gewoon of toch gerandmuursterretje

Gestart door marco knipping, juli 01, 2011, 20:02:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

marco knipping

Mos groeit op oude muur. Braakman, Zeeuws vlaanderen.
Komt het voor dat Gerand en gewoonmuursterretje door mekaar of naast elkaar groeit.
Grt Marco

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/55418888
Gewoon Muursterretje - Tortula muralis gezien op 2011-07-01 Braakman - camping e.o.
Foto's:






bij voorbaat dank M. Knipping


vdvaart

Waarom denk je dat hier gerand muursterretje tussen zou kunnen staan? Is denk ik van een foto niet echt te herkennen. Ik zie alleen gewoon muursterretje.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

marco knipping

Ik twijfelde vooral over de lengte van de glasharen.

Ben Kruijsen

Gerand muursterretje heeft een blad naar boven toe iets verbreed en heeft een zoom. Muralis heeft blaadjes met min of meer evenwijdige zijden. Gerand muursterretje ken ik van dagzomende kalk in grubben van het Savelsbos onder Maastricht waar ik voor mijn studie mosvegetaties heb bestudeerd. Samen met een Belgische bryoloog aan de overkant van de Maas in België de soort op kalk gaan zoeken want kwam in België niet voor en prompt gevonden. Onlangs de soort nog gevonden op de oude kasteelmuren van de Ruïne van Brederode in mijn woonplaats. 

vdvaart

Ik begrijp de verwarring met de lengte van de glasharen. Die van gerand muursterretje zijn inderdaad kort maar bij gewoon muursterretje komt in mijn herinnering elke lengte voor. Ik heb gerand muursterretje maar één keer zelf gevonden, op een vochtige stoepsteen in een tuintje in de stad. Ik herinner me dat de rand direct erg opviel omdat die bij gerand muursterretje doorzichtig is, een zoom duszoals Ben schrijft. Gewoon muursterretje lijkt in het veld ook wel een rand te hebben maar dat zijn vierkante groene cellen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart