Bever in friesland

Gestart door Johan Helmus, mei 09, 2011, 08:37:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hallo mensen,

afgelopen week was ik aangenaam verrast door het bericht dat er, na een lange tijd, met zekerheid weer een bever was gevonden in friesland. Zie hier en hier voor aanvullende informatie. Spontaan kreeg ik scenario's in mijn hoofd waarin bevers ook weer de friese wateren zouden bevolken.

Nu is het dier kennelijk gevangen, en teruggebracht naar de Drentsche Aa. Dit allemaal omdat bevers niet in friesland voor komen, en wel in drenthe, hoewel het dier waarschijnlijk op eigen kracht naar friesland is gekomen. Zelf vind ik dit nogal een vreemde insteek. Bevers (en ook andere dieren) kunnen zich niet in nieuwe gebieden vestigen als mensen ze daarna vangen, en terug brengen naar gebieden waarvan zij vinden dat ze alleen daar horen. Een concept als de EHS heeft op een dergelijke manier volgens mij ook weinig nut...

Ik vraag me af hoe andere mensen hier tegenaan kijken?
Groeten, Johan Helmus

Jan vH

Helemaal mee eens. Ik snap het er ook helemaal niets van. Dit bericht is nog vreemder, vooral de laatste zin ("Uit het onderzoek van de beverwerkgroep moet ook blijken hoe dicht het knaagdier bij Friesland leeft en of de kans bestaat dat de bever naar de Friese wateren trekt."). Het is nu toch al duidelijk dat er een bever naar Friesland is getrokken?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

jvogels

Ik denk dat het een gevalletje slechte journalistiek is. Klokken en klepels lijken weer eens effectief gemist.

Het beest had een optater gekregen, en dus zal besloten zijn hem in het oorspronggebied terug te zetten, teneinde zijn overlevingskansen te vergroten. Ik denk dat er verder niet veel meer achter gezocht moet worden. En onderzoek of de bever ook in friesland populaties kan stichten hoeft niet meteen te betekenen dat dit als een slechte ontwikkeling gezien wordt, het tegenovergestelde kan natuurlijk ook het geval zijn.

Kortom: zolang de friezen niet massaal alle toekomstige verse migrantenbevers in hun provincie vangen en over de grens zetten, lijkt mij er weinig aan de hand.

Johan Helmus

Citaat van: jvogels op mei 09, 2011, 23:11:55 PM
Het beest had een optater gekregen, en dus zal besloten zijn hem in het oorspronggebied terug te zetten, teneinde zijn overlevingskansen te vergroten. Ik denk dat er verder niet veel meer achter gezocht moet worden.
Klopt inderdaad, mijn indruk is ook dat het onder andere voor de welzijn van het dier is gedaan. Volgens mij hadden ze het dier echter net zo goed in een nabij gelegen natuurgebied kunnen loslaten, zoals bijvoorbeeld de weerribben.

Daar vlakbij is vorig jaar mogelijk ook een bever gesignaleerd, misschien hetzelfde exemplaar? Zo niet, dan betekent dat mogelijk dat er nog meer bevers in de omgeving te vinden zijn. Als je al een exemplaar uit zo'n fragiele populatie zou halen, dan komt dat de opmars van de bever niet ten goede.
Groeten, Johan Helmus

jvogels

Wat ik ook uit een van de berichten opmaak is dat de huidige populaties nog vrij jong zijn, maw: vrij jonge uitzettingsprojecten. Dat ze die populaties eerst gezond willen hebben, kan een tweede reden zijn waarom ze besloten hebben het beest aldaar terug te plaatsen.

Overigens denk ik dat het herbevolken van de rest van nederland door bevers slechts een kwestie van tijd is, gezien de populatieontwikkeling van de afgelopen 10 jaar.

Johan Helmus

Zou kunnen inderdaad, hoewel ik het dan nog steeds vreemd vind.  :blink:

Als ik de verspreidingskaartjes van de bever over de afgelopen 10 jaar bekijk, dan zit er inderdaad wel een vrij nette vooruitgang in. 't ziet er veelbelovend uit.
Groeten, Johan Helmus