Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Citaat van: mariusbolck op juni 09, 2011, 21:15:44 PM
Is er iets bekend over de graszanger bij de Bruuk (Groesbeek). Hij is al sinds het weekend niet meer gemeld. Vogeltje gevlogen of is er niemand meer heen geweest?

Als ik me morgen verveel op mijn werk fiets ik er wel even langs, ben er ook wel nieuwsgierig naar. Afgelopen zondag heb ik hem in ieder geval nog gezien.
(Maar als ik het doordeweekse patroon van de waarnemingen bekijk is ie vermoedelijk gevlogen http://waarneming.nl/soort/view/1111?from=2008-06-09&to=2011-06-09&prov=7&maand=0&os=0 ).

Stay tuned!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

@Ed, prima, dan mag ik aannemen dat Haye de weg naar de Groendesk weet te vinden, en inmiddels gevonden heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wouter van der Ham

#11462
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op juni 09, 2011, 21:48:25 PM
@Ed, prima, dan mag ik aannemen dat Haye de weg naar de Groendesk weet te vinden, en inmiddels gevonden heeft.

Betekent dat dat het topic 'Meldpunt verstoring broedvogels' op slot kan?
Herman van der Meer

mariusbolck

OK ik houd me van harte aanbevolen!

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 09, 2011, 21:38:13 PM
Citaat van: mariusbolck op juni 09, 2011, 21:15:44 PM
Is er iets bekend over de graszanger bij de Bruuk (Groesbeek). Hij is al sinds het weekend niet meer gemeld. Vogeltje gevlogen of is er niemand meer heen geweest?

Als ik me morgen verveel op mijn werk fiets ik er wel even langs, ben er ook wel nieuwsgierig naar. Afgelopen zondag heb ik hem in ieder geval nog gezien.
(Maar als ik het doordeweekse patroon van de waarnemingen bekijk is ie vermoedelijk gevlogen http://waarneming.nl/soort/view/1111?from=2008-06-09&to=2011-06-09&prov=7&maand=0&os=0 ).

Stay tuned!

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

H.Valkema

ik kom veel bij het gebied en weet zeker wel wie er in mogen komen (en wie niet), op iligale wijze een gebied betreden is door over een hoog hek te klimmen of bij particuliere boeren door het land te lopen (en borden voorbij lopen waar nadrukkelijk op staat dat het verboden toegang is). Er is een melding gedaan bij Staatsbosbeheer (de beheerder) en ze moeten zelf weten wat ze met deze informatie doen. Ik wou het alleen melden omdat je als ' local ' erg trots bent op dit gebiedje en meteen wanneer er iets leuks is er meteen mensen zijn voor deze soort regels beginnen te overtreden. Dat vind ik persoonlijk erg jammer, het hele twich gebeuren lokt me niet echt maar laat ik er maar vanuit gaan dat dit niet een doorsnee twicher was... 
Groeten,
Haije Valkema

Vincent Hart

Citaat van: HPM op juni 09, 2011, 22:04:13 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 09, 2011, 21:48:25 PM
@Ed, prima, dan mag ik aannemen dat Haye de weg naar de Groendesk weet te vinden, en inmiddels gevonden heeft.

