Gekleurringde Zilvermeeuw.

Gestart door Maarten Sluijter, februari 15, 2010, 17:19:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Sluijter

Hallo,

Gisteren bij Hoek van Holland deze gekleurringde Zilvermeeuw.
Bij wie moet ik deze melden?

De code lijkt mij trouwens;
Links; Geel E139
Rechts; Geel E

Alvas bedankt,
.

Mars Muusse

Maarten Sluijter

Bedankt Mars,
Heb hem een mailtje gestuurd.
.

Klaas van Dijk

Citaat van: lonnie20 op februari 18, 2010, 16:33:08 PMIk heb nog een vraag over die 3de Winter Zilvermeeuw van een tijdje geleden. Hij droeg twee gele ringen: Een met een grote E en een met E172. Vandaag op dezelfde plek heb ik hem weer gezien, ten minste hij ziet er hetzelfde uit en draagt ook twee gele kleurringen. Het is dus zéér waarschijnlijk dezelfde, maar moet ik hem dan ook melden? Want ik denk zelf dat het belang van de meldingen opweegt tegen de hele kleine kans dat het een andere is.
Citaat van: lonnie20 op februari 18, 2010, 17:38:31 PMMaar dat is wel zonde, want naar school heb ik nooit een verrekijker mee, dus kan ik alleen de ringen aflezen als ie heel dichtbij zit (wat dus één keer is gebeurd). Als ik het zo vertel lijkt het misschien of het best een andere kan zijn, maar hoe groot is nou de kans dat er vlak achter elkaar op precies deze plek, waar nog niet eens 50 meeuwen zitten, twee 3de winter zilvermeeuwen met dezelfde kenmerken en gele kleurringen zitten? Maar ik begrijp dat ie helemaal zeker moet zijn, dus dan hopen we maar dat ie weer eens een keer heel dichtbij komt zitten.
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 18, 2010, 17:40:18 PMAls je meer naar meeuwen kijkt zul je zien dat je op één plasje waar nooit veel meeuwen zitten in enkele weken toch 10-tallen ringen kunnen zijn.
beste Lonnie,

enerzijds heeft Jeroen volkomen gelijk dat er op bepaalde locaties flink veel doorstroming is van Zilvermeeuwen, en dat je op zo'n locatie in de loop van de tijd allerlei verschillende geringde Zilvermeeuwen kunt zien. Anderzijds zijn er ook bij de Zilvermeeuw vaste vogels met vaste gewoonten en vaste verblijfplaatsen. Ik ken in Groningen ook wel een aantal geringde Zilvermeeuwen die al jarenlang regelmatig op dezelfde locatie zitten.

Eigenlijk is het beste / gemakkelijkste wat je kunt doen om iedere waarneming van / naar school wel op te schrijven in je veldboekje, maar dan als 'mogelijk de bekende geelgekleurringde 3KJ Zilvermeeuw' (of zoiets) op plaats X. Kom je meteen te weten hoe vaak je hem eigenlijk ziet. Komt de vogel gewoon niet op je af als je hem een beetje voer geeft? En probeer zo goed mogelijk naar de vogel te kijken. Dat kan het beste door met de verrekijker er speciaal een keer heen te fietsen en de vogel gewoon langdurig te bekijken en volgen. Zilvermeeuwen zijn niet allemaal gelijk aan elkaar, bv qua grootte, verenkleed (je schreef dat het een 3KJ was & die zijn best wel min of meer misschien een beetje individueel herkenbaar). En misschien loopt deze vogel wel mank, heeft hij een knobbelpoot of weet ik veel wat. Op die manier kun je jezelf trainen om deze vogel individueel van een grotere afstand te herkennen. Gewoon maar eens proberen.

Blijft staan dat je altijd (dus echt altijd) zeker moet zijn van een waarneming van een gekleurringde vogel voordat je hem aan de onderzoeker doorgeeft. Want onderzoekers hebben helemaal niets aan halve waarnemingen of interpretaties van waarnemingen. Net zoals bij zeldzame soorten: daar heeft ook niemand iets aan een interpretatie van een 'vage' waarneming.

Groetjes, Klaas