Hoofdmenu

meeuw

Gestart door Robert Heemskerk, augustus 18, 2006, 23:01:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag vogelforum,

Ik vroeg me af wat voor meeuw(en kleed) dit is?

Kleine mantelmeeuw?, 2e winter? (maar de snavel heeft een gonny en is vrij zwaar)

groet, robert heemskerk

Robert Heemskerk

foto 2

Jos Welbedacht

Ja, ik zou hier een Kleine Mantel 2e winter van maken. De snavel is als nog niet erg zwaar, vergeleken Geelpoot en er begint een vrij donkere mantel door te komen. Maar ik ben geen expert op dit gebied, soms is er meer te verbeteren.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Antonie Blom

Relatief lange, lichte snavel in verhouding met andere grote meeuwen. Daarnaast heeft een Kleine mantel vaak een lichte gonyshoek, net zoals hier; ondersoort Intermedus is meestal iets zwaarder gebouwd dan Graellssii dus het gaat hier mogelijk om een Larus fuscus intermedus. Ook de adult-type veren (vooral ook erg donker) op mantel en schouders lijken mij een goede indictatie Kleine mantel.

Kortweg gezegd, het is een Kleine mantelmeeuw, waarschijnlijk van ondersoort Intermedus.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Ben Wielstra

Of toch een Heuglins?

RWester

CiteerOf toch een Heuglins?
Leg eens uit Triturus (wat is trouwens je echte naam? Wel zo netjes daar even mee te ondertekenen), waarom je aan Heuglins denkt?

Een balletje opgooien zonder argumenten is natuurlijk erg makkelijk, ben er daarom wel benieuwd naar je redenering.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

Ik heb geen idee waarom het een Heuglins zou zijn. Maar de mogelijkheid is er en lijkt me dat het bij posten van een Kleine Mantelachtige met de vraag wat het is de Heuglins Meeuw een plekje verdient.

Ben Wielstra (die geen idee heeft hoe ie standaard z'n naam onder een berichtje kan plaatsen)

RWester

#7
CiteerBen Wielstra (die geen idee heeft hoe ie standaard z'n naam onder een berichtje kan plaatsen)

Hoi Bert, wat dit betreft:

Rechtsboven je scherm zie je 'Configuratiescherm'. Klik die aan, dan kom je in je configuratiescherm.

Klik op dit scherm links bij het onderwerp 'Persoonlijk profiel' het onderdeel 'bewerk handtekening' aan.

In het scherm wat je dan krijgt kun je in het vierkant rechts dan tekst plaatsen zoals je naam.

Succes
Met vriendelijke groet,

Remco Wester



Antonie Blom

Heuglins meeuw is extreem zeldzaam in Nederland en zeer moeilijk van Kleine mantelmeeuw te onderscheiden; sterker nog, er is nog geen enkele zekere Heuglins meeuw in Nederland gezien, alleen nog maar mogelijken. Mocht iemand denken dat dit een Heuglins meeuw is, moet hij wel met zeer sterke argumenten komen.

De laatste tijd heb ik veel artikellen over deze soort gelezen en ik kan je zeggen dat dit met zekerheid geen Heuglins is. Dit zeg ik simpelweg omdat het ruipatroon typisch voor Kleine mantelmeeuw is en de Heuglins meeuw al veel verder zou moeten zijn.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Ben Wielstra

:duim: mooi zo, is dat ook uitgesloten!

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

#12
CiteerHeuglins meeuw is extreem zeldzaam in Nederland
Hoe weten we dat? Ik krijg eerder de indruk dat nog vrijwel onbekend is hoe het zit met de heuglins meeuw in Nederland. Hoeveel mensen zijn er nou die überhaupt een heuglins zouden overwegen als ze iets zien dat op kleine mantelmeeuw lijkt? Zou het niet kunnen dat er veel meer zijn dan we denken? Dat ze (d.w.z. mogelijke heuglins)zomaar in een Amsterdamse gracht worden gevonden, is toch best verdacht? Het zal toch niet zo zijn dat in heel Nederland alleen daar heuglins meeuwen voorkomen? Het is wel zo dat (vrijwel) alleen daar iemand rondloopt met voldoende kennis van zaken om aanwijzingen voor heuglins meeuw te herkennen. Alle andere heuglins meeuwen in Nederland zouden over het hoofd gezien worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jos Welbedacht

En ik denk wel eens dat het met veel vogelsoorten zo is. Bovendien worden er nu veel meer dwaalgasten gemeld dan 10 jaar terug.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Antonie Blom

Citeer
CiteerHeuglins meeuw is extreem zeldzaam in Nederland
Hoe weten we dat? Ik krijg eerder de indruk dat nog vrijwel onbekend is hoe het zit met de heuglins meeuw in Nederland. Hoeveel mensen zijn er nou die überhaupt een heuglins zouden overwegen als ze iets zien dat op kleine mantelmeeuw lijkt? Zou het niet kunnen dat er veel meer zijn dan we denken? Dat ze (d.w.z. mogelijke heuglins)zomaar in een Amsterdamse gracht worden gevonden, is toch best verdacht? Het zal toch niet zo zijn dat in heel Nederland alleen daar heuglins meeuwen voorkomen? Het is wel zo dat (vrijwel) alleen daar iemand rondloopt met voldoende kennis van zaken om aanwijzingen voor heuglins meeuw te herkennen. Alle andere heuglins meeuwen in Nederland zouden over het hoofd gezien worden.
Klopt, er zitten ook hier haken en ogen aan. Er zijn dit jaar enkele mogelijke Heuglins meeuwen in Amsterdam gezien, maar hier is absoluut geen zekerheid over en meestal is een afwijkende Kleine mantel niet geheel uit te sluiten. Het is buiten het broedgebied bijna onmogelijk om Heuglins meeuw te determineren, dit raad ik dan ook niet aan om te gaan proberen als je niet heel erg veel ervaring en kennis van meeuwen heb. Het is voor veel Kleine mantelmeeuwen uit te sluiten dan het om Heuglins meeuw gaat, maar bij een enkele niet en dan gaat het om een mogelijke Heuglins meeuw. Hoe zeldzaam of algemeen deze soort is, is op dit moment moeilijk te zeggen. Dat heeft er ook mee te maken dat men eigenlijk nog maar erg weinig over de soort zelf weet; er moet nog erg veel onderzoek naar de staus gebeuren en ook naar de herkenning van deze (onder)soort.

Persoonlijk heb ik op dit moment een behoorlijke kennis en ervaring op het gebied met meeuwen (ik had vandaag nog een Kleine burgemeester bij Dordrecht, zie waarneming), maar ik zou ook zo snel geen Heuglins gaan melden, vanwege de moeilijkheid.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jos Welbedacht

Ook nog even een meeuw. Deze grote jongen streek neer tussen de Storm- en Kokmeeuwen. Ik dacht zelf aan Kleine Mantelmeeuw, maar ben niet geheel overtuigd. Ik vind de vogel namelijk vrij fors, dik, en als ik de ANWB gids erbij pak kloppen de Tertials ook niet. Ik zou het fijn vinden als een beschrijving van waarom bij de commentaren komt, want ik ben nu zelf bezig met het kennen van de niet adulte meeuwen.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Steven Wytema

#16
Dag Robert, Jos, Antonie en anderen,

allereerst denk ik wegens jizz dat de meeuw van Jos wel een Kleine Mantel is, en die tertials kunnen best kunnen.
Ik heb hier echter geen boeken dus kan me er ff niet in verdiepen.

Zo ook niet in de meeuw van Robert, maar persoonlijk vind ik het wel iets weg hebben van een Heuglins:
lichte iris, erg lichtgrijze bovendelen, zware snavel en persoonlijk kan ik aan de foto's niet afleiden dat hij meer dan 3 juv. handpennen heeft.
Zoals ik al zei ik heb hier geen literatuur, maar als je het mij vraagt ziet hij er wel verdacht uit en kan je Heuglins zeker niet meteen uitsluiten.

Het is handig om ook ff een kijkje te nemen op de site van Ruud Altenburg, omdat hij de Heuglin's onlangs weer is tegengekomen en omdat er stapels met foto's staan van Kleine Mantels (ook extra bleke).

(Daarnaast woont Robert Heemskerk naar mijn weten niet al te ver van de Erasmusgracht vandaan, maar dat terzijde)

ik hoop dat dit jullie een beetje helpt,

mvg Steven

offtopic, Antonie:
latijnse namen schrijf je zonder hoofdletter en de Kleine Mantel heet intermedius met een i
Steven Wytema


Thijs Fijen

Ik vind het een Zilvermeeuw JW, omdat ik hij over het algemeen te licht is, en ik mis de donkere vlek rond het oog.

Thijs
Thijs Fijen

Antonie Blom

@ Steven: Laat het heel duidelijk zijn dat dat de eerste meeuw geen Heuglins is. Alle kenmerken die jij opnoem passen perfect bij Kleine mantelmeeuw, Heuglins meeuw zou al veel verder moeten zijn in de rui, deze zou al een redelijk deel opweg moeten zijn naar adult-kleed. De vorm van Heuglins meeuw lijkt vaak meer op Pontische meeuw en Baltische mantelmeeuw dan op Kleine mantelmeeuw intermedius/graellssii, maar het ruipatroon (dit is meer dan de handpennen) is doorslaggevend en dat spreekt in dit geval Heuglins tegen.

Bij de andere meeuw zie ik nog erg veel tekening op de onderdelen, tertials met grote witte toppen, de handpennen steken (naar mijn idee) niet ver voorbij de terials, bovendelen met weinig contrast en een hele lichte snavelbasis. Dit zijn allen kenmerken die pleiten voor Zilvermeeuw.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jos Welbedacht

Oke, bedankt.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Robert Heemskerk

en ook namens mij nog bedankt voor het uitgebreide commentaar!

;)  

Antonie Blom

Nu staat er uitgebreidde informatie over de Heuglins meeuw in het soortenoverzicht (dit is de link). Dus voor iedereen die hier wat meer over wil weten kan hier terecht. Voor verdere vragen (over de Heuglins meeuw en meeuwen in het algemeen) ben ik altijd te berijken en mogelijk kan ik je dan verder helpen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.