tip pocketgids

Gestart door frankhaan, juni 19, 2011, 15:01:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankhaan

Voor de mensen die een handzame vogelgids zoeken voor in het veld:
Nieuwe zakgids vogels, door peter hayman.
De ouwe heb ik helemaal versleten en ik ben hele maal lyrisch enthousiast over de nieuwe versie!
Dit is echt by far de beste gids voor zowel beginner als expert mits je binnen nederland of europa vogels wilt gaan spotten.
450 vogelsoorten staan beschreven met tekeningen van elke soort in verschillende houdingen, zittend, vliegend, zwevend gezien van onderen en van boven. dit is echt een heel mooi boekje mensen voor amper 20 euro. Ik kan erover meepraten want ik heb een hele kast vol met vogelboeken in alle soorten en maten.
vriendelijke groeten,
Frank haan

Thijs Fijen

Prima gids om mee te beginnen en mooi zakformaat.
Wanneer je iets serieuzer/fanatieker vogels wilt kijken is het toch echt aan te raden om de ANWB vogelgids (ook?) aan te schaffen. Minder op zakformaat, maar veel completer en vaak ook betere tekeningen (of eigenlijk altijd..)
Thijs Fijen

Norman

De ANWB is een mooie complete veldgids, maar het nadeel is dat je wel heel veel informatie steeds meezeult die je misschien wel nooit nodig zal hebben. Een (broek)zakgids kun je de ANWB niet noemen, het is meer een rugzakgids. Recent heb ik een heel leuk (broek)zakgidsje gekocht voor een klein prijsje. Ideel om mee te nemen tijdens excursies om het publiek snel iets te laten zien en direct alle kenmerken bij de soort. De echte zeldzaamheden zul je niet vinden in het gidsje, maar het verschil tussen bijvoorbeeld Grote Lijster en Zangerlijst of Sperwer en Havik kun je hier makkelijk uithalen en dat volstaat voor de meeste vogelaars.

http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/vogels/0/7422

KorHaan

#3
Ja, de gids van Peter Hayman is wat ik de cursisten op onze vogelherkenningscursus aanraad, omdat je hem gemakkelijk in je binnenzak steekt en hem dus altijd bij je hebt. Wat dat betreft vind ik het jammer, dat er in de nieuwere versie toch wel een hoop soorten bijgekomen zijn t.o.v. mijn oude rode boekje dat ik lang geleden heb stukgebruikt. Dat gaf wat mij betreft voor de beginnende vogelaar wat meer gebruiksgemak omdat de gewonere soorten de boventoon voerden.
Elke nieuwe gids die ik bekijk, als het om een met tekeningen geïllustreerde gids gaat tenminste, sla ik in de boekhandel steevast open op de uilenpagina. Uilen zijn het moeilijkst te tekenen. Hayman kan dat, maar toch was ik nogal onaangenaam verrast met zijn weergave van bv. Velduil. Die heeft echt niet zo'n puntig koppie in de vlucht, maar een dikke vierkante kop met afgeplat gezicht. Zoals in zijn oorspronkelijke eerste versie uitnemend getekend stond.
Maar laat ik niet zeuren, qua gebruiksgemak is het één van de beste gidsjes. De ANWB is onbetwist de allerbeste op dit moment, alleen de omvang is lastig om in een jaszak te proppen. Ik heb ooit eens gesuggereerd om de ANWB in twee delen uit te geven, in paperback versies, zodat je de twee (dunnere) delen beter verdeeld gemakkelijk in linker- en rechterjaszak kunt steken. Een stevige kartonnen hoes waarin beide delen samen passen, zou bijgeleverd kunnen worden zodat je het ding in je rugzak kunt meenemen, als je dat wilt. Een luxe versie waarvoor ik graag centen op tafel zou leggen, meteen. Een goede paperback gaat bij mij langer mee in het veld dan een harde-kaft gids. Bladert ook makkelijker.
Mijn suggestie is destijds nauwelijks serieus genomen in de reacties, maar ik kaart het toch maar weer eens aan, de aanhouder wint. Misschien moet ik het idee maar eens aan de uitgever voorleggen.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo