Hoofdmenu

Mysterybird 15

Gestart door bram ubels, februari 10, 2010, 14:22:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

bram ubels

April, WP. Leeftijd ook te zien.
Handsoortenlijst: 140

laatvlieger

Ik weet het nog even niet. op de een of andere manier krijg ik maar niet in mijn kop hoe het ook alweer met rui in het voorjaar zat? Erg gesleten beest, maar wat zegt dat ook alweer?

Die lichte weggesleten topjes van de grote dekveren en die grijzige kleine dekveren doet me naar gekraagde roodstaart neigen. Maar ik weet het nog niet.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op februari 10, 2010, 20:29:14 PM
Ik weet het nog even niet. op de een of andere manier krijg ik maar niet in mijn kop hoe het ook alweer met rui in het voorjaar zat? Erg gesleten beest, maar wat zegt dat ook alweer?

Die lichte weggesleten topjes van de grote dekveren en die grijzige kleine dekveren doet me naar gekraagde roodstaart neigen. Maar ik weet het nog niet.

De meeste vogels zijn natuurlijk erg gesleten in het voorjaar Wouter alleen Fitis en Grauwe Vliegenvanger niet per se: die kunnen immers geheel of gedeeltelijk nog in het winterkwartier ruien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

Eerste ingeving: Grauwe Vliegenvanger. Nog even zonder argumentatie.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

marijn

Ja, mijne ook. Ik twijfel nog even of de hpp wel lang genoeg zou uitkomen, maar ik denk het wel.
Marijn Prins

frankneijts

Grauwe Vliegenvangers ruien in principe compleet in het overwinteringsgebied en wijken daarmee sterk af van andere zangvogels behalve Fitis. Net als deze arriveren ze dus in principe in een vers verenpak in de WP. De vogel op de foto heeft sterk gesleten vleugelveren in april en kan dus op grond van ruistrategie (bijna) geen Grauwe Vliegenvanger zijn...... Ook de hpp lijkt me wat te gering voor die soort maar het is wat moeilijker in te schatten zo met een gespreide vleugel.
Moet toch nog 's diep nadenken over alternatieven....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Nog 's nagedacht dus enne... die (blauw)grijze kleine en middelste dekveertjes moesten toch de soort weggeven dacht ik zo en de combinatie met de rest van de vleugel (donkerbruin zonder opvallende tekening) leidt m.i. tot Gekraagde Roodstaart, 2e kj man. De leeftijd valt af te leiden uit de randen van de grote dekveren diie bij adult (2e kj+) mannen grijze zomen moeten hebben en die zie ik hier niet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bram ubels

#7
Misschien is deze toch iets te moeilijk. Het goede antwoord is nog niet genoemd, Ik wacht nog even met verklappen. het is een 2kj vogel, te zien aan de stipjes aan de arm- en handpendekveren. Deze stipjes betekenen ook dat de soort in jeugdkleed gespikkelt is. De foto is genomen in Nederland.
Onderstaande foto (juni) toont dezelfde soort maar een andere leeftijd, namelijk een >2kj. Deze mist de vlekjes aan de dekveren.
Handsoortenlijst: 140

pieternella

Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Date Lutterop

CiteerDeze mist de vlekjes aan de dekveren.

Hmm, dan is het geen Roodborst, want adult kan die vlekjes ook hebben...

Groet,

Date


marijn

O, is dat zo?

Ik ben bang dat het toch een Roodborst gaat worden.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op februari 12, 2010, 10:09:28 AM
O, is dat zo?

Ik ben bang dat het toch een Roodborst gaat worden.

Dan is er iets mis met de instellingen van de camera van de fotograaf of van zowel mijn eigen scherm als dat op mijn werk (..) want ik vind dit maar rare kleurtjes (beide foto's) voor een Roodborst!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Vind ik ook en daarom ben ik ook nog niet overtuigd van Roodborst..
Marijn Prins

Date Lutterop

CiteerO, is dat zo?

Zie de plaatjes in de ANWB-gids en "het" groene boekje van Svensson. Leeftijd op foto te zien aan slijtage van veren, niet aan de vlekjes.

Groet,

Date


marijn

#14
Altijd gedacht dat Roodborsten met vlekjes 1/2 kj moesten zijn! Dank.

Dan blijft er na lang intern beraad maar 1 soort voor me over, anders geef ik 't op  :-\ : Blauwborst.
Vleugelvorm past daar volgens mij goed op. Versmallingen in buitenvlaggen van buitenste handpennen + lichte rand daaraan (>2kj) lijken ook te kloppen.

Kleur is me voor Blauwborst overigens ook niet helemaal bevredigend, maar wat contrast en warmte (ook bij die >2kj) toevoegen in een fotobewerkingsprogramma helpt al..

Edit: roodbruinig randje aan duimvleugel bij foto >2kj lijkt me ook best okee voor BB, maar voor hetzelfde geld is dat ook zo bij 100 andere soorten...
Marijn Prins

frankneijts

#15
Ik had zo'n beetje dezelfde conclusie getrokken Marijn maar eigenlijk onmiddellijk weer afgewezen vanwege die kleur (bovenzijde). Maar nu jij er (ook) mee komt heb ik nog 's kritisch gekeken naar mijn eigen foto's en verd....: dat wat grijzige zie je eigenlijk regelmatig bij Blauwborsten maar dat is schijnbaar (?) nogal afhankelijk van het licht (en wat je camera daarmee doet....).
Hier 2 verschillende vogels onder iets verschillende omstandigheden geknipt: de wat grijzige 's morgens begin april, de bruinige laat op de middag half mei (witbalans op daglicht, JPEG).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik heb een paar keer gekeken, maar ik weet het echt niet. Blauwborst..!? Zou kunnen, wanneer komt de oplossing!?
Groeten,

Bram ter Keurs

Certhia

Bij de tweede foto zie de staartzijde en die doet mij nou niet bepaald aan Blauwborst denken. Dus die schrijf ik af. Tot nu toe heb ik geen flauw benul. Roodborst is t zeker niet.






frankneijts

Citaat van: Certhia op februari 14, 2010, 10:30:12 AM
Bij de tweede foto zie de staartzijde en die doet mij nou niet bepaald aan Blauwborst denken. Dus die schrijf ik af. Tot nu toe heb ik geen flauw benul. Roodborst is t zeker niet.

Ik zie eerlijk gezegd die staartzijde niet Marc: wel wat handpentoppen en iets dat een pluk stuit-, flank- en/of bovenstaartdekveren is/zijn en dat kàn, qua kleur, allemaal voor BB.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Citaat van: frankneijts op februari 14, 2010, 11:34:57 AM
Citaat van: Certhia op februari 14, 2010, 10:30:12 AM
Bij de tweede foto zie de staartzijde en die doet mij nou niet bepaald aan Blauwborst denken. Dus die schrijf ik af. Tot nu toe heb ik geen flauw benul. Roodborst is t zeker niet.

Ik zie eerlijk gezegd die staartzijde niet Marc: wel wat handpentoppen en iets dat een pluk stuit-, flank- en/of bovenstaartdekveren is/zijn en dat kàn, qua kleur, allemaal voor BB.




My bad inderdaad. Wat ik voor rechter staartpennen aanzag zijn in feit de handpentoppen van de linkervleugel. All bets are off! :)
Bedankt Frank!




HJDT

Dit soort opgaven is het leukste als het antwoord ook gegeven wordt. Ik ben dan ook benieuwd naar de oplossing.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

bram ubels

Met enige vertraging(weekje weg geweest), hier dan eindelijk de oplossing...
Een staartje doet wonderen! Knap hoor, de mensen die het goed hadden!
Handsoortenlijst: 140

marijn

Dank voor de oplossing!
Dit was denk ik wel de pittigste tot nu toe.
Marijn Prins