Eindelijk eens een goed bericht over maaibeheer!

Gestart door Zonnekoning, juni 04, 2010, 01:21:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

veldman

Fijn bericht! ....en mag ik nu gelijk klagen? Want er worden weer mateloos bermen gemaaid langs velden en wegen. Jammer van plant en jammer voor dier.

Marije

Ik ben er met de auto toevallig langsgereden. Het enige wat ik waargenomen heb, is stukken die gemaaid zijn, maar ook hele stroken niet gemaaid.
Ik neem aan dat daar de orchideeën staan. Echter nog geen bloeiende gezien. Ik heb van Zonnekoning begrepen dat door de kou de bloei ca. drie weken later is.
Elke dag kom ik er wel langs en ik woon er pal bij, dus ik hou het in de gaten. Als ik iets zie, fotografeer ik het en  plaats ik het hier.








Maar... beloofd is beloofd, Zonnekoning krijgt wel de eer om als eerste de foto's te zien.  ;)


Zonnekoning

Citaat van: veldman op juni 04, 2010, 07:39:21 AM
....en mag ik nu gelijk klagen?
Wat mij betreft..., JA!
Drachten is een mooi voorbeeld hoe het wel moet...
Vaak wordt van alles weggemaaid en men weet niet eens wat het is.
Daarom is het belangrijk om bermen te inventariseren en daar kunnen leuke dingen tussen zitten!
Zo heeft men bij aanpassingen van o.a. de Centuurbaan in Zwolle rekening moeten houden met Veldsalie.
Men heeft die planten moeten verplaatsen, omdat ze op de Rode Lijst staan en dus onder de Flora- en faunawet vallen.
Daarnaast kun je als burger altijd klagen over het maaibeheer.
In de ene gemeente gaat dat gemakkelijker dan de ander, en niet geschoten is altijd mis!
Gewoon doen dus... 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Citaat van: Marije op juni 05, 2010, 00:38:44 AM
Het enige wat ik waargenomen heb, is stukken die gemaaid zijn, maar ook hele stroken niet gemaaid.
Ik neem aan dat daar de orchideeën staan.
Houdt ook de komende jaren de gemaaide delen in de gaten.
Ik weet niet hoe die weg er uitziet en hoe druk het is, maar gewoon eens te voet die bermen bekijken!
Er zijn vast en zeker locale natuurverenigingen (IVN/KNNV o.i.d.) die daarbij een handje kunnen helpen!
Gemeente Kollummerland c.a. is ook een leuke gemeente wat orchideeën betreft, maar die heb ik eens een schop voor de kl..en moeten geven, omdat er planten werden uitgestoken.
Uiteindelijk is er door hen aangifte gedaan en ik heb geen incidenten meer waargenomen.
En zo ken ik nog wel meer voorbeelden... ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

veldman

Citaat van: Zonnekoning op juni 05, 2010, 00:40:07 AM
Citaat van: veldman op juni 04, 2010, 07:39:21 AM
....en mag ik nu gelijk klagen?
Wat mij betreft..., JA!
Drachten is een mooi voorbeeld hoe het wel moet...
Vaak wordt van alles weggemaaid en men weet niet eens wat het is.
Daarom is het belangrijk om bermen te inventariseren en daar kunnen leuke dingen tussen zitten!
Zo heeft men bij aanpassingen van o.a. de Centuurbaan in Zwolle rekening moeten houden met Veldsalie.
Men heeft die planten moeten verplaatsen, omdat ze op de Rode Lijst staan en dus onder de Flora- en faunawet vallen.
Daarnaast kun je als burger altijd klagen over het maaibeheer.
In de ene gemeente gaat dat gemakkelijker dan de ander, en niet geschoten is altijd mis!
Gewoon doen dus... 8)
Ik ben er mee bezig! Klagen vind ik alleen zo negatief; met een oplossing komen is altijd beter.

Overigens. agrariërs hebben soms reële klachten over het overwaaien van onkruiden die hen meer geld aan pesticiden en moeite kosten. Het zou mooi zijn als door beter maaibeheer en meer diversiteit in fauna en flora in de bermen ontstaat zodat er minder kans op overlast van enkele soorten is. Dan snijdt het mes aan 2 kanten. Het moet mogelijk zijn om dit goed te organiseren: Hoe gebeurt dit in Drachten?