Hoofdmenu

raar:O

Gestart door willemxd, juni 10, 2011, 12:37:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemxd

als ik bij wrn.be kijk en dan bij `zoeken` als ik daar orpheusspotvogel intyp staat ie daar als vrij algemeen ik heb ff de waarnemingen doorgekeken en soms is ie zeldzaam en soms vrij algemeen en bij ons is ie zeer zeldzaam hoe komt dat zittern er b.v veel in frankrijk dat ze naar daar komen of hoe zit dat :o

Rickschonewille

In sommige stukken van belgie zitten erg veel Orpheusspotvogels, daar is hij dus algemeen. En als hij bijvoorbeeld tegen de Nederlandse grens aanzit, of ver in het westen word hij als zeldzaam gemarkeerd, omdat ze normaal daar niet of nauwlijks voorkomen. Hier in Nederland zitten gewoon weinig Orpheusspotvogels, dus zijn ze zeldzaam. Hetzelfde is hier met de Grauwe Klauwieren bijv. zo is hij in Zeeland gemarkeerd als zeldzaam, zie  -> http://waarneming.nl/soort/view/51?from=1011-05-27&to=2011-06-10&prov=12&maand=0&os=0

Stijn E.

Als je het soortoverzicht bekijkt, zie je al gauw staan dat er een verdeelde zeldzaamheid is in België. Die is als volgt:
Antwerpen Zeldzaam   Brabant Wallon Vrij algemeen   Bruxelles / Brussel Zeldzaam   Hainaut Vrij algemeen   Limburg Zeldzaam   Liège Vrij algemeen  Luxembourg Vrij algemeen   Namur Vrij algemeen   Oost-Vlaanderen Zeldzaam   Vlaams-Brabant Zeldzaam   West-Vlaanderen Zeldzaam.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen waarom, maar op kaartjes als deze is het duidelijk dat er genoeg exx. in Zuid-België zitten, maar een stuk minder in het noorden. Dan is het dus logisch dat ze in het noorden algemener zijn dan in het zuiden, en dat is met deze zeldzaamheidstatussen aangegeven.

Toevoeging: Rick was me voor ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

HPM

Het is een warmteminnende soort van voornamelijk zuidwest Europa. Belgie ligt min of meer op de grens van het verspreidingsgebied.

Herman van der Meer

JohanvantBosch

ha willem,
Kijk ook eens in je vogelgids bij het verspreidingskaartje van orpheusspotvogel. Dan zie je het in een oogopslag.
Mocht je nog geen gids hebben... verjaardagstip?

Stijn E.

Citaat van: JohanvantBosch op juni 10, 2011, 12:55:48 PM
[...] verspreidingskaartje van orpheusspotvogel [...]

Goeie Johan! Had ik bij mijn post eigenlijk aan moeten denken   :-X
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

HPM

Nou, een kaartje dan maar

Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Citaat van: Rickschonewille op juni 10, 2011, 12:51:15 PM
In sommige stukken van belgie zitten erg veel Orpheusspotvogels, daar is hij dus algemeen. En als hij bijvoorbeeld tegen de Nederlandse grens aanzit, of ver in het westen word hij als zeldzaam gemarkeerd, omdat ze normaal daar niet of nauwlijks voorkomen. Hier in Nederland zitten gewoon weinig Orpheusspotvogels, dus zijn ze zeldzaam. Hetzelfde is hier met de Grauwe Klauwieren bijv. zo is hij in Zeeland gemarkeerd als zeldzaam, zie  -> http://waarneming.nl/soort/view/51?from=1011-05-27&to=2011-06-10&prov=12&maand=0&os=0
Net zo als Cetti's zanger, Breedbekstrandloper, Strandleeuwerik..
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

JohanvantBosch

Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 19:21:16 PM
Citaat van: JohanvantBosch op juni 10, 2011, 12:55:48 PM
ha willem,
Kijk ook eens in je vogelgids bij het verspreidingskaartje van orpheusspotvogel. Dan zie je het in een oogopslag.
Mocht je nog geen gids hebben... verjaardagstip?

k heb nog genoeg gidsen denk ik maar dan moet ik zoeken maar maar meer van die beginners gidsen maar volgens mij heb ik 1 europese gids van vogels dus..

Sorry... deze zin (?) is echt te ingewikkeld voor mij. Kun  je hem even in stukjes knippen...?  ???

willemxd

ja baas euhh admin

Wouter van der Ham

Kan je voortaan een beetje normaal typen? Je schrijft allemaal rare zinnen en nauwelijks punten. In je eerste bericht heb je ook al geen punten gezet. -.-
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

willemxd

ja, sorry ik vergeet dat telkens :schaam:

HPM

Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 19:55:26 PM
ja, sorry ik vergeet dat telkens :schaam:

Ook nu weer.
(Hoofdletters maak je door de shift-toets ingedrukt te houden als je op een lettertoets drukt en de punt staat ergens rechts onderaan je toetsenbord).
Herman van der Meer

willemxd

Dat weet ik ook wel hoor, ik heb net een paar weken geleden typcurses gehad met examen en ik ben geslaagd.  ;D Maar ik had nog maar 1 sec. over

Wouter van der Ham

Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 21:21:58 PM
Dat weet ik ook wel hoor, ik heb net een paar weken geleden typcurses gehad met examen en ik ben geslaagd.  ;D Maar ik had nog maar 1 sec. over
Verrassend
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

willemxd

Waar is de strandleeuwerik zeldzaam dan?!

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

ArjenDrost †

Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 21:26:15 PM
Waar is de strandleeuwerik zeldzaam dan?!
In ieder geval op zo goed als alle plekken die niet langs de kust liggen...


tip. Op deze manier kun je van elke soort kijken waar hij wel/niet voorkomt....

willemxd


HPM

Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 21:21:58 PM
Dat weet ik ook wel hoor, ik heb net een paar weken geleden typcurses gehad met examen en ik ben geslaagd.  ;D Maar ik had nog maar 1 sec. over

Dan ben ik blij dat je niet net een paar weken geleden rijexamen hebt gedaan  :)
Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: wouteren3 op juni 10, 2011, 21:27:54 PM
Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 21:26:15 PM
Waar is de strandleeuwerik zeldzaam dan?!
Limburg
Hij staat al niet meer op zeldzaam op Waarneming.nl voor Limburg.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Wouter van der Ham

Citaat van: Jan vH op juni 10, 2011, 21:40:40 PM
Citaat van: wouteren3 op juni 10, 2011, 21:27:54 PM
Citaat van: willemxd op juni 10, 2011, 21:26:15 PM
Waar is de strandleeuwerik zeldzaam dan?!
Limburg
Hij staat al niet meer op zeldzaam op Waarneming.nl voor Limburg.
Oh, dan is dat zeker weer terug veranderd?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl