Rotgans of witbuik

Gestart door Erwin Goutbeek, februari 14, 2010, 08:43:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Goutbeek

Gisteren een rotgans gevonden die ik eerst als een juv. witbuik benoemde. Maar nu begin ik te twijfelen.

ArjenDrost †

Moeilijk he, de titel van dit subforum lezen ;)


Maar het lijkt me idd gewoon een Rotgans. Ik zie hier in ieder geval geen witte buik....


Groeten, Arjen

Erwin Goutbeek

Beste Arjen en andere experts,

Ik wil toch een discussie beginnen over de determinatie. Dan is dit toch het goede subforum?  ??? 

De rotgans is een jong beest. (Lichte veerzomen op de vleugel.) De foto's die ik kan vinden van jonge rotganzen zijn allemaal met een donkere zijkant. Die van witbuiken met een lichte zijkant en donkere onderkant. Daarom dacht ik in eerste instantie aan een witbuik. Er zijn foto's te vinden van een groep witbuiken met jonge exemplaren ertussen en die zien er (ongeveer) zo uit als de gefotografeerde. Ik denk als deze vogel in een groep witbuiken had gezeten, dan was hij als een juveniele witbuik benoemd. Helaas is de onderkant van de buik niet goed te zien op de foto. Of is het een kruising?

Graag reacties.

Met vriendelijke groet,

Erwin Goutbeek

ArjenDrost †

Citaat van: erwin.goutbeek op februari 14, 2010, 18:09:29 PM
Ik wil toch een discussie beginnen over de determinatie. Dan is dit toch het goede subforum?  ??? 
Volgens mij wil je weten wat er op je foto staat :-) Dan lijkt me dit weer niet het juiste subforum :-)


Als ik in m'n boekje kijk dan heeft een juv. hrota inderdaad een donkere buik. Eerste winter beesten (die je nu zou moeten hebben) moeten al wit zijn op de buik. Dat mis ik hier, dus zou toch voor een bernicla gaan.


Groeten, Arjen

Thijs Fijen

Ik zet mijn geld in op Witbuik.. Volgens mij zou je het donker tussen de poten van 'gewone' Rotgans hier moeten zien. Verder lijkt hij mij licht genoeg aan de zijkant voor Witbuik.
Thijs Fijen

Erwin Goutbeek

Nog een andere foto waar de onderkant van de buik beter is te zien.
Of moet ik de conclusie trekken dat het niet te bepalen is welke het is?

Groet Erwin Goutbeek

BWoets

#6
Zeer lastig... lichtinval speelt bij Rotganzen namelijk een grote rol.
Ik meen toch iets donkers tussen de poten te zien en de vogel lijkt (tja.. voor wat je er aan hebt) behoorlijk wat wit in de nek te hebben. Daarnaast komt hij erg grijzig over.. waar Witbuiken op mij altijd eerder bruinig overkomen. Tevens lijkt (alweer lijkt) hij behoorlijk donker op de buik.
Al met al denk ik een juveniele Rot.

Misschien helpt bijgevoegd plaatje van 2 weken geleden?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Thijs Fijen

Heb je misschien nog meer foto's?
Thijs Fijen