Budgetvriendelijke Swarovski kijkers

Gestart door Norman, mei 04, 2011, 22:27:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

begin Juli introduceert Swarovksi de CL Companion lijn
In drie kleuren; zwart, groen, zandbruin
In 8x30 en 10x30, zien er ergonomisch goed uit.

http://www.swarovskioptik.nl/nl/producten/verrekijkers_cl-companion

Ik heb prijzen gehoord van € 990,00 voor de 8x en € 1.040,00 voor de 10x.

Ik verwacht vanaf juli best wel wat van deze kijkertjes in het veld tegen te komen.


KorHaan

Ha Norman,

Bedankt dat je dit even onder onze aandacht brengt. Zien er goed uit.
Dioptrie-ring op het rechter oculair, geen Swaroclean coating. Wel alle andere Swaro-coatings, dus wel goede lichttransmissie en weinig CA, denk ik.

De specificaties op de Swarovski-site voor de 8x30 zet ik hieronder even op een rijtje, want de beschrijving is weggevallen op de site.

Vergroting:  8x

Objectiefdiameter:  30mm

Uittreepupil:  3.8mm

Eyerelief:  15mm

Gezichtsveld op 1000m :  124m

Gezichtsveld in graden:  7,1

Schijnbaar gezichtsveld:  55 graden

Dichtstbij-scherpstelling: 3m

Dioptrie-range: +/- 4

Aanpassing pupilafstand:  56 - 74 mm

Lengte:  119 mm

Breedte:  114 mm

Hoogte:  58 mm

Gewicht in gram:  500

Voor de 10x30 geldt dezelfde volgorde, met andere specs.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hdijk

De kijkhoek valt wel een beetje tegen...
Hendrik Jan van Dijk

Norman

De lage prijs moet ergens vandaan komen.

Sander Haak

Citaat van: Norman op mei 25, 2011, 22:05:17 PM
De lage prijs moet ergens vandaan komen.

Precies dat denk ik dan ook. Daarom zou ik zelf (en dat heb ik ook gedaan) eerder voor een tweedehands topmodel kiezen. Die zijn ook nog eens bijzonder waardevast zodat je de kijker voor bijna dezelfde prijs kan doorverkopen.  Volgens mij kan je voor iets meer geld prima een tweedehands EL 32mm vinden wat uiteindelijk een veel betere investering is.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Sander Haak

Review Rob Gordijn op Dutchbirding. Niet heel erg uitgebreid maar wel een nuttige ervaring uit het veld.

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=695
Groet, Sander Haak (Woerden)



Sander Haak

Van horen zeggen:
- Hij wordt wel echt bij Swarovski in Absam Oostenrijk gemaakt, waar de Zeiss Conquest bij een alternatieve Zeiss fabriek in Hongarije wordt geproduceerd.
- Het productieproces zou gelijk zijn met andere Swarovski kijkers, alleen de na controles wat minder.
- Bij de lenzen zou gebruik zijn gemaakt van de EL technieken, de oculairs komen uit de SLC 8x30.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Norman

Gisteren op de SOVON dag even door de Swarovski CL serie bekeken, optisch bijzonder fraai, iet wat kleine openingshoek, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Minpunt vond ik de afmetingen, voor mijn kolenschoppen echt veel te klein.  Aanrader voor mensen die vooral overdag vogelen met beschaafde handjes en een budget rond € 1.000,00.

KorHaan

Citaat van: Norman op november 27, 2011, 11:12:02 AM
Gisteren op de SOVON dag even door de Swarovski CL serie bekeken, optisch bijzonder fraai, iet wat kleine openingshoek, maar dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn. Minpunt vond ik de afmetingen, voor mijn kolenschoppen echt veel te klein.  Aanrader voor mensen die vooral overdag vogelen met beschaafde handjes en een budget rond € 1.000,00.

Ha Norman,

Heb je hem nog ergens mee kunnen vergelijken? Ik denk daarbij aan de Zeiss Conquest 8x30, die er qua gewicht en optiek het dichtst bij in de buurt zal komen. De Zeiss is een stuk goedkoper. Voor bijna € 1000 kun je volgens mij beter een tweedehands Swarovski EL 8x32 zoeken, vooral wanneer volgend jaar de upgrade Swarovision EL 8x32 op de markt komt, en we een toename van oude inruilSwaro's op de markt mogen verwachten.
De service van Swarovski staat er bij die tweedehandsen nog steeds achter, ook niet onbelangrijk.

Vriendelijke groet,

Ronald

Norman

Ronald, de situatie en de tijd dat ik ging kijken was ongeschikt om een goed vergelijk te maken. Het verschil tussen een 8x32 CL en 8x32 EL was ook maar minimaal. De EL was iets helderder en keek veel breder, maar het verschil was minimaal.

Leica stond in de weg om goed te kunnen wisselen tussen een Zeiss en de Swarovski.  ;D

De SLC's zijn toch nog een stukje zwaarder dan de CL's. Een goede markt voor de CL's zijn de wandelaars die regelmatig gebruik maken van een kijker en niet voldoende hebben aan een compact kijker. Vanwege het lichte gewicht en geringe formaat is de CL hiervoor zeker geschikt.

Iemand die echt intensief gebruikt maakt van zijn kijker is waarschijnlijk beter af met een maatje meer.

KorHaan

Citaat van: Norman op november 27, 2011, 17:24:26 PM
Ronald, de situatie en de tijd dat ik ging kijken was ongeschikt om een goed vergelijk te maken.
Leica stond in de weg om goed te kunnen wisselen tussen een Zeiss en de Swarovski.  ;D


;D  Sprintje trekken langs de Leicastand en zwaaien.  >:D

Vriendelijke groet,

Ronald