Vlinder gezien, welke?

Gestart door *Marly*, juli 18, 2006, 20:17:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

*Marly*

Ik heb weer eens een vlinder in de tuin gezien, en wederom een foto van gemaakt. Graag zou ik de naam van deze vlinder willen weten. Ik denk dat het een simpel vlindertje is, want ik heb ze al heel vaak in de tuin gezien.

Groetjes Marly

Vincent

#1
Het is een algemene vlinder: het Klein Koolwitje.

Andere algemene soorten en waarom deze het niet zijn:
Geen Klein Geaderd Witje, want er zijn geen grijsgroen bestoven aders op de onderkant van de achtervleugel te zien.
Geen Groot Koolwitje, want de vleugelvlek op de punt van de bovenkant van de voorvleugel loopt niet voorbij de zwarte stip in het midden van de vleugel.
Vincent

Jeroen Nagtegaal

CiteerHet is een algemene vlinder: het Klein Koolwitje.

Andere algemene soorten en waarom deze het niet zijn:
Geen Klein Geaderd Witje, want er zijn geen grijsgroen bestoven aders op de onderkant van de achtervleugel te zien.
Geen Groot Koolwitje, want de vleugelvlek op de punt van de bovenkant van de voorvleugel loopt niet voorbij de zwarte stip in het midden van de vleugel.
Helemaal mee eens,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

svdmolen

Hierop in hakend een vraagje van mij. Ik heb onderstaande vlinder vorige week gezien. In eerste instantie dacht ik klein koolwitje maar beter naar de foto kijkend lijkt het mij een klein geaderd witje. Nou vond ik hem wel erg geel voor een geaderd witje, is dit normaal? Kan je hieraan zien of het een mannetje of een vrouwtje is of misschien een zomervariant? Groeten, Sander

cvsw123

Het is een klein geaderd witje. De zwarte vlek die je net kunt zien op de onderkant voorvleugel is vooral bij vrouwtjes duidelijk, dus ik denk dat het een vrouwtje is. Gele kleur en zo zegt niet zoveel. Voorjaarsvorm heeft veel meer bestuiving en is donkerder dan de zomervorm.

Groeten,
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

*Marly*

Kunnen jullie aan mijn foto ook zien of het om een vrouwtje of mannetje gaat?

Nog bedankt voor de informatie over hoe je onderscheid kunt maken tussen verschillende soorten koolwitje.

Mijn moeder had trouwens al gedacht dat het een koolwitje was.

Groetjes Marly

Jeroen Nagtegaal

Het gaat bij de 1e foto om een man, te zien aan de vorm van de vlek,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com