Zingende Tjiffen, lachende spechten en meer

Gestart door Thijs Fijen, maart 20, 2005, 17:35:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Voor vandaag stond de Biesbosch op het programma. Om 8 uur verzamelen in Uden. Dus ik zat om 7 uur al op de fiets. Met een plaatje van een uitzicht van de zonsopgang in de heiige lucht, hoor ik op de achtergrond een tjiftjaf (mijn eerste dit jaar) Even verder zit een Haas in het veld, toch wel grote beesten. Midden in een fluitconcert van vanalles hoor ik een Groene Specht lachen. Even later zag ik er 2 vliegen. Toen ging het fluitconcert verder. En ik moet zeggen, het was mijn geld waard. Ga ik zeker vaker naar toe.
Aangekomen op de plaats van het verzamelen (een half uur te vroeg) Ben ik op een bankje gaan zitten. Daar een paartje Boomkruipers tegen de muur, paartje Grote Bonte Specht tegen de bomen, Gaaien vliegen af en aan en op de achtergrond een prachtige zanglijster.
Tijdens het verzamelen horen we van iemand dat er Pestvogels bij de benzinepomp zaten. Wij daar natuurlijk op af. En jawel hoor, daar zaten ze. Gelukkig waren ze ook snel weer weg, want anders waren we daar nooit weg gegaan. Toen maar weer in de auto gestapt en op weg naar de Biesbosch gegaan.
Toen we aankwamen in het begin van de Biesbosch, kwamen we aan bij de Noordwaard (bij Werkendam). Al snel riep iedereen door elkaar wat ze zagen, een Grote Zilverreiger op het weiland, een Grauwe Gans met halsband (Groen: EV), Slobeenden, Wintertalingen, Brilduikers, Rotgans, Krakeenden en last but zeker not least, een Boerenzwaluw. Ook zagen we heel rustig een man Blauwe Kiek over het riet zweven. Zeer mooi. Weer een stukje verder zijn we in de vogelkijkhut gaan kijken (zie vogelkijkhut.nl) Daar zagen we fraaie Brilduikers, Dodaars, Krakeenden en nog 2 Boerenzwaluwen.
Toen hebben we een wandeling door de Pannekoek gemaakt, waar we overal rietgorzen en erg veel Tjiffen hoorden en zagen.
Daarna doorgereden naar de Martapolder, waar het een grandioos spektakel was. Even een opsomming van wat we daar zagen:
Slobeenden, Krakeenden, Smienten, Wintertalingen, Brilduikers, Nonnetje, Bergeenden, Canadese ganzen, Grauwe ganzen, Klapekster, Bruine Kiekendief, Grote Zaagbekken, Futen, Putters en al het andere gespuis.
Na het nuttigen van een pannekoek en choco met slagroom zijn we weer naar huisgekeerd. Thuis weer aangekomen zijn we weer naar de Pestvogels gaan kijken, en jawel hoor daar zaten ze weer. Erg mooie vogels (mijn eerste keer trouwens)

Thijs
Thijs Fijen

boogey55

#1
Citeer
Daarna doorgereden naar de Martapolder, waar het een grandioos spektakel was. Even een opsomming van wat we daar zagen:
Slobeenden, Krakeenden, Smienten, Wintertalingen, Brilduikers, Nonnetje, Bergeenden, Canadese ganzen, Grauwe ganzen, Klapekster, Bruine Kiekendief, Grote Zaagbekken, Futen, Putters en al het andere gespuis.
Ik ben om; daar ga ik ook eens naar toe!
Leuk verslag weer trouwens.
Groet, Pim Frijling
Wolvega