Muurleeuwenbek een Escape?

Gestart door koen.van.dijken, februari 07, 2010, 15:39:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

koen.van.dijken

Ik heb net een Muurleeuwenbek ingevoerd. Als ik dan bij 'Mijn Waarnemingen' kijk, zie ik dat-ie er als escape op staat, terwijl ik dat niet zo heb ingevoerd. Ook al mijn Muurleeuwenbek waarnemingen uit vorige jaren zijn inmiddels 'ontsnapt'. Waarom is dit? Wordt Muurleeuwenbek niet meer als inheems beschouwd of is het een fout in de database van waarneming.nl?

Groeten, Koen

Groeten, Koen

Date Lutterop

#1
Status bij waarneming.nl is thans "naturalised". Zie ook http://waarneming.nl/soort/info/7678

Daarmee lijkt de soort in dezelfde categorie als de Fazant te vallen (edit: foutje, Fazant heet hier exoot).

Overigens op Griend wel Muurleeuwenbek, maar geen Fazant...

Groet,

Date


Menko Vlaardingerbroek

Wat betekent Naturalized precies? Ik zou verwachten: 'ingevoerd (heel lang geleden), maar nu ingeburgerd (en dus inheems)'. Blijkbaar is dat niet de bedoeling, gezien het Esc-teken dat bij alle waarnemingen van de muurleeuwenbek verschijnt.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

HPM

Volgens mij is het andersom. Die escape-aanduiding is een verkeerde weergave van 'ingeburgerd'.
Als ik mij goed herinner stond er vroeger bij die soorten 'Escape', en is dat nog niet zo lang geleden
vervangen door 'Naturalized', maar 'escape' komt nog wel bij de waarnemigen te staan.
Die automatische escape heeft ook een ander effect dan een door de waarnemer gezette escape.
Rutger Barnedse zal wel precies weten hoe het allemaal zit.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

Het is een steeds terugkerende vraag. ESC is zowel los aan te vinken bij iedere waarneming als een weergave van de statussen als Exotic en Naturalized.

Men wordt het over een andere oplossing (bijv. het afschaffen van ESC als weergave van de status, behalve daar waar het door de waarnemer is aangevinkt, hetgeen ik graag zou willen) niet eens.

Corryabbink

Citaat van: rutgerb op februari 07, 2010, 22:31:56 PM
Het is een steeds terugkerende vraag. ESC is zowel los aan te vinken bij iedere waarneming als een weergave van de statussen als Exotic en Naturalized.

Men wordt het over een andere oplossing (bijv. het afschaffen van ESC als weergave van de status, behalve daar waar het door de waarnemer is aangevinkt, hetgeen ik graag zou willen) niet eens.
Waar zit dat op vast? Ik ben voor afschaffen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

HPM

Mijns inziens zou er in ieder geval in de lijst met waarnemingen geen 'Esc'vlaggetje moeten staan
als de waarneming niet door de waarnemer op Esc is gezet. Dat zou zeker al wat in de verwarring
schelen

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rapunzel

Ook ik ben van mening dat de aanduiding ESCAPE alleen door de waarnemer gegeven moet worden. Die doet de waarneming en kan het beste beoordelen of er aan die waarneming op die plek een luchtje zit.
Ik zou er verder voor willen pleiten aan een onafhankelijke derde partij, b.v. FLORON e/o Alterra , te vragen welke status aanduidingen bij een waarneming wenselijk en practisch zijn. Het lijkt er nu op dat door grote ego's een voor de waarnemers bevredigende oplossing niet mogelijk is. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat deze discussie nu al tijden gevoerd wordt zonder ergens toe te leiden.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Er wordt en is al iets veranderd. Bij recente waarnemingen, bijv. http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=10&family=0&datum=2009-12-04&z=1&prov=0 is dat te zien. Andere schermen zullen volgen neem ik aan.

HPM

Ja, ik had vanochtend al 'Exo' zien staan. Nu dus bij een Moerascypres zowel 'Exo' als 'Esc'.
Het laatste omdat de waarnemer hem op escape heeft gezet.
Twee vlaggen lijkt mij inderdaad een goede oplossing omdat het toch om verschillende kenmerken gaat.
De Muurleeuwenbekken staan nog wel allemaal op 'Esc'. Misschien moet er voor ' Naturalized' wel een
vlaggetje 'Nat' (of 'Inb') komen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

RutgerB

Dat Muurleeuwenbek nog in veel schermen een ESC heeft wordt hopelijk aangepast;

Nu is alleen het scherm met Recente waarnemingen veranderd, de andere 'schermen' volgen naar ik aanneem.