Stand van zaken grote grazers OVP

Gestart door wimtegels, februari 15, 2010, 20:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Esther op maart 12, 2010, 12:17:13 PM
...
Vorig jaar de cijfers. Ik maak hier uit op dat het meest is geschoten en lijden zo goe mogelijk wordt voorkomen.
Esther

Inderdaad. Dat is geen schieten om de omvang van de populatie te beperken, maar om het
natuurlijke sterfproces te bekorten. Nodig is dat niet, maar dat is het (onder publieke druk)
afgesproken beleid.

Als er roofdieren in het systeem zouden zitten zou het beeld waarschijnljk heel anders zijn omdat
er dan minder dieren in moeilijkheden zouden komen door voedselgebrek en omdat zwakke dieren dan
gepakt zouden worden voor ze dood waren. Maar ook dan zouden er in extreme omstandigheden dieren
van honger en ziekte sterven.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat een gebied te voedselrijk is. In de toekomst zal de
hoeveelheid voedsel waarschijnljk wel afnemen (dat zal ook al wel gebeurd zijn) en in ieder geval
anders verdeeld zijn. De populaties grote grazers zullen zich daaraan aanpassen. Je moet in ieder
geval niet gaan bijvoeren want dan voeg je alleen maar voedingsstoffen aan het systeem toe.

Mensen moeten gewoon accepteren dat elk gebied, of het nou 100 of 100.000 ha groot is, maar
genoeg voedsel heeft voor een bepaald aantal dieren. Als er teveel dieren zijn is er te weinig voedsel
en gaan er vanzelf dieren dood. Hetzelfde gebeurt als het voedsel er wel is maar door weersomstandigheden
niet bereikbaar is.


Hier nog wat leesvoer over het beleid
Reconciling Nature and Human Interests
Advice of the International Committee on the Management of large herbivores in the Oostvaardersplassen (ICMO)
http://www.rlg.nl/adviezen/download/rlg058_icmo.pdf

Nederlandse samenvatting
http://www.rlg.nl/adviezen/058/058_icmo.html

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: joostheeremans op maart 11, 2010, 20:53:07 PM
Ik heb het trouwens even nagezocht, het was niet de rechtbank van Groningen zoals ik eerder vermelde, maar de rechtbank van 's Gravenhage waar deze zaak heeft gediend en dat was op 15 februari 2007. LJN: AZ9246
Uitspraak:  15 februari 2007
Rolnr.:    06/614 KG
Rolnr. rb.:  KG 06-171


Mocht je de uitspraak willen nalezen moet je via http://www.rechtspraak.nl/default.htm naar rechtbank 's Gravenhage en dan op 15 februari zoeken. Een directe link is niet te plaatsen (lukt mij iig niet) en het voert in mijn ogen te ver om hier de hele uitspraak onder te kopiëren.

Hier is het in pdf-formaat
http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Dossiers/Oostvaardersplassen/~/media/Oostvaardersplassen/Hoog_beroep_Dierenbescherming_feb2007.ashx

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Esther

Citaat van: HPM op maart 12, 2010, 13:44:29 PM


Inderdaad. Dat is geen schieten om de omvang van de populatie te beperken, maar om het
natuurlijke sterfproces te bekorten. Nodig is dat niet, maar dat is het (onder publieke druk)
afgesproken beleid.

Als er roofdieren in het systeem zouden zitten zou het beeld waarschijnljk heel anders zijn omdat
er dan minder dieren in moeilijkheden zouden komen door voedselgebrek en omdat zwakke dieren dan
gepakt zouden worden voor ze dood waren. Maar ook dan zouden er in extreme omstandigheden dieren
van honger en ziekte sterven.

Bedankt voor de links, ik heb ze gelezen, maar ook inmiddels het artikel van Frans Vera http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Dossiers/Oostvaardersplassen/Feiten%20en%20cijfers/~/media/00%20PDF/Actueel/Dossiers/Oostvaardersplassen/Artikel_Frans_Vera_OVP.ashx
Ik denk dat roofdieren inzetten weinig zal doen, even een quote uit artikel van Vera, correct me if I am wrong.

CiteerPredatie bleek van ondergeschikt belang voor
het beïnvloeden van de groei van de aantallen.
Naarmate meer dieren door gebrek aan voedsel
in een slechte conditie kwamen, doodden leeuwen
juist meer dieren in een betere conditie.

Ik begrijp die leeuwen trouwens ook wel, ik denk dat een malse hap is te verkiezen boven een magere hap.
Ik ben het wel eens met dat door voedsel toevoegen je een groter probleem zal creëren. Dan zou het een ander model worden van beheer door echt aktief te moeten gaan jagen en is OVP geen gebied meer dat zich zelf in stand kan houden.
Ik denk echter na het lezen van artikel van Frans Vera dat roofdieren inzetten eigenlijk weinig nut zal hebben.
Het is en blijft interessant, door het lezen van de links denk ik ook dat de communicatie naar publiek toe eigenlijk behoorlijk te kort schiet. Voor mij is het nog te lastig en ingewikkeld om er een oordeel over te kunnen hebben.

Esther

J&L

#63
Tja mijn stukje was inderdaad wat warrig, maar in eerste instantie was dit wel mijn gevoel en betrokkenheid met betrekking tot de dieren.

Ik heb het gekscherend over een Park en daar bedoel ik o.a. het afgesloten gedeelte mee.
En over dat gedeelte gaat het ook. Daar worden grazers gehouden onder het mom van laat de natuur zijn gang maar gaan. Maar mijn mening is dat de natuur zijn gang daar niet kan gaan. Domweg om de eenvoudige reden: ze kunnen niet weg als ze geen voer meer kunnen vinden. Deze keuze hebben ze niet in dit geval of wel? In de vrije natuur zouden ze dat echt wel doen, dan trekt zo'n kudde naar elders waar wel wat te eten is.

Ik ben lid van Staatsbosbeheer. Ze doen veel goed, maar in deze slaan ze in mijn ogen de plank mis
en hebben ze last van tunnelvisie.

Ik wilde mijn mening hierover ventileren, in de hoop dat de betrokken instantie of betrokken personen dit ook lezen en er wellicht serieus over na gaan denken of ze wel op de juiste manier handelen.

vuurvlinder

Citaat van: J&L op maart 12, 2010, 21:07:29 PM

Ik heb het gekscherend over een Park en daar bedoel ik o.a. het afgesloten gedeelte mee.
En over dat gedeelte gaat het ook. Daar worden grazers gehouden onder het mom van laat de natuur zijn gang maar gaan. Maar mijn mening is dat de natuur zijn gang daar niet kan gaan. Domweg om de eenvoudige reden: ze kunnen niet weg als ze geen voer meer kunnen vinden. Deze keuze hebben ze niet in dit geval of wel? In de vrije natuur zouden ze dat echt wel doen, dan trekt zo'n kudde naar elders waar wel wat te eten is.

Daarom noemde ik het een (herten)kamp.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Overigens zijn bijna alle natuurgebieden afgesloten, meestal niet door hekwerken, maar wel door Water-, Auto- en Spoorwegen en grootschalige landbouw. Ik denk dat de OVP, ruimer is, en meer migratiemogelijkheden biedt dan de rest van Nederland. Ik kan niet vinden hoelang er al begrazing loopt, maar ik denk dat er pas een goed beeld kan komen nar ca 20-25 jaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik heb ook nog nooit 'het publiek' horen klagen dat de wilde dieren niet uit de Hoge Veluwe of de
Amsterdamse Waterleidingduinen kunnen migreren. Integendeel: daar wordt geprotesteerd als ze
zich buiten de gebieden wagen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

veldman

#67
Misschien moeten we even terug naar de basis van de discussie.

Een aantal jaar geleden heeft men bedacht dat grote grazers een aanvulling waren op het ecosysteem van de OVP. Deze gedachte is niet door de natuur zelf verwerkelijkt maar door de beheerders van het gebied: men heeft dieren naar dit gebied getransporteerd. Daarmee heeft men heel direct en ingrijpend ingegrepen in het ecosysteem.

Er zijn goede argumenten te bedenken voor deze actie waarvan de belangrijkste is dat een gebied als de OVP grote grazers zou kunnen aantrekken als deze direct toegankelijk was geweest voor die dieren. Ofwel, de dieren zouden zich een plekje veroverd hebben als ze er hadden kunnen komen. Je kunt zeggen dat de beheerders van de OVP de barrieres naar de OVP voor de grote grazers hebben weggenomen door ze met de auto daar heen te brengen.

Er zijn ook goede argumenten te verzinnen tegen de aanwezigheid van grote grazers. Het lijkt mij evident dat zonder het invoeren van grote grazers het gebied zich onafhankelijker en daarmee natuurlijker ontwikkeld zou hebben. Je kan niet zo maar spreken van een incompleet systeem. De OVP zou er wel anders uit gezien hebben maar juist niet minder natuurlijk.

Blijft de vraag in hoeverre de huidige OVP onafhankelijk is van menselijke invloed. Wat mij betreft is er een flinke invloed van de mens. Vogels vliegen in en uit het gebied om binnen dan wel buiten de grenzen van de OVP te fourageren of zich voort te planten of "hun vrije tijd" door te brengen. Allerlei klein grut op vier poten of zes poten doet dat ook (maar dan ook lopend). Ook planten blijven niet waar ze zijn. De enige dieren die met kunstmatige middelen in het gebied worden gehouden zijn de grote grazers, die nota bene niet eens zelf voor het gebied gekozen hebben. Daarbij is door het invoeren van die dieren een duidelijker incompleet systeem ontstaan: er is gebrek aan natuurlijke vijanden. Om die redenen is beheer van de grote grazers noodzakelijk. De wijze waarop de grazers beheerd worden is een onderwerp van discussie.

De jaarlijkse hongerdood van relatief grote aantallen dieren is voor mij geen gegeven uit de wilde natuur, hoewel SBB dat ons wel wil laten geloven. Ik zou erg blij zijn als SBB eens met wetenschappelijke lectuur kwam die hun visie ondersteunt. Het voorbeeld van engelse eilanden waarop schapen en herten leven is niet voldoende.

Freek Verkerk

Er is al jaren sprake van ecologische verbindingszones. Het wordt tijd voor actie. Maak eindelijk eens die verbinding met de Veluwe.


Maar ook dat is niet de oplossing van het probleem want ook de Veluwe bestaat uit allemaal kleine afgesloten gebiedjes, die onderling ook vrijwel niet verbinden zijn. Allemaal kleine eilandjes die zelfs nog kleiner zijn dan de OVP.
Voor de zekerheid heb ik dat even gecontroleerd. Het grootste afgesloten terrein op de Veluwe is denk ik de Hoge Veluwe: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoge_Veluwe 55 km2
Dat is kleiner dan de Oostvaardersplassen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oostvaardersplassen
60 km2
Op de Veluwe zal de voedselsituatie nu wel beter zijn want daar wordt het aantal grote grazers laag gehouden door afschot. In een vergelijkbaar gebied lopen daar 200 edelherten rond en vrijwel geen koeien en paarden.


Ik pleit voor:
1. Functionerende ecologische verbindingszones
2. Op de Veluwe de natuurgebieden op elkaar laten aansluiten voor edelherten, damherten  en wilde zwijnen en binnenkort wolf en lynx.
3. Een verbinding tussen de Veluwe en Duitsland voor damherten, edelherten en wilde zwijnen.
4. Een verbinding tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug
5. Meer soorten in de OVP zoals damherten
6. gewoon doorgaan met het huidige verhongeringsbeleid in de oostvaardersplassen.



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

B.J.H. Koolstra, B.J.H., G.W.T.A. Groot Bruinderink & C.C. Vos (2007)
Robuuste Verbinding Oostvaardersplassen – Duitsland
Beoordeling van de plannen van de provincies Flevoland en Gelderland
http://edepot.wur.nl/7230

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: J&L op maart 12, 2010, 21:07:29 PM
...
Ik ben lid van Staatsbosbeheer. Ze doen veel goed, maar in deze slaan ze in mijn ogen de plank mis
en hebben ze last van tunnelvisie.

Ik wilde mijn mening hierover ventileren, in de hoop dat de betrokken instantie of betrokken personen dit ook lezen en er wellicht serieus over na gaan denken of ze wel op de juiste manier handelen.

Maar als (enig) lid van SBB hoef je ze op het forum van Waarneming toch niet te vertellen dat
ze de plank helemaal mis slaan? Daar heb je dan toch wel betere kanalen voor?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

veldman

#71
Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
Er is al jaren sprake van ecologische verbindingszones. Het wordt tijd voor actie. Maak eindelijk eens die verbinding met de Veluwe.
Goed idee, maar geen oplossing voor de korte termijn.

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
Maar ook dat is niet de oplossing van het probleem want ook de Veluwe bestaat uit allemaal kleine afgesloten gebiedjes, die onderling ook vrijwel niet verbinden zijn.
Misschien daar eerst iets aan doen?

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AMOp de Veluwe zal de voedselsituatie nu wel beter zijn want daar wordt het aantal grote grazers laag gehouden door afschot. In een vergelijkbaar gebied lopen daar 200 edelherten rond en vrijwel geen koeien en paarden.
Volgens de verantwoordelijke van SBB voor het gebied waar runderen rondlopen, is de voedselsituatie compleet anders dan de OVP. Runderen worden niet afgeschoten op de Veluwe en verhongeren ook niet.

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
Ik pleit voor:
1. Functionerende ecologische verbindingszones
Lijkt mij een redelijk streven.

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
2. Op de Veluwe de natuurgebieden op elkaar laten aansluiten voor edelherten, damherten  en wilde zwijnen en binnenkort wolf en lynx.
Waarom damherten? Moeten wolf en lynx geholpen worden?

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
3. Een verbinding tussen de Veluwe en Duitsland voor damherten, edelherten en wilde zwijnen.
Op diverse plaatsen komen wilde zwijnen en herten de grens al over.

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
4. Een verbinding tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug
Leuk idee, erg lastige uitvoering

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
5. Meer soorten in de OVP zoals damherten
Het damhert lijkt een concurrent van het ree. Tenminste dat ziet er naar uit als we naar de AWD kijken. Waarom een exoot/park dier introduceren in het natuurlijke gebied?

Citaat van: Freek Verkerk op maart 13, 2010, 11:47:29 AM
6. gewoon doorgaan met het huidige verhongeringsbeleid in de oostvaardersplassen.
Op welke gronden pleit jij voor het verhongeringsbeleid? Graag een uitgebreide toelichting, want ik ben nog steeds op zoek naar ondersteunende lectuur.

markmeijrink


e_brans

Is het ook niet zo dat bij afschot ook hele bevolkingsgroepen ach en wee roepen???

Esther

Ik vond een artikel over ethische richtlijnen  over zelfstandig levende dieren in begrazingen http://www.synbiosys.alterra.nl/begrazing/pdf/ethische_richtlijnen.pdf moet eerlijk zeggen dat ik dat wel verhelderend vind en me wel iets meer duidelijk is geworden. Neemt niet weg dat ik het ingewikkeld blijf vinden.

Esther

J&L

#75
Ach wat een vredig lief filmpje met mooie achtergrond muziek,dit lijkt haast wel op propaganda.
Waarom er géén filmpje achter aan met daar in beelden van dieren die nutteloos pijn leiden en om komen van de honger omdat er een aantal mensen zijn die daar behoefte aan schijnen te hebben,dat leuk vinden en dat dus graag willen!

HPM

Citaat van: Esther op maart 13, 2010, 14:00:10 PM
Ik vond een artikel over ethische richtlijnen  over zelfstandig levende dieren in begrazingen http://www.synbiosys.alterra.nl/begrazing/pdf/ethische_richtlijnen.pdf moet eerlijk zeggen dat ik dat wel verhelderend vind en me wel iets meer duidelijk is geworden. Neemt niet weg dat ik het ingewikkeld blijf vinden.

Esther

Natuurbeheer is per definite een ingewikkelde zaak, ook zonder ethiek.

Hier is een wat korter stuk, van Free "Ethiek van het kuddebeheer"
http://www.freenature.nl/UserFiles/File/Ethische%20richtlijn.doc
afkomstig van hun website http://www.freenature.nl/index.php

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

markmeijrink

Citaat van: J&L op maart 13, 2010, 14:05:00 PM
Ach wat een vredig lief filmpje met mooie achtergrond muziek,dit lijkt haast wel op propaganda.
Waarom er géén filmpje achter aan met daar in beelden van dieren die nutteloos pijn leiden en om komen van de honger omdat er een aantal mensen zijn die daar behoefte aan schijnen te hebben,dat leuk vinden en dat dus graag willen!

Sterker nog het ís propaganda!

M.v.gr. Mark

Esther

Herman bedankt voor dit stuk, weer anders beheer dan in OVP, dit heet dan geloof ik B spoor want als er te weinig voedsel is wordt er wel bijgevoerd en dieren worden ook wel verplaatst of uitgewisseld, dat is allemaal weer niet bij OVP dat is A spoor, daar wordt enkel bijgevoerd als er een crash dreigt. Bij een crash sterft er meer dan de jaarlijkse aanwas. Nu ben ik wel nogal in de war geraakt van de staatjes in het begin, neem even de Koniks als voorbeeld, er staat daar ergens er zijn er in 2009 330 geboren, en 301 dood gegaan, kandus nog gemakkelijk een crash worden?  Volgens mij klopt dat weer niet met het eerste staatje, daar staat dat er 226 Koniks zijn doodgegaan. Een van die staatjes klopt dus niet.

Esther

joostheeremans

Citaat van: J&L op maart 13, 2010, 14:05:00 PM
Ach wat een vredig lief filmpje met mooie achtergrond muziek,dit lijkt haast wel op propaganda.
Waarom er géén filmpje achter aan met daar in beelden van dieren die nutteloos pijn leiden en om komen van de honger omdat er een aantal mensen zijn die daar behoefte aan schijnen te hebben,dat leuk vinden en dat dus graag willen!

Dat filmpje hadden we afgelopen week op eenvandaag kunnen zien. Als we het dan toch over propaganda hebben, dan vind ik dat eenvandaag zich daar meer schuldig aan heeft gemaakt. Een gekleurde visie presenteren als onafhankelijke journalistiek op de publieke omroep, met tranentrekkende muziek eronder, en een aantal pseudo-autoriteiten die er schande van spreken. Bij dit filmpje van Staatsbosbeheer staat het logo tenminste nog in beeld.

En de beesten komen in de Oostvaarderplassen niet om omdat mensen het leuk vinden, of er behoefte aan hebben (hoe verwrongen is je wereldbeeld?) maar omdat er is besloten om de beesten hun eigen draagkracht te laten bepalen. Nogmaals, je kan het met deze wijze van beheer eens of oneens zijn, de motivatie is niet sadisme zoals jij dat suggereert.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Tim Asbreuk

#80
Citeer Dat filmpje hadden we afgelopen week op eenvandaag kunnen zien. Als we het dan toch over propaganda hebben, dan vind ik dat eenvandaag zich daar meer schuldig aan heeft gemaakt. Een gekleurde visie presenteren als onafhankelijke journalistiek op de publieke omroep, met tranentrekkende muziek eronder, en een aantal pseudo-autoriteiten die er schande van spreken. Bij dit filmpje van Staatsbosbeheer staat het logo tenminste nog in beeld.

Volledig mee eens.


Ik ben van mening dat de ecologische successen in de OVP groot zijn juist door de natuurlijke dynamiek. Een "nadeel" van dynamiek is dat het niet altijd voorspelbaar is. Wie had er 20 jaar geleden verwacht dat grauwe gans, grote zilver, blauwborst, zeearend in deze aantallen in Nederland voorkomen. En wie weet wat er over 20 jaar bij is gekomen dankzij de OVP. Dit is wat de OVP uniek maakt en waarom wat mij betreft het beheer voortgezet moet worden. Verbinden en een natuurlijker waterpeil maken waarschijnlijk dit gebied nog beter. Soorten introduceren hoeft van mij niet als er maar een goede verbinding is.


O ja, en een droomsoort voor de komende 20 jaar: zwarte ooievaar broedend in het horsterwold en foeragerend in de nieuwe moeraszone die ontstaat door een natuurlijker peilbeheer.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

markmeijrink

Maar jacob...

een paar berichten terug stelde ik enkele vragen.

M.v.gr. Mark

J&L

Citaat van: markmeijrink op maart 11, 2010, 22:19:44 PM
CiteerEr zijn mensen die willen zo'n PARK daar vragen de dieren niet om,immers wie wil er als dier opgesloten worden?? Nou dan zijn we er!

Hoe zie jij een eiland Jacob? Technisch gezien zitten dieren (m.u.v. avifauna met een grote actieradius) dan ook opgesloten. Is een Tasmaanse duivel dan in jouw opinie ook zielig?

Citeernatuur maar dat moet wel natuurlijk blijven.

is misschien flauw om te vragen, maar hoe zie jij natuur? En wat is dan natuurlijk?

Ben benieuwd.....

M.v.gr. Mark

Hoi Mark,

Ik ga er in het kort op in.
Dat eiland is miljoenen jaren geleden ontstaan de dieren en waaronder dus ook de Tasmaanse duivels die daar op leven zijn daar aan gewend weten niet beter en hebben zich daar in aangepast.

Ik ben een liefhebber van de"vrije"natuur dus natuur waar de dieren zelf de keuze kunnen maken ga ik daar naartoe,bevalt het mij hier dan blijf ik en zo niet dan ga ik.

De rest van mijn meningen over de OVP zijn te lezen in dit topic.

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Esther

Ik vond de reactie van SBB erg verhelderend als reactie op het nogal gekleurde filmpje wat op TV was.
http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Durven%20we%20natuur%20in%20Nederland%20los%20te%20laten.aspx
Opvallend is dat er op de Veluwe veel meer geschoten wordt om het even in perspectief te zien!!

Esther


HPM

Inderdaad prima reactie. Ik ben alleen bang dat het op bepaald mensen geen enkel effect zal hebben.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

grutto

Bijgaand een link die ik in een massamail kreeg.

Fotografen / journalisten zijn illegaal het ovp gebied in geweest. Zie bijgaande link.

www.oostvaardersplassen-sterfte.nl


groet

grutto
Groet
Tjeerd

Esther

Citaat van: HPM op maart 14, 2010, 19:41:46 PM
Inderdaad prima reactie. Ik ben alleen bang dat het op bepaald mensen geen enkel effect zal hebben.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ja dat vrees ik ook, maar ik vind het voor mijzelf in ieder geval verhelderend dus het heeft wel zin. Knap in de reactie vind ik ook dat de discussie over wordt gelaten. Ik ben er voor mezelf wel uit dat ik het beleid kan onderschrijven in de OVP, heb er wel even voor moeten inlezen etc. Het is erg jammer dat dat filmpje op tv zo vreselijk eenzijdig was en er de mooie kanten en natuurlijk gedrag in sociaal verband, maar ook sterfte en geboren worden totaal niet zijn belicht. Het probleem in de hele discussie is emotie, het is niet leuk om te zien dat dieren dood gaan.
Mijn IJslandse paarden worden trouwens ook zielig gevonden hoor door mensen als het koud is, als ik daar op aan wordt gesproken is emotie ook het argument.

Esther

grutto

Citaat van: Esther op maart 14, 2010, 19:56:17 PM
Citaat van: HPM op maart 14, 2010, 19:41:46 PM
Inderdaad prima reactie. Ik ben alleen bang dat het op bepaald mensen geen enkel effect zal hebben.

--
Groeten, Herman van der Meer


Mijn IJslandse paarden worden trouwens ook zielig gevonden hoor door mensen als het koud is, als ik daar op aan wordt gesproken is emotie ook het argument.

Esther

Prachtige Paarden overigens maar die voer je ook in een gehouden omgeving.
In de OVP ligt dat toch anders denk ik.
Zou jij je paardje de volgende winter lekker in de OVP willen los laten. Daarna krijg je hem/haar weer terug!

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd