pop van variabele voorjaarsuil misschien?

Gestart door Anne d.R., mei 22, 2011, 13:32:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne d.R.

Deze pop zag ik gisteravond aan een eikenboomblad hangen op Meijendel, bij Wassenaar (21-05-2011).
Donkerbruin glanzend, met laagstaande zon moeilijk te fotograferen.
Weet iemand welke vlinder hier uit komt?
De naam heb ik afgeleid van de plek waar ik hem vond...., het is de eerste pop die ik vond, dus geen ervaring (wel nieuwe brilleglazen  :blink:)!

groet, Anne

Henri25

Groene eikenbladroller misschien? Maar een idee, maar wat betreft vindtijd en plaats moet het kunnen   :huh:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Anne d.R.

Bedankt voor je reactie Henri.
Ik heb even gekeken naar je optie, maar die pop is groen en ik weet niet of die nog verkleurt (vlindernet.nl)
Heb net op de site van http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Fotouebersicht_Hadeninae_Puppen_33 gekeken en zag daar de pop van Orthosia incerta / variabele voorjaarsuil, vond hem als leek best wel lijken...., zou hem ook wel kunnen zijn?

Henri25

Dat zou ook kunnen natuurlijk. Beste methode: opkweken tot hij uitkomt en de vlinder bekijken voor zekerheid  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Anne d.R.

Hij is nog op Meijendel....., zal wel vliegen nu....

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Anne d.R.

Best Hetty en Henri,

Wat een verwarring, maar hij lijkt echt op mijn pop!
Na het bericht van Henri ben ik bij Vlindernet de "groene eikenbladroller" gaan opzoeken en het bleek al gauw dat groene niet werd herkend, maar "eikenbladroller" wel. De laatste werd daar als "oude Nederlandse naam" genoemd en moest nu "grote groenuil" zijn -> zie daar de groene pop en mijn reactie naar Henri.

Bedankt voor de link Hetty en jullie allebei voor de hulp, geweldig deze samenwerking hier!

Vriendelijke groet,
Anne

Hetty Soetekouw

bij deze kleinere soorten is het verschil tussen een micro (zoals bladrollers zijn) en kleinere uiltjes vaak moeilijk te zien
bij twijfel is het altijd handig even op microlepidoptera.nl te kijken  ;) 
(op dit moment is die site even uit de lucht, maar straks dubbel de moeite waard)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Anne d.R.

Voer hem meteen in, met de goede naam erbij  ;)

Groet, Anne