Hoofdmenu

Heidelibellen

Gestart door bjornvanlieshout, juli 18, 2006, 21:01:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

bjornvanlieshout

Bij deze een aantal heidelibellen:

Vrouwtje Zwarte heidelibel???:


Mannetje Bandheidelibel?:


Vrouwtje Bandheidelibel?:


m.v.g.
Bjorn van Lieshout :)

Goyatlah

Waar heb je die nou weer gezien. Laatste durf ik niet te zeggen, rest klopt. (Zwarte tekening op borststuk is kenmerkend voor Zwarte)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Imperator

Is die eerste niet een mannetje? Gezien de verdikking van S2 ?

En de laatste zou ik zeggen S.strio, gezien de legboor en de citroengele banden op het borststuk. (ik weet 't, geen hard kenmerk, maar t klopt wel vaak) En ook het cilindervormige achterlijf.

Jammer dat wel of geen snor in t duister gehuld zit.
vriendelijke groet,

Trees

Jeroen Nagtegaal

CiteerIs die eerste niet een mannetje? Gezien de verdikking van S2 ?

En de laatste zou ik zeggen S.strio, gezien de legboor en de citroengele banden op het borststuk. (ik weet 't, geen hard kenmerk, maar t klopt wel vaak) En ook het cilindervormige achterlijf.

Jammer dat wel of geen snor in t duister gehuld zit.
Er zit duidelijk een aanhangsel hoor,

De 2e ga is duidleijk goed,

de 3e, als jij banden hebt gezien, dan is die ook goed,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bjornvanlieshout

Hij heeft banden! Dat is bij de achtervleugels nog te zien.

Ik heb een mooi speelveldje gevonden. Ongeveer 25 á 30 exemplaren van de bandheidelibel. en een aantal (ongeveer 5 tot 10) zwarte heidelibellen, verder nog ongeveer 30 weidebeekjuffers, een dozijn gewone overlibellen en nog wat klein blauw spul.

Ik merk ook dat het determineren me steeds beter afgaat :) De bandheidelibellen zijn natuurlijk gemakkelijk te herkennen in het veld. Was dus ook erg blij ze te zien. Morgen sta ik vroeg op en kijk of ik ze kan fotograferen met dauw op de vleugels!

m.v.g.
Bjorn van Lieshout  

Jeroen Nagtegaal

CiteerMorgen sta ik vroeg op en kijk of ik ze kan fotograferen met dauw op de vleugels!
Nou succes dan maar, Is mischien een beetje laat, Laat iig zien wat je ebt geschoten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bjornvanlieshout

CiteerNou succes dan maar, Is mischien een beetje laat, Laat iig zien wat je ebt geschoten,
Voor dauw was het vanacht niet koud genoeg, maar toch een paar leuke foto's gemaakt.

Lijkt me en vrouwtje watersnuffel, alleen heb ik ze nog nooit in het groen gezien...


Vrouwtje Bandheidelibel. De vleugel, is dat een uitsluipfout? Er zaten best veel Bandheidelibellen met fouten in de vleugels. Bij één van de mannetjes ontbrak zelfs een hele linkerachtervleugel. Ongeveer 1/3 van de bandheidelibellen had dergelijke fouten. Is dat normaal?


En nog een leuke foto: Tandem bandheidelibel


m.v.g.
Bjorn van Lieshout

Jeroen Nagtegaal

Hele mooie plaatjes, en met het uitsluipfoutjes gedoe, dat heeft vlgne smij er mee te maken heo hetw eer was tijden shet uitsluipen, an als ze netabllemaal op een verkeerde moment uitsluien gebeurd dat,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Schoppers

Idd een vrouwtje Watersnuffel!