libellenexcursie Oisterwijkse bossen en vennen

Gestart door Viv Anch, augustus 21, 2006, 10:36:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Viv Anch

Als vrijwiliger van NM geef ik excursies en dit jaar de eerste libellenexc.
's Morgens zag het er goed uit.. het weer dus. bewolkt, ik dacht dat komt wel goed, de buien vallen vast daar en niet hier vandaag.
Bij de start om 1 uur was het grijs en begon het zachtjes te regenen; gelukkig hadden we eerst het vissen naar larven dus dat gaf niet. Dit natte klusje waarbij we uiteraard uitleg gaven over het onderwaterleven van de libel, leverde een aantal larven op naast een bootsmannetje en een staafwants.
Gelukkig werd het droog toen we naar het volgende ven liepen en daar kon ik gelijk een watersnuffel vangen .. in een loeppotje om mensen te vertellen over de bouw en verschil met later gevangen echte libel (heidelibel).
Helaas vloog er niet veel rond. Toch leek het weer ten goede te keren want de zon brak zelfs door en verderop vonden we toch nog diverse juffers en een enkele libel. Helaas waren de weergoden on sniet echt  goed gezind want tegen het einde barste de hemel open en stortte die ons vol water....
Uiteindelijk hebben we binnen in het Bezoekerscentrum met een Power point presentatie over libellen -die ik had voorbereid in geval van regen- nog wat verteld over het uitsluipen en paring.. en dat kon dan met foto's in de presentatie.

Deelnemers waren toch erg tevreden en dankten ons persoonlijk. Ook zij hadden graag mooi weer gehad.  
was getekend Vivianne

Viv Anch

Over de waterstand. vennen stonden og niet droog maar water stand was wel erg laag.. helas is de regen nog ;ang niet voldoende omdat de waterstand van de vennen nog meer samenhangt met gorndwaterstand.. en die is nog lang niet omhoog. Zo ook niet de waterstand in de vennen.
Van voorjaar en n u verschilt nog steeds zo'n 30 cm.

He leuk ook vrijwilliger NM? Waar? En wat doe je?
Ik maak deeel uit ven excursie team en geef excursoes in oisterwijk en op kampina. reeen, vennen uilen diersporen en dus ook libellen
erg leuk en mensen zijn altijd erg enthousiast na afloop: veel voldoening :rolleyes:  
was getekend Vivianne

Viv Anch

#2
wauw sprinkhanen die zie ik genoeg in het hoge pijpenstrootje
maar dat lijkt me lastig.. en blijven ok niet zitten doe paddenstoelen/ paddestoelen.. die blijven zitten..  :D
Tja en monitoren doe ik ook.. vind wl lastig soms omdat ik met schooltijden en monitortijden zit....en met dit weer plannen onmogelijk.
vandaag geteld.. best wel stil. 1 glazenmaker oh nee 2 bruine gl en paardenbijter en juffers en heidelibellen
was getekend Vivianne