Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Citaat van: frankneijts op juni 15, 2011, 23:59:05 PM
Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)

'Volgende keer beter'?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankneijts

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 14:54:24 PM
Citaat van: frankneijts op juni 15, 2011, 23:59:05 PM
Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)

'Volgende keer beter'?

Ik had meer iets in gedachten van:"Sorry FJ, ik had de kenmerken van Arendb. blijkbaar ook niet allemaal (meer) paraat......"  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Halff

Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 18:02:20 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 14:54:24 PM
Citaat van: frankneijts op juni 15, 2011, 23:59:05 PM
Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)

'Volgende keer beter'?

Ik had meer iets in gedachten van:"Sorry FJ, ik had de kenmerken van Arendb. blijkbaar ook niet allemaal (meer) paraat......"  8)

Frank,

Ik ga er van uit dat je met Rob H mij bedoelt? Ik zie geen enkele reden om bijvoorbeeld sorry te moeten zeggen tegen FJ. Zeker niet aangezien ook ik niet geheel overtuigd was en ik geen enkele keer hier op t forum argumenten heb aangedragen waarom het een Arendb zou zijn. Het enige wat ik geschreven heb is ' oordeel zelf' met een linkje wat de waarneming er bij. Daar is toch niets mis mee?

Overigens schreef ik dat na de vraag van FJ of er wat meer bekend was over de waarnemingsomstandigheden en of er nog meer kenmerken waren waargenomen. Op dat moment had net Mark Hoekstein zijn waarneming bijgewerkt met meer info vandaar mijn linkje en de tekst 'oordeel zelf' erbij.

Gr. Rob

frankneijts

Citaat van: Rob Halff op juni 16, 2011, 18:14:48 PM
Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 18:02:20 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 14:54:24 PM
Citaat van: frankneijts op juni 15, 2011, 23:59:05 PM
Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)

'Volgende keer beter'?

Ik had meer iets in gedachten van:"Sorry FJ, ik had de kenmerken van Arendb. blijkbaar ook niet allemaal (meer) paraat......"  8)

Frank,

Ik ga er van uit dat je met Rob H mij bedoelt? Ik zie geen enkele reden om bijvoorbeeld sorry te moeten zeggen tegen FJ. Zeker niet aangezien ook ik niet geheel overtuigd was en ik geen enkele keer hier op t forum argumenten heb aangedragen waarom het een Arendb zou zijn. Het enige wat ik geschreven heb is ' oordeel zelf' met een linkje wat de waarneming er bij. Daar is toch niets mis mee?

Overigens schreef ik dat na de vraag van FJ of er wat meer bekend was over de waarnemingsomstandigheden en of er nog meer kenmerken waren waargenomen. Op dat moment had net Mark Hoekstein zijn waarneming bijgewerkt met meer info vandaar mijn linkje en de tekst 'oordeel zelf' erbij.

Gr. Rob

Beste Rob,

Ik ergerde mij een beetje aan het feit dat FJ een beetje 'gepiepeld' leek te worden terwijl hij eigenlijk een heel legitieme vraag stelde: "waarom is dit een.......?". Zeker omdat daarbij door de ene respondent een paar obligate kenmerken genoemd werden waar een echte Arendbuizerd nog niet warm of koud van wordt en door een andere (jij dus) hij verwezen werd naar een stel foto's die niet veel anders dan een wat mistige Buizerd-met-een-misvormd-bekkie lieten/laten zien. En zeker heb je daarmee niks feitelijks over de determinatie gezegd maar ik kreeg de indruk dat die foto's voor jou duidelijk genoeg waren (een Arendbuizerd) en dat FJ er daarom maar wat beter naar moest kijken. Maar onmiddellijk toegegeven dat dit mijn interpretatie is en als die verkeerd is: mijn excuses.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

henkjanvdkolk

Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 18:48:53 PM
Citaat van: Rob Halff op juni 16, 2011, 18:14:48 PM
Citaat van: frankneijts op juni 16, 2011, 18:02:20 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 14:54:24 PM
Citaat van: frankneijts op juni 15, 2011, 23:59:05 PM
Misschien willen bijv.  Henk-Jan en Rob H. nog iets tegen Folkert Jan zeggen.....?  8)

'Volgende keer beter'?

Ik had meer iets in gedachten van:"Sorry FJ, ik had de kenmerken van Arendb. blijkbaar ook niet allemaal (meer) paraat......"  8)

Frank,

Ik ga er van uit dat je met Rob H mij bedoelt? Ik zie geen enkele reden om bijvoorbeeld sorry te moeten zeggen tegen FJ. Zeker niet aangezien ook ik niet geheel overtuigd was en ik geen enkele keer hier op t forum argumenten heb aangedragen waarom het een Arendb zou zijn. Het enige wat ik geschreven heb is ' oordeel zelf' met een linkje wat de waarneming er bij. Daar is toch niets mis mee?

Overigens schreef ik dat na de vraag van FJ of er wat meer bekend was over de waarnemingsomstandigheden en of er nog meer kenmerken waren waargenomen. Op dat moment had net Mark Hoekstein zijn waarneming bijgewerkt met meer info vandaar mijn linkje en de tekst 'oordeel zelf' erbij.

Gr. Rob

Beste Rob,

Ik ergerde mij een beetje aan het feit dat FJ een beetje 'gepiepeld' leek te worden terwijl hij eigenlijk een heel legitieme vraag stelde: "waarom is dit een.......?". Zeker omdat daarbij door de ene respondent een paar obligate kenmerken genoemd werden waar een echte Arendbuizerd nog niet warm of koud van wordt en door een andere (jij dus) hij verwezen werd naar een stel foto's die niet veel anders dan een wat mistige Buizerd-met-een-misvormd-bekkie lieten/laten zien. En zeker heb je daarmee niks feitelijks over de determinatie gezegd maar ik kreeg de indruk dat die foto's voor jou duidelijk genoeg waren (een Arendbuizerd) en dat FJ er daarom maar wat beter naar moest kijken. Maar onmiddellijk toegegeven dat dit mijn interpretatie is en als die verkeerd is: mijn excuses.

Frank, passen de door mij genoemde kenmerken dan niet op Arendbuizerd? Ik neem aan dat deze Buizerd door die kenmerken als eerste opviel als mogelijke '2e kj Arendbuizerd'. Aangezien het lang duurde voordat iemand durfde te stellen dat dit een gewone Buizerd was was het waarschijnlijk toch wel wat meer dan een 'mistige Buizerd met een misvormd bekkie'.
Maargoed, ik vond het jammer dat Folkert Jan zelf geen kenmerken noemde waarom dit wel of niet een Arendbuizerd zou zijn. Ik heb geprobeerd neer te zetten waarom dit een Arendbuizerd zou kunnen (!) zijn. Helaas ben ik niet zo'n goede vogelaar om in één oogopslag de vogel te determineren. Ik heb ook alle respect voor Forsman en Ies M die de determinatie hier goed beargumenteerd neerzetten.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

caliprobola

#11585
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 19:27:30 PM

Frank, passen de door mij genoemde kenmerken dan niet op Arendbuizerd?


Wel op een arendbuizerd maar niet op deze buizerd  :rolleye:

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 19:27:30 PM
Ik heb geprobeerd neer te zetten waarom dit een Arendbuizerd zou kunnen (!) zijn.   



Het citaat is:

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 15, 2011, 18:01:35 PM
Pak een vogelgids en leer..:

waarop de kenmerken volgen, een duidelijke opdracht aan FJ...

Het was misschien allemaal niet zo bedoeld maar de toon leek voor verscheidene mensen blijkbaar toch beschuldigend naar FJ toe omdat hij als eerste enige twijfels had (of toch op zijn minst niet goed doorhad waarom deze vogel een arendbuizerd zou moeten zijn) bij de determinatie van deze vogel.

henkjanvdkolk

Citaat van: caliprobola op juni 16, 2011, 20:15:41 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 19:27:30 PM

Frank, passen de door mij genoemde kenmerken dan niet op Arendbuizerd?


Wel op een arendbuizerd maar niet op deze buizerd  :rolleye:

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 19:27:30 PM
Ik heb geprobeerd neer te zetten waarom dit een Arendbuizerd zou kunnen (!) zijn.   



Het citaat is:

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 15, 2011, 18:01:35 PM
Pak een vogelgids en leer..:

waarop de kenmerken volgen, een duidelijke opdracht aan FJ...

Het was misschien allemaal niet zo bedoeld maar de toon leek voor verscheidene mensen blijkbaar toch beschuldigend naar FJ toe omdat hij als eerste enige twijfels had (of toch op zijn minst niet goed doorhad waarom deze vogel een arendbuizerd zou moeten zijn) bij de determinatie van deze vogel.

Wat klopt er niet aan mijn kenmerken?

