Hoofdmenu

Witkopeend Nootdorp

Gestart door RWester, februari 10, 2010, 18:33:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Tsja, dat preventief schiten is zo gek nog niet hoor!
Groeten,

Bram ter Keurs

Cygnus

Citaat van: vincenthart op februari 22, 2010, 16:55:54 PM
Maar ja, de kans dat onze witkop weer naar Turkije/Kazachstan terugvliegt is niet overdreven groot. Wel gezellig als er ook eens wat witkop-genen in onze stekelstaart-populatie terechtkomen ipv andersom  8)
Inderdaad. Ik acht de kans dat de Witkopeend naar Kazachstan "terugvliegt" net zo groot als de kans dat de Rosse Stekelstaarten naar de Verenigde Staten vliegen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

wumizusume

Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 22, 2010, 15:56:50 PM
(...) Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?
Is daar iets van bekend? Ik bedoel: zou een vrouwtje Witkopeend onder de indruk zijn van zo'n bellenblazende Amerikaanse aansteller? Of vindt/vond die hybridisatie alleen maar plaats door mannetjes Witkopeend die bij gebrek aan beter elk Ros vrouwtje beklimmen?
Het laatste lijkt mij niet onlogisch....
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Edwin Russer

Citaat van: wumizusume op februari 22, 2010, 17:50:28 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 22, 2010, 15:56:50 PM
(...) Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?
Is daar iets van bekend? Ik bedoel: zou een vrouwtje Witkopeend onder de indruk zijn van zo'n bellenblazende Amerikaanse aansteller? Of vindt/vond die hybridisatie alleen maar plaats door mannetjes Witkopeend die bij gebrek aan beter elk Ros vrouwtje beklimmen?
Het laatste lijkt mij niet onlogisch....

Het zijn toch altijd die mannen, en niet alleen in de vogelwereld, met die ontembare hormonen :D
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Hoi Teus,

Dit is een interessant artikel: http://www3.interscience.wiley.com/journal/117989945/abstract

Kruisingen in beide richtingen komen voor. Voor de gevonden hogere frequentie in Spanje van vrouw ruddy met man witkop wordt geweten aan (voorheen) effectievere eredicatie van mannetjes rosse stekels dan van vrouwtjes (want herkenningals niet witkop gemakkelijker).

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op februari 22, 2010, 17:36:17 PM
Citaat van: vincenthart op februari 22, 2010, 16:55:54 PM
Maar ja, de kans dat onze witkop weer naar Turkije/Kazachstan terugvliegt is niet overdreven groot. Wel gezellig als er ook eens wat witkop-genen in onze stekelstaart-populatie terechtkomen ipv andersom  8)
Inderdaad. Ik acht de kans dat de Witkopeend naar Kazachstan "terugvliegt" net zo groot als de kans dat de Rosse Stekelstaarten naar de Verenigde Staten vliegen.

Waarom moet hij terug naar Kazachstan? In Spanje broeden ook witkopeenden dus zo ver vliegen is niet nodig.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

25tot50

#186
Vorig jaar in September ben ik nog met een groep vogelaars naar zuid spanje geweest en zijn toen daar ook naar een grote meer geweest en heb daar heel veel witkopeenden gezien (65 stuk) en ook de zelfde soort(en) die ook in Nootdorp nu wordt gezien dus ik weet niet wat het probleem is dat het een hybride is maar in mijn ogen is het geen hybride,echt niet. :)

Groeten Isidro Rendon.

RWester

Citaat van: 25tot50 op februari 23, 2010, 00:48:30 AM
Vorig jaar in September ben ik nog met een groep vogelaars naar zuid spanje geweest en zijn toen daar ook naar een grote meer geweest en heb daar heel veel witkopeenden gezien (65 stuk) en ook de zelfde soort(en) die ook in Nootdorp nu wordt gezien dus ik weet niet wat het probleem is dat het een hybride is maar in mijn ogen is het geen hybride,echt niet. :)

Hoi Isidro,

Zou je voortaan met je echte naam willen ondertekenen? En als je het verhaal goed hebt gevolgd, dan lees je dat de Witkopeend van Starrevaart (nu) geen hybride is.

Met vriendelijke groet,
Remco
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Erwin Reinstra

#188
CiteerGeplaatst door: Edwin Russer geplaatst op: februari 22, 2010, 18:05:44 pm Voeg citaat toeCitaat van: wumizusume op februari 22, 2010, 17:50:28 pm<blockquote>Citaat van: Sjaak Schilperoort op februari 22, 2010, 15:56:50 pm<blockquote>(...) Wel spannend trouwens. Starrevaart lijkt me als broedbiotoop wel in orde voor een Witkopeend. Zouden we de hybridisering in de praktijk gaan meemaken?
</blockquote>
Is daar iets van bekend? Ik bedoel: zou een vrouwtje Witkopeend onder de indruk zijn van zo'n bellenblazende Amerikaanse aansteller? Of vindt/vond die hybridisatie alleen maar plaats door mannetjes Witkopeend die bij gebrek aan beter elk Ros vrouwtje beklimmen?
Het laatste lijkt mij niet onlogisch....
</blockquote>

Het zijn toch altijd die mannen, en niet alleen in de vogelwereld, met die ontembare hormonen :D

Onderzoeken wijzen uit dat (juist) de vrouwtjes rosse stekelstaart behoorlijk ad hoc, basaal (zo niet banaal) en direct "denken" ( ;) )... ze gaan voor de Oxyura-mannen met de grootste geslachtsdelen. En dat zijn "toevallig" de rosse stekelstaartmannen. Dit werkt de hybridisatie in de hand. En in de vogelwereld (en dierenwereld in het algemeen) ligt de keuze van de partner sowieso meestal bij de vrouwtjes.

PS: Bovenstaande zo netjes mogelijk geprobeerd op te schrijven  :angel:

edit: @ Isidro - Laguna Medina zeker. Ik had er daar ook 58 (april 2008).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


frankw

Nu wordt 'ie op 2 plaatsen gemeld.. Wellicht is er een vergissing gemaakt met een Rosse Stekelstaart bij 1 van de 2?

rinsevdvliet

#190
Vandaag twee Witkopeenden?

Op de Starrevaart (geen tijd vermeld): http://waarneming.nl/waarneming/view/46562436

Op de Dobbeplas om 10:30u.: http://waarneming.nl/waarneming/view/46562020

Er vanuit gaande dat de vogel niet vanmorgen vroeg vertrokken is van Starrevaart naar Dobbeplas (wie heeft er ooit wel eens een Oxyura overdag zien trekken?). Of...

De waarnemer van de Dobbeplas is een goede bekende van mij en zeker in staat een juiste determinatie af te leveren.

Hoe zit 't met de waarnemer(s) van de vogel op de Starrevaart? Ben benieuwd naar de beschrijving (foto), tijd en datum(?) van die waarneming.

Rinse van der Vliet

Michael Schaper

ik ook want ik wilde morgen kaan kijken

rinsevdvliet

Zojuist Peter Elfferich gesproken. Vogel zat op vrij grote afstand en hij twijfelt nu te veel.
Hij zal de waarneming van de Dobbeplas verwijderen.
Rinse

Sjaak Schilperoort

Citaat van: rinsevdvliet op februari 26, 2010, 13:16:52 PM
(wie heeft er ooit wel eens een Oxyura overdag zien trekken?)
In de 22 jaar dat ik de Rosse Stekelstaart op de Starrevaart zie heb ik ze 1x bij daglicht kunnen betrappen op het oversteken naar Vlietland. Maar echte trek, nee. Er lijkt bij vorst wel frequente uitwisseling tussen gebieden te zijn, en op de Starrevaart fluctueren de aantallen over het jaar genomen ook aanzienlijk. Ik zou wel eens willen zien wat het markeren van enkele vogels met nose sadels zou opleveren. Wordt wel gedaan bij b.v. Kuifeend maar bij Rosse Stekelstaart niet, en die is toch veel interessanter.

Maarten Sluijter

.

Michael Schaper

heb er net een gezien op de starrevaart.  O0


HPM

Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Wellicht is de 2e de Dobbeplasvogel van gisteren??

grts Mark

ed van b

vandaag publicatie foto @ db met 2 witkopeenden op de starrevaartplas, maar zie op waarneming ook 1 gemeld op dobbeplas.
3 exemplaren ?

Jeroen Nagtegaal

Nu alleen nog een volwassen man...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

maartenwielstra

Niet dat ik iets durf te beweren ofzo, maar toen ik naar de foto van de Leidschendammer vogels keek vroeg ik mij af hoe zo'n hybride er eigenlijk uit ziet. Iemand een linkje? Viel me op dat het lijkt alsof de ene vogel wat bruiner getint is en een wat kleinere snavelknobbel heeft, maar over het algemeen zien ze er natuurlijk allebei prima uit voor Witkopeend. Gave waarneming!

rinsevdvliet

Dat er op de Starrevaart twee vogels zitten is nu wel duidelijk (hoewel ik er zelf vanmiddag in de vliegende storm maar één kon vinden).
Op de Dobbeplas kwam ik vanmiddag niet verder dan één vrouw Rosse Stekel.
Tot het tegendeel bewezen is lijkt 't mij verstandig aan te nemen dat er ná 12 februari géén Witkopeend op de Dobbeplas meer is gezien.
Rinse van der Vliet

Vincent Hart

Lijkt mij ook. Ben wel benieuwd of het iemand gaat lukken uit te vinden of de Starrevaart-beesten vrouw/1e w zijn. Als het beiden 1e w's zijn, hebben we wel degelijk 3 vogels. Als het 1-om-1 is, zou dat misschien de door Maarten gesuggereerde verschillen verklaren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

August

#204
Citaat van: ed van b op februari 28, 2010, 15:27:45 PM
vandaag publicatie foto @ db met 2 witkopeenden op de starrevaartplas, maar zie op waarneming ook 1 gemeld op dobbeplas.
3 exemplaren ?
Die van de Dobbelplas is ingetrokken zie
http://waarneming.nl/waarneming/view/46592368
August van Rijn

Sjaak Schilperoort

Zie http://www.arkive.org/white-headed-duck/oxyura-leucocephala/video-14.html voor een opname van een vrouwtype hybride. Ik was ook benieuwd naar hybriden, maar de video is vreemd genoeg het enige beeldmateriaal dat ik kon vinden. De vogel op de video heeft geen knobbel op de snavel, maar de snavel is wel zwaarder en rechter. De kop is donkerder dan bij vrouw Witkopeend. De vogel heeft geen hoge rug, en ziet er vooral uit als een Rosse Stekelstaart met een wat uitgesproken koptekening.

Meer info over herkennen van hybriden zou staan in "Identification key of O. Jamaicensis, O. Leucocephala and their hybrids", Urdiales & Pereira (1993). Als iemand hier toegang toe heeft dan hou ik me aanbevolen voor een kopietje.

Iets zinnigs zeggen over de leeftijd van de de vogels die momenteel op de Starrevaart zitten vind ik moeilijk. De nieuwe vogel lijkt iets lichtere flanken te hebben dan de ander, verder zijn ze identiek. Ik zie geen verschil met de vogel die eerder bij Nootdorp en Zevenhuizen zat. De koptekening is identiek, en alle vogels tonen contrastverschil tussen bruine rug en grijzere flanken en hebben een kastanjebruine borst (kenmerk van adult vrouwtjes maar ook van 1e winter mannetjes). BWP bevat niet veel info over kleden/rui van jonge vogels. De vogel die bij Nootdorp/Zevenhuizen zat zou een adulte vrouw zijn. Hoe is hier met zekerheid de leeftijd vastgesteld?

Vincent Hart

@Leeftijd: Misschien is 'zekerheid' inderdaad wat prematuur. Er lijkt niet al te veel over te vinden en er wordt al helemaal niet veel over gediscusieerd. In dit topic eigenlijk alleen reactie #135 (blz.5) van deze discussie (Herman vd Meer, zie z'n bijlage en de door hem geciteerde bijdrage van Bas vd Burg). Elders: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2281&page=zoek (Eric Menkveld). Waar Eric dit vandaan heeft is mij niet bekend.

Zelf (Dobbeplas 12/2) alleen op witte staartpunten gelet (en die had d(i)e vogel niet), omdat dat het enige mij op dat moment bekende 'kenmerk' was. Cramp helpt (mij althans) niet veel verder. Als ik de door Bas geciteerde passage uit Wildfowl naast de foto erboven leg, neig ik naar 1e w vrouw. Wie heeft er nog een boek?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Ik heb in Cramp niets over die witte punten kunnen vinden.
Overigens is die bijlage in dit bericht te vinden:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100204.msg678749.html#msg678749

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Als ik het mij goed herinner had Max het ook over die witte staartpunten..... Zelf heb ik helaas niet voldoende literatuur tot mijn beschikking. Alleen in het boek Wildfowl, waar ike een stuk uit citeerde vermeld wat.

In "Wildfowl of the world" van Steve Young staat niks, ook niet in "The Handbook of bird identification" van Beaman en ook niet veel in "A fieldguide to the rare birds of britain and europe" van Ian Lewington. In de laatste staat wel dat een juveniele Witkop sterk lijkt op een vrouwtje maar dat de kleur wat meer grijzerbruin is.....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Het zou wel handig zijn als die mensen vertellen waar ze die witte punten vandaan hebben
en eventueel uit die bron zouden citeren.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer