Hoofdmenu

Gitje

Gestart door a1000, juli 07, 2011, 13:07:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Weet iemand om welke soort het hier gaat.
De ogen zij kort donker behaard.

Gegroet Henry

han.endt

Ik denk Cheilosia carbonaria.

a1000

Hoi Han,

Heeft die geen verdonkerde vleugeltoppen?

Gegroet Henry

a1000

 
Han een cynocephala is dat ook nog een optie,
omdat in de beschrijving staat dat scheen 1 aan beide uiteinden licht gekleurd is en dat heeft deze ook.

Gegroet Henry

han.endt

#4
Citaat van: a1000 op juli 07, 2011, 14:22:28 PM

Han een cynocephala is dat ook nog een optie,
omdat in de beschrijving staat dat scheen 1 aan beide uiteinden licht gekleurd is en dat heeft deze ook.

Gegroet Henry

Ja, dat kon ik niet zien vanaf foto. De twee lijken erg veel op elkaar. Ik zei daarom ik 'denk' dat het C. carbonaria en niet 'het is'. Ik denk aan C. carbonaria, omdat de poten erg donker lijken en de middenknobbel nogal fors op mij over komt, maar dat blijft voor mij van foto af.

a1000

 
Weet iemand wat de doorslaggevende kenmerken zijn tussen een blauwgitje (c.cynocephala) en een trapezium gitje(c. carbonaria).
Ik heb een mannetje en vrouwtje in collecte en veel boeken er op nageslagen, maar het blijft moeilijk.

Gegroet Henry

Menno Reemer

Hallo Henry,
Het achterlijf is naar mijn idee te ovaal voor C. carbonaria; bij die soort is het achterlijf ook bij het mannetje toch altijd een beetje trapeziumvormig, in ieder geval langwerpiger. De vleugels lijken op de foto ook niet zo donker. Het is wel een donker beest, maar dat kan bij C. vernalis ook. Voor C. cynocephala mis ik de blauwachtige glans op het borststuk en de verdonkerde vleugels. Een goed verschil tussen mannetjes C. vernalis en C. cynocephala is de aanwezigheid van bestuiving op de pregenitale segmenten (het 'bolletje' aan de onderkant waar de genitalien aan vast zitten): bij C. cynocephale zijn deze enigszins bestoven, zodat ze doffer en grijsachtiger zijn dan de voorafgaande buikplaatjes. Dit kan ik niet zien op de foto, maar mijn indruk is dat het hier om C. vernalis gaat.
Groet,
Menno

a1000

Dank je Menno voor je reactie,
Verhelderend. Bij het mannetje had ik al gekeken of het pregenitale buikplaatje bestoven was, maar dat was niet zo.
Ik dacht dat de blauwe glans op de borststukrug niet altijd een feit was.
En dacht bij de vernalis die aardig kan varieeren van kleur dat ze klein van stuk zijn,dus van 5-7mm.
Ik hou het bij een vernalis.

Gegroet Henry