Hoofdmenu

Ring wilde eend

Gestart door beertje57, februari 10, 2010, 00:03:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

beertje57

Een aantal weken geleden zag ik een wilde eend met een ring om het rechter pootje. De eend was er niet al te best aan toe, maar het gaat wel beter met haar. Ik houd haar in de gaten. Waarschijnlijk heeft ze last van de vetklieren, maar ze krijgt al weer veren op de kale plekken.
Het getal dat op de ring staat is "6139" en vermoedelijk "station" maar verder kan ik het niet zien en de eend is niet te pakken te krijgen.
Weet iemand iets over de nummers van ringen en waar ik verder terecht kan.

Groet,
Ferry.

Oenanthe

Hoi Ferry,

zo te zien is dit een ring die door de Nederlandse ringcentrale (waarvan je een deel van de naam 'Vogeltrekstation Arnhem Holland) plus een deel van het ringnummer kunt aflezen op je foto. Om erachter te komen waar en wanneer deze vogel geringd is zul je het volledige ringnummer moeten aflezen. Met de gegevens die van je foto zijn te halen kun je helaas nergens terecht.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ArjenDrost †

Ik vrees dat je met zulke metalen ringen toch echt de hele cijfercode en de tekst (waar de ring vandaan komt) moet weten om er iets mee te kunnen. Met wat we hier kunnen zien kom je niet verder, ben ik bang.

Groeten, Arjen

Cygnus

Dit is een ring van het Vogeltrekstation. Het totale nummer bestaat uit 7 cijfers en moet, in het geval van een Wilde Eend, met een 6 beginnen. Voor een voorbeeld zie: http://www.holmer.nl/images/Ringen/Very_large_rings/Arnhem%206057576.jpg
Op basis van de lay-out van de ring is te zien dat jij dus dus de eerste 4 cijfers hebt afgelezen (de 9 is op de foto niet goed te lezen, maar mogelijk heb je die met een kijker afgelezen). Wat je dus nog moet hebben zijn de laatste 3 cijfers. Als je die hebt is het nummer compleet. Nog wel even goed controleren of het steeds dezelfde eend is! Veel succes! 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

beertje57

Hoi Airjen en Maarten,

Uit hoeveel cijfers bestaat zo'n ring ongeveer.
Ik zie de eend regelmatig en kan dan misschien met meerdere foto's achter het nummer kunnen komen.
Vandaag lukte het me niet om een goede foto ervan te maken. Helaas.
Al ik ongeveer weet hoeveel cijfers het zijn kan ik er een beetje rekening mee houden.

Groetjes,
Ferry.

ArjenDrost †

Hoi Ferry

Zie het mailtje boven je post, daar staat je antwoord in :-)

Succes met aflezen!

Groeten, Arjen

beertje57

Dank je wel Arjen,

Zal wel lukken om deze 3 cijfers nog te krijgen.

Het is wel dezelfde eend, want dat kan ik zo ook aan het andere pootje zien en hoe ze zit.
Deze eend is op het ogenblik een beetje gehandicapt, maar knapt ontzettend op.

Groetjes,
Ferry.

Klaas van Dijk

hoi Ferry,

Waar zit deze vogel eigenlijk? Misschien is het wel een Wilde Eend die een tijdje geleden door Frank Majoor is geringd. Frank heeft namelijk een heel stel Wilde Eenden gevangen en geringd met de serie 6.139.xxx en Frank heeft deze Wilde Eenden ook (bijna) allemaal aan de rechterpoot geringd.

Groetjes, Klaas

beertje57

Hoi, Klaas,

Deze wilde eend zit in en aan de Amstel bij de Riekermolen tegen over het Amstelpark in Amsterdam Buitenveldert.
Daar is ook een voederplek waar alle eenden, zwanen, meerkoeten enz. komen om te eten.
Ze zit daar waarschijnlijk ook met een mannetje, want gister zwom ze weer achter hem aan.

Groetjes,
Ferry.

Klaas van Dijk

hoi Ferry,

Frank heeft destijds ook een flink aantal Wilde Eenden op allerlei plekken in Amsterdam geringd. Ik acht de kans erg groot dat het dus één van deze vogels is. Vaak zijn deze 'parkeenden' erg plaatstrouw & gaan ze niet snel ergens anders heen. Maar het kan ook een Wilde Eend uit de stad Groningen zijn, want Frank heeft ook in Groningen WE's gevangen en met dit serienummer geringd.

Groetjes, Klaas (dus uit Groningen)

beertje57

Hoi Klaas (uit Groningen),

Wat moet ik eigenlijk met deze eend doen. Ze was er slecht aan toe en heeft geen staartveren meer.
Op het achterwerk komen nu wel weer veren, maar de veren van de linker vleugel is ook niet al te best.
Ze kan nog wel vliegen.
Volgens mij komt ze er wel weer bovenop, maar dan moet het met dit slechte weer ook weer niet te lang duren.
Deze foto is van 26-1. Het ziet er nu wel beter uit.

Groet,
Ferry.

Zonnekoning

Hoi Ferry,

Goed dat je mijn raad hebt opgevolgd en de vraag hier in de groep hebt gegooid! :duim:
Voorlopig niets doen en gewoon de eend in de gaten houden. Geduld is een schone zaak...
Vandaag was het te slecht weer om naar de kooi te fietsen (vaste vrijwilligers-werkdag) om daar na te vragen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Klaas van Dijk

Citaat van: beertje57 op februari 10, 2010, 18:46:01 PMHoi Klaas (uit Groningen),
Wat moet ik eigenlijk met deze eend doen. Ze was er slecht aan toe en heeft geen staartveren meer. Op het achterwerk komen nu wel weer veren, maar de veren van de linker vleugel is ook niet al te best. Ze kan nog wel vliegen. Volgens mij komt ze er wel weer bovenop, maar dan moet het met dit slechte weer ook weer niet te lang duren. Deze foto is van 26-1. Het ziet er nu wel beter uit. Groet, Ferry.
hoi Ferry, dit ziet er inderdaad niet al te geweldig uit. Misschien de dierenambulance bellen die deze WE naar een vogelasiel kan brengen om hem daar een tijdje te laten aansterken? Zeker gezien het barre winterweer geen gek idee. Maar tussen 26 jan en 10 feb is ook alweer twee weken verstreken. Groetjes, Klaas

beertje57

Hoi, Klaas,

Ik had al eens de dierenambulance hiervoor gebeld, maar ze komen niet. We moeten zelf de eend vangen en dan komen ze wel om het dier op te halen.
Er zijn meerdere mensen die ik gesproken heb en die kregen ook allemaal het zelfde verhaal te horen.
Het diertje laat zich ook echt niet vangen.
Inmiddels ziet ze er wel beter uit.
Deze foto is van 9 februari en kan zien dat er op het kale gedeelte weer veren zitten.
Het doet me goed dat ze het nu veel beter maakt.

Groetjes,
Ferry.