Hoofdmenu

Tuinbroedvogels

Gestart door Robert V.T, mei 15, 2011, 20:15:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mimino

Heb ik toch nog net op tijd m'n profiel veranderd. :P
Gelukkig maar !

Deze twee soorten hebben we ook geregeld in de tuin, helaas niet broedend.
De roodmussen fourageren vaak bij ons, maar broeden ergens anders.
De appelvink broedt bij de buren... :'(

Peter


Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

firecrest

Gave foto van die Roodmus!!!

Ik heb ook broedvogels in de tuin.  Grasmus, Bosriet, Koolmees, Wilde Eend, Knobbelzwaan en Meerkoet. Ook vorig jaar een Boomvalk. Ook heb ik meerdere nesten van Kauwen boven mijn kamer op zolder. Heerlijk als die zondagochtend om half 6 ruzie maken...
We hebben ook een Bosuilenkast opgehangen. Wel jonge Bosuilen in de bomen, maar niet uit onze kast... We hebben ook wat huiszwaluw nestplaatsen, maar die moeten nog een keer opgehangen worden...

Mimino

"Wilde Eend, Knobbelzwaan en Meerkoet"

Zo, dan heb je een behoorlijke vijver, of ligt je tuin aan een sloot of zo ?

Klinkt als een behoorlijke beestenbende...

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

firecrest

Ik heb wel een vijvertje, maar het broed allemaal in de sloot inderdaad. De vijver is meer voor libellen.

Bart van Hoogstraten

Lijkt erop dat mijn mezenkastje weer bezet is. Vorige broedsel is een kleine 3 weken geleden uitgevlogen en nu zie ik dat er regelmatig weer Koolmeesjes in en uit vliegen. Voor het eerst dat ik dat waarneem (het oude nest zit er dus nog in). Is dat bij jullie bekend? (dacht altijd dat ze maar 1 x broeden op een nest en dat je dan het oude nest eruit moet halen voor een volgend broedsel). Of zouden ze een nieuw nest maken bovenop het oude? Of zou het hetzelfde koppeltje zijn wat het oude nest opknapt? Ik heb een kijkglaasje van opzij maar dat durf ik niet te openen uit angst voor verstoring.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jonas D

Bij mij is het mezenbroedsel mislukt :( Mijn moeder had ma/pa dood gevonden en daardoor is het dus waarschijnlijk mislukt er zaten 6 eitjes in, die heb ik eruit gehaald. Toen was er terug even hoop toen ik ze weer vaak in en uit zag vliegen maar de laatste tijd geen kick meer. Nestkastje opengemaakt en uiteindelijk zat er nog 1 eitje in. Volgend jaar maar beter zeker? Vandaag wel nog 3 lege (merel) nesten gevonden en in de tuin merelei schalen zien liggen.
Groeten,
Jonas

Klaas v d Meer

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 28, 2011, 20:02:24 PM
Lijkt erop dat mijn mezenkastje weer bezet is. Vorige broedsel is een kleine 3 weken geleden uitgevlogen en nu zie ik dat er regelmatig weer Koolmeesjes in en uit vliegen. Voor het eerst dat ik dat waarneem (het oude nest zit er dus nog in). Is dat bij jullie bekend? (dacht altijd dat ze maar 1 x broeden op een nest en dat je dan het oude nest eruit moet halen voor een volgend broedsel). Of zouden ze een nieuw nest maken bovenop het oude? Of zou het hetzelfde koppeltje zijn wat het oude nest opknapt? Ik heb een kijkglaasje van opzij maar dat durf ik niet te openen uit angst voor verstoring.
Hoi Bart.
Bij onze jeugd vogelwacht altijd aan het einde van het jaar schoongemaakt.
Soms wel 3x maal een legsel in het zelfde hokje.
Elke zaterdag met ladder een 10kids bij 80 hokjes langs.
De ene keer 40 en de volgende week week de andere 40 hokjes.
Ging en gaat prima.
Groeten van Klaas.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Klaas v d Meer op mei 28, 2011, 21:30:09 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 28, 2011, 20:02:24 PM
Lijkt erop dat mijn mezenkastje weer bezet is. Vorige broedsel is een kleine 3 weken geleden uitgevlogen en nu zie ik dat er regelmatig weer Koolmeesjes in en uit vliegen. Voor het eerst dat ik dat waarneem (het oude nest zit er dus nog in). Is dat bij jullie bekend? (dacht altijd dat ze maar 1 x broeden op een nest en dat je dan het oude nest eruit moet halen voor een volgend broedsel). Of zouden ze een nieuw nest maken bovenop het oude? Of zou het hetzelfde koppeltje zijn wat het oude nest opknapt? Ik heb een kijkglaasje van opzij maar dat durf ik niet te openen uit angst voor verstoring.
Hoi Bart.
Bij onze jeugd vogelwacht altijd aan het einde van het jaar schoongemaakt.
Soms wel 3x maal een legsel in het zelfde hokje.
Elke zaterdag met ladder een 10kids bij 80 hokjes langs.
De ene keer 40 en de volgende week week de andere 40 hokjes.
Ging en gaat prima.

Hoi Klaas,

Dus ze broeden zonder problemen wel 3x achter mekaar op een niet leeggehaald kastje? En zijn dat dan altijd dezelfde koppeltjes of maakt ze dat niets uit? En bouwen ze dan een nieuw nest boven op het oude of herstellen ze het oude nest?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Koppels, als ze al partnertrouw zijn, hoeven zeker niet in dezelfde kast te broeden. Maak je een kast niet schoon dan is ie na 5 jaar te vol om te broeden. Ze bouwen dus gewoon door, net als in natuurlijke holten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Okay! Weer wat geleerd (het gehele jaar eigenlijk met rust laten en dan in de winter even opruimen dus...).

Thanks!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Ik haal alles na uitvliegen eruit en gooi dit weer in de tuin. Kunnen de haren/veren etc. weer gebruikt worden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas v d Meer

Hoi Bart.
Zelfde paartje is moeilijk te zegen .
Kastje werd /wordt altijd aan einde seizoen schoongemaakt
meestal in de herfst.Soms nieuw nest op bestaande ,maar ook zo weer op nest
wat er al in zat.Bij schoonmaak soms nog onderin eitjes van vorige legsel.
Ook wel jonge dode vogeltjes.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 28, 2011, 21:46:21 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op mei 28, 2011, 21:30:09 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 28, 2011, 20:02:24 PM
Lijkt erop dat mijn mezenkastje weer bezet is. Vorige broedsel is een kleine 3 weken geleden uitgevlogen en nu zie ik dat er regelmatig weer Koolmeesjes in en uit vliegen. Voor het eerst dat ik dat waarneem (het oude nest zit er dus nog in). Is dat bij jullie bekend? (dacht altijd dat ze maar 1 x broeden op een nest en dat je dan het oude nest eruit moet halen voor een volgend broedsel). Of zouden ze een nieuw nest maken bovenop het oude? Of zou het hetzelfde koppeltje zijn wat het oude nest opknapt? Ik heb een kijkglaasje van opzij maar dat durf ik niet te openen uit angst voor verstoring.
Hoi Bart.
Bij onze jeugd vogelwacht altijd aan het einde van het jaar schoongemaakt.
Soms wel 3x maal een legsel in het zelfde hokje.
Elke zaterdag met ladder een 10kids bij 80 hokjes langs.
De ene keer 40 en de volgende week week de andere 40 hokjes.
Ging en gaat prima.

Hoi Klaas,

Dus ze broeden zonder problemen wel 3x achter mekaar op een niet leeggehaald kastje? En zijn dat dan altijd dezelfde koppeltjes of maakt ze dat niets uit? En bouwen ze dan een nieuw nest boven op het oude of herstellen ze het oude nest?
Groeten van Klaas.

Suzie

De jonge waterhoentjes zijn vandaag of gisteren uitgekomen! Ik heb ze eens een tijd zitten bekijken, wat zijn het toch geweldig leuke beestjes! :lol:
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

willemxd

Citaat van: Mimino op mei 26, 2011, 11:28:17 AM
Heb ik toch nog net op tijd m'n profiel veranderd. :P
Gelukkig maar !

Deze twee soorten hebben we ook geregeld in de tuin, helaas niet broedend.
De roodmussen fourageren vaak bij ons, maar broeden ergens anders.
De appelvink broedt bij de buren... :'(

Peter


cool een roodmus in de tuin en ook nog in de buurt broedend de belgen zijn jaloers :P

Mimino

Waarom zijn uitgerekend de Belgen jaloers...?

Helaas is onze tuin wel groot ( 600 m2 ) maar veel te netjes en opgeruimd voor de meeste vogels.
Gelukkig hebben wij veel slordige buren met veel struikgewas en daar broeden dan ook veel vogels.
En komen dan ook in onze tuin om eten te zoeken.
De kramsvogels zaten achter ons huisje, waar wij onze coniferenhoek hebben.
Daar komen wij sowieso niet zo vaak en tijdens het broeden vrijwel helemaal niet, om de vogels niet te verstoren.
Nu zijn ze inmiddels uitgevlogen en hebben we die hoek ook eindelijk een beetje onkruidvrij kunnen maken.
Dat was hoog tijd...
Bovendien kan er volgens de boeken best nog wel een tweede broedsel komen.

Ook heeft in het huis van de buren ( een oude man die zelden kwam ) een grote groep vleermuizen gewoond.
We hebben twee jaar geleden zo'n 70 stuks geteld, die elke avond precies om half tien een voor een vanonder het dak uitvlogen.
Wat er met die kolonie is gebeurd weet ik niet, maar de laatste twee jaar hebben we ze niet meer gezien.
Helaas weet ik ook niet welke soort het was.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Wouter van der Ham

Bij de vriend van me moeder zitten wat meer vogels. Hij heeft ook een groot huis en een stuk weiland en erg veel bomen en planten. Er broed nu een Zanglijster, Boerenzwaluw, merel en Turkse tortel. Misschien ook nog wel heggenmus of winterkoning want er zijn daar genoeg plekken voor. Afgelopen jaar heeft er nog een sperwer en een waterhoen gebroed.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

willemxd

Citaat van: Mimino op juni 05, 2011, 13:25:35 PM
Waarom zijn uitgerekend de Belgen jaloers...?

daar staat de roodmus toch als zeer zeldzaam beschreven :duim:

Suzie

Inderdaad, maar als je in z'n handtekening kijkt zie je dat Peter in Moskou woont, niet in nederland.. ;)
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Wouter van der Ham

Citaat van: wouteren3 op juni 05, 2011, 14:18:43 PM
Bij de vriend van me moeder zitten wat meer vogels. Hij heeft ook een groot huis en een stuk weiland en erg veel bomen en planten. Er broed nu een Zanglijster, Boerenzwaluw, merel en Turkse tortel. Misschien ook nog wel heggenmus of winterkoning want er zijn daar genoeg plekken voor. Afgelopen jaar heeft er nog een sperwer en een waterhoen gebroed.

Vandaag ook nog een broedgeval van heggenmus ondekt, En een jonge Huismus en jonge Winterkoning gezien.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Michiel en Milka

En deze is inmiddels uitgevlogen.
Groet, Michiel

Suzie

Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Certhia

Heb zowel kauw als gierzwaluw onder mn dakpannen broedend.
Leuk om gierzwaluw "aan de grond te zien" :)


Groet


Marc

gert95

bij ons broedt ook vanalles: huis- en boerenzwaluw, merel, winterkoning, ring- en huismus,houtduif en wilde eend :blink:
groeten Gert,

Danny katerbarg

bij mij broedde er koolmees, winterkoning, merel, tjiftjaf zover ik weet.
bij mijn vakantie huisje broedde er een zwarte roodstaart, middelste bonte specht, ringmus. en hadden we regelmatig een grijskopspecht en misschien dat de europese kanaries ook wel ergens broeden of gebroed hadden. maar ja dat was in Hongarije;)
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

stefanhageman

Zo even dit topic weer omhoog gehaald.


Dit seizoen al één uitgevlogen Turkse tortel in de tuin en verder een, al uitgekomen maar nog niet uitgevlogen, nestje Koolmezen in de nestkast en een nestbouwende Merel in de Klimhortensia.
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Mijn tuin is dit jaar ook weer "gezegend" -> Merelbroedsel met drie eieren, Pimpeltjes in het kastje waar voorgaande jaren Kooltjes in zaten en 'n koppeltje Heggenmussen ergens in de conifeer met de buren (onvindbare locatie en dat laat ik ook maar zo).  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stan.

Koolmees, Pimpelmees, een Boerderijeend en een Wilde Eend broeden in ieder geval in mijn tuin. Van de dertien jongen van de boederijeend zijn er nog maar drie over, de wilde eend is nog aan het broeden. De twee eenden broedden minder dan een meter van elkaar vandaan.
Op nog geen honderd meter van de tuin ook broedende Brandganzen.  :blink:
Groeten,
Stan van Remmerden

Bart van Hoogstraten

Ik zondig even met de regel dat je geen nesten mag fotograferen. Deze foto is gemaakt van betrekkelijk grote afstand en ik wilde het graag toch even laten zien. Fantastische nestlocatie -> droog en warm onder de asbestplaten van onze veranda heeft "Merel" haar nestje bovenop een runderschedel die daar aan de muur hangt gemaakt. De hoorn eronder gebruikt ze als start- en landingsbaan. Fourageren en badderen doet ze rondom en in de vijver en onder het afdak heb ik, uit het weer,  een voederplek geplaatst (onderzetter plantenpot) waar ik af en toe wat wintervoer of broodresten in gooi. Als dat te lang duurt komt ze het "halen" (komt ze voor het serre-raam aan huis posten!). Vandaag heb ik het gazon geverticuteerd en kwam ze gezellig een beetje "meetutten" -> wurmpjes ed eruit pikken op de opengewerkte stukken. Ze is behoorlijk tam inmiddels maar daar zie ik, uit ervaring, weinig gevaar in (na uitvliegen jongen zijn ze meteen weer net zo wild als tevoren). Enfin, allemaal leuk en aardig maar tot minstens half mei zijn we onze veranda kwijt... (maar dat maakt met huidig weer toch niet veel uit...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/