Nieuwe verrekijker

Gestart door Thijs Fijen, december 31, 2004, 14:38:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

dank je!!
Heb een optiekcatalogus aangevraagt en daar stonden in mijn prijsklasse eigenlijk 3 kijkers in 3 dezelfde maar met verschillende versterkingen. dit is een Kite naam weet ik ff niet. ik denk dat ik voor de 7X50 ga want die heeft veruit de grootste uitreepupil.

Thijs
Thijs Fijen

BAVB

Hoi Thijs.

Krijg je geen spijt van een 7keer vergroting. Heb ik zelf ook ooit eens gehad maar sinds ik 10keer vergroting gebruik wil ik niet andersmeer. Daar heb je ook hele lichtsterke van. Ik heb met 7keer altijd het idee dat ik iets mis. Maar dat is persoonlijk.

Bart

Thijs Fijen

Ik zal zelf even kijken. 7 x vergroting heb ik nu ook. En soms heb ik toch wel zoiets van ik wil toch wel iets meer. Maar mijn moeder heeft een 8 x maar die trilt heel erg. Dus even kijken of hij goed in de hand ligt.

Thijs
Thijs Fijen

Tim de Boer

ik ben een tijdje terug bij de vogelsbescherming geweest en heb een hele tijd door verschillende kijkers staan kijken. de 10x kijkers vond ik sowieso niet fijn, zwaarder en veel minder stabiel, trillen (duur ook :P) en ik ben toe verder gaan kijken bij 7 en 8 keer
en het is toen uitgekomen op een leica 7x42
waar ik tot nu toe erg over te spreken ben.
had hiervoor een vixen ultima 8x42 en tussen te vergrotimngen merk ik niet erg veel.
ik had dat ding ongeveer 4 jaar en had er al het een en ander aan kapot gehad. maar nu was die toch egenlijk nix meer waard. hij kosste toen der tijd 700 gulden. maar mss kwam het ook dat ik hem veel gebruikte en niet altijd even voorzichtig.

Jan-Pieter

mijn ouders hadden altijd een 8x vergroting en toen ik mijn eerste eigen kijker kocht (vixen ) heb ik gekozen voor 10x50 omdat ik toch iets miste bij die 8x vergroting. Deze vixen heb ik 15 jaar gehad en toen werd hij wat ouder en een oculair bleef steeds steken. Ik heb nu een Swarosvski 10x50 bij foto konijnenberg in Den Ham. Goedkoop en zeer klantvriendelijk.
10X vergroot meer en daardoor is elke trilling ook groter maar dat is een kwestie van wennen (en spierballen kweken :P ). Hangt ook beetje af waar je vooral vogels kijkt. Een 10x in het bos heeft minder zin dan in de polder.

groet JP

thijs

Ik ga ook een nieuwe verrekijker kopen (ooit :P ) maar ik denk dat ik dan ook voor een 10x ga. (ik heb nu een 8x )
Met trillingen heb ik geen probleem, op het vogelfestival kon je verrekijkers uitproberen en ik heb daar zonder grote problemen door een Swarovski 15x? gekeken.
Lichtsterkte is dan nog een nadeel, maar als je een diameter van 50 mm hebt zoals Jan-Pieter is dat ook geen probleem want dan is ie net zo lichtsterk als een 8x40.
Verder is, zoals al vaak eerder gezegd is, het toch vooral een persoonlijke keuze en moet je nemen wat je zelf het fijnste vind. (ik hoef er niet doorheen te kijken ;))

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

Bij kou en vooral harde wind is het wel moeilijk het beeld vast te houden, maar ik ben blij, dat ik een 10x42 heb gekocht. Hij voldoet grotendeels. In sommige gevallen zou ik zelfs een 15x of meer willen hebben, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

Hallo allemaal,

Eindelijk ben ik dan in driebergen geweest. Ik heb daar ontzettend veel kijkers geprobeerd, maar er kwamen er voor mij 2 uit. de kite WA 8X40 en de kite WA 10X50. Qua lichtsterkte maakt het helemaal niks uit. Ik heb mijn besluit genomen aan de  hand van een groep noorse goudvinken. Ze kwamen aanvliegen en gingen daar in een boom zitten. met de 8 X vergroting zag ik ze bijna niet. toen pakte ik de 10 X en ik zag ze veel beter.

Het was de keuze, of ietsiepietsie meer trillen, of meer vergroting. En ik ben voor de vergroting gegaan.

Iemand trouwens ervaringen met deze soort verrekijker???

Ik heb ook nog een 2e hands snelkoppeling voor mijn telescoop gekregen! :P

Groetjes Thijs
Thijs Fijen

boogey55

#38
Je hebt bijna de zelfde als ik gekocht. (Kite Forester 10x42 )Ik ben er heel tevreden mee en de lichtgevoeligheid is okay.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Thijs Fijen

En wat het fijne is van mijn verrekijker. Hij heeft een gezichtsveld van 114 meter op 1000 meter. Best veel vind ik voor een 10X vergroting.

Thijs
Thijs Fijen

thijs

CiteerEen nieuwe kijker, een jaar geleden zat ik met het zelfde probleem. Ik heb mijn Minolta activa D WP XL in Amerika gekocht.
Ik vrees dat dit niet meer word gelezen door persoon in kwestie (ook wel errug late reactie), maar hoeveel bedragen de invoerrechten dan?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jef

Citeer
CiteerEen nieuwe kijker, een jaar geleden zat ik met het zelfde probleem. Ik heb mijn Minolta activa D WP XL in Amerika gekocht.
Ik vrees dat dit niet meer word gelezen door persoon in kwestie (ook wel errug late reactie), maar hoeveel bedragen de invoerrechten dan?

Thijs
ik heb zojuist via ebay een nieuwe Pentax DCF-WP 8*42 dakkant aangeschaft.

Waterdicht tot op 1mtr  etc etc

Zeer goed getest op http://www.betterviewdesired.com/new_roofs.htm

Ik heb een matsprijs van USD 250 + 55 verzendkn= USD305 =  omgerekend EUR 250 betaald incl. verzending. De echte verzendkn waren volgnesmij usd 32

Echter de invoerrechten waren EUR 50,=  :gun:

Maar toch totaal EUR 300 voor een topkijker die hier http://www.verrekijkershop.nl/?mid=go  EUR 574 kost ex verzendkon is toch een leuke deal....

jeep

Die invoerrechten daar kom je misschien nog wel onderuit als je niet teveel roept van kijk hier is mijn nieuwe kijker.
Maar met je garantie zit je natuurlijk sowieso fout. Amerika is net iets verder weg dan Schier.
En hoe weet je van te voren of je in Amerika overal terecht kunt.
En last but not least je reisje naar de States kost ook nog wat. (maar dat deed je natuurlijk toch al niet alleen voor een kijker).

thijs

Dat is fors. (lang leve de EU ;) )

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Maar daar staat tegenover dat je wel veel bespaart op de kijker zelf.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jeff

CiteerDie invoerrechten daar kom je misschien nog wel onderuit als je niet teveel roept van kijk hier is mijn nieuwe kijker.
Maar met je garantie zit je natuurlijk sowieso fout. Amerika is net iets verder weg dan Schier.
En hoe weet je van te voren of je in Amerika overal terecht kunt.
En last but not least je reisje naar de States kost ook nog wat. (maar dat deed je natuurlijk toch al niet alleen voor een kijker).
Tja t was behoorlijk discreet verpakt maar ze hebben het toch opengemaakt. Op de bon stond heel klein: Binoculars USD 200

De "douanewaarde" was EUR 153.

Dit leidde tot:

BTW bij invoer: EUR 35,15
Inklaringskn:    EUR 15,00

Ga nog wel ff checken wat de regels precies zijn.

Tja garantie is natuurlijk een punt maar dat risico neem ik. Garantie gaat in principe alleen op voor materiaalfouten enzo. Zal wel meevallen... :unsure:  

Ik koop liever een topkijker helemaal naar mijn smaak uit de USA met "beperkte" garantie binnen mijn budget van eur 300 dan een mindere kijker uit NL voor hetzelfde geld. Maar ja wie ben ik.

Maar alsjeblieft! wat een prachtig beeld geeft deze kijker. Ik was een hele oude porro 8*30 ofzo gewend. Dit is zoooooo'n verschil. Wat een scherpte, rustig beeld enzo..

Sorry werd een beetje lyrisch..    :o

jasper

CiteerSorry werd een beetje lyrisch..
Geeft niets mag je best zijn  :duim:  

thijs

Haleluja, droegen ze ook een naambordje (ik ben een Parelduiker :P )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Vat et niet verkeerd op hè...
Maar kan me het verschil ook wel voorstellen, vooral qua licht moet het vrij groot tot enorm geweest zijn...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jeff

CiteerHaleluja, droegen ze ook een naambordje (ik ben een Parelduiker :P )

Thijs
je doelt op wat ik zei over waterdichtheid neem ik aan?  :D

goede waterdichtheid en stikstofvulling leken mij behoorlijk belangrijk omdat ik hem ook veel mee zal meenemen tijdens wintersportvakanties, mountainbiken (ook in regen) e.d. Bovendien gebruik ik hem ook aan het strand bij diverse watersporten. Alleen de zoute lucht/water drupples zijn denk ik vrij slecht voor een kijker...

Zelfs nu in de schemer zie je heel erg scherp als je een belicht opject bekijkt dus ik denk dat die lichtsterkte wel goed ziet.

Met mijn oude kijker dacht ik nooit zo na over kwaliteit. Hij deed het gewoon totdat ie na 25 jaar (was van mijn vader) stuk ging. Nu wilde ik gewoon een duurzaam kwaliteitsprodukt voor de langere termijn zeg maar aanschaffen en heb me vrij goed georienteerd.


Thijs Fijen

Is maar goed ook..

Mijn kijker bevalt me nogsteeds ontzettend goed. Heb hem nou een maand ofzo. Zelfs met fel tegenlicht zie ik de kleuren goed en scherp
Thijs Fijen

thijs

Ik denk dat ik de 8x versie heb van dezelfde die jij (Thijs) hebt, maar wel wat problemen.
Bekleding komt los, en beslaat erg snel van binnen (en dan zie je de rest van de dag bijna niks meer :angry: )
Maar wel lekker helder en redelijk kleurgetrouw beeld zonder randjes om objecten enzo.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Alle kijkers van minder dan 400 euro hebben dat probleem dat ze bij vochtig weer van binnen beslaan, dat is echt waardeloos. Je kunt het best een met gas gevulde kijker kopen.

De Bynolyt Buzzard vind ik voor een klein budget een goede kijker met helder beeld (=dakkant).

Pim J.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Dat is zeker een hele fijne kijker, het overwegen waard.
Weliswaar iets minder dan de Bynolyt Albatross, maar ook stuk goedkoper.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Ik heb een Telescoop en verrekijker die allebij gas gevult zijn, en je merkt toch wel het verschil met een kijker die zonder gas in gevult.

Pim

Lijkt me logisch Jasper, of zouden ze dat hebben gedaan om je sigaret op te steken..... :gap:  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

hadden ze kunnen doen :lol:  

jeep

CiteerDe Bynolyt Buzzard vind ik voor een klein budget een goede kijker met helder beeld (=dakkant).
Een andere heel aardige kijker in dat segment is de Swift Audubon HHS, ook een dakkantkijker met een vergroting van 8.5 x.
Valt in dezelfde prijsklasse en het is altijd goed om te vergelijken met kijkers uit dezelfde prijsklasse.  

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Christian

#59
Hey Mensen,
Na een tijdje sparen word het eindelijk voor mij ook tijd om een nieuwe verrekijker te kopen.
Nu is mijn oog gevallen op de: Minolta Activa Dakkant Sport D WP.
De prijzen van deze kijker verschillen enorm heb ik gezien (van 250€ tot 190€), ook de plaatjes verschillen enorm, op bijv deze site staat een totaal ander plaatje dan op  deze.
Nu ga ik niet voor design bij een verrekijker, maar ik kan de verrekijker van de bovenste link ''beter'' vasthouden (minder trillen, ben niet zo van de ''vaste hand  ;) ) dan die van de onderste link (uitgeprobeerd op het Festival).
Mijn vraag luid dus: hoe ziet het ding er nou echt uit    B) , en hebben mensen er slechte of juist goeie ervaringen mee?
Tips zijn uiteraard altijd welkom.
Groetjes,
Christian
Christian Brinkman