reactie teruggekrege:

Geachte heer Tegels,

ik wil u bedanken voor uw email. Ik stuur deze mede door aan dhr F. Vera, zodat hij hier kennis van kan nemen. Tevens stuur ik u een uitleg omtrent het beheer toe.

Het is plezierig om te zien dat het klaarblijkelijk in uw geval duidelijk is hoe e.e.a. werkt

m.vr.gr.

Hans Breeveld

Er zat de volgende bijlage bij:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

HPM

Dank je Wim. Dit is eigenljk een wat langere versie van de reactie die ze op hun site hebben gezet.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wimtegels

Ik vind het prima dat er een petitie tegen het beleid in de OVP is. Ik zal het niet ondertekenen. Ik ben namelijk voor dat beleid. Jammer dat ik nergens een petitie voor het beleid kan tekenen.......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

markmeijrink

Citaat van: wimtegels op maart 14, 2010, 23:01:59 PM
Ik vind het prima dat er een petitie tegen het beleid in de OVP is. Ik zal het niet ondertekenen. Ik ben namelijk voor dat beleid. Jammer dat ik nergens een petitie voor het beleid kan tekenen.......

We kunnen er wel een beginnen op petitie.nl  ;D

M.v.gr. Mark

wimtegels

Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:05:27 PM
Citaat van: wimtegels op maart 14, 2010, 23:01:59 PM
Ik vind het prima dat er een petitie tegen het beleid in de OVP is. Ik zal het niet ondertekenen. Ik ben namelijk voor dat beleid. Jammer dat ik nergens een petitie voor het beleid kan tekenen.......

We kunnen er wel een beginnen op petitie.nl  ;D

M.v.gr. Mark

Als jij weet hoe, graag dan onderteken ik meteen!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Esther

Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:05:27 PM

We kunnen er wel een beginnen op petitie.nl  ;D

M.v.gr. Mark

Moet je wel eerst een erg eenzijdig filmpje op TV hebben gehad.
Er is ook een internationale petitie gestart met manke info http://www.thepetitionsite.com/3/stop-animalsuffering-in-natureparc-oostvaardersplassen.
Jammer dat er door TV zo eenzijdig beeld wordt geschetst.
Jammer dat mensen wat bang zijn voor zichtbare natuur. Ik vind het ook niet leuk hoor om het te zien, maar vind het ook niet leuk als ik tamme dieren dood zie gaan en in de supermarkt herken ik geen dieren meer bij de vleeswaren.

markmeijrink

Citaat van: wimtegels op maart 14, 2010, 23:10:10 PM
Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:05:27 PM
Citaat van: wimtegels op maart 14, 2010, 23:01:59 PM
Ik vind het prima dat er een petitie tegen het beleid in de OVP is. Ik zal het niet ondertekenen. Ik ben namelijk voor dat beleid. Jammer dat ik nergens een petitie voor het beleid kan tekenen.......

We kunnen er wel een beginnen op petitie.nl  ;D

M.v.gr. Mark

Als jij weet hoe, graag dan onderteken ik metee
Citaat van: wimtegels op maart 14, 2010, 23:10:10 PM
Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:05:27 PM
Citaat van: wimtegels op maart 14, 2010, 23:01:59 PM
Ik vind het prima dat er een petitie tegen het beleid in de OVP is. Ik zal het niet ondertekenen. Ik ben namelijk voor dat beleid. Jammer dat ik nergens een petitie voor het beleid kan tekenen.......

We kunnen er wel een beginnen op petitie.nl  ;D

M.v.gr. Mark

Als jij weet hoe, graag dan onderteken ik meteen!
n!

http://petities.nl/petitie hier kun je er een starten

M.v.gr. Mark

markmeijrink

Wat me overigens op valt dat veel jagers de petitie tegen het dierenleed OVP hebben ondertekend?

M.v.gr. Mark

vuurvlinder

Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:24:31 PM
Wat me overigens op valt dat veel jagers de petitie tegen het dierenleed OVP hebben ondertekend?

M.v.gr. Mark

Ik ook hoor en ik ben geen jager. ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Esther

Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:24:31 PM
Wat me overigens op valt dat veel jagers de petitie tegen het dierenleed OVP hebben ondertekend?

M.v.gr. Mark

Zij willen het leeuwendeel. ( de vette dieren? )
Ik denk dat dit vaak zo gaat met petities, een petitie moet je niet starten uit emotie.
Als je een petitie al indient bij tweede kamer denk ik toch echt wel dat je moet gaan onderbouwen met cijfers en wetenschappelijk onderzoek, het zou raar zijn als er beleid wordt gemaakt door emotie. (maar dat gebeurt denk ik wel eens door de publieke opinie dankzij de media )

Esther

markmeijrink

Tja die publieke opinie.....

ik ben het niet met alles eens in de OVP, maar ik merk wel dat er media idd. erg selectief is en vooral eenzijdig. Van horen en wederhoren lijkt hier geen sprake te zijn. Ik had liever gezien dat Dhr Vera of iemand van SBB eens bij b.v de DWDD ging zitten om inhoudelijk in te gaan op de kwestie. Aan de andere kant ieder jaar speelt dit op, alleen vanwege het afwijkende weer lijkt het erger. Strak krijgen we weer mensen die illegaal hooibalen gaan droppen met helicopters ;D.

M.v.gr. Mark

Esther

Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 23:47:35 PM
Tja die publieke opinie.....

Strak krijgen we weer mensen die illegaal hooibalen gaan droppen met helicopters ;D .

M.v.gr. Mark

Ja dan worden de dieren doodgegooid!!

Maar goed ik heb ook best wel vraagtekens, maar ik ben zelf nog nooit in het gebied geweest, de tv beelden gaven enkel maar weer dat het erg schraal was, ik heb wel een mail gestuurd om te vragen om ook te mogen kijken. Ik hoop dat het mag voor het spoeddebat a.s woensdag. Wat ik inmiddels heb begrepen is dat het leeuwendeel van de dieren die er nu nog zijn wel in blakende gezondheid zijn. Die kant moet ook zichtbaar worden voor je enig begrip zou kunnen verwachten.
Ik denk ook dat SBB best wel wat kan doen door informatie toegankelijker te maken, misschien door een speciale OVP website met ruimte voor discussie, misschien net zoals met de webcams en de zeearenden, of wat dan ook.
Ik begrijp namelijk best dat door die TV beelden mensen schrikken, zo heb ik zelf de laatste dagen ook geworsteld en ben gaan lezen om te proberen een beeld te kunnen vormen.

Esther

wimtegels

Ik heb geprobeerd een petitie te starten. Nadat ik mijn emailadres en het wachtwoord voor de petitie heb ingevuld verdween het startscherm. Kan de petitie nog niet vinden. Weet niet of ik eerst een email krijg, we wachten maar af.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

diertjesvriend

#104
als in die petitie dan maar wel ook komt te staan dat SBB er wel verantwoordelijk voor is dat de zwakkere dieren tijdig worden afgemaakt.
want hoe dan ook, het is de grootste onzin die dieren zo lang te laten lijden, als ze eenmaal over het kritieke punt heen zijn is het toch wel met ze gebeurd, ik vind het wel zo humaan om ze dan af te schieten ipv ze nog dagen te laten creperen.

en ja, humaan schrijf ik, en dan roepen jullie natuurlijk weer 'vermenselijking' en 'emotie' enz,
nou eerlijk gezegd ben ik gewoon van mening dat ook in een dergelijk gebied lijden mag worden voorkomen door menselijk ingrijpen.
de kennis en materie is er toch gewoon.
we laten een verzwakte vogel toch ook niet achter in het bos, die worden elke keer meegenomen naar de dierenambu en dan naar de opvang.
moeten we daar ook maar mee stoppen ofzo dan, omdat dat natuur is?
en jaaa, i know, die discussie is hier al uitgebreid aan de orde geweest ooit, elders op het forum, en daar is niet uit te komen omdat de meningen blijven verschillen.
zo ook in deze.
en ondertussen liggen er op moment van schrijven dieren te verhongeren daar, het gras groeit namelijk nog steeds niet, ik moet mijn pony (een robuuste shetlander, het hele jaar rond dag en nacht op de wei) nog bijvoeren in deze tijd.

Esther

Maar Lotte, ze worden toch ook afgeschoten? Het is niet zo dat ze kreperen, dat suggereert het filmpje op tv wel, maar de meeste dieren worden afgeschoten zodra er wordt gedacht dat ze voorjaar niet halen.

Esther

diertjesvriend

als dat zo is Esther, dan vind ik het oké.
de beesten in hun eigen omgeving laten en als het niet meer gaat uit hun lijden verlossen, dat is ten slotte wel het beste (of het alternatief, eens per jaar een groep er uit vangen en verplaatsen)
maar in het filmpje was wel te zien dat dat niet altijd gebeurde, het moet dus wel zeker zijn dat ze dat beleid goed opvolgen, en niet 'zo nu en dan eens kijken' zegmaar.

er is ook een wild gebied waar ze zo nu en dan runderen uithalen voor biologisch vlees, en paarden die als (nadat ze dood zijn gemaakt) vlees voor roofdieren in dierentuinen worden gebruikt.
is dat eigenlijk dit zelfde gebied?

Esther

#107
Citaat van: diertjesvriend op maart 15, 2010, 01:09:13 AM
als dat zo is Esther, dan vind ik het oké.
de beesten in hun eigen omgeving laten en als het niet meer gaat uit hun lijden verlossen, dat is ten slotte wel het beste (of het alternatief, eens per jaar een groep er uit vangen en verplaatsen)
maar in het filmpje was wel te zien dat dat niet altijd gebeurde, het moet dus wel zeker zijn dat ze dat beleid goed opvolgen, en niet 'zo nu en dan eens kijken' zegmaar.

Als ik de cijfers van vorig jaar bekijk dan zij er 12 Koniks vanzelf doodgegaan, misschien niet op tijd gevonden, dat weet ik niet, er zijn er 58 geschoten, bijelkaar zijn er toen 70 Koniks doodgegaan. Voor de runderen was dat 4 vanzelf dood gegaan, 6 geschoten bijelkaar waren het er 10. Voor de edelherten was het wel dramatisch er zijn er 28 vanzelf doodgegaan, 217 geschoten bij elkaar waren het 245 dieren. Maar er kan natuurlijk ook gewone dood bij zijn, gebroken poot hartaanval etc. Het beeld wat door het filmpje is geschetst is dat dieren lang lijden. Ik weet ook niet wat de gemiddelde leeftijd is bij de herten, kan het niet in perspectief zetten.

Citeerer is ook een wild gebied waar ze zo nu en dan runderen uithalen voor biologisch vlees, en paarden die als (nadat ze dood zijn gemaakt) vlees voor roofdieren in dierentuinen worden gebruikt.
is dat eigenlijk dit zelfde gebied?

Bij mijn weten is dat een ander gebied, maar allicht dat een wat deskundiger iemand hier een antwoord op kan geven. Volgens mij is de OVP een A spoor gebied, dat verschilt weer van een B spoor. Bij A spoor is het de bedoeling dat de natuur selecteert, de mens is dan wel de jager tot de natuur zegt hoooooo ik ga het niet redden hoor tot voorjaar en wordt er geschoten.
Bij een B spoorgebied wordt er van te voren ingegrepen maar ook wel gezonde dieren  geschoten.( aan de buitenkant kun je ook vaak niet zien of beest dragend is, dus wie weet wel 2 of 3 voor de prijs van een, gokken dus)
Het is natuurlijk goed dat een kadaver naar een dierentuin gaat, maar je haalt het uit de kringloop van het gebied, je bent dan een beetje de Albert Heijn zeg maar, maar bij OVP zijn de vossen en vogels weer gebaat met de kadavers zonder dat je de supermarkt bent.
Maar nogmaals, ik ben ook erg aan het denken hoor, ik weet nog  helemaal niet of ik het wel goed zie. Ik kan me wel het beleid voorstellen van OVP.

markmeijrink

Citaat van: diertjesvriend op maart 15, 2010, 01:09:13 AM
als dat zo is Esther, dan vind ik het oké.
de beesten in hun eigen omgeving laten en als het niet meer gaat uit hun lijden verlossen, dat is ten slotte wel het beste (of het alternatief, eens per jaar een groep er uit vangen en verplaatsen)
maar in het filmpje was wel te zien dat dat niet altijd gebeurde, het moet dus wel zeker zijn dat ze dat beleid goed opvolgen, en niet 'zo nu en dan eens kijken' zegmaar.

er is ook een wild gebied waar ze zo nu en dan runderen uithalen voor biologisch vlees, en paarden die als (nadat ze dood zijn gemaakt) vlees voor roofdieren in dierentuinen worden gebruikt.
is dat eigenlijk dit zelfde gebied?

Dag Lotte waarin jij refereert zijn gebieden van Free Nature (voorheen Stichting Ark).

Ik heb een tijd stagegelopen in één van de terreinen waar zij grazers hebben lopen (Millingerwaard). Sommige dieren worden idd. als Biologisch Vlees verkocht, en overschotten worden gevangen en getransporteerd naar elders (a.d.v. allerlei richtlijnen zodat de sociale structuur van een kudde, niet of zo min mogelijk, wordt aangetast). In de praktijk ligt dat iets anders, probeer maar eens een volledige kudde Konikspaarden (te voet) naar een opvangkraal te drijven.

Ook daar kwam het regelmatig voor dat we tijdens onderzoek ineen 's ochtends een individu uit een kudde misten. Dit kwam doordat dieren zich afzonderden om verschillende redenen, honger als gevolg van ziekte, ziekte, bevalling etc.

Als b.v. SBB in de OVP de richtlijn heeft om dieren die van de honger sterven af te schieten dan wens ik ze sterke. Je vind ze gewoon niet allemaal. Dan moet je echt huisvee gaan inzetten. Konikpaarden e.d. zijn dusdanig gededomesticeerd dat dit onmogelijk is. Wanneer je weet dat door de aanhoudende winter (sneeuw die foerageren niet mogelijk maakt) meer dieren sterft dan ben ik van mening dat SBB echt wel haar best doet.

M.v.gr. Mark 

M.v.gr. Mark

HPM

Citaat van: diertjesvriend op maart 15, 2010, 00:55:42 AM
...
en ja, humaan schrijf ik, en dan roepen jullie natuurlijk weer 'vermenselijking' en 'emotie' enz,
nou eerlijk gezegd ben ik gewoon van mening dat ook in een dergelijk gebied lijden mag worden voorkomen door menselijk ingrijpen.
de kennis en materie is er toch gewoon.
we laten een verzwakte vogel toch ook niet achter in het bos, die worden elke keer meegenomen naar de dierenambu en dan naar de opvang.
moeten we daar ook maar mee stoppen ofzo dan, omdat dat natuur is?
...
Ik laat verzwakte of zieke dieren altijd gewoon waar ze zijn omdat het tegen de natuur zou zijn
om ze mee te nemen. Bovendien moet ik er niet aan denken om voor elk dier wat wel eens te
zwak zou kunnen zijn de dierenambulance te alarmeren.
Het is gewoon sentimenteel gedoe wat niets met natuurbeheer te maken heeft, net als dat
meenemen van zogenaamd "door de moeder verlaten" of "uit het nest gevallen" vogeltjes waar
de asiels ieder jaar weer mee overspoeld worden.

Citaat van: diertjesvriend op maart 15, 2010, 01:09:13 AM
...
de beesten in hun eigen omgeving laten en als het niet meer gaat uit hun lijden verlossen, dat is ten slotte wel het beste (of het alternatief, eens per jaar een groep er uit vangen en verplaatsen)
...
Lees ook eens wat Hans Breeveld daarover aan Wim Tegels schreef en wat in de discussie
hier ook al door verschillende anderen naar voren is gebracht.

   "Doordat de dieren in de zomer periode een ruime vet voorraad (meer dan 20% van hun
    lichaamsgewicht)opslaan, hebben zij een uitstekende start voor de winter. In de winter
    loopt uiteraard de groei van de vegetatie terug. Dit betekent dat de dieren geleidelijk
    aan overschakelen van groen voer, op de aanwezige voorraad vet. Dit gebeurt geleidelijk,
    dus het begrip honger waar bij wij ons voorstellen dat een dier van het ene op het andere
    moment geen voedsel meer heeft, treedt niet op. Wel zal een dier in de loop van de winter
    zijn vetvoorraad verder opgebruiken. Tijdens dit proces, zal bij de vrouwelijke dieren
    die minder goed in conditie komen de eisprong uitblijven. Dit betekent een door de natuur
    ingegeven geboortebeperking. Zou de hoeveelheid voedsel, dus ook de conditie van de
    vrouwelijke dieren door bijvoederen, of door het kunstmatig verlagen van de aantallen
    dieren hoger blijven, dan is de sterfte vele malen lager, en de reproductie veel hoger.
    Dit betekent dat het jaar daarop het dilemma vele malen groter wordt. Meer bijvoeren, of
    meer dieren doodschieten is dan de keuze.

    Nu wordt door velen gesteld, dat het 'beter', of voor mensen makkelijker accepteerbaar
    zou zijn, om de aantallen dieren al vóór de winter terug te brengen tot een vastgesteld
    niveau. Dit zou dus betekenen dat men dus een grote hoeveelheid gezonde dieren zou moeten
    schieten. Daarbij zullen ook in een goede conditie verkerende drachtige vrouwelijke
    moeten zijn. Volgens Staatsbosbeheer is dit zo ingrijpend in de sociale structuur van de
    groepen dieren dat dit voor de Oostvaardersplassen ongewenst is. Door deze manier van
    beheren, ook wel populatiebeheer of jacht genoemd, wordt elke vorm van natuurlijke
    invloed uitgesloten. Het is namelijk moeilijk om dan als mens te bepalen welke dieren nu
    "de beste/of de zwakste zijn" en te kiezen welk dier dood te schieten. Het is dan
    mogelijk, dat men voor de winter begint de beste, en meest aangepaste dieren afschiet.
    Natuurlijke selectie speelt dan geen rol meer."

Bedenk dat het voor de populatie niet uitmaakt of er dieren worden weggehaald of afgeschoten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

joostheeremans

Net even op de kameragenda van deze week gekeken
WOENSDAG 17 MAART10.15 uur - Spoeddebat over situatie van dieren in de Oostvaardersplassen
Dit is online te volgen via www.politiek24.nl , misschien aardig voor de geïnteresseerden.

Overigens heeft de Partij van de dieren haar standpunt niet gewijzigd na het werkbezoek aan de OVP, ik citeer:

"Naar de mening van de Kamerleden was er in het gebied geen sprake vangrote aantallen creperende dieren. De bij Eenvandaag uitgezondenbeelden laten een eenzijdig beeld zien."
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Spoeddebat? Moeten de dieren stante pede worden afgeschoten?

Zie overigens ook dit http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/126
Een paar citaten:

   "De belangrijkste vraag is of wij mensen accepteren dat de natuur zichzelf reguleert
    of dat wij mensen preventief in de populatie laten ingrijpen door middel van jacht en
    bijvoeren.Als je zegt dat dieren in het wild nooit honger mogen lijden, moet je van
    natuurgebieden dierentuinen, een veehouderij of herten- en reeenkampen maken waar
    dieren worden gevoerd en, bij een overschot aan dieren, worden gedood. Hier kiest de
    Partij voor de Dieren niet voor."

   "De Partij voor de Dieren wil dat er zo snel mogelijk corridors komen richting de Veluwe
   zodat de dieren kunnen migreren en er meer beschutting komt. Wij nemen het de partijen
   CDA en VVD kwalijk dat zij zowel het plan om de verbinding met de Veluwe tot stand te
   brengen, als het plan om het bos "Hollands Hout" te betrekken bij de Oostvaardersplassen
   voor meer beschutting, tegenhouden. Ook Dion Graus van de PVV is altijd tegenstander
   geweest van het realiseren van meer natuur waarbij de dieren zouden kunnen migreren
   naar andere gebieden"

Ik moet zeggen dat hierdoor mijn beeld van de Partij voor de Dieren wel verandert.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Maico Weites

Inderdaad anders dan ik van de PvdD gewend ben. :duim:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

veldman

#113
Hans Breeveld vermeldt in zijn bericht aan Wim Tegels dat honger bij vrouwelijke dieren leidt tot een beperking van geboortes. Vreemd genoeg laat dat zich niet zien in de geboortecijfers. In de eerste maanden van 2005 is het sterftecijfer bij edelherten hoog t.o.v. de navolgende jaren. Toch is de groei van de kudde relatief groter dan in de jaren 2007 en 2008, terwijl toen het sterftecijfer (relatief en absoluut) een stuk lager lag.
Heeft iemand een verklaring?

edit: de aanwas in 2006 is relatief (45% van stand 1 januari 2006 minus sterfte tot 1 mei 2006) en absoluut het hoogst als we kijken naar de jaren 2005-2009. Praktisch alle hinden krijgen een kalf, inclusief de 2-jarige hinden. Dat wijst op een goede voedselsituatie in het gebied in 2005 - de bronst vindt plaats in september-oktober van 2005.
De winter van 2004-2005 met de vele slachtoffers heeft dus niet geleid niet tot geboortebeperking - sterker, het heeft tot relatief en absoluut meer aanwas geleid.

Mijn idee is dat de aanwas in de OVP niet gereguleerd wordt door strenge winters die tot minder lagere vruchtbaarheid zouden leiden maar door voedselaanbod in lente, zomer en herfst. Dat is in het vruchtbare kleigebied van de OVP vrij hoog - zeker als je het vergelijkt met de voedsel-armere Veluwe. De hongerdood in strenge wintermaanden speelt om die reden een grotere rol in de OVP dan in armere gebieden.

Breeveld:
Door deze manier van beheren, ook wel populatiebeheer of jacht genoemd, wordt elke vorm van natuurlijke invloed uitgesloten. Het is namelijk moeilijk om dan als mens te bepalen welke dieren nu "de beste/of de zwakste zijn" en te kiezen welk dier dood te schieten. Het is dan mogelijk, dat men voor de winter begint de beste, en meest aangepaste dieren afschiet.  Natuurlijke selectie speelt dan geen rol meer."

Als men de mens beschouwt als buitenstaander van de natuur, dan is dit misschien waar. Ik beschouw de mens niet zo en vind dat deze net als andere jagers (zoals wolf of lynx) goed in staat kan zijn de rol van predator te vervullen.
Natuurlijk is het zo dat niet ieder mens meer in staat is om te jagen - men is gewend aan klaargelegd voedsel in de supermarkten en vindt de natuur maar vreemd.

HPM

Citaat van: veldman op maart 16, 2010, 09:03:18 AM
Hans Breeveld vermeldt in zijn bericht aan Wim Tegels dat honger bij vrouwelijke dieren leidt tot een beperking van geboortes. Vreemd genoeg laat dat zich niet zien in de geboortecijfers. In de eerste maanden van 2005 is het sterftecijfer bij edelherten hoog t.o.v. de navolgende jaren. Toch is de groei van de kudde relatief groter dan in de jaren 2007 en 2008, terwijl toen het sterftecijfer (relatief en absoluut) een stuk lager lag.
Heeft iemand een verklaring?
...

Nee, want het is niet waar.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

veldman

#115
Citaat van: HPM op maart 16, 2010, 10:26:58 AM

Nee, want het is niet waar.
??? ? Niet waar ??? ?

2005: jan.stand=1494 - sterfte jan-mei=338. mei.stand=1156
2006: jan stand=1538.
Dan zijn er tussen 1 mei 2005 en januari 2006 toch 382 edelherten geboren en da's een flinke aanwas! Dat kan niet van hindes komen die onvruchtbaar zijn door voedseltekort in de winter van begin 2005. (ter info: herten krijgen kinderen rond begin juni).

veldman

Citaat van: veldman op maart 16, 2010, 09:03:18 AM
Toch is de groei van de kudde relatief groter dan in de jaren 2007 en 2008, terwijl toen het sterftecijfer (relatief en absoluut) een stuk lager lag.
Heeft iemand een verklaring?
Foutje van mijn kant en daardoor misverstand. "Toch is de aanwas van de kudde ...etc." moet het wezen.

HPM

Aanwas = geboorte - sterfte.

Hier is de populatie-ontwikkeling van de Edelherten in de OVP. Daarvoor heb ik een bestaande grafiek
verlengd met de meest recente gegevens.
Afgelopen jaar dus voor het eerst een afname (door winters voorjaar en winters najaar).
Het hoeft niet, maar dit zou het begin van de fluctuaties rond het maximum kunnen zijn.
Als de populatie op de oude voet doorgroeit en er komt weer een strenge winter, zal de sterfte
nog veel groter zijn dan nu.

Voor de oorspronkelijke grafiek, en een heleboel meer informatie, zie:
Kooijman, G & T. Vulink (red.)
De Oostvaardersplassen natuurlijk!  Evaluatie van ontwikkeling & beheer van het ecosysteem 1996-2005.
Deel A: Samenvatting
http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Dossiers/Oostvaardersplassen/~/media/00%20PDF/Actueel/Dossiers/Oostvaardersplassen/De_Oostvaardersplassen_natuurlijk.ashx

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

veldman

Da's een rare grafiek HPM!

Als ik de gegevens van 2005 tot 2010 invoer kom ik uit op iets heel anders.


HPM

Citaat van: veldman op maart 16, 2010, 13:41:43 PM
Da's een rare grafiek HPM!

Als ik de gegevens van 2005 tot 2010 invoer kom ik uit op iets heel anders.

Dan moet je hem op dezelfde schaal maken.

--
Groeten, Herman van der Meer.
Herman van der Meer