Hoofdmenu

Pimpelmezen

Gestart door Heimen, mei 22, 2011, 10:17:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

Heimen

Bij ons zat een nest pimpelmezen waarvan er gisteren minstens 3 zijn uitgevlogen.
De ouders waren een tijdje niet meer te zien maar later en ook vandaag zijn ze de rest die nog in het nest zijn weer aan het voeren.
Wat ik me afvroeg is of de jongen nadat ze zijn uitgevlogen direct zelfstandig zijn of zijn de ouden tegelijk zowel met de uitgevlogen jongen als die in het nest bezig.
Een aantal foto's van het uitvliegen

Evert meijer

Ze woorden eerst nog een tijdje gevoerd, dus dan is het voor de ouders wat drukker (en in het nest en erbuiten). Later als ze wat beter kunnen vliegen gaan ze met heel de club door de bomen en vliegen de jongen de ouders achterna om te bedelen. Zo leren ze langzamerhand zelfstandig worden. Dit is volgens mij met bijna/alle vogels ongeveer zo. Ze zijn niet zomaar zelfstandig!!
Evert Meijer, 16 jaar

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Evert meijer op juni 08, 2011, 20:46:22 PM
Dit is volgens mij met bijna/alle vogels ongeveer zo. Ze zijn niet zomaar zelfstandig!!

Er zijn volgens mij inderdaad (buitenlandse) uitzonderingen. Eentje die ik er zo al weet is de Kiwi -> na uitkomen uit het ei is het jong (qua voedselzoeken) al volledig zelfstandig. (het ei is dan ook in verhouding tot de kip onwaarschijnlijk groot, tot wel 1/4 van het eigen lichaamsgewicht... :rolleye:)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/