egel in de garage

Gestart door berdine, augustus 22, 2006, 14:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

berdine

Deze week trof ik wat vreemde zaken aan in onze garage, omgevallen lege flessen e.d. Ik hoorde ook enig gescharrel. Vandaag de "troep"onder de wandtafel eens opgeruimd - lege kistjes, opgevouwen vuilniszakken, een paar oude dekens - en toen stuitte ik op een lekker opgerolde slapende egel!! Gauw de vuilniszakken er weer overgelegd en naar binnen om hier mijn vraag te stellen. Wat moet ik doen? Hem buiten zetten (vind ik niet zo leuk)? 's Avonds de garagedeur openlaten, zodat ie vanzelf weer kan vertrekken? Eten geven, zo ja, wat? Hij mag wat mij betreft ook hier blijven wonen (wel duur, want hij doet 's avonds dikwijls de buitenlamp aan, ik neem aan dat hij dat is). Ik ben in elk geval blij verrast en wil nu doen wat het beste is voor hem. Wie geeft mij raad?

cora

Hallo Ik lees net je verhaal over de egel . Mijn buurvrouw is van de egelopvang en weet er alles van ik heb haar net geprobeert te bereiken maar is nog niet gelukt ik probeer het zo nog een keer en dan hoor je van haar.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

berdine

Ha, dank je wel. Intussen heb ik maar alvast een schotel water voor hem klaar gezet.  :D  

Thijs Fijen

Kattevoer/hondevoer lusten ze heel goed. Maar wat er ook gebeurt, geen melk geven. Daar kunnen ze dood van gaan.

Thijs
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Laat het beest gewoon met rust en zorg ervoor dat als het beest naar buiten wil naar buiten kan, Dus laat een deur ofzo open, maar verplaats hem zelf niet, En geef een egel GEEN zuivel!!!!!!!!!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

elsearendse

leuke verrassing als je zo'n vriendje aantreft.goed kijken of de egel geen nest (met jongen) heeft gemaakt in de garage Zo niet, dan egel vanavond weer naar buiten. Hij of zij zoekt vast en zeker een andere plek. Egels zijn nog lang niet in winterslaap en kunnen gewoon naar buiten. Een egel bijvoeren is niet wenselijk. Ze gaan teveel "vreemd"voer eten en er is volop eten te vinden voor ze. 'sNachts komen de meeste kruipende insecten die ze eten te voorschijn en kunnen ze zelf hun buikjes vullen. Een schoteltje water kan geen kwaad en dat kunt u rustig het hele jaar neerzetten voor passerende egels!Hartelijke groet van Else Arendse-Kegge, egelverzorgster van de St. Vogelklas Karel Schot, een egel vleermuis en vogelopvangcentrum in Rotterdam.

berdine

Dank jullie wel voor het antwoord. Dat van die melk dat wist ik wel. Ik zal de deur openlaten en hopen dat hij nog terug komt, wie weet straks om te overwinteren.

elsearendse

bedenk wel dat egel viespeuken zijn! De poep stinkt flink en egels hebben de vervelende gewoonte om ermee te smeren.Je weet waarschijnlijk ook dat ze vaak (veel) vlooien hebben en denk daar niet te eenvoudig over als je bv. ook katten hebt, je kunt ze makkelijk overbrengen. Het zou beter zijn om buiten een onderkomen te maken, bv. een flinke hoeveelheid bladeren laten liggen op een vlonder en de tuin lekker ruig houden. Wedden dat de egel dan liever daar zijn intrek neemt dan in een garage? Een paar dagen geleden kwam er hier in de opvang nog een egel die onder de olie zat, toevallig ook uit een garage.... Daar liggen nog wel eens plasjes olie enz. op de grond, er staan wel eens potten verf op de grond enz. en egels zijn GEK op die geurtjes ervan. Gaan eraan likken, speekselen zich daarna in met veel speeksel dat in overvloed uit de bek komt na het ruiken van deze nieuwe geuren. Natuurlijk is het niet goed als ze aan dergelijke vloeistoffen likken! Dus.... Zorg liever voor een goed onderkomen buiten dan in de garage! Groeten Else Arendse-Kegge

berdine

Nou daar zal ik zeer aan denken. Onze tuin is al ruig, alleen een vlonder heb ik zo een twee drie niet paraat. De potten verf die er staan zijn dicht en oud en olie ligt er gelukkig ook niet, maar even goed, als buiten beter is, dan doen we dat. Zo hoef ik hem ook niet af en toe ongewild op te sluiten. Als het stortregent laat ik liever de deur niet open staan. En aan het gevaar van hem overrijden als je 's nachts thuis komt met de auto hadden we ook al gedacht.
Nogmaals bedankt voor je reactie.