Bladvlo en luis

Gestart door mennovandenbos, mei 29, 2011, 22:47:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

Goedendag,

Weet iemand wat dit voor cicade is? http://waarneming.nl/waarneming/view/54766928

En is het volgende beestje een wants (nimf) of een luis? http://waarneming.nl/waarneming/view/54727596

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Menno van den Bos

harry60

De 2e is inderdaad een luis, wel een mooie, misschien kan jacomijn daar iets meer over vertellen.
Zou het bericht onderwerp even veranderen in o.a cicade en luis.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Goedemorgen Menno,

Je 'Cicade onbekend' is geen cicade maar een bladvlo (Psyllidae).

Hij lijkt op Psyllopsis fraxini. Zie British bugs:  http://www.britishbugs.org.uk/homoptera/Psylloidea/Psyllopsis_fraxini.html
Op foto is hij blijkbaar niet te onderscheiden van P. distinquenda, dus ik zou hem wel op onzeker zetten.
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Ik had even snel gekeken en inderdaad je hebt gelijk.
Dus het is een Bladvlo en luis.
Zal volgende keer beter opletten.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

mennovandenbos

Allebei bedankt.
De Psyllopsis distinguenda staat niet in de soortenlijst, dus ik maar er toch maar de gewone essenbladvlo van.

Wat heeft de natuur toch weer een mooie schepsels gebrouwen.

grt,

Menno

Henk Soepenberg

Citaat van: mennovandenbos op mei 30, 2011, 10:10:56 AM
De Psyllopsis distinguenda staat niet in de soortenlijst, dus ik maar er toch maar de gewone essenbladvlo van.

Okay. De soort is trouwens wel bekend uit de buurlanden, maar kennelijk dus in Nederland nog niet aangetroffen.
Vriendelijke groeten,
Henk

spinnenvrouw

De luis is een Iziphya spec. Ze leven op Carex en Juncus. De waardplant kan helpen om het beestje op soort te brengen.
Dat het een bladluis is kun je zien aan de siphonen, in deze groep heel kort, in de zwarte dwarsband op het achterlijf.
Jacomijn Prinsen

mennovandenbos

#7
Ok, dank voor de uitleg, ik pas hem aan.

Volgens het soortenregister is er maar 1 iziphya, I. bufo.

Die maak ik er dan maar van.


grt,

Menno

harry60

Het is te hopen dat soortenlijst compleet is van waarneming ???
Op nederlandssoorten register staan er al 2 de I. nevsky


Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

mennovandenbos

Maar daar had ik juist gekeken. Er is 1 species, I. bufo.

I Nevski staat bij het Genus, waarschijnlijk de ontdekker daarvan.

grt,

Menno

spinnenvrouw

In 'Iziphya Nevsky' staat Nevsky voor de auteur.
Volgens Heie 1982, Fauna Ent Scand (11) pagina 106  komt  Iziphya leegei  ook voor in NL.  Van bladluizen is de verspreiding maar matig bekend, dat een soort ergens niet gevonden is wil niet zeggen dat hij er niet zit. Ik verwacht zeker meer Izyphia in NL.  Het opvallende kleurpatroon is helaas niet uniek voor I. bufo, voor een zekere determinatie moet je van een volwassen beest een preparaat maken en o.a. de vorm van de haren bekijken. De waardplant helpt soms ook, maar daar heeft Menno kennelijk geen info over. Vandaar dat ik het houd op Iziphya spec. 
Als je in het het Soortenregister niet vindt wat je zoekt kun je ook kijken op  faunaeur.org
Jacomijn Prinsen

mennovandenbos

#11
Dank, ik wil hem wel op spec zetten, maar die optie is er niet. Ik maar er wel een onzekere van.
Het beestje zat wel in een essenbos, maar ik begreep dat andere I. soorten ook op es zitten.

grt,

Menno