Windpark bij Egmond aan Zee is goed voor natuur

Gestart door Andre321, februari 11, 2010, 17:13:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Andre321

Windpark bij Egmond aan Zee is goed voor natuurGebaseerd op: Shell-Venster (januari/februari 2010)Het drie jaar geleden geopende windpark bij Egmond aan Zee is goed voor vogels, vissen en ook voor mensen. Het park wordt geƫxploiteerd door NoordzeeWind, een joint venture van Shell en Nuon. In ruil voor subsidie zegden zij toe om de techniek en economie van het park te monitoren, en om wetenschappelijk onderzoek te verrichten naar de effecten op de natuur.

Daartoe werden onder meer 40 kabeljauwen en 40 tongen voorzien van een zendertje, en via acht permanente boeien worden geluiden van dolfijnen en bruinvissen geregistreerd. Uit studies van Imares en NIOZ blijkt dat er meer vis binnen het park leeft dan er buiten, en dat er significant meer zeezoogdieren zijn. Dat is geen verrassende uitkomst, want in en 500 meter rond het windpark mag niet worden gevist. Vogels blijken hun vliegpad aan te passen, zodat ze niet verstrikt raken in de molens. Ze mijden het park op afstanden van 200 meter tot ruim 3 kilometer.

De bewoners van Egmond aan Zee zijn positiever geworden over het windpark. In 2008 vond 74% de zee een geschikte plek voor windparken. In dat jaar kon het windpark bij Egmond aan Zee 315 miljoen kilowattuur leveren aan het hoogspanningsnet van Tennet. In de komende jaren wordt getracht de storingsgevoeligheid te verminderen.

wimtegels

Ondanks het feit dat ik me bewust ben van het feit dat er ook negatieve aspecten zitten aan windmolenparken op land en in de zee ben ik een groot voorstander.

Ook ik ken de beelden van aanvaringen tussen windmolens en vogels. Ik ben er zelf live getuige van geweest. Niet leuk natuurlijk. Maar die olieslachtoffers ook niet.

Voor de rest zijn we (bijna) allemaal schijnheilig. Tegen allerlei vormen van energieopwekking maar tegelijkertijd wel verwachten dat er stroom uit het stopcontact komt. En natuurlijk maken we verre en minder verre reizen om leuke soorten en gebieden te zien.

Een goede zaak dat nu een en ander wordt onderzocht. Ik hoop niet door Shell, maar hooguit in opdracht van..........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels