Niet voor zwakke magen....

Gestart door DuDe, februari 15, 2010, 17:00:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Afgelopen weekend in de Amsterdamse Waterleidingduinen dit tamelijk overleden damhert(?) gevonden. Ik vond het er nogal luguber uit zien. Door de open buik was goed te zien dat het van binnen (al) helemaal leeg was. Je zag alleen nog wat spare-ribs... Wie of wat zorgt daar zo secuur voor? En hoelang zal het beest er al liggen? Je rook overigens niks (door de vrieskou waarschijnlijk). Toevallig hoorde ik laatst dat er ook flink gestroopt wordt, zou dat hier ook het geval kunnen zijn. Behalve een stuk hek zag ik, naast de haren, voor de rest helemaal geen sporen om het dier heen.

Vriendelijke groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jarinka

Oeh, iel, die hebben ze inderdaad goed te pakken gehad.
Op de eerste foto lijkt het alsof hij er al een poos ligt, want het vlees is verdroogd en doffig geworden. Op de tweede foto glimt het een beetje, dus waarschijnlijk hebben er een paar dagen geleden nog dieren bijgezeten.
Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Hoi,

Het beest is waarschijnlijk geopend door een vos en vervolgens door de Vos, Hermelijn, Wezel, Boommarter, Bunzing, Kraai, Ekster, Kauw, Raaf, Buizerd, etc. leeggegeten. Daarna, maar dat verlangt meer warmte, zal het restant worden verwerkt door insecten, bacterien en zwammen worden verwerkt.

Kijk maar eens op www.dooddoetleven.nl
Hier worden dergelijke processen goed gedocumenteerd en weergegeven.


wimtegels

En al die viezigheid in de waterleidingduinen, gelukkig drink ik water uit de kraan ;D
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Hannie Luijten

Citaat van: rineke op februari 15, 2010, 17:00:37 PM
Afgelopen weekend in de Amsterdamse Waterleidingduinen dit tamelijk overleden damhert(?) gevonden. Ik vond het er nogal luguber uit zien. Door de open buik was goed te zien dat het van binnen (al) helemaal leeg was. Je zag alleen nog wat spare-ribs... Wie of wat zorgt daar zo secuur voor? En hoelang zal het beest er al liggen? Je rook overigens niks (door de vrieskou waarschijnlijk). Toevallig hoorde ik laatst dat er ook flink gestroopt wordt, zou dat hier ook het geval kunnen zijn. Behalve een stuk hek zag ik, naast de haren, voor de rest helemaal geen sporen om het dier heen.

Vriendelijke groet, Axel.

Een stroper zal zijn vangst toch niet achterlaten als maaltijd voor de andere dieren  :-\
Groet, Hannie

Lampe

#5
Aan stroper denken vind ik wel erg makkelijk gedacht.. Ouderdom, ziekte, het weer enz enz.. Allemaal mogelijkheden.

Een stroper zal in de regel zijn buit niet achter laten maar het zou dan ook een aangeschoten hert kunnen zijn en die kunnen nog ver weg komen als ze willen en kunnen.

In andere gevallen wordt/werd hetk arkas wel achter gelaten:

Ook werd/wordt er gestroopt door mensen die alleen de embryo gebruikten. De geit blijft dan achter. Volgens sommigen had de embryo bepaalde genezende krachten en werd het embryo in een soort drank gedaan. Hetgeen wat ze willen trok in de drank. Daar werd dan van gedronken. Klinkt middeleeuws maar zo oud is dat nog niet.

Bij reeën vond men de mooie kalfjes met mooie witte stippen mooi dus werden de geiten geschoten en de kafljes er uit gehaald. Geit bleef dan liggen.
Vriendelijke groet,

Nico

diertjesvriend

"tamelijk overleden", ja dat lijkt me idd de juiste diagnose haha ;)

het kan inderdaad zoals iemand al zei net zo goed een door ouderdom, zwakte en/of koude overleden dier zijn.
het leek even een beetje raar van achter, alsof het heupbeen (of bekken, dat bot) naar achter zit, maar het zal wel zo horen.
er zijn idd een hele hoop dieren die hier 'lekker' van zitten te eten, en daardoor deze winter weer een stuk beter door komen.
that's nature.

zag vandaag nog twee kraaien vechten om wat leek op een vleugel van een meeuw.
ze eten alles wat eetbaar is, en aan zo'n hert zit eten zat voor een hele boel vleesetertjes die in het bos wonen.
misschien leuk om over een paar weken weer eens te gaan kijken, om te zien wat er nog ligt.

het is (by the way and kind of off-topic) best wel irritant dat je tijdens het typen van een post de foto's niet meer kan zien.
(ja i know, moet ik even een nieuw scherm openen enzo, naja, never mind, volgende keer misschien.)

lucasn

Ik heb laatst een flink stuk huid zonder vlees gevonden van een hert bij het water. Het was ook in de Amsterdamse Waterleiding Duinen . Zat ook aan stropen te denken, maar het is waarschijnlijker dat het is meegenomen door een vogel, vos, enz.

mvg Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

grutto

#8
Zou het een damkalf kunnen zijn. Die indruk krijg ik een beetje.
Het lijkt daar de oostvaarderplassen wel met zn kadaver en onderdelen van kadavers. kadavers !

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

DuDe

Vervolg.

Ik was nieuwsgierig hoe het kadaver er nu uit zou zien en heb gisteren nog even gekeken. Interessant om te zien hoe de tijd en de natuur zijn werk doet:

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

joostheeremans

Had er geen gewei op moeten zitten in Februari?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

wijnands

Vrouwtjes damherten hebben meestal geen gewei.
Groeten,
Jeroen Wijnands

keesschreven

Je zou de schedel nu mooi kunnen bewaren: deze is compleet inclusief de neusbotjes. Het zou ook aas kunnen zijn, uitgelegd door een jager, om vossen e.d. te schieten. Damherten zijn er toch namelijk weinig in het wild?
Ik vond laatst nabij Wageningen in het bos ook een reeënpoot en restanten van een vastgeknoopte gans.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

DuDe

Citaat van: keesschreven op maart 28, 2010, 00:40:04 AM
Je zou de schedel nu mooi kunnen bewaren: deze is compleet inclusief de neusbotjes. Het zou ook aas kunnen zijn, uitgelegd door een jager, om vossen e.d. te schieten. Damherten zijn er toch namelijk weinig in het wild?
Ik vond laatst nabij Wageningen in het bos ook een reeënpoot en restanten van een vastgeknoopte gans.
Er is niet bepaald een gebrek aan damherten in de AWD Kees...... Maar misschien kun je hier ook niet spreken van "in het wild"? Hoewel het gebied behoorlijk groot is; zo'n 3400 hectare.

Van Wikipedia:
CiteerDe Amsterdamse Waterleidingduinen bezit de grootste damhertenpopulatie van Nederland per hectare.[bron?] Er wordt geschat dat er ongeveer 1000 damherten rondlopen (2009), dus circa 0,3 per hectare.[bron?]
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)