Maandopdracht foto mei: Fotografeer een vogel in of bij het water

Gestart door Vincent Hart, mei 20, 2011, 10:29:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

jonas D

Groeten,
Jonas

Vincent Hart

Nee, deze maand niet  :rolleye:

Stijn kennend doet hij het zodra hij er tijd voor heeft  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Foto's staan online, en u moogt stemmen!

ps Omdat er wat gesteggel over was deze maand, en we tegenwoordig strijden voor echte prijzen: Vanaf volgende maand is de deadline, de deadline. Foto's die we na de deadline ontvangen doen dus niet mee! Stijn en ik gaan waar mogelijk nog beter ons best doen zo snel mogelijk na het verstrijken van de deadline de foto's online, en de poll actief te hebben  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Mooi zo, lekker veel foto's deze maand!

Ik twijfelde even tussen de Kemphaan en de Bosruiter, maar heb toch voor de laatste (dus Bosruiter) gekozen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Er is al redelijk wat gestemd, maar dat kan nog meer natuurlijk. Maak het lekker spannend  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Door iets Technisch Onbegrijpelijks is er een foto tot nu toe niet op de site verschenen  :(

Het gaat om de meerkoet (foto 11).  Nette foto!

Vriendelijk verzoek dus aan eenieder die al gestemd heeft, nog even te kijken of ze het wel zeker weten  ;)

Uiteraard oprechte excuses aan de gedupeerde fotograaf.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Het is weer moeilijk kiezen. Ik heb op de drinkende ekster gestemd, omdat die er leuk opstaat en het past bij het droge weer.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Ik op de Wilde Eend -> omdat die er qua beeld uitspringt. Vanuit niet alledaagse hoek gefotografeerd, mooie kleuren, prettig sfeertje. Gewoon een gezellige foto.  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Und zie winner is ... de Bosruiter van Lars.

Van Harte, Lars! Als straf omdat je regelmatig wint, zul je alweer een nieuwe opdracht moeten verzinnen. Deze keer voor juli  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op juni 06, 2011, 06:02:02 AM
Und zie winner is ... de Bosruiter van Lars.

Van Harte, Lars! Als straf omdat je regelmatig wint, zul je alweer een nieuwe opdracht moeten verzinnen. Deze keer voor juli  ;)
Bedankt! En ook bedankt aan alle 9 mensen die op mijn foto gestemd hebben!

Voor de nieuwe opdracht, mag ik dat hier plaatsen?
Juli is DE zomermaand, dus de opdracht is: fotografeer een zomervogel. Dus geen standvogels en wintergasten.

Jarinka

Gefeliciteerd, Lars ;)

Hoe doen we dat met de vakanties? Ik bof dat ik eind juli terugkom, dus op tijd een foto kan insturen. Maar er zullen ook een hoop mensen zijn die dan net te laat thuis komen. Is het misschien een idee om deze opdracht voor juli en augustus te doen, zodat iedereen genoeg tijd heeft om het in te sturen? Is dan wel jammer voor de winnaar van juni, want die kan dan niets voor augustus kiezen.
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: Jarinka op juni 06, 2011, 10:25:02 AM
Gefeliciteerd, Lars ;)
Is dan wel jammer voor de winnaar van juni, want die kan dan niets voor augustus kiezen.
Die kiest dan de opdracht voor september ;)
Dat betekent wel dat we maar 10 maandopdrachten hebben... Misschien eersr rondvragen of iemand dit probleem heeft?

Jarinka

Citaat van: firecrest op juni 06, 2011, 10:34:52 AMDie kiest dan de opdracht voor september ;)
Oh ja, dat komt uiteindelijk goed uit:

Mei -> Juli/Augustus
Juni -> September
Juli/Augustus -> Oktober
September -> November
Oktober ->   December
Groeten, Jarinka Heijink

jonas D

Voor de opdracht van juni zullen jullie moeten wachten op mijn foto als ik er nog een kan maken want ik ga beginnen met examens en dat is niet evident om te combineren met vogelen. Maar ik zal mijn best ervoor doen.
Groeten,
Jonas

Stijn E.

De ranglijst staat inmiddels op de site! http://defrisseblik.weebly.com/mei.html

De verdiende punten deze maand zijn als volgt:
------------------------------------------------------------------
Lars - 5pt
Stefan - 3pt
Maarten S. - 2pt

Theo,  Jarinka, Robert, Jeroen, Gijs, Jan, Kevin, Jonas - 1pt
------------------------------------------------------------------

Deze punten verschijnen ook spoedig in de tabel op de site!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

GijsB

Gefeliciteerd Lars Stefan en Maarten  :duim:

Toch jammer dat Januari niet mee doet (waarom eigenlijk niet, reden heb ik volgens mij gemist) :rolleye:
Gijs

Stijn E.

Citaat van: dralion13 op juni 06, 2011, 20:01:18 PM
Gefeliciteerd Lars Stefan en Maarten  :duim:

Toch jammer dat Januari niet mee doet (waarom eigenlijk niet, reden heb ik volgens mij gemist) :rolleye:

Heel makkelijk; we hebben de Jaaropdracht pas in februari geïntroduceerd ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Theovanv

Gefeliciteerd Lars! Het wordt wel eenzaam aan de top zo voor je ;)

Ik vond het weer lastig te kiezen welke foto ik in zou sturen, het stemgedrag is best onvoorspelbaar en daardoor wel weer leuk ;) Als ik denk dat ik niet zo'n geweldige foto heb win ik en dan denk ik dat ik wel een leuke foto heb en dan krijg ik maar 1 stem, haha :lol: Nou, nu maar weer aan de volgende maandopdracht werken en kijken of we het nog een beetje spannend kunnen maken in de ranglijst ;)
Theo van Veenendaal

GijsB

Ik heb trouwens op Lars gestemd
Mijn stem ging niet jaar jou Theo omdat ik de kleuren wat onnatuurlijk vond overkomen, een te hoog contrast (in sommige gevallen mooi, maar bij natuurfoto's heb ik lieve wat zachtere kleuren)
Gijs

firecrest

Citaat van: Theovanv op juni 06, 2011, 20:23:23 PM
Gefeliciteerd Lars! Het wordt wel eenzaam aan de top zo voor je ;)

Ik vond het weer lastig te kiezen welke foto ik in zou sturen, het stemgedrag is best onvoorspelbaar en daardoor wel weer leuk ;) Als ik denk dat ik niet zo'n geweldige foto heb win ik en dan denk ik dat ik wel een leuke foto heb en dan krijg ik maar 1 stem, haha :lol: Nou, nu maar weer aan de volgende maandopdracht werken en kijken of we het nog een beetje spannend kunnen maken in de ranglijst ;)
Jij had ook een mooie foto! Mooi laag standpunt mooi scherp en goede compositie. Wel wat veel contrast en de foto komt wat donker over.

Vorige maand was het nog spannend, maar nu heb ik inderdaad een lekkere voorsprong. Maar nog een hoop maanden te gaan, dus jullie hebben nog kans ;)

Theovanv

Citaat van: dralion13 op juni 06, 2011, 20:39:23 PM
Ik heb trouwens op Lars gestemd
Mijn stem ging niet jaar jou Theo omdat ik de kleuren wat onnatuurlijk vond overkomen, een te hoog contrast (in sommige gevallen mooi, maar bij natuurfoto's heb ik lieve wat zachtere kleuren)
Ok, bedankt voor je reactie. Het contrast was zo hoog doordat het midden op een zonnige dag is, heb het zelfs nog erg teruggeschroeft ;) Ik kan me voorstellen dat de kleur onnatuurlijk lijkt, het was alleen echt felgroen door de spiegeling van frisgroene bladeren en de felle zon. Ik had die kleur en contrast mss nog verder terug moeten schroeven :)

Ik vond zelf de foto van de Ekster het mooist van deze maand, die is niet zo alledaags! De Bosruiter is ook een schitterende vogel, maar ik vind het zand op de achtergrond niet zo mooi en de redelijk sterke crop (en dus lage resolutie) wat ik ook wel bij sommige andere foto's zie vind ik storend, maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk, iedereen let weer op andere dingen en dat is ook zo leuk ;) Het is altijd weer leuk om te zien wat anderen met de maandopdracht hebben gedaan :)

@Lars: Dank je, knap dat je al zoveel punten hebt gehaald! Idd nog veel maanden te gaan, maar toch een fijne marge, 2x zoveel als de gedeelde nummers 2, chapeau :duim:
Theo van Veenendaal

stefanhageman

Citaat van: MarKoHu op juni 04, 2011, 20:48:05 PM
Het is weer moeilijk kiezen. Ik heb op de drinkende ekster gestemd, omdat die er leuk opstaat en het past bij het droge weer.


Het leuke is dat die ekster niet aan het drinken is maar het door de zon hard geworden brood aan het onderdompelen is om het zo alsnog zonder problemen naar binnen te kunnen werken.


Stefan Hageman


Theovanv

Citaat van: stefanhageman op juni 06, 2011, 20:49:03 PM
Citaat van: MarKoHu op juni 04, 2011, 20:48:05 PM
Het is weer moeilijk kiezen. Ik heb op de drinkende ekster gestemd, omdat die er leuk opstaat en het past bij het droge weer.


Het leuke is dat die ekster niet aan het drinken is maar het door de zon hard geworden brood aan het onderdompelen is om het zo alsnog zonder problemen naar binnen te kunnen werken.
Slimme beesten zijn het toch! :lol:
Theo van Veenendaal

firecrest

Citaat van: Theovanv op juni 06, 2011, 20:46:34 PM
Citaat van: dralion13 op juni 06, 2011, 20:39:23 PM
Ik heb trouwens op Lars gestemd
Mijn stem ging niet jaar jou Theo omdat ik de kleuren wat onnatuurlijk vond overkomen, een te hoog contrast (in sommige gevallen mooi, maar bij natuurfoto's heb ik lieve wat zachtere kleuren)
De Bosruiter is ook een schitterende vogel, maar ik vind het zand op de achtergrond niet zo mooi
Ik zal de volgende keer wat mooier zand neerleggen  ;D
Die crop viel trouwens wel mee, maar met het verkleinen van de foto is ie wat in elkaar gepropt.

Overigens deden er weer veel foto's mee en ook weer van hoge kwaliteit! Moeilijk stemmen dus. Ik had op de Kuifeend gestemd trouwens. Vooral vanwege de belichting: volle zon en een zwart/witte vogel. En toch nog goed belicht, al is de flank misschien een tikje overbelicht.
Die Ekster was inderdaad ook erg mooi! Is die gemaakt met spiegelreflex of compact?

stefanhageman

Die is gemaakt met een spiegelreflex. Overigens nog gefeliciteerd Lars.
Stefan Hageman


Jarinka

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 06, 2011, 18:33:55 PMDeze punten verschijnen ook spoedig in de tabel op de site!
Is inmiddels gepiept, en ook de grafiek is geüpdate ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

Citaat van: stefanhageman op juni 06, 2011, 20:49:03 PM
Citaat van: MarKoHu op juni 04, 2011, 20:48:05 PM
Het is weer moeilijk kiezen. Ik heb op de drinkende ekster gestemd, omdat die er leuk opstaat en het past bij het droge weer.


Het leuke is dat die ekster niet aan het drinken is maar het door de zon hard geworden brood aan het onderdompelen is om het zo alsnog zonder problemen naar binnen te kunnen werken.
Wat leuk, dat heb ik de eksters ook zien doen! Inderdaad slimme vogels, die eksters. Dus geen drinkende, maar soppende ekster.
En felicitaties voor de winnaars!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Theovanv

Citaat van: firecrest op juni 06, 2011, 20:54:36 PM
Citaat van: Theovanv op juni 06, 2011, 20:46:34 PM
Citaat van: dralion13 op juni 06, 2011, 20:39:23 PM
Ik heb trouwens op Lars gestemd
Mijn stem ging niet jaar jou Theo omdat ik de kleuren wat onnatuurlijk vond overkomen, een te hoog contrast (in sommige gevallen mooi, maar bij natuurfoto's heb ik lieve wat zachtere kleuren)
De Bosruiter is ook een schitterende vogel, maar ik vind het zand op de achtergrond niet zo mooi
Ik zal de volgende keer wat mooier zand neerleggen  ;D
Die crop viel trouwens wel mee, maar met het verkleinen van de foto is ie wat in elkaar gepropt.
Haha, je hebt het idd vaak niet voor het uitkiezen, maar een lager standpunt of alleen water in de achtergrond is dan misschien een overweging. Wat is niet zo'n sterke crop? Want ik heb zelf ook vaak dat de vogel niet beeldvullend genoeg is en dan snijd ik flink wat van de zijkanten weg, maar dan hou je toch een lage resolutie over (ook al heb ik een 7D met ontzettend veel megapixels, dat maakt niet uit) en dat zie je (ik in ieder geval ;)) wel terug in de foto, ik kan het niet precies uitleggen, maar je ziet meteen welke foto sterk gecropt is of niet. Dat is natuurlijk ook vaak lastig omdat het zo moeilijk is dichtbij te komen, dus ik loop er ook vaak tegen aan, maar ik ben dan eigenlijk toch nooit echt tevreden met dat soort foto's. Heb ook wel eens zulke foto's van een Velduil hier geplaatst. Daar was hetzelfde mee aan de hand, niet dichtbij genoeg. Ik vond het dan ook geen mooie foto's en dat zei ik ook en de meeste mensen snapte niet dat ik zo kritisch kon zijn op die foto's, haha. Maar als ik die foto's op een fotoforum zouden zetten zouden ze die zelfkritiek wel beamen ;) Het is maar net waar je belang aan hecht misschien ;) Anderen kijken misschien minder naar de technische/optische kwaliteit, maar meer naar de houding, het gedrag, de compositie, de soort, de omgeving of wat dan ook.
Theo van Veenendaal