Een gekartelde vlinder gezien

Gestart door *Marly*, juli 18, 2006, 20:23:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

*Marly*

Wanneer de vleugels gesloten waren (merendeel van de tijd), leek de vlinder op de dagpauwoog: min of meer dezelfde grootte en de onderkant van de vleugels waren net zo zwart.

Maar deze vlinder had, itt. de dagpauwoog, erg gekartelde vleugels: leek wel zwaar gehavend.

Maar het was geen dagpauwoog want de vleugels waren aan de bovenzijde zwart/donkerbruin met veel roestbruin. (leek totaal niet op de dagpauwoog)

Ik heb helaas geen foto kunnen maken, daarvoor was de vlinder te snel weggevlogen.

Groetjes Marly

geertje

Ik denk dat dat de gehakkelde aurelia was.

Groetjes,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Vincent

Inderdaad, zeer waarschijnlijk een Gehakkelde Aurelia.
Vincent

redmar_woudstra

Gister ook mijn eerste gehakkelde aurelia's gezien, ik dacht eerst aan een kleine vos die door de kat gepakt was!
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

CiteerGister ook mijn eerste gehakkelde aurelia's gezien, ik dacht eerst aan een kleine vos die door de kat gepakt was!
Vlinder jij zo kort of bedoel van het jaar? Het is hier (het zuiden) een algemmen beest,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

ik wil het nog geen vlinderen noemen, doe het alleen op de bloemen e.d. in onze tuin. Maar ik doe het pas 1 a 2 jaar. Volgens mij is ie bij ons in Friesland niet zo algemeen. Tenminste, ik heb hem nog nooit eerder gezien, maar dat kan door gebrekkige vlinderkennis komen  B)  
groet,
Redmar

Jeroen Nagtegaal

Citeerik wil het nog geen vlinderen noemen, doe het alleen op de bloemen e.d. in onze tuin. Maar ik doe het pas 1 a 2 jaar. Volgens mij is ie bij ons in Friesland niet zo algemeen. Tenminste, ik heb hem nog nooit eerder gezien, maar dat kan door gebrekkige vlinderkennis komen  B)
Ik dnek eerder door het koude weer in het noorden, Ik ben er vaker op avkantei geweest en heb daar nooit dat ik weet zo'n beest gezien,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent

Ze zijn in het noorden iets minder algemeen. Ik heb er minimaal 15 gezien dit jaar.
Vincent

minoli

In Purmerend bijna dagelijks wel een in de tuin

Stippen

Ik heb wat moeite met deze determinatie: ik vind polygonia album-c nou niet bepaald zwart van onder. Zeker niet in vergelijking met de dagpauwoog.
En zien niet alle afgevlogen vlinders er rafelig uit?
Bovendien, je kunt de bovenkant van de aurelia toch niet zwart/donkerbruin noemen?

Afgevlogen landkaartje/kleine vos oid?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Vincent

#10
Volgens mij wel Gehakkelde Aurelia.
Er staat:
Citeerzwart/donkerbruin met veel roestbruin.
Zwart/donkerbruin lijkt mij de vlekken op de vleugels en roestbruin het oranje op de vleugels.
Vincent

Stippen

Ach en de onderkant lijkt ook wel erg donker in de schaduw! ;)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

redmar_woudstra

om nog even terug te komen op de gehakkelde aurelia's:
vandaag weer 2 in mijn tuin, heb ze nu ook even op de foto gezet:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1369547
groet,
Redmar