drinken wespen meer dan andere insecten?

Gestart door huysse, juli 18, 2006, 13:43:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Het valt me op dat bij het vogelbadje in mijn tuin eigenlijk alleen maar wespen komen drinken en geen andere insecten (ook geen vogels trouwens). Ze komen de hele dag door met meerdere tegelijk.
Weet iemand hoe het zit met het drinkgedrag van wespen?

Groet,
Marijke

Stippen

Nooit eerder gezien,
je foto's worden wel mooier trouwens, nieuwe camera?
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

huysse


Imperator

Zeker een mooie opname. Word er jaloers van... Ik heb mot met mijn toestel. De spiegel blijft steeds hangen. Grrrr.....
Vanmorgen een mooie Pauwoogpijlstaart in mijn tuin, laat mijn toestel me in de steek. Moest niet mogen!!

De wespen zijn iig Veldwespen. Dat zie je omdat het laatste antennelid geheel oranje is.
Ik neem aan dat het vocht nodig is voor de bouw van het nest. Volgens Bellmann (gids v Bijen Mieren en Wespen) woordt dit waarschijnlijk voornamelijk van verdroogde oude plantenstengels geraspd. Nou ja, dat plakt natuurlijk niet. Ze plakken het met speeksel (en daar is vocht voor nodig).
Tenminste als ik het goed begrepen heb, wat ik in de boeken vind met een beetje logica erbij.

Correct me dus when I'm wrong...
vriendelijke groet,

Trees

huysse

Hallo Trees,

Bedankt voor je informatie!
Ik had al eerder hier gehoord dat het om de Franse Veldwesp ging ( wist niet van dat antennelid verhaal) . Dat het vocht nodig is voor nestbouw kan kloppen met de waarneming dat ze hout van de schuurdeur en tuinstoelen afgrazen.
Ik heb dus nu exclusieve tuinstoelen, naar een ontwerp van de zeldzame Franse Veldwesp!
Who needs Jan de Bouvrie!

Marijke

Imperator

Leuk te lezen, en... je tuinmeubel is echt heeel bijzonder.
vriendelijke groet,

Trees

characea

Drinken bruine glazenmakers ook veel ? Op een gegeven moment zag ik een bruine glazenmaker echt 8 keer naar het water duiken binnen een seconde of 40.

Stippen

Was hij niet op jacht?
In ieder geval geen ei-afzet, want dat doen ze zoals grote keizers, stilletjes in een hoekje.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl