Hoofdmenu

welke meeuw 1?

Gestart door Folkert Jan, februari 11, 2010, 16:25:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

pff ik vind het zo ontzettend moeilijk die meeuwen. en zelfs met de info op waarneming en de meeuwenspecial van ruud et al kom ik er in veel gevallen nog niet uit.

zo ook git geval.

de kenmerken interpeterend neig ik hier naar geelpootmeeuw, maar echt zeker wordt ik niet.
graag een bevestiging wat dit is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Mars Muusse

Tsja, hij heeft ook wel wat weg van een geelpootmeeuw. Maar toch he.
Een zilvermeeuw.

Het is trouwens helemaal geen ramp hoor om zo nu en dan eens een vogel ongedetermineerd te laten. Doe ik zelf ook wel 's ;-)

Folkert Jan

ik begin nog maar net met meeuwen dus ik probeer te leren van elke meeuw die ik zie en op foto zet.
de meeste zilvers en ponten pik ik er wel uit, maar die geelpoten vind ik toch een stuk moeilijker.

zou je kunnen vertellen wat ik hier nu precies aan zou kunnen zien wat een zilver is?
ik hoor vaak over de gekartelde tertails die richting zilver wijzen en weet ook wel wat dit in theorie betekent, maar ik kan nooit teruvinden op foto's wat ik nu precies moet zien bij een zilvermeeuw. in het veld is het voor mij al helemaal geen doen en let ik vaak op snavelkleur, snavelvorm, vorm lichaam, witheid van kop, staarttekening en de schouderdekveren.

maar de overige kenmerken snap ik nog niet goed wat ik nu zou moeten zien voor bijvoorbeeld een geelpoot. ook met de meeuwen special kom ik daar nog niet uit
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Maar als je bedenkt dat eigenlijk alles wat je ziet Zilvermeeuwen zijn is het al een stuk gemakkelijker.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Mars Muusse

#4
Niet alles is zilver hoor! Er zitten nog steeds geelpoten, kleine mantels en ponten in Nederland. En grote mantels, zwartkopmeeuwen, kokmeeuwen, grote burries, kleine burries, dwergmeeuw, drieteenmeeuw, stormmeeuw...

Dit is wel een beetje vervelend beest hoor, en dat komt wellicht doordat een goed deel van de achternek, zijborst en flank recent is geruid. Hij maakt daardoor een wat donkerdere indruk dan je misschien gewend bent van zilvers. Vooral noordelijke zilvers (je ziet ze nu veel in Nederland) hebben nauwelijks wat van deze delen geruid.
De karteling van de tertials is niet zo goed meer te zien, maar dat komt doordat de witte delen (notches / postzegelrandjes) al redelijk zijn gesleten. Witte veerdelen slijten bij meeuwen sneller dan delen waar wel pigment in zit.
Verder zijn de buitenste handpennen niet echt donker. En het lijkt erop dat de buitenvlag van de buitenste staartpen meer zwart heeft dat de veerrand bereikt, dan enkel een sub-terminale band.
Mars

HPM

Citaat van: Mars Muusse op februari 11, 2010, 23:36:06 PM
Niet alles is zilver hoor! Er zitten nog steeds geelpoten, kleine mantels en ponten in Nederland. En grote mantels, zwartkopmeeuwen, kokmeeuwen, grote burries, kleine burries, dwergmeeuw, drieteenmeeuw, stormmeeuw...
...

Als je kijkt naar de aantallen in Januari in Waarneming dan vallen die andere soorten in het niet bij de Zilver

Zilver 422102
Kleine mantel 3608
Geelpoot 924
Pontische 1687

En de overblijvende soorten zijn alleen al vanwege het formaat moeilijk te verwarren met Zilvers.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Guus Peterse

Als je kijkt naar het aantal spreeuwen in januari is het aantal baltimoretroepialen ook verwaarloosbaar. Eén van de leuke dingen aan vogelen is toch juist die uitzonderingen eruit pikken. Als we er altijd bij voorbaat vanuit waren gegaan dat het allemaal zilvermeeuwen zijn, hadden we niet eens geweten dat er nog zoiets als pontische en geelpootmeeuwen bestaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Uiteraard, zo bedoelde ik het ook dan niet. Folkert Jan vroeg "zou je kunnen vertellen wat ik hier
nu precies aan zou kunnen zien wat een zilver is?" Dan lijkt het mij handig om te bedenken dat het
bijna allemaal Zilver is wat je ziet, zodat je "alleen maar" naar afwijkingen van het normale beeld
hoeft te zoeken als je op zoek bent naar iets anders.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 12, 2010, 00:37:46 AM
Uiteraard, zo bedoelde ik het ook dan niet. Folkert Jan vroeg "zou je kunnen vertellen wat ik hier
nu precies aan zou kunnen zien wat een zilver is?" Dan lijkt het mij handig om te bedenken dat het
bijna allemaal Zilver is wat je ziet, zodat je "alleen maar" naar afwijkingen van het normale beeld
hoeft te zoeken als je op zoek bent naar iets anders.

--
Groeten, Herman van der Meer


en daar ging het dus bij deze vogel mis aangezien deze afweek van de andere eerste winter zilvers die allemaal veel lichter en uniform van kleur waren. tevens is dit een plek waar vaak ponten en af en toe geelpoten gezien worden
(vuilstortplaats stainkoeln) zoals afgelopen weekend toen er 2 geelpoten en 6 ponten tussen zaten. (lauwersmeer.com)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

#9
Citaat van: rnbflavour op februari 11, 2010, 23:11:52 PM
ik hoor vaak over de gekartelde tertails die richting zilver wijzen en weet ook wel wat dit in theorie betekent, maar ik kan nooit teruvinden op foto's wat ik nu precies moet zien bij een zilvermeeuw. in het veld is het voor mij al helemaal geen doen en let ik vaak op snavelkleur, snavelvorm, vorm lichaam, witheid van kop, staarttekening en de schouderdekveren.

maar de overige kenmerken snap ik nog niet goed wat ik nu zou moeten zien voor bijvoorbeeld een geelpoot. ook met de meeuwen special kom ik daar nog niet uit


Wat is er dan niet duidelijk aan bv foto 2 en 4 in de special? Dat je er kenmerken bijhaalt die minder of nauwelijks ter zake doen helpt waarschijnlijk niet veel bij het verkrijgen van ervaring maar dat terzake...


Mijn tip: ga eens op stap met iemand die al wat langer naar meeuwen kijkt en kijk eerst eens goed de algemene soorten. Waar zit welke veer etc. Als je die een beetje kent springen Geelpoten en Pontische Meeuwen er ineens uit als 'anders'.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Folkert Jan

vaak waren bij kaaphoorn in het weekend wel meeuwenkenners aanwezig, maar nu de hoornseplas dichtgevroren is zitten er ook geen meeuwen meer.  :(
ik zal thuis nog even goed naar de door jou genoemde foto's kijken en dan uitleggen wat ik nog niet helemaal begrijp
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Ik wil hierop nog wel even doorgaan. Ik heb afgelopen weekend behoorlijk wat uurtjes aan de ijzige waterkant van het Winschoterdiep doorgebracht, en kwam daar onder andere deze en deze "Geelpootachtige" vogels tegen, waarbij de tweede vogel wel eens dezelfde zou kunnen zijn als de aanstichter van dit topic. Zeker de eerste vogel vertoonde in vlucht onmiskenbaar de Geelpoot-vleugeltekening met de donkere buitenvlaggen van de handpennen (ontbreken van het lichte venster) en had ook een taps toelopende smalle donkere staartband in contrast met een brede witte stuit. In de chaos na een aanval van paniek (bij de meeuwen, voor alle duidelijkheid) meende ik ook bij de tweede vogel deze kenmerken te zien, maar ik kan niet uitsluiten dat ik twee maal dezelfde vogel in beeld heb gehad. Al gezegd en mij bekend is dat de tekening op de tertials en dekveren niet zo veel meer zegt gezien de sleet in deze fase van de winter; ze spreken Geelpoot echter bij beide vogels ook zeker niet tegen. Ik heb speciaal gewacht tot ik ook in vlucht de bovengenoemde zaken kon vaststellen (helaas is het maken van vluchtfoto's voor een digiscoper wat lastig), en op basis daarvan dacht ik de determinatie als michahellis wel rond te hebben.
Naar aanleiding van de hier gegeven antwoorden lijkt het er dus op dat vogel 2 toch door de mand gaat vallen? En wat zeggen jullie van de kenmerken in "zit" van vogel 1?
Lastig, lastig... (maar dan vertel ik niets nieuws).

Folkert Jan

#12
op gull-research.org vind ik de volgende foto's over hoe een geelpoot en zilvermeeuw en rond deze tijd van het jaar uit zouden moeten zien

hier enkele voorbeelden van geelpootmeeuw http://www.gull-research.org/ylg1cy2cy/2cyfeb/02cyfeb.htm
en hier van zilvermeeuw http://www.gull-research.org/hg/HG2CY02.htm

het enige verschil wat ik na een uur lang kijken kan ontdekken is dat geelpoot verder lijkt in de rui, met verder gesleten schouderdekveren en al enkele geruide vleugeldekveren die ik niet zie bij zilvermeeuw. ook nog lijken de grote vleugedekveren bij geelpoot donkerder zijn dan bij zilvermeeuw.

deze 2 kenmerken maken dan van de eerste vogel inderdaad een zilver en volgens mij dan meeuw 2 van martijn ook. de eerste meeuw van martijn durf ik verder niks over te zeggen. de grote dekveren lijken volgens mij meer te spreken in het voordeel van geelpoot dan dat dat bij de meeuw uit dit topic doet (de buitenste lijken donkerder terwijl de binnenste juist veel meer wit lijken te bevatten wat ik op deze foto: http://www.gull-research.org/ylg1cy2cy/2cyfeb/feb2cy8475.htm bijvoorbeeld terug zie.


ps: begrijp me goed: ik wil niet doen of ik er ineens verstand van hem, maar ik ben van mening dat ik meer leer door hardop te denken (hoe dom dat in de oren van kenners soms ook mag klinken) en daar feedback op te krijgen dan dat ik me stil houd.

ik zet mijn geld in op foto 1 van martijn = geelpoot en foto 2 = dezelfde zilver als die eerder getoont in dit topic


in afwachtting van feedback...
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ruud_altenburg

Wat in het veld relatief makkelijk te herkennen is kan op een enkele foto problematisch zijn, zeker als de helft van de kenmerken niet zichtbaar is. In dat soort gevallen is het jammer maar helaas, volgende keer beter. Zelfs in het veld kan het soms lastig zijn.


Folkert Jan, je kunt beter beginnen met goede foto's waarop wel veel kenmerken zichtbaar zijn. Kijk bv eens naar de foto's van Cristian Mihai op het GRO forum.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mars Muusse

Soms is het niet zo heel makkelijk. Daarom staat er in dat meeuwennummer van de Gierzwaluw ook dat ongeveer 75% wel te determineren is. Dat is toch ook al mooi? Soms moet je maar denken..... ach tsja.
(Opa M. vertelt): Acht jaar geleden kreeg ik een mail van Kjeld uit Denemarken. Hij had een 1ste winter geelpoot geringd, maar was er toch niet zeker van. Bert-Jan en ik vonden het een zilver. Gelukkig, want een jaar later wees het kleed toch meer in de richting van dat taxon.
Een redelijk uitvoerig (in engels, sorry) verhaaltje over deze lastige vogel vind je hier:
http://www.gull-research.org/hg/hg2cy/va33mar.htm

Mars

Mars Muusse

Oh, nu geven zowel Ruud als ik een link naar lastige vogels. Terwijl ik me eigenlijk voor had genomen mensen meer te wijzen op 'hoe makkelijk' het soms kan zijn, ipv 'hoe lastig'.
Al weer een goed voornemen om zeep...
Moraal van 't verhaal: geringde vogels zijn hun gewicht in goud waard (P.W.).

Folkert Jan

Helaas ben ik geen enkele geringe grote meeuw tegengekomen bij het wintschoterdiep. misschien morgenmiddag meer geluk.
echter heb ik juist het idee dat ik door dit "iets moeilijkere" geval veel meer geleerd heb van de wat simpelere gevallen.

ik had met deze vogel kunnen denken: ach jammer er zitten wel makkelijkere tussen, maar dan was ik er dus niet achtergekomen dat deze wel degelijk een zilver was en was ik een voor mij belangrijk leermoment misgelopen.

ondanks jullie links heb ik de boodschap begrepen dat het niet altijd even moeilijk is ;)

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013