Het was zeker niet mijn bedoeling om zo over te komen, en zeker niet in het opzicht zoals jij het bedoelt. Nogmaals, ik had graag dan gelezen waarom hij twijfel had of niet. Ik probeerde duidelijk te maken waarom dit een arendbuizerd zou kunnen zijn, maar ik heb daarin gefaald. Het was niet mijn bedoeling om beschuldigend of iets over te komen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

steenl

Uithuilen en opnieuw beginnen.  B)
De volgende potentiële knaller. http://waarneming.nl/waarneming/view/55140373
Zal waarschijnlijk ook wel met een sisser aflopen. Maar wie niet waagt ...

JohanvantBosch

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 20:35:45 PM
Citaat van: caliprobola op juni 16, 2011, 20:15:41 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 19:27:30 PM

Frank, passen de door mij genoemde kenmerken dan niet op Arendbuizerd?


Wel op een arendbuizerd maar niet op deze buizerd  :rolleye:

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 16, 2011, 19:27:30 PM
Ik heb geprobeerd neer te zetten waarom dit een Arendbuizerd zou kunnen (!) zijn.   



Het citaat is:

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 15, 2011, 18:01:35 PM
Pak een vogelgids en leer..:

waarop de kenmerken volgen, een duidelijke opdracht aan FJ...

Het was misschien allemaal niet zo bedoeld maar de toon leek voor verscheidene mensen blijkbaar toch beschuldigend naar FJ toe omdat hij als eerste enige twijfels had (of toch op zijn minst niet goed doorhad waarom deze vogel een arendbuizerd zou moeten zijn) bij de determinatie van deze vogel.

Wat klopt er niet aan mijn kenmerken?

Het was zeker niet mijn bedoeling om zo over te komen, en zeker niet in het opzicht zoals jij het bedoelt. Nogmaals, ik had graag dan gelezen waarom hij twijfel had of niet. Ik probeerde duidelijk te maken waarom dit een arendbuizerd zou kunnen zijn, maar ik heb daarin gefaald. Het was niet mijn bedoeling om beschuldigend of iets over te komen.

Het gaat om de toon waarop...

Maar goed, op het moment dat het misschien nog een arendbuizerd was, piepte daar nog niemand over.... ;D

Folkert Jan

Nog 2 vragen wat betreft de buizerd.

1. Er wordt gesproken over een donkere vlek op het achterhoofd en ook in de van Duivendijk zie ik staan bij juveniel: "Often dark 'V' shaped mark on rear-head (sometimes also in pale common).
Waar is dit op de foto's te zien? Ik kan het namenlijk niet vinden.

2. Forsman en Meulmeester spreken over een nieuwe generatie middelste staartpen. Hoe is te zien dat dit een nieuwe veer is? Ook dit kan ik op de foto's niet terugvinden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Zie hier Folkert Jan: http://waarneming.nl/foto/view/2261764 Let op, het is geen volgroeide veer.

Overigens had het je op de vorige bladzijde al duidelijk kunnen zijn dat dit geen Arendbuizerd is, jou werd namelijk verteld dat de vogel geen donkere broek en onvoldoende primary flash heeft. Daaropvolgend heb ik je nog een vraag gesteld:

Citaat van: BramtK op juni 15, 2011, 21:10:44 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 15, 2011, 20:12:14 PM
En die handpenflash heb ik eigenlijk nooit gezien bij een buizerd die ook geen lichte dekveren heeft...

Ik snap niet wat je hier bedoelt: jij hebt alleen maar handpenflashes gezien bij Buizerden met lichte dekveren!?
Groeten,

Bram ter Keurs

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Ottens


UtrechtsVogelNet

Hoi, de eerste waarneming was idd 14 juni maar zonder enige beschrijving van de vogel. Kon ik dus weinig mee. Die heb ik uiteraard gevraagd en gelukkig heel uitgebreid gekregen en toen vanochtend de wijde wereld ingeslingerd via het UVN.

Gr, Phil

m.dijksterhuis

Ik heb vanmiddag een uur gekeken op de gemelde plaatsen, helaas geen arend (wel boomvalk en buizerds).
Het lijkt mij dat de Leusderheide de beste plaats is, mocht de vogel nog aanwezig zijn.
Vanaf de twee restaurants aan de Doornse weg heb je goed zicht over (een klein deel van) de heide.
Hier heb ik ook een half uur gepost.

groeten, Marc

Breedbek

vriendelijke groet,

Bart-Jan

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

ruud_altenburg

Foto's van de derde geringde fuscus voor Amsterdam. Vanaf mijn werk was het 10 minuten fietsen geweest maar de ontdekker kreeg me niet te pakken :(

http://daarruud.home.xs4all.nl/fuscus2ag.html
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

jonas D

http://waarneming.nl/soort/view/252?from=2011-06-18&to=2011-06-18 onzekere mogelijke grauwe fitis bij alphen aan de rijn
Misschien iets voor Rick?
Groeten,
Jonas

Rickschonewille

Goh.... Had gisteren precies op dezelfde plek ( Fiets erlangs ) ook een raar beest dat raar zong. Heb het toen, omdat hij maar 3x zong op een rare tjif gegooid.. Rij er zo wel eve langs met geluidsapparatuur.

Wouter

Citaat van: Rickschonewille op juni 18, 2011, 17:38:35 PM
Goh.... Had gisteren precies op dezelfde plek ( Fiets erlangs ) ook een raar beest dat raar zong. Heb het toen, omdat hij maar 3x zong op een rare tjif gegooid.. Rij er zo wel eve langs met geluidsapparatuur.


Ik heb zelf ook nog wel eventjes aan een rare tjif gedacht, maar daar vond ik het toch té afwijkend voor. Wat het ook is, het zou wel leuk zijn als je hem terug kan vinden en een opname kan maken. Lijkt me leerzaam.


Groeten,


Wouter

Rickschonewille

Hoi Wouter,

Ik heb net een uur gezocht, en niks gehoord/gezien. Dat zegt natuurlijk helemaal niks, want het is laat en het waait veels te hard voor een zangertje. Ik ga morgen nogmaals checken, dan moet dat beest gewoon zingen. Dan ga ik er gewoon om 6:00 uur heen, dan is het ook lekker rustig met auto's. Maar nu ik geluidsopnames beluister van Grauwe Fitissen, denk ik goed dat je gelijk kan hebben. Kom morgen ook anders zoeken?

Wouter

06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

HPM

Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.


Herman van der Meer

Wouter

Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.


Hehe, ik wist dat ik zo'n reactie zou gaan krijgen. Toch blijf ik erbij dat ik 6 uur vroeg vind. Dan ben ik maar geen vent;)

jonas D

Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.




Je moet nog buiten mogen van je ouders hé Herman. Ik weet niet precies hoe oud Wouter is maar als hij examens heeft gaat 6u toch te vroeg zijn. ;) ;D
Groeten,
Jonas

Stijn E.

Citaat van: jonas D op juni 18, 2011, 21:14:57 PM
Citaat van: HPM op juni 18, 2011, 20:57:14 PM
Citaat van: Wouter op juni 18, 2011, 20:20:46 PM
06.00 uur vind ik wel heel erg vroeg;) Maar ik ben dan ook niet zo'n fanatieke twitcher.

Misschien dat ik iets later (eind van de ochtend) wel even ga zoeken. Zou wel gaaf zijn als het inderdaad een grauwe fitis is!


Wouter

Ben jij nou een vent? Een beetje vogelaar die vogels wil horen zingen vindt momenteel 6 uur eerder laat dan vroeg. Hup, je nest uit en zorgen dat je uiterlijk om vijf uur ter plaatse bent.

Je moet nog buiten mogen van je ouders hé Herman. Ik weet niet precies hoe oud Wouter is maar als hij examens heeft gaat 6u toch te vroeg zijn. ;) ;D

Kijk even op Wouters profiel naar z'n leeftijd, Jonas  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Citaat van: jonas D op juni 18, 2011, 21:14:57 PM
Je moet nog buiten mogen van je ouders hé Herman. Ik weet niet precies hoe oud Wouter is maar als hij examens heeft gaat 6u toch te vroeg zijn. ;) ;D

Mmh, toen ik 14 was (vroeguh!) mocht ik van mijn ouders al om 5 uur 's ochtends op (om de kranten rond te brengen...) Ook in de tentamenweek hoor!!!  :rolleyes:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 18, 2011, 21:22:35 PM
Citaat van: jonas D op juni 18, 2011, 21:14:57 PM
Je moet nog buiten mogen van je ouders hé Herman. Ik weet niet precies hoe oud Wouter is maar als hij examens heeft gaat 6u toch te vroeg zijn. ;) ;D

Mmh, toen ik 14 was (vroeguh!) mocht ik van mijn ouders al om 5 uur 's ochtends op (om de kranten rond te brengen...) Ook in de tentamenweek hoor!!!  :rolleyes:

Dan neem ik ook maar eens een krantenwijk, en dan komen die kranten later die dag wel, haha ;)
Maar we gaan nogal offtopic... Dus succes aan Rick en Wouter morgen, zou leuk zijn als het echt Grauwe Fitis is!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog