Hoofdmenu

Mysterybird 13

Gestart door HJDT, februari 09, 2010, 12:32:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Hier de tweede. Graag een beschrijving waarom je denkt dat het die soort is.
http://www.pbase.com/brenda_michel/image/121818914
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

George Tanis


frankmeer

Zeer lange handpenprojectie, egale bruingrijze bovendelen, geen wit in staart, stevige poten.
Eerste indruk was Grauwe Vliegenvanger, maar dat gaat hem toch niet worden, vrees ik...
Frank van der Meer

laatvlieger

Heela lastig beest. Vreemd genoeg komt hij me niet bekend voor. De poten zijn lichtgrijs, zonder gele voetzolen, wat al veel uitsluit. Ik zou aan Tuinfluiter gaan denken, maar vind de contrasten in de veerpartijen te groot. De handpenprojectie en de redelijk recht afgesneden staart zouden daar wel weer op passen. Maar toch denk ik dat het wat anders is. Bij bosrietzanger zou ik meer geeltonen in de poten verwachten. De snavel heeft een aparte brede vorm, bijna vliegenvanger achtig, maar die indruk kunnen spotvogels ook wel eens wekken. Ik vermoed dat het een Westelijke Vale Spotvogel ( Hippolais opaca) is.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Lijkt me een gewone Spotvogel: giga hpp, brede snavel, grijzige poten (en van die kleuren trek ik me niet zo heel veel aan... 8) ).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bram ubels

Eerste gedachte ook Spotvogel. (Acrocephalus/Hippolais-achtig beest, grijze poten, vrij fors een breed lijkende snavel, egaal beige-bruin van boven. Eerste jaars vogel gezien een gave zomen aan o.a. tertials, er vanuit gaand dat de foto ergens in he najaar genomen is(want dat denk ik gezien eht kleed))
Handsoortenlijst: 140

marijn

Ja, het moet een Spotvogel zijn.
Behoorlijk stevige zanger. Enorme hpp, zoals gezegd. Vrij korte, rechthoekige staart. Brede snavel. Grijzige poten. Olijfbruin van boven, licht geelgroen tintje op onderdelen (flank). Lichte zomen aan tertials en armpennen. Maar niet zo witachtig als je bij adult zou verwachten, bovendien idd gaaf + ook lichte randjes aan handpennen -> 1e-jaars denk ik dan ook..
Marijn Prins

HJDT

Ik wacht nog even op wat meer reacties. Wat aanvullende info: de foto is gemaakt in Nederland in juli. Het is een adulte vogel.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Certhia

#8
Ik kom even terug van mn roze spreeuw en wel omdat ik de grote dekveren niet donker genoeg vind (edit) en omdat ik de glans op de donkere delen van de vleugel mis.


Als het een SpoVo is wat meerdere mensen opperen dan is de lichtval bedriegelijk want kleurtechnisch zou ik niet voor deze soort gaan. Maar idd als t een zanger is dan blijft er met zo'n hpp en zulke poten weinig anders over. Vale spotvogels (oostelijke alsmede westelijke hebben niet zo'n grote hpp en vallen dus af).


Dus, met dank aan anderen, ga ik wel mee met de SpoVo theorie.






Bram Rijksen

Wel een beetje raar voor Spotvogel, die middelste dekveertjes met opvallend donkere centra..

frankneijts

Citaat van: Bram Rijksen op februari 10, 2010, 18:54:51 PM
Wel een beetje raar voor Spotvogel, die middelste dekveertjes met opvallend donkere centra..

Niet helemaal hetzelfde maar met wat extra slijtage (deze is van mei, de MB van juli) gaat het er toch op lijken:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

Het wordt tijd voor de oplossing. Inderdaad is deze vogel een Spotvogel. Mark geeft aan dat de kleuren hem daar niet een twee drie aan doen denken maar dat komt waarschijnlijk doordat de foto vroeg in de morgen is gemaakt met een opkomende zon. Dit vertekend de kleuren wat. Hier een foto die ik tegelijkertijd maakte http://www.pbase.com/brenda_michel/image/82710324 en ook nog een (minder scherpe) waar je meer van de vogel ziet http://www.pbase.com/brenda_michel/image/82710325
iedereen die reageerde: bedankt!! Ik probeer vaak om mysterybirds te bewaren maar kom er nu achter dat daar een beetje de klad in is gekomen. Ga ik toch maar weer doen want het is wel erg leuk, en leerzaam!!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

George Tanis

 Ga ik toch maar weer doen want het is wel erg leuk, en leerzaam!!

Groeten Michel


Indd. erg leerzaam, houden dit topic!

vriendelijke groet, George

marijn

Leuk. Ja, MB's bewaren is lastig! Je bent geneigd om foto's waar een vogel slecht of onvolledig opstaat direct weg te kieperen.

Dan ben ik nu nog benieuwd waarom het een adult is...
Marijn Prins

HJDT

Het was een zingende (en op dat moment ook jongen voerende) vogel. Even uit mijn hoofd weet ik niet zeker of mannen en vrouwen zingen maar dat dacht ik niet. In ieder geval heb ik een maand eerder bij verschillende bezoeken altijd maar 1 vogel zien zingen terwijl de andere nog druk aan het bouwen was aan de babykamer.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

bram ubels

Op de 'mysteryfoto' waarbij je op de rug kijkt lijkt er geen slijtage aan de tertials en hand- en armpentoppen wat je wel zou verwachten bij een adulte vogel. Echter, als je de oplossende foto's bekijkt, is er wel slijtage te zien. (o.a. ook op de grote dekveren, maar ook de lichaamsveren rond de kop en borst zijn wat gesleten.) En ook heeft de vogel een lichter en roodbruiner oog dan een eerste jaars vogel.(zie hieronder de oogkleur van een juv uit juli).

Groet, Bram Ubels
Handsoortenlijst: 140

laatvlieger

Nou, toch wel een verrassende uitslag voor mij!

Had toch wel iets van een lichte vleugelvlek of meer geelgroene kleuren verwacht in de mysterybird. Die lange handpenprojectie klopt achteraf ook niet voor mijn oplossing. Maar zat er toch dichtbij.
Kom maar op met meer!

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HJDT

Bram dat verschil in slijtage kan natuurlijk komen doordat de andere foto een maand eerder gemaakt is.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.