Hoofdmenu

Mysterybird 17

Gestart door bram ubels, februari 10, 2010, 14:44:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

bram ubels

September, WP. Iets makkelijker dan de vorige twee verwacht ik. Voorlopig mijn laatste, tenzij het er meer 'vraag' naar is...
Handsoortenlijst: 140

frankmeer

Roodbruine grote dekveren en witte toppen aan grote en middelste dekveren. Ik zou zeggen dat het een IJsgors is.
Frank van der Meer

marijn

Nee, geen IJsgors, zie bijv. de tertials...
Het begint met een R.

Inderdaad makkelijker dan die andere 2!
Marijn Prins

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 10, 2010, 17:25:11 PM
Lijkt me Ringmus,

Die zal 't zijn inderdaad; wie denkt daar nou aan!
Frank van der Meer

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 10, 2010, 17:10:52 PM
Nee, geen IJsgors, zie bijv. de tertials...
Het begint met een R.

Inderdaad makkelijker dan die andere 2!

Ik neem aan dat je doelt op het 'emberiza-patroon' Marijn? Dat is niet bij alle IJsgorzen even duidelijk, zie bijv.: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=191139. Het is tenslotte ook geen Emberiza-gors..... 8)  (En o.a. daarom is het natuurlijk ook geen Rietgors want die heeft wel altijd een keurig 'emberiza-patroon' op de tertials.)

Inderdaad makkelijker dan die andere hoewel 1 daarvan toch wel te doen moet zijn zonder al teveel boekjes.....(denk ik tenminste)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Je hebt gelijk Frank, ik wist niet dat het zó onduidelijk kon zijn (als je goed kijkt zie je het patroon echter nog net doorschemeren). Maar.. zo duidelijk wel een brede zoom als bij bovenstaande MB en toch geen versmalling, dat lijkt me onwaarschijnlijk voor een IJsgors?

Hier een mooie waarbij het patroon wel duidelijk is (zie vooral de onderste foto ter vergelijk!): http://waarneming.nl/waarneming/view/40417666

Verder nog wijzend op Ring(?)mus: die beige vlekken op de handpenbuitenvlaggen, samen baantjes over de vleugel vormend + relatief kort vleugeltje.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 10, 2010, 18:41:14 PM
Je hebt gelijk Frank, ik wist niet dat het zó onduidelijk kon zijn (als je goed kijkt zie je het patroon echter nog net doorschemeren). Maar.. zo duidelijk wel een brede zoom als bij bovenstaande MB en toch geen versmalling, dat lijkt me onwaarschijnlijk voor een IJsgors?


Denk ik ook Marijn en ook op Birdpix hebben de meeste IJsgorzen overigens wèl een redelijk duidelijk tot zelfs uitgesproken "E-patroon".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Wat bedoelen jullie precies met het Emberiza-patroon? Die inkeping aan de top van de veer? Of die haak in het patroon op de buitenvlag? Ben even benieuwd.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bram ubels

Uiteraard hebben jullie gelijk, Ringmus :right:!
Handsoortenlijst: 140

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op februari 10, 2010, 20:19:20 PM
Wat bedoelen jullie precies met het Emberiza-patroon? Die inkeping aan de top van de veer? Of die haak in het patroon op de buitenvlag? Ben even benieuwd.

Hier goed te zien bij een Ortolaan Wouter:
Het gaat om de vorm van de donkere kern van de tertials (het best zichtbaar op de 2e en de 3e): bij andere vogels laat die kern een tamelijk smalle maar overal even brede, lichtere zoom over; bij de meeste Emberiza-gorzen is de kern v.d. 2e en 3e ingekeept aan de buitenkant zodat een onregelmatige lichtere zoom overblijft. Dit is uniek voor een groot aantal Emberiza-gorzen m.u.v. Zwartkop-, Bruinkop, Grijze (en naaste verwanten buiten WP), Grauwe (!), Steenortolaan en Afrikaanse Emberiza's. De toevoeging tot deze groep is IJsgors maar niet helemaal "van harte" zoals uit bovenstaande blijkt.
Nuttig (wegstreep-)kenmerk voor bruine gestreepte beestjes die met de rug naar je toe laag door de vegetatie scharrelen èn MB-foto's natuurlijk....!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Sorry, ik begrijp het geloof ik nog steeds niet helemaal. Bedoel je die hoe die de lichte zoom maakt op de buitenvlag?
in de tussentijd even de Svennsson inkijkend..
dat zal het wel zijn..
Zie dat die hoek in de lichte zoom niet bij de steenortolaan is getekend.


Bedankt! Leuk, kende het kenmerk nog niet!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/