Betekent dat dat het topic 'Meldpunt verstoring broedvogels' op slot kan?
Was het maar waar. Het betekent dat meldingen door forumdeelnermers van andermans waarnemingen waar het *aannemelijk lijkt* dat er verstoring is opgetreden, in dat topic kunnen worden geplaatst. Zie je met eigen ogen iets in een natuurgebied dat niet door de beugel kan, dan - afhankelijk van de aard van de overtreding - spreek je de 'dader' op zijn/haar gedrag aan, en/of meld je dat bij de terreinbeheerder en/of Groendesk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Haije op juni 09, 2011, 22:16:06 PM
ik kom veel bij het gebied en weet zeker wel wie er in mogen komen (en wie niet), op iligale wijze een gebied betreden is door over een hoog hek te klimmen of bij particuliere boeren door het land te lopen (en borden voorbij lopen waar nadrukkelijk op staat dat het verboden toegang is). Er is een melding gedaan bij Staatsbosbeheer (de beheerder) en ze moeten zelf weten wat ze met deze informatie doen. Ik wou het alleen melden omdat je als ' local ' erg trots bent op dit gebiedje en meteen wanneer er iets leuks is er meteen mensen zijn voor deze soort regels beginnen te overtreden. Dat vind ik persoonlijk erg jammer, het hele twich gebeuren lokt me niet echt maar laat ik er maar vanuit gaan dat dit niet een doorsnee twicher was... 
Duidelijk! Wellicht volgende keer (hopelijk niet...) iets meer info zoals hier? Scheelt weer discussie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Citeerik kom veel bij het gebied en weet zeker wel wie er in mogen komen (en wie niet), op iligale wijze een gebied betreden is door over een hoog hek te klimmen of bij particuliere boeren door het land te lopen (en borden voorbij lopen waar nadrukkelijk op staat dat het verboden toegang is). Er is een melding gedaan bij Staatsbosbeheer (de beheerder) en ze moeten zelf weten wat ze met deze informatie doen. Ik wou het alleen melden omdat je als ' local ' erg trots bent op dit gebiedje en meteen wanneer er iets leuks is er meteen mensen zijn voor deze soort regels beginnen te overtreden. Dat vind ik persoonlijk erg jammer, het hele twich gebeuren lokt me niet echt maar laat ik er maar vanuit gaan dat dit niet een doorsnee twicher was... 

Inderdaad erg jammer dat sommige mensen de regels aan hun laars lappen. Het ging daar zo lang goed! Elders op dit forum zei ik nog dat ik dacht dat de sloot en de spoorweg genoeg barrières waren om uit het gebied te blijven, maar helaas.
Wel een heel tof gebiedje inderdaad; er zijn dit jaar al leuke waarnemingen gedaan en dat belooft wat voor de najaarstrek! :p
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

GertJ

Citaat van: wouteren3 op juni 09, 2011, 22:07:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 09, 2011, 22:04:00 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55003409 bedoel je, Wouter?
Ja ;) Inmiddels heb ik het veranderd.
Back on topic graag: Een roodsterblauwborst hoort inderdaad bij "Zeldzaamheden in Nederland"...
Ziet er goed uit, op het kleine witte randje onderaan de rode vlek na --> niet helemaal zuiver?
Groet Gert Jager

HJDT

Citaat van: GertJ op juni 10, 2011, 09:18:58 AM
Citaat van: wouteren3 op juni 09, 2011, 22:07:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 09, 2011, 22:04:00 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55003409 bedoel je, Wouter?
Ja ;) Inmiddels heb ik het veranderd.
Back on topic graag: Een roodsterblauwborst hoort inderdaad bij "Zeldzaamheden in Nederland"...
Ziet er goed uit, op het kleine witte randje onderaan de rode vlek na --> niet helemaal zuiver?

Die rode vlek is volgens mij heel erg oranje, daardoor kan het toch nooit een echte Roodster zijn?? De laatste jaren zijn er meer van dit soort beesten opgedoken waarvan in een aantal gevallen is gebleken dat het witsterren waren. Waar en hoe weet ik niet uit mijn hoofd maar dat moet wel terug te vinden zijn.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bas vd Burg

#11473
Citaat van: HJDT op juni 10, 2011, 10:36:08 AM
Citaat van: GertJ op juni 10, 2011, 09:18:58 AM
Citaat van: wouteren3 op juni 09, 2011, 22:07:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 09, 2011, 22:04:00 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55003409 bedoel je, Wouter?
Ja ;) Inmiddels heb ik het veranderd.
Back on topic graag: Een roodsterblauwborst hoort inderdaad bij "Zeldzaamheden in Nederland"...
Ziet er goed uit, op het kleine witte randje onderaan de rode vlek na --> niet helemaal zuiver?

Die rode vlek is volgens mij heel erg oranje, daardoor kan het toch nooit een echte Roodster zijn?? De laatste jaren zijn er meer van dit soort beesten opgedoken waarvan in een aantal gevallen is gebleken dat het witsterren waren. Waar en hoe weet ik niet uit mijn hoofd maar dat moet wel terug te vinden zijn.

Groet Michel

@Michel, jouw geheugen laat je niet helemaal in de steek hoor  ;D  Vrij recent is hierover een artikel verschenen in Birding World van de hand van Enno Ebels en Nils van Duivendijk. Martin Garner heeft hier ook wat over geschreven op zijn website http://birdingfrontiers.com/2010/09/07/white-spotted-bluethroat/
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op juni 09, 2011, 21:15:18 PM
Een foto van een juveniele Kuifleeuwerik! Er is toch nog hoop... ;D

Hmm, zondag rijd ik over de snelweg erlangs, dus dan moeten we nog maar ff stoppen. Erg leuk :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Citaat van: mariusbolck op juni 09, 2011, 22:06:37 PM
OK ik houd me van harte aanbevolen!

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 09, 2011, 21:38:13 PM
Citaat van: mariusbolck op juni 09, 2011, 21:15:44 PM
Is er iets bekend over de graszanger bij de Bruuk (Groesbeek). Hij is al sinds het weekend niet meer gemeld. Vogeltje gevlogen of is er niemand meer heen geweest?

Als ik me morgen verveel op mijn werk fiets ik er wel even langs, ben er ook wel nieuwsgierig naar. Afgelopen zondag heb ik hem in ieder geval nog gezien.
(Maar als ik het doordeweekse patroon van de waarnemingen bekijk is ie vermoedelijk gevlogen http://waarneming.nl/soort/view/1111?from=2008-06-09&to=2011-06-09&prov=7&maand=0&os=0 ).

Stay tuned!

Ik heb hem niet meer aangetroffen vandaag Marius. En twee andere vogelaars die ik er trof ook niet...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Karel Hoogteyling


Citaat van: Bas vd Burg op juni 10, 2011, 10:47:54 AM
Citaat van: HJDT op juni 10, 2011, 10:36:08 AM
Citaat van: GertJ op juni 10, 2011, 09:18:58 AM
Citaat van: wouteren3 op juni 09, 2011, 22:07:14 PM
Citaat van: Vincent Hart op juni 09, 2011, 22:04:00 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55003409 bedoel je, Wouter?
Ja ;) Inmiddels heb ik het veranderd.
Back on topic graag: Een roodsterblauwborst hoort inderdaad bij "Zeldzaamheden in Nederland"...
Ziet er goed uit, op het kleine witte randje onderaan de rode vlek na --> niet helemaal zuiver?

Die rode vlek is volgens mij heel erg oranje, daardoor kan het toch nooit een echte Roodster zijn?? De laatste jaren zijn er meer van dit soort beesten opgedoken waarvan in een aantal gevallen is gebleken dat het witsterren waren. Waar en hoe weet ik niet uit mijn hoofd maar dat moet wel terug te vinden zijn.

Groet Michel

@Michel, jouw geheugen laat je niet helemaal in de steek hoor  ;D  Vrij recent is hierover een artikel verschenen in Birding World van de hand van Enno Ebels en Nils van Duivendijk. Martin Garner heeft hier ook wat over geschreven op zijn website http://birdingfrontiers.com/2010/09/07/white-spotted-bluethroat/

Ter aanvulling meer foto's van de roodgesterde Blauwborst van Vlaardingen. Ben benieuwd wat ervan gedacht wordt - groeten Karel
http://waarneming.nl/waarneming/view/55011621

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

jonas D

Dit lijkt mij een mooie roodster
Groeten,
Jonas

GijsB

Citaat van: jonas D op juni 10, 2011, 17:36:30 PM
Dit lijkt mij een mooie roodster
Waarom? Echt heel overtuigend vind ik hem niet, witte rand langs een oranje vlek ipv een volledig rode vlek.
Gijs

jonas D

Valt zoveel rood dan nog in de variatie van gewone blauwborst?
Groeten,
Jonas

Jarinka

Citaat van: jonas D op juni 10, 2011, 17:39:55 PM
Valt zoveel rood dan nog in de variatie van gewone blauwborst?
Nee, maar er zijn meer ondersoorten dan alleen L. s. svevica (Roodsterblauwborst) en L. s. cyanecula (Witsterblauwborst, de 'onze' dus). Zie bijvoorbeeld pagina 3 van dit onderzoek. L. s. volgae (3e van rechts) lijkt er erg op, die heeft ook zo'n oranje borst. Of je op basis van dat ene exemplaar kunt zeggen dat elke volgae die kleur heeft, is een tweede...
Verderop in dat artikel staat: "while L. s. volgae is thought to be a hybrid subspecies (Cramp 1988), representing a mix of L. s. svecica and L. s. cyanecula genomes."
L. s. volgae is dus waarschijnlijk een hybride van Wit- en Roodsterblauwborst.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: Jarinka op juni 10, 2011, 17:48:54 PM
Citaat van: jonas D op juni 10, 2011, 17:39:55 PM
Valt zoveel rood dan nog in de variatie van gewone blauwborst?
Nee, maar er zijn meer ondersoorten dan alleen L. s. svevica (Roodsterblauwborst) en L. s. cyanecula (Witsterblauwborst, de 'onze' dus). Zie bijvoorbeeld pagina 3 van dit onderzoek. L. s. volgae (3e van rechts) lijkt er erg op, die heeft ook zo'n oranje borst. Of je op basis van dat ene exemplaar kunt zeggen dat elke volgae die kleur heeft, is een tweede...
Verderop in dat artikel staat: "while L. s. volgae is thought to be a hybrid subspecies (Cramp 1988), representing a mix of L. s. svecica and L. s. cyanecula genomes."
L. s. volgae is dus waarschijnlijk een hybride van Wit- en Roodsterblauwborst.

Wel degelijk past oranje (het is niet rood op de foto) in de variatie van cyanecula..... ('gewone' Blauwborst is nogal subjectief: immers is Roodster de nominaat svecica, zeer veel talrijker dan cyanecula of andere Europese ssp. en dus eigenlijk de 'gewone'.........). zie de opmerking van Michel (HJDT) en de tekst im de nieuwe druk van de Kenmerkengids: "Some individuals (van cyanecula) with variable amount of orange-tipped feathers in white spot."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bas vd Burg

Citaat van: frankneijts op juni 10, 2011, 18:17:52 PM
Citaat van: Jarinka op juni 10, 2011, 17:48:54 PM
Citaat van: jonas D op juni 10, 2011, 17:39:55 PM
Valt zoveel rood dan nog in de variatie van gewone blauwborst?
Nee, maar er zijn meer ondersoorten dan alleen L. s. svevica (Roodsterblauwborst) en L. s. cyanecula (Witsterblauwborst, de 'onze' dus). Zie bijvoorbeeld pagina 3 van dit onderzoek. L. s. volgae (3e van rechts) lijkt er erg op, die heeft ook zo'n oranje borst. Of je op basis van dat ene exemplaar kunt zeggen dat elke volgae die kleur heeft, is een tweede...
Verderop in dat artikel staat: "while L. s. volgae is thought to be a hybrid subspecies (Cramp 1988), representing a mix of L. s. svecica and L. s. cyanecula genomes."
L. s. volgae is dus waarschijnlijk een hybride van Wit- en Roodsterblauwborst.

Wel degelijk past oranje (het is niet rood op de foto) in de variatie van cyanecula..... ('gewone' Blauwborst is nogal subjectief: immers is Roodster de nominaat svecica, zeer veel talrijker dan cyanecula of andere Europese ssp. en dus eigenlijk de 'gewone'.........). zie de opmerking van Michel (HJDT) en de tekst im de nieuwe druk van de Kenmerkengids: "Some individuals (van cyanecula) with variable amount of orange-tipped feathers in white spot."

Wat dat betreft kan ik het alleen maar eens zijn met Frank en Michel. Mijns inziens lijkt het hier te gaan om een "orange-spotted"-Blauwborst en niet om een "echte" Roodsterblauwborst, zoals bijv de vogel van de maasvlakte 16-19 mei 2008, zie voor wat foto's van die vogel http://waarneming.nl/waarneming/view/4328508 (het rood is toch een stukje roder dan de vogel van Vlaardingen!)

Een andere klassieke Roodster lijkt me de vogel die recentelijk is gevangen in het Noord-Hollands Duinreservaat: http://waarneming.nl/waarneming/view/54690780?_popup=1

Een vogel, vergelijkbaar met die Vlaardingen, is bijv de vogel van Texel april 2010 http://waarneming.nl/waarneming/view/47225049?_popup=1
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jonas D

Ok ik wist niet dat de borst echt rood moest zijn de plaatjes van Bas maken echter veel duidelijk.
Dus jullie denken aan een hybride of een andere europese ondersoort.
Nu zie ik ook dat de borst oranje is en voor een echte roodster echt rood moet zijn.
Heb ik weer iets bijgeleerd. :duim:
Groeten,
Jonas

Lonnie Bregman

Citaat van: jonas D op juni 10, 2011, 19:22:06 PM
Dus jullie denken aan een hybride of een andere europese ondersoort.

Als je goed leest denken ze aan de "gewone" Blauwborst ondersoort cyanecula.
Groeten, Lonnie Bregman

Bas vd Burg

Het probleem is dat het niet goed bekend is wat die "oranjester"-blauwborsten nu exact voor beesten zijn:
- zijn het "extreme" witsterblauwborsten?
- zijn het exemplaren van de oostelijke ondersoorten pallidogularis of volgae (waarbij volgae mogelijk een hybride is tussen pallidogularis x cyanecule)?
- zijn het hybriden svecia x cyanecula (roodster x witster)?
- of toch vrouwtjes roodsterblauwborst die sterk lijken op mannetjes roodsterblauwborst?
- of zelfs een combi van bovenstaande?
(bovenstaande opsomming vrij vertaald uit het artikel uit Birding World)

Uit het artikel blijkt dat er nog wel wat onderzoek is te doen naar Blauwborst.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: HPM op maart 12, 2011, 21:43:16 PM
Citaat van: frankw op maart 12, 2011, 20:13:26 PM
Oehoe verhalen afsplitsen misschien?

Lijkt me een prima idee.

"Op een lantaarnpaal bij de golflinks van Valkenburg bij de rotonde Katwijkseweg
zat vanochtend om half elf een Oehoe te dutten."

Frederik Hoogerhoud in waarnemingenrubriek van Haagse Vogelbescherming.


Herman van der Meer

ruud_altenburg

Vandaag geen spoor meer van de gisteren bij Amsterdam CS verblijvende geringde 2kj Baltische Mantelmeeuw. Had zeker toch nog de trein naar Helsinki gehaald.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Edwin Russer

Citaat van: Albert de Jong op mei 07, 2011, 23:40:01 PM
Citaat van: Yeronimo op mei 07, 2011, 21:37:36 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/54294003
Schokkend...Ik ben benieuwd hoe deze mensen hebben gereageerd die het gezien hebben. Mogen honden daar wel los lopen bijvoorbeeld?

Ik kon wel lachen om hoe het werd gemeld: '........ Zojuist doodgebeten door een hond die aan kwam redden!!!'

De eigenaresse van de hond heeft zich inmiddels ook gemeld.

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5002&page=zoek
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

ArjenDrost †

Ze heeft het vogelaarsjargon in ieder geval verrijkt met de term "zeldzaam verzwakt vogeltje" :-D