Hoofdmenu

Geringde Kramsvogel!

Gestart door Ted van der Knaap, februari 15, 2010, 19:28:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Vanmiddag was ik op de Landtong bij Rozenburg en nabij de Maeslantkering bivakkeerde een groep Kramsvogels. Een bleef zitten terwijl de rest naar wat verderop vloog.

Mooi moment om die dus even te close-uppen. Na 2 foto's ontdek ik 'n ringetje om z'n poot!!

Had een lichtgewicht plaid bij me en hij was in de buurt van een muurtje en kon 'm dicht benaderen.
Heb 1 poging gedaan om 't plaid over 'm te gooien om zo de ring af te lezen en 'm daarna weer te laten gaan. Maar dat mislukte, met z'n 2-en had het ws wel gelukt, beestje was niet erg schuw.

Op de foto's die ik heb is hij helaas niet af te lezen.

Erg jammer, had graag vernomen waar ie vandaan kwam!


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Ik kan me voorstellen dat je graag het ringnummer wilde aflezen maar als je daarvoor de vogel had gevangen was je strafbaar geweest :police: . Vogels vangen, geringd of niet, mag alleen met vergunning.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op februari 15, 2010, 20:34:32 PM
Vogels vangen, geringd of niet, mag alleen met vergunning.

Het is denk ik maar hoe je het interpreteert... ...deze vogel zou ik 3 sec in m'n handen gehad hebben en dan weer los.

Gisteren heb ik een aangereden meerkoet naar het vogelasiel gebracht, van de weg opgepakt en in m'n auto in een tas vervoerd... ...volgens de letterlijke regels van de wet ook strafbaar!?!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

HPM

Ja. Dan moet je eerst bij de politie een vervoersvergunning halen.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 15, 2010, 19:28:14 PM
Vanmiddag was ik op de Landtong bij Rozenburg en nabij de Maeslantkering bivakkeerde een groep Kramsvogels. Een bleef zitten terwijl de rest naar wat verderop vloog. Mooi moment om die dus even te close-uppen. Na 2 foto's ontdek ik 'n ringetje om z'n poot! Had een lichtgewicht plaid bij me en hij was in de buurt van een muurtje en kon 'm dicht benaderen. Heb 1 poging gedaan om 't plaid over 'm te gooien om zo de ring af te lezen en 'm daarna weer te laten gaan. Maar dat mislukte, met z'n 2-en had het ws wel gelukt, beestje was niet erg schuw. Op de foto's die ik heb is hij helaas niet af te lezen. Erg jammer, had graag vernomen waar ie vandaan kwam!
hoi Ted, Leuke foto's! Een aantal ringstations in de Noord- en Zuidhollandse Duinen hebben de laatste tijd forse aantallen Kramsvogels gevangen en geringd en deze vogel zou heel goed hier vandaan kunnen komen. Aantallen ringvangsten staan wel op trektellen.nl Jammer dat de foto net niet wat scherper is, want anders had je misschien wel kunnen zien of het een Nederlandse ring was (of niet). Groetjes, Klaas

Oenanthe

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 15, 2010, 21:45:38 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 15, 2010, 20:34:32 PM
Vogels vangen, geringd of niet, mag alleen met vergunning.

Het is denk ik maar hoe je het interpreteert... ...deze vogel zou ik 3 sec in m'n handen gehad hebben en dan weer los.


Een plaid over een vogel heengooien om hem daar vervolgens onder vandaan te halen kan maar op een manier geïnterpreteerd worden. En neem van mij aan dat je een ringnummer niet in 3 seconden afleest. Maar het zien van al die foto's met gedeeltelijk af te lezen ringnummers doet mij soms hevig verlangen naar een andere manier om vogels te merken....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

Ring lijk te beginnen met 61, of te eindigen op 19. Niet meer foto's?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op februari 15, 2010, 22:47:36 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op februari 15, 2010, 21:45:38 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 15, 2010, 20:34:32 PM
Vogels vangen, geringd of niet, mag alleen met vergunning.

Het is denk ik maar hoe je het interpreteert... ...deze vogel zou ik 3 sec in m'n handen gehad hebben en dan weer los.


Een plaid over een vogel heengooien om hem daar vervolgens onder vandaan te halen kan maar op een manier geïnterpreteerd worden. En neem van mij aan dat je een ringnummer niet in 3 seconden afleest. Maar het zien van al die foto's met gedeeltelijk af te lezen ringnummers doet mij soms hevig verlangen naar een andere manier om vogels te merken....

Heb geen criminele intenties...

...plaid was erg licht en elastisch,had heel graag de ringgegevens willen hebben, beest liet zich benaderen (was niet gewond/zwaar uitgeput).

Vogels worden geringd om informatie te verkrijgen... ...had nu de kans om info door te geven naar de ringers/onderzoekers.

En ik weet dat hoe scherp mijn foto ook is, het ringetje is zo klein dat de info op de achterkant van de ring niet op de foto is vast te leggen.

Had 'm misschien veel langer dan 3 seconden vast moeten houden om 'm af te lezen, toch zal ik een volgende keer wéér proberen om 'm af te lezen.

En bij zo'n kleine vogel/ring zal je 'm dan wel moeten "vangen".
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 15, 2010, 22:54:41 PM
Ring lijk te beginnen met 61, of te eindigen op 19. Niet meer foto's?

deze, maar dan word je ook niet veel wijzer van
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Date Lutterop

CiteerEn bij zo'n kleine vogel/ring zal je 'm dan wel moeten "vangen".

Ringen van nog veel kleinere vogels, zoals Vink en Koolmees, worden met regelmaat met kijker/telescoop afgelezen. Dat moet, uiteraard met veel geduld en geluk, bij een Kramsvogel dan zeker lukken. Dus in het vervolg de plaid thuislaten - want het is en blijft verboden om een vogel zonder vergunning te vangen - en je telescoop in de rugzak meenemen.

Groet,

Date


frankneijts

De bedoeling van het ringen is niet dat elke malloot die daar zin in heeft (niet persoonlijk bedoeld) die geringde vogels gaat vangen Ted, ook al is dat met de beste bedoelingen. Een ring is geen vrijbrief om met plaids (al zijn ze van zijde), netjes, kranten, oude jassen of zelfs zout aan de gang te gaan. Omgaan met gevangen vogels vereist ook ervaring en deskundigheid anders is het risico van onnodige verwonding groot en een gewonde of zelfs dode vogel weegt niet op tegen het eventuele 'voordeel' dat door de terugmelding bereikt wordt. Mocht je dit echter werkelijk allemaal zeer interesseren dan kun je altijd nog proberen een ringvergunning te krijgen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ted van der Knaap

Citaat van: frankneijts op februari 15, 2010, 23:16:40 PM
ook al is dat met de beste bedoelingen.

...en dat is het dus ook.

Ik ga me eens verdiepen hoe het werkt met ringvergunningen...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: d.lutterop op februari 15, 2010, 23:15:50 PM
Dus in het vervolg de plaid thuislaten

Die zit niet standaard in m'n tas om over vogels heen te gooien!

Kom vanmiddag een geringde vogel tegen. Kan 'm tot op 2 meter benaderen en hij pikt rustig door in het gras.
Stel m'n camera in op de ring en knip foto's... ...hij hipt en/of er zitten grassprietjes voor zodat de scherpstelling niet goed gaat.

Omdat hij op 2 meter blijft zitten krijg ik 'n ingeving om de dunne plaid die op de bodem van m'n tas ligt (om m'n fotocamera/lens te beschermen) over 'm te gooien. Vogel even onder het lichte kleed pakken, ring aflezen en weer laten vliegen.

En dat alles met in het achterhoofd  RESPEKT voor de vogel.

Zo werkt dat (tot vanmiddag) in mijn systeem.

Misschien moet ik iets meer nadenken en dan pas doen!!


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Opmerkelijk dat er zoveel gedoe wordt gemaakt van een goedbedoelde poging tot aflezing. Als bij mij een kokmeeuw oid zo dichtbij komt en zich niet anders laat aflezen zal ik ook een poging wagen. Er mag zoveel niet, je mag ook geen veren bezitten, moeten we daar dan ook over gaan zaniken?

En nu ontopic, Op de foto's zie je telken hetzelfde deel, oppvallen vind ik dat je nergens iets van tekst ziet..
En zo'n ringvergunning, daar kan je info over vinden op www.vogeltrekstation.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

25tot50

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 15, 2010, 23:42:45 PM
Citaat van: d.lutterop op februari 15, 2010, 23:15:50 PM
Dus in het vervolg de plaid thuislaten

Die zit niet standaard in m'n tas om over vogels heen te gooien!

Kom vanmiddag een geringde vogel tegen. Kan 'm tot op 2 meter benaderen en hij pikt rustig door in het gras.
Stel m'n camera in op de ring en knip foto's... ...hij hipt en/of er zitten grassprietjes voor zodat de scherpstelling niet goed gaat.

Omdat hij op 2 meter blijft zitten krijg ik 'n ingeving om de dunne plaid die op de bodem van m'n tas ligt (om m'n fotocamera/lens te beschermen) over 'm te gooien. Vogel even onder het lichte kleed pakken, ring aflezen en weer laten vliegen.

En dat alles met in het achterhoofd  RESPEKT voor de vogel.

Zo werkt dat (tot vanmiddag) in mijn systeem.

Misschien moet ik iets meer nadenken en dan pas doen!!

Het is veel beter om hem gewoon met rust te laten en geen rare capriolen uit te hangen laat dat maar aan de expers over die hebben meer verstand dan jij.

Klaas van Dijk

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 15, 2010, 23:42:45 PMKan 'm tot op 2 meter benaderen en hij pikt rustig door in het gras. Stel m'n camera in op de ring en knip foto's... ...hij hipt en/of er zitten grassprietjes voor zodat de scherpstelling niet goed gaat.
hoi Ted,

is het met je camera niet mogelijk om de ring wel goed scherp te stellen? Dus rekening te houden met lastige grassprietjes etc bij het scherpstellen. Excuses als dit een domme vraag is (ik heb niet zoveel verstand van de moderne fotografie). Kun je niet (meer) handmatig scherpstellen?

Of gewoon net zolang wachten totdat de vogel op een plaats hipt waar je geen last hebt van grassprietjes? Aflezers zijn soms ook eindeloos aan het wachten voordat de geringde vogel eindelijk goed staat. Kan soms best wel een uur of langer duren. M.i. zijn veel fotografen soms ook urenlang aan het klooien / wachten voordat ze de perfecte foto hebben. Zoiets is het dus ook met het maken van foto's van geringde vogels.

Heb je trouwens ervaring met zangvogels in de hand, cq weet je hoe je zangvogels op de juiste manier in de hand beet moet houden? Een Knobbelzwaan uit een wak trekken om de ring af te lezen is toch wel heel wat anders dan een Kramsvogel in de hand. Je kunt ook kijken of je eens mee kunt gaan met ringers, zodat je feeling krijgt hoe het is om zangvogels in de hand te hebben.

Groetjes, Klaas

Oenanthe

#16
Citaat:

"Het is veel beter om hem gewoon met rust te laten en geen rare capriolen uit te hangen laat dat maar aan de expers over die hebben meer verstand dan jij."


Als vergunninghouder word ik geacht expert te zijn maar al weet ik goed hoe ik vogels moet vangen en hanteren, ik zal anderen daarom nooit gebrek aan verstand verwijten. Zelfs niet als ik dat anoniem kan doen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

#17
Ziet er ook uit als een nieuwe ring. Oudere ringen zijn doffer, donkerder en niet zelden beter af te lezen doordat er vuil in de inscriptie is opgehoopt. Vast de laatste dagen ergens in Nederland geringd.

Los van het vangen, je kan een zangvogel beter niet in de hand willen houden als je niet weet hoe dat moet. Voordat je het weet heb je alleen nog staart in je handen.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs