Hoofdmenu

Tuinbroedvogels

Gestart door Robert V.T, mei 15, 2011, 20:15:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Ik ben wel eens benieuwd welke vogels er bij jullie in de tuin broeden. Bij mij broeden er op dit moment 3 paartjes merel, 1 paartje koolmees, 2 paartjes houtduif, 1 paartje zwartkop(nog bezig met nest), 1 paartje vink en vandaag ontdekte ik zelfs een paartje gaaien die nu druk bezig zijn om een nest te bouwen!
Groeten,

Robert van Tiel

Jan vH

Hier helemaal niets. We hebben wel een paar keer een Merel broedend gehad in de tuin.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Pimpelmees, Koolmees, Merel en elk jaar een zingende Spotvogel maar ik weet niet of hij ook daadwerkelijk hier broed.

Joris Verhees

in een grote eik zit nu hier de Ekster, een paartje Koolmezen is aan het voeren, netzoals paartje Roodborst, en 2 Zwartkoppen zie ik ook op en af vliegen.
Met groet, Joris Verhees

GijsB

Er hebben vorig jaar een merel en een paartje staartmezen een poging gedaan in onze tuin (nooit broedende vogels in de tuin, en dan in eens 2 nesten)
Maar de katten hadden het te snel in de gaten en nog voordat er eieren waren (bij de merel dan, staartmezennest nooit gevonden) waren ze alweer vertrokken

Wel een ekster in de boom van de buren
Gijs

Suzie

Dit jaar: Koolmees, pimpelmees, merel, witte kwikstaart, waterhoen, vink, huismus, ringmus, boomkruiper, boerenzwaluw, spreeuw
Eerdere jaren ook nog bosuil, bonte vliegenvanger, grauwe vliegenvanger, kneu, zwarte roodstaart, zanglijster

Volgens mij mag ik niet ontevreden zijn met deze lijst :rolleyes:
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

stefanhageman

Dit jaar Gierzwaluw(dak), Koolmees, Pimpelmees,Merel en een Heggenmus. Alleen het Pimpelmezen nest is mislukt en de Merels zijn al uitgevlogen. Vorig jaar en een paar jaren daarvoor ook nog Houtduiven en Turkse Tortels. Overigens nog een kans dat er Tjiftjaffen broeden tussen de rododendron.
Stefan Hageman


Robert V.T

Vandaag nog een zanglijsternest gevonden ;) Voorgaande jaren hadden we nog turkse tortel, heggenmus, winterkoning, roodborst, grote bonte specht en pimpelmees. Bij onze buren broedt dit jaar zelfs een vuurgoudhaan!
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Sjonge, leuke soorten allemaal. Hier in de tuin broedt helemaal niks. Onder het dak van het huis tegenover mijn kamer zit een nestje van Huismussen, en misschien nog een tweede. Ik meen me te herinneren dat Huismussen ook wel eens in ons dak hebben gebroed.
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Bij ons in de tuin zit zelfs helemaal niks, laat staan broeden...
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Ik heb nie eens een tuin  ;D  Als de houtduif die in de klimop bij de buren telt (zelfde die bij mij de keuken in vloog), dan

Houtduif 1

Onderin deze zelfde klimop broedde eerder jaren ook winterkoning. Gierzwaluw tot enkele jaren terug onder de pannen. Huismus is redelijk bezig in de buurt en zie ik steeds vaker in de binnentuin, wellicht vestigt die zich binnenkort. Laatste weken vrijwel dagelijks zingende boomkruiper (alleen gehoord), zou best eens kunnen dat die ook een nest heeft aan de achterzijde van de huizen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Sluijter

Wij hebben niet zo'n hele grote tuin, er zit 1 paartje Merel met jongen en in de vleermuizenkasten zitten diverse paartjes Huismus.
Een aantal jaren geleden hadden we nog 2 jaar achter elkaar een Grauwe Vliegenvanger in de huiszwaluwkasten.
.

Michiel en Milka

Huismussen in de nestkast (meerdere nesten na elkaar) en dit jaar voor het eerst ook onder de dakpannen. Daarnaast jaarlijks een paartje heggenmussen in de klimhortensia. Merel heeft wel eens een poging gewaagd in de vuurdoorn, maar is nooit tot resultaat gekomen.
Groet, Michiel

Marcel van kammen

Ik heb geen tuin,omdat ik in een appartement woon.

De mensen waar ik mijn schuiltentje in de tuin heb om foto's te maken hebben de volgende soorten in de tuin(alhoewel die tuin wel zo'n 60x50 meter is: zwartkop,tuinfluiter,spotvogel,gekraagde roodstaart,grauwe vlieg(2x),koolmees,pimpelmees,roodbort,winterkoning, boerenzwaluw(x 18),groenling,putter,grote bonte specht,zanglijster,merel,grote lijster,turkse tortel,houtduif,wilde eend,fitis,tjiftjaf,boomkruiper,heggemus,spreeuw,vink,huismus,ringmus,nachtegaal en dan ben ik dr vast nog een paar vergeten...  :rolleye:

Suzie

Oh ja, groenling, grote bonte specht, houtduif en tjiftjaf ben ik ook nog vergeten...
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Danny katerbarg

merel en een 2 nesten koolmeesjes(wel bij 2 verschillende huizen mijn ouders zijn gescheiden) 1 nest van de koolmezen heeft nog 6 jongen het waren er gister nog 7 heb helaas vandaag een dode verwijderd. deze gaan over een paar dagen uitvliegen. bij mijn andere huis zit de koolmezen kast vol met 9 nog iets jongere koolmeesjes. daar nog niks dood en zelfs alle eieren uitgekomen. verder misschien nog winterkoning, zwartkop. maar ook word de tuin vaak bezocht door jonge mussen met hun ouders. die komen af op het kippenvoer van de kippen. verder weet ik nog niets van andere broedsels.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

willemxd

merel8 boerenzwaluw 20 huiszwaluw 17    heggemus (een paar k weet niet hoeveel net als de huis en ringmus )   vinken 2 paar  kool-pimpel mees          roodborst ,,hout en tortel duif kauwen kraaien  en zwarte roodstaart

nielsyese

Tot nu toe niks, vorig jaar vijf keer een broedsel van de zelfde Turkse tortel.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Wouter van der Ham

Citaat van: Robert V.T op mei 15, 2011, 20:15:07 PM
Ik ben wel eens benieuwd welke vogels er bij jullie in de tuin broeden. Bij mij broeden er op dit moment 3 paartjes merel, 1 paartje koolmees, 2 paartjes houtduif, 1 paartje zwartkop(nog bezig met nest), 1 paartje vink en vandaag ontdekte ik zelfs een paartje gaaien die nu druk bezig zijn om een nest te bouwen!

Hoe groote tuin heb jij :O
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

jonas D

Ik zie hier een massa jonge huismussen je word gewoon wakker door hun getsjilp :blink:
Groeten,
Jonas

Suzie

Gisteren kwam ik er achter dat er ook grote lijsters broeden!
En het zal ook wel niet al te lang meer duren voordat de eieren van de waterhoentjes uitkomen.. :lol:
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

GijsB

Bij deze een soepeend als tuinbroedvogel
Er ligt in eens een ei midden op het gras
Gijs

Jan vH

Nu wel een Putter zingend in de tuin, en gisteravond ook al. Best opvallend, want tot een paar jaar geleden was de soort hier in de buurt als broedvogel nog behoorlijk zeldzaam.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

Bij ons in de straat broeden dit jaar 4 paar Putters, in de top van de bomen. Vorig jaar was dat ook maar 1 paar. Maar ze schijnen inderdaad toe te nemen in de bebouwde kom. Ze zijn alleen wel heel schuw als ze op de silo met nyjer/negerzaad zitten.
Stefan Hageman


GijsB

Bij deze hebben eenden de tuin overgenomen
3 eenden (het vrouwtje dat het ei gelegd heeft en 2 mannetjes (aan kleed te zien broers) die zelden meer dan een meter bij haar vandaan zijn) bivakkeren permanent in onze tuin waardoor mn katten de tuin niet uit durven (moeten ze langs de eenden).
Als we dicht langs het ei lopen (ligt midden in het looppad) paniek onder de 3 eenden
Ben benieuwt hoe lang het gaat duren
Gijs

Wouter van der Ham

Bij ons afgelopen jaren : merels, Koolmezen, Huismussen, Spreeuwen. Dit jaar : Merel, Winterkoning, Huismussen, Spreeuwen, Koolmees.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Mimino

Dit jaar voor het eerst kramsvogels, met 6 jongen, die inmiddels op het punt staan om uit te vliegen. Zie foto's...
En in een mezenkast aan de schuur bonte vliegenvangers. Helaas nog geen foto's.

De foto's zijn overigens genomen met een 300 mm lens om de vogels zo min mogelijk te storen.
Ik ben zelf niet zo voor nestfotografie, maar in dit geval zijn de vogels al aan ons gewend.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Vincent Hart

Kun je misschien in je handtekening zetten dat je in Rusland woont, Peter? Ik schrik me vaak een beroerte bij je waarnemingen, om daarna pas te bedenken dat die gezien je woonplaats helemaal niet zo gek zijn  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Mimino

Sorry Vincent!

Ik heb het inmiddels veranderd.
Wij hebben geen behoefte aan een admin met een beroerte.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Vincent Hart

Dank je wel! Voel me al stukken beter  ;) Leuke platen van die kramsvogel trouwens.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers