Eerste Vos op Texel!

Gestart door ecotex, februari 13, 2010, 17:26:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

ecotex

Zie rubriek natuur verstoord.nl

Vrouwelijk dier gevonden op Texel.

groet Kees Verschoor

veldman

afgelopen week 3 vossen waargenomen in oostelijk westfriesland: 2 verkeersslachtoffers en eentje die natuurgebied de vooroever (bij Wervershoof) inliep.

Lampe

1 vrouwelijk dier gevonden op texel.

Al eerder zijn er sporen gevonden en een bouw zoals ik hoor.

Nu ligt er sneeuw.. En dit is natuurlijk HET moment om uit te zoeken of er meer vossen lopen (natuurlijk lopen er meer dan 1).

Als ze dat daar nu nog niet door hebben.. Nou sorry.
Vriendelijke groet,

Nico

frankw

Citaat van: ecotex op februari 13, 2010, 17:26:48 PM
Zie rubriek natuur verstoord.nl

Vrouwelijk dier gevonden op Texel.

groet Kees Verschoor
Geschoten?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

stefanhageman

Dode vos op Texel is 'misplaatste grap' 16 februari 2010 14:22De dode vos die afgelopen weekend op Texel langs de weg werd gevonden, is daar niet doodgereden. Sectie wees uit dat het dier is doodgeschoten. Dat maakte Ecomare dinsdag bekend.
De vondst zorgde voor een hoop onrust op het eiland omdat vossen van nature niet op de Waddeneilanden voorkomen. Het zijn onwelkome gasten, omdat ze de nesten van zeldzame op de grond broedende vogels plunderen.
Volgens Ecomare blijkt uit röntgenfoto's dat het dier doorzeefd was met minstens veertig kogeltjes. Een dergelijke hoeveelheid kogeltjes op zo'n klein oppervlak kan volgens het natuurbeschermingscentrum alleen veroorzaakt worden door een schot van heel dichtbij. Vermoedelijk is de vos gevangen en vervolgens in de kooi doodgeschoten.
Ecomare en Staatsbosbeheer concluderen daaruit dat het om een misplaatste grap moet gaan en dat de vos niet van Texel afkomstig is. ,,Er is op het eiland geen vangkooi voor vossen aanwezig en als iemand er een vos zou vangen, zou hij er geen enkel belang bij hebben hem langs de weg te leggen'', aldus Ecomare.
Er doen op het eiland al ruim een jaar verhalen de ronde over vossensporen. Ook meldden verschillende mensen zich die meenden een vos te hebben gezien. Maandag dacht Ecomare nog dat met de vondst van het dode dier bewezen was dat er inderdaad een levende vos op Texel was.
Bron: ANP


Nu maar hopen dat het waar is. :)
Stefan Hageman


Pim

Wel een zieke grap overigens.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wimtegels

In dit topic worden overigens af en toe strikken en klemmen genoemd als vangmiddel.
Zijn dit toegestane vangmiddelen voor vos????????
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Maico Weites

Enkele vossen van Vlieland zijn ook met strikken gevangen, dus met de juiste ontheffing zal het wel mogen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

vuurvlinder

Citaat van: wimtegels op februari 16, 2010, 22:19:15 PM
In dit topic worden overigens af en toe strikken en klemmen genoemd als vangmiddel.
Zijn dit toegestane vangmiddelen voor vos? ??? ??? ?

Helaas wel. :(
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

#11
Ik heb even gekeken op de site van provincie Friesland. Het meest actuele besluit over de vos is van 2005. Helaas kan dit document niet geopend worden op het moment.

Heb de bepalingen opgevraagd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Lampe

Klemmen zijn voor jachthouders geen toegestane middelen. Op wonderbaarlijke wijze kan alleen een instantie als SBB hiervoor ontheffing krijgen.
Vriendelijke groet,

Nico

mlahaye

In speciale omstandigheden kan de Minister van LNV (Gerda Verburg) ontheffing verlenen voor het toepassen van strikken en/of klemmen. Kennelijk heeft ze dat in dit geval gedaan. 'Regulier' vossenbeheer (bestrijding) is kennelijk niet speciaal genoeg voor het inzetten van zulke vangmiddelen. Het verlenen van een ontheffing staat volgens mij ook los van Staatsbosbeheer, omdat de ontheffing volgens mij wordt verleend aan de Faunabeheereenheid die 'm vervolgens doorschrijft aan de lokale wildbeheereenheid.

Groet,
Maurice





wimtegels

Citaat van: Lampe op februari 17, 2010, 00:45:36 AM
Klemmen zijn voor jachthouders geen toegestane middelen. Op wonderbaarlijke wijze kan alleen een instantie als SBB hiervoor ontheffing krijgen.

Ik heb me onnozel gezocht. Maar ik vind nergens een publicatie over een ontheffing voor het vangen van vossen met klemmen of strikken. Weet iemand of er een dergelijke ontheffing bestaat. Ook als die alleen voor SBB is. Wie heeft di dan verleend?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mlahaye

Bel het ministerie van LNV (serieus). Daar moeten ze je meer duidelijkheid kunnen geven.

Maurice

belle

#16
Ik heb net alle ontheffingen verleend in 2009/2010 in het kader van de flora en faunawet doorgekeken op website http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=116,1661799&_dad=portal&_schema=PORTAL

Er zit geen ontheffing bij voor vossen bestrijden met strikken/klemmen.

Althans voor zover ik het heb kunnen zien.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

wimtegels

#17
Ik schroom niet om direct bij het ministerie informatie op te vragen. Meestal vind ik de informatie vrij gemakkelijk op hun site. Soms bel ik om nadere informatie. Dat werkt niet altijd even goed. Daarom stel ik veel vragen ook per mail. Maar ik dacht dat er hier mischin al iemand meer over wist.

Ik zal LNV wel gaan mailen. Zal het antwoord hier plaatsen.

Mail is inmiddels verstuurd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels