Twee beginnerskwesties

Gestart door DuDe, februari 15, 2010, 17:09:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Hoe zie ik het beste bij een duif of het een stads- of holenduif betreft (als hij niet in de Febo rond loopt... :angel:)
Bijgaand een foto van volgens mij een stadsduif - vandaag genomen-.

En de tweede kwestie: hoe zie ik het makkelijkst het verschil tussen een aalscholver en een kuifaalscholver (en dan bedoel ik niet de kuif...)
Bijgaand een foto van volgens mij een aalscholver - vandaag genomen-.

Vriendelijke groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jarinka

#1
Holenduif is een stukje kleiner dan Stadsduif. Ook heeft Holenduif op de rug dezelfde kleur grijs als op de kop. Bij Stadsduif is de rug veel lichter grijs dan de kop. Verder hebben Stadsduiven vaak zwarte banden op de vleugels, deze zijn bij Holenduif beperkt tot een paar kleine vlekken.

Het belangrijkste verschil tussen Aalscholver en Kuifaalscholver is de grootte. Verder heeft de Kuifaalscholver een klein kuifje voorop de kop, terwijl Aalscholver in broedkleed een grote witachtige kuif achterop de kop heeft.
Kuifaalscholver heeft ook bijna geen wit op de kop. In de winter heeft Aalscholver een grote witte wangvlek, terwijl Kuifaalscholver dan alleen een heel klein wit kinvlekje heeft. In de zomer is het nog makkelijker, dan heeft Kuifaalscholver geen wit en Aalscholver een halfwitte kop.
Groeten, Jarinka Heijink

Tinok

Bij duiven is het ook handig om op de oogkleur te letten (zie de anwb gids voor de verschillen)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Lonnie Bregman

Waar ik altijd op let is de snavelkleur: Holenduif geel/rood, Stadsduif grijs met witte knobbel.

En Kuifaalscholvers zijn kleiner en hebben een dunne, rechte snavel 'als een potlood' en steil voorhoofd.

Aalscholver (door Rick van der Weijde):


Kuifali (door Arie Ouwerkerk):

Groeten, Lonnie Bregman

DuDe

Dank jullie wel voor alle uitleg!
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

GertJ

Citaat van: rineke op februari 15, 2010, 17:09:45 PM
Hoe zie ik het beste bij een duif of het een stads- of holenduif betreft (als hij niet in de Febo rond loopt... :angel: )
Bijgaand een foto van volgens mij een stadsduif - vandaag genomen-.

En de tweede kwestie: hoe zie ik het makkelijkst het verschil tussen een aalscholver en een kuifaalscholver (en dan bedoel ik niet de kuif...)
Bijgaand een foto van volgens mij een aalscholver - vandaag genomen-.

Vriendelijke groet, Axel.

Afgeziern van alle kenmerken die al genoemd zijn zou ik ook erg letten op de plek: een kuifaalscholver zit alleen aan de kust, eentje in het binnenland is practisch uitgesloten.
Groet Gert Jager

frankneijts

Citaat van: GertJ op februari 17, 2010, 11:57:58 AM
Citaat van: rineke op februari 15, 2010, 17:09:45 PM
Hoe zie ik het beste bij een duif of het een stads- of holenduif betreft (als hij niet in de Febo rond loopt... :angel: )
Bijgaand een foto van volgens mij een stadsduif - vandaag genomen-.

En de tweede kwestie: hoe zie ik het makkelijkst het verschil tussen een aalscholver en een kuifaalscholver (en dan bedoel ik niet de kuif...)
Bijgaand een foto van volgens mij een aalscholver - vandaag genomen-.

Vriendelijke groet, Axel.

Afgeziern van alle kenmerken die al genoemd zijn zou ik ook erg letten op de plek: een kuifaalscholver zit alleen aan de kust, eentje in het binnenland is practisch uitgesloten.

Uitzonderingen bevestigen de regel Gert:
Op 28 februari 1999 vond ik een weinig schuwe 2e kj Kuifaalscholver in een plantsoen langs de Gender midden in Eindhoven. Tot vreugde van vele Kempense vogelaars bleef de vogel ter plaatse tot half maart en gaf volop gelegenheid tot foto's en video's. De vogel leek kerngezond en hield flink huis onder het plaatselijke Ruisvoorn- en Kroeskarper-bestand.